Zelf maken en invriezen/lang bewaren

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
AnAnAN
Leefwijze: veganist

Zelf maken en invriezen/lang bewaren

Bericht door AnAnAN » wo jul 24, 2013 20:11

Wat maken jullie allemaal in batches? Ik vind het namelijk leuk om iets te maken voor de voorraad. Helaas gaan zelfgemaakte dingen niet zo lang mee, tenzij je zoete dingen gaat wecken. Maar ik ben niet zo dol meer op zoet en jam etc. Maar invriezen is natuurlijk een goede optie voor veel dingen!
Daarom ben ik op zoek naar inspiratie en tips over wat jullie maken en bewaren.

Zelf doe ik het wel eens met hummus, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om het te portitioneren (je snapt wat ik bedoel, toch?) in de vriezer. Maar er moeten vast nog veel meer dingen zijn die je voor kunt maken en/of kunt invriezen en bewaren voor je voorraad!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Martine
Moderator

Re: Zelf maken en invriezen/lang bewaren

Bericht door Martine » wo jul 24, 2013 20:32

Ik maak regelmatig dubbele porties curry en andere stoofpotjes als ik avondeten kook, en dan vries ik in wat er overblijft. Dat eten we dan later als lunch of snelle avondmaaltijd. Ik heb gemerkt dat zo'n gerecht in onze vriezer ongeveer een maand, maximaal twee echt lekker blijft, daarna beginnen de groentes een beetje kapot te vriezen en wordt het erg papperig als je het ontdooit.

Ik vries ook (hartige) muffins in voor het ontbijt of als bijgerechtje bij de lunch of het avondeten.

Verder zit er meestal wel brood, tempeh en andere vleesvervangers, zelfgemaakte notenkaas, vegankaas uit de winkel, en wat groente zoals doperwtjes in onze vriezer.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Melek

Bericht door Melek » do jul 25, 2013 15:28

Ik maak vaak eten in het vooruit als ik denk weinig tijd te hebben voor koken de komende dagen/weken. Een favoriet is bonen lasagne. Maar ook curry's en andere gerechten. Heb nu ook de zelfgemaakt tohu in de diepvries liggen. En hartige muffins.

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 19:59

Ik wil dus ook een extra vriezer! Mijn vriend is het er wel mee eens, alleen al omdat hij maar één soort brood lekker vindt en dat is lastig te krijgen dus die kopen we in zodra ze er zijn en dan hup de diepvries in. En hij heeft het nut van diepvriesfruit (zowel voorgekocht als wanneer we een restje hebben dat op moet maar we niet op krijgen). De vraag is alleen; welke plaats en stroomverbruik etc. Onze bijkeuken is vol met 2 wasdrogers, 2 stellingrekken en alle wasmanden.... Dus dan moet hij beneden (30 traptreden) en dan is het ook onhandig denk ik..

Maar er zijn dus ook mensen die kaas invriezen? Nog een voordeel van vegan zijn, want ik heb nooit gehoord dat je zuivelkaas in kan vriezen!!

(Wat ik trouwens mooi vind aan dit forum, en dat hoort ook niet in dit topic.. dat jullie niet gelijk aan koemelk denken als ik melk zeg, en niet gelijk aan zuivelkaas als ik kaas zeg. Ik moet hier dus zelfs zuivelkaas zeggen wil het echt duidelijk zijn. Dus ik kan gewoon kaas en melk zeggen zonder dat bijdehante -behulpzame?- vleeseters gaan zeggen: maar dat eet jij toch helemaal niet! ;))

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » do jul 25, 2013 20:03

Willemsburger is bij Heavenly Cupcakes te koop hier geloof ik.
Maar Willemsburger klinkt niet als kaas maar als een vega burger :mrgreen:
Is dat een goede kaas ja?

Maarre.. mijn keuken is al voorzien van zo'n boven koelkast onder 3 mini laatjes... Kan ik alsnog gebruiken voor de snel-bij-de-hand spullen.

Mystique

Bericht door Mystique » do jul 25, 2013 20:36

Het is sowieso Wilmersburger en niet Willemsburger, als vind ik jouw versie grappiger klinken.

Wilmersburger is dé nieuwe sensatie onder de vegans. :mrgreen: Een geweldige 'kaas' die niet (zoals de meeste vegan kazen) alleen lekker is als hij verwarmd is, maar ook heerlijk als gewoon een bruine boterham met kaas.

http://www.wilmersburger.de/

Melek

Bericht door Melek » vr jul 26, 2013 13:48

Arthur, ik krijg honger van jou foto's . . . en ik heb net gegeten. :roll: :lol:

Wortel
Leefwijze: flexanist

Bericht door Wortel » za aug 10, 2013 13:59

ARTHUR schreef:Ja… :mrgreen: En het is héérlijk met gebakken champignons, pizzakaas erover, verse bieslook erbij en een zaadrijke boterham erop en bakken maar! De ‘kaas’ krijgt écht een krokante bite zoals we nog kennen van de Croque Monsieur.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 5827_n.jpg
Hmmmm, looks like a piece of heaven :D

Zelf vries ik ook vanalles in.
Bijvoorbeeld zelfgemaakte bonen/groenteburgers, falafel, veel soepen.
Vaak koop ik een tros bananen en krijg ik ze niet op voordat ze op hun einde zijn. Dan vries ik ze in stukjes zonder schil ik, heel handig voor smoothies of 'bananen ijs'. Ook handig als ik bananenbrood oid maak.
Ik heb veel bakjes in verschillende maten en plak dan altijd op de bakjes wat er in zit en de datum dat ik het heb ingevroren. :wink:

Framboos

Bericht door Framboos » za aug 10, 2013 15:17

Zelfgemaakte burgers (ongebakken schijnt beter te werken, las ik pas, moet ik nog uitproberen), soep, chili, rijst, muffins en bijna alles wat ik bak.

Als ik een halve citroen nodig heb, pers ik de andere helft ook uit en vries de rest in een ijsblokjesbakje in. Als ik citroenen 'zest', doe ik m helemaal en zo heb ik altijd citroenrasp in mijn vriezer.

O, en ken je dit? http://onceamonthmom.com/menus/vegetarian/

Meeste is vegan / makkelijk vegan te maken!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » zo aug 11, 2013 17:02

O dat is wel fijn, de recepten bevatten directions om het goed in te vriezen! Bij veel andere recepten staat er niet eens bij hoe en hoe lang je het moet bewaren.

Bowlertje

Bericht door Bowlertje » ma aug 12, 2013 20:26

Ik heb ook een tafelmodel vriezer gekocht. Morgen krijg ik hem. :D Dat wordt inslaan als er aanbiedingen zijn!

Handig topic dit!

AnAnAN

Bericht door AnAnAN » ma aug 12, 2013 20:33

Nou ik heb dus eergisteren kidneybonen burgers gemaakt. Gelijk ingevroren tussen plastic zakjes, hopelijk kan ik ze dan half-ontdooit bakken zonder dat ze uit elkaar vallen. Leuk vriezer experiment.

Verder heb ik ook een baal hummus gemaakt en het meerendeel in kleine porties ingevroren. Altijd handig om een bakje eruit te trekken voor mee naar het werk!
Ik had ook quacamole (moeilijk woord..) gemaakt maar omdat dat gauw bruin wordt etc vraag ik me af of het vriezer geschikt is....

Bowlertje, wat voor aanbiedingen mik je dan meestal op? Burgers? Of ook andere dingen die je invriest?

Sybine

Bericht door Sybine » di aug 13, 2013 15:57

Ik ben van plan om morgen een flinke pan harira te gaan maken. Een heerlijk gevulde soep met ui, bleekselderij, tomaat, linzen en kikkererwten. Die ga ik dan in porties invriezen, kan ik zo nu en dan lekker makkelijk een portie soep meenemen naar mijn werk voor de lunch. En de soep is wel zo goed gevuld, dat een portie er van genoeg vult als lunch :)

Mijn recept komt uit het geweldige kookboek Veggiestan (echt een aanrader!) Op internet kan ik het recept alleen vinden in het Duits:

http://feines-gemuese.blogspot.nl/2013/ ... e-mit.html

In het originele recept wordt er niet gegarneerd met feta. Lijkt me eigenlijk ook niet nodig en zelfs niet zo goed passen bij de rest van de smaken.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » di aug 13, 2013 19:17

Ik vries ook soep, rijst en allerlei restjes in. Sinds kort schrijf ik er ook heel duidelijk op wat in elk bakje zit, want toen ik pas m'n vriezer moest ontdooien was dat bij sommige dingen nog een raadsel :mrgreen:

Verder: gekookte bonen, seitan, groenterestjes om bouillon van te maken, dingen als barbecuesaus of pindasaus als ik daar een pan van maak, liefst ook veel gewassen&gesneden groente voor snelle maaltijden, van alles eigenlijk. Oh en ijs en bananen en ijsjes van sap in van die vormpjes en druiven, lekker in de zomer :) Ik ben heel blij met m'n vriezer! Brood en wraps en baksels enzo vries ik ook in maar die gaan eigenlijk altijd heel snel op...

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di aug 13, 2013 19:24

Ik kook altijd heel royaal, maar vries bijna nooit iets in. Het maakt ons niet uit om een paar dagen achter elkaar hetzelfde te eten en de zoon die glutenvrij eet, eet twee keer per dag warm. Het komt hier dus wel op.

Met bakken doe ik soms wel grotere hoeveelheden, maar dan van verschillende recepten en dan gaat het grootste deel wel de vriezer in.

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 13, 2013 19:25

de zoon die glutenvrij eet, eet twee keer per dag warm.
Dat herken ik, dat deed ik ook heel vaak! :mrgreen: (lees: eigenlijk altijd)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo aug 14, 2013 5:52

jet schreef:
de zoon die glutenvrij eet, eet twee keer per dag warm.
Dat herken ik, dat deed ik ook heel vaak! :mrgreen: (lees: eigenlijk altijd)
Ik heb dat ook een tijdje gedaan, maar ik groei dan wat te snel in gewicht dus doe ik dit maar niet te vaak ;)
Wordt tijd dat ik weer eens wat vaker soep maak en dat tussen de middag eet. Aangevuld met rijstwafels.
Jongste zoon kan die twee warme maaltijden wel hebben. Hij is lang en doet veel aan fitness.

sillygirl

Bericht door sillygirl » vr dec 20, 2013 23:36

ik wil graag droge bonen (bruine, kidney, witte) en kikkererwten zelf gaan weken&koken en dan invriezen zodat ik altijd een portie bij de hand heb. Op internet lees ik vooral dat mensen ze invriezen helemaal bedekt met water/kookvocht maar dit lijkt me zo onhandig. Vriezen jullie bonen ook weleens droog in een bakje in, en zijn ze dan ook nog bruikbaar? (voor meer dan puree :P)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za dec 21, 2013 7:31

Ik vries mijn bonen altijd droog in en dat gaat prima. Nooit aan gedacht om er vocht bij te doen. Zelf gekookte bonen zijn fijn. :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » za dec 21, 2013 8:58

Ik vries bonen ook droog in (gekookt, afgegoten dus).

We zijn de vriezer aan het leegeten, rodekool blijft lang goed :P en wat ook handig is: saus (bv tomatensaus) in ijsblokjeszakjes. Kan precies pakken hoeveel ik wil. Kan ook in ijsblokjesvorm natuurlijk, dat is nog makkelijker.

Plaats reactie