Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Martine »

Deze week probeer ik echt te eten voor maar € 10. Ik ben maandag begonnen en tot nu toe gaat het goed. Maandag voor € 1,20 gegeten en gisteren voor € 1,35. Het is wel voortdurend puzzelen. Ik wordt er nogal obsessief van, en dat lijdt nogal af van mijn werk. Ook het gebrek aan lekkers breekt me een beetje op, hoewel de smaak van de maaltijden me erg meevalt. Met een beetje creativiteit kun je nog best lekker koken voor 40-50 cent per portie. Ik probeer voorlopig iedere dag onder de 1,40 uit te komen, om een beetje te 'sparen' voor wat extra luxe aan het eind van de week.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

Ja het is lastig om lekkere dingen te eten hè voor zo weinig geld! Heb je vaak een knorrende maag? Dat had ik heel erg in de eerste paar dagen, toen at ik ook echt weinig. Nu eet ik dagelijks 2 zelfgebakken muffins, en op college 4 sneden roggebrood als lunch wat wel goed vult. Maar alles bij elkaar tikt toch wel aan op een dag, ik vind het nu eigenlijk lastig om nog onder de 1,70 per dag te komen.

En ik heb de laatste dagen erg last van een opgeblazen gevoel, ik denk omdat ik nu voor mijn doen veel brood & granen eet (want goedkoop). Ik wil vrijdag een goedkope linzen-lunchsalade maken. Vind het wel jammer dat ik niet zo goed tegen (rogge)brood kan want het is zo lekker cheap, compact en voedzaam.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik eet op zich wel genoeg, dus een knorrende maag heb ik niet zo'n last van. Ik heb inderdaad muffins gebakken en ik eet ook een stevig ontbijt, lunch en avondeten.

Desondanks ben ik een beetje geobsedeerd door hoeveel ik kan eten op een dag, en wat dat dan kost, omdat ik per se onder die € 1,40 wil blijven (het strebertje in mezelf... :oops: ). Een beetje zoals iemand met een eetstoornis die obsessief zijn calorieën telt. Niet zo gezond. Ik ga dit absoluut niet langer dan een week zo doen.

Het helpt ook niet dat mijn menstruatie morgen begint. Dan wil ik sowieso veel eten in mijn mond stoppen. Meestal eet ik dan een paar grote wortels, maar die kosten 10 cent per stuk... Ik kan wel heel veel zelfgebakken naanbrood gaan eten (kost bijna niks), maar dan ben ik volgende week een kilo zwaarder, en dat is ook weer niet de bedoeling!

Van de granen heb ik niet zo'n last. Ik eet juist relatief veel peulvruchten in vergelijking met normaal, en dat merk ik wel. Winderigheid enzo... :(

Ik ga fijn een grote pan avondeten koken!
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Het is gelukt! (afgezien van een beetje overbodig smokkelen op zondag) Het is me eigenlijk goed meegevallen wat je nog kunt eten voor € 1,40 per dag/ € 10 per week, maar zoals ik hierboven ook al zei, werd ik wel helemaal gestoord van het rekenen de hele dag.

Ik heb hier over mijn ervaringen geschreven: http://vegetus.nl/budgetchallenge-week- ... voor-e-10/
Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Leuk stukje Martine! (y)
Treat others how you would like to be treated.
Marla

Bericht door Marla »

Leuk stukje Martine! Hoe vond je trouwens 't Wethoudertje?
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Marla schreef:Leuk stukje Martine! Hoe vond je trouwens 't Wethoudertje?
Thanx :)

Het Wethoudertje was leuk. Je kunt er fijn zitten, de bediening is vriendelijk en op de hoogte van veganisme, de frietjes en snacks zijn goed gebakken en lekker knapperig. Jammer dat ze geen vegan mayo hebben, maar met ketchup smaakte de friet ook goed. Ik had nam uit nostalgie een kroket en David had loempia's met chilisaus. Allebei erg lekker.
Marla

Bericht door Marla »

Ik woon er vlakbij en kom er dus ook af en toe, wij nemen eigenlijk altijd hetzelfde: patat met ketchup, kroket en samen een grote groene salade. Die salade is ook erg lekker! We komen er ook wel eens met een grote groep, allemaal vegans en we hebben wel eens gevraagd of ze niet ook vegan mayo zouden kunnen regelen. Ze zouden het uitzoeken maar dat is inmiddels ook al weer maanden geleden dus ik denk niet dat het er van komt. Ik ga maar eens een berichtje sturen om het nog een keer te vragen, en ga meteen vragen of ze niet wat producten van de vega slager zouden willen serveren (kipspiesje met satésaus ofzo, hmm).
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Marla schreef:we hebben wel eens gevraagd of ze niet ook vegan mayo zouden kunnen regelen. Ze zouden het uitzoeken maar dat is inmiddels ook al weer maanden geleden dus ik denk niet dat het er van komt. Ik ga maar eens een berichtje sturen om het nog een keer te vragen, en ga meteen vragen of ze niet wat producten van de vega slager zouden willen serveren (kipspiesje met satésaus ofzo, hmm).
Goed idee! Zou het helpen om ze een lijstje vegan mayo's te geven of een recept voor veganaise op basis van sojamelk? Eventueel wat meenemen naar de zaak zodat ze kunnen proeven? De vegetarische snackbar in Den Haag heeft voor iedereen zelfgemaakte vegan mayo. Misschien zou 't Wethoudertjes zelfs geld kunnen besparen door over te stappen op zelfgemaakte veganaise, want bio eier-mayonaise is vast niet goedkoop.
Thaa
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Thaa »

Nice volgen dit! :)
Brent

Bericht door Brent »

Voor €10 per week kan ik mijn dieet niet gezond houden.
Ik eet vrijwel alleen groenten, wortelen, knollen, fruit, zaden en noten.
Alleen als ik na 4 uur op de markt door de afvalbakken zou gaan zoeken (al wel overwogen) zou het me kunnen lukken.

Nu ben ik schat ik zo'n €50 tot €60 euro per week kwijt en daar zit nauwelijks iets biologisch bij.
Een eigen moestuin met kasje zou een uitkomst zijn, maar voor fruitbomen duurt het lang voordat je kunt gaan oogsten en ik ben nogal verhuizerig.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Overstand

Bericht door Overstand »

ik nee, ik 200 euro per maand

maar sommige maanden schiet het uit,

Im caught up

caught up in the mix an' shit

Ik heb zoveel bewondering voor sommigen hier :)

sometimes I dont know what the fuck to do
Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra »

Ik gaf ca. € 20,00 per week aan boodschappen uit (inclusief toiletpapier/wasmiddel etc) en zit daar nu iets onder. Ik merk dat Vegan eten (of bijna volledig Vegan eten, morgen afspraak bij dietiste, jee!) goedkoper is. Ik haal fruit bij wat tuinders hier in de buurt (deed ik al) en de overige boodschappen haal ik bij Lidl (vooral groente is daar een stuk goedkoper) en af en toe iets bij AH/Deen.
Ananas

Bericht door Ananas »

Ja fijn hè :-)
Sandra

Bericht door Sandra »

Jaaaa! Een aantal kennissen van mij staan nogal sceptisch tegenover volledig plantaardig eten, 1 van hun argumenten om het vooral niet te doen is "joh dat is hartstikke duur" kan ik hierbij van tafel vegen ;-) (verder volg ik het motto: we agree to disagree :mrgreen: :mrgreen: ).
Sandra

Bericht door Sandra »

Ik kwam via via op deze website terecht, leuk artikel, past wel mooi bij dit topic:

http://jongesla.com/2013/11/30/eten-voo ... o-per-dag/

Ze heeft ook vegan recepten op haar blog staan:

http://jongesla.com/overzicht/
Ananas

Bericht door Ananas »

Oh leuk!

Wel typisch dat ze schrijft dat ze denkt dat vegan onmogelijk is op dat budget... zal er nog ff een linkje naar m'n blog bij zetten ;-)
Brent

Bericht door Brent »

Ik ben er volledig van overtuigd dat gezond vegan eten in het geheel niet goedkoper is dan met dierlijke voeding erbij. En dat komt omdat dierlijke voeding veel te goedkoop wordt geproduceerd zonder de enorme milieuschade erin door te berekenen.

Een vegan dieet met vooral granen, bonen en de goedkopere groenten is weliswaar goedkoop, maar zeker niet gezond te noemen.
Je kunt er prima op overleven dat wel.
Maar wil je echt profiteren van de maximale voordelen van alkalisch (niet verzurend) en levend nutrientrijk eten, dan eet je vooral fruit en groenten en granen en bonen in geringe mate en is een belangrijk deel van je voeding rauw of in ieder geval niet verhit.

Het is vrij gemakkelijk om te beknibbelen op je voeding, ik heb dat jarenlang ook gedaan.
Maar iedereen weet hoe absurd duur de zorgkosten zijn als je eenmaal kwalen en aandoeningen gaat ontwikkelen omdat je je organen je leven lang onder druk hebt gezet.
Ik doe het dus niet meer dat beknibbelen op mijn eten.
Alhoewel, ik eet lang niet vaak genoeg biologisch eten.

Het is een grote onrechtvaardigheid dat goedkoop bespoten eten kan profiteren van onze overheidssubsidies en dat biologisch peperduur is in plaats van een klein stukje duurder.
Het is net als met die zwaar vervuilende massaal opgevoerde scooters die maar niet aangepakt worden, onze overheid is niet serieus geinteresseerd in onze gezondheid, wel vooral in de portemonee van de ondernemers.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Arjan
Leefwijze: pescotarier

Bericht door Arjan »

Respect voor deze thread en jullie inzet in het experiment en de terug koppeling, erg bruikbaar op al een paar punten zag ik zo vluchtig.

Helaas is mijn persoonlijke missie niet haalbaar binnen het system van 10, maar deze thread ga ik heel minitieus doorlezen vannacht op zoek naar waar het allemaal economischer kan.

Succes, Arjan.

EDIT : Deze wilde ik jullie niet ontzeggen past te goed in deze topic:
http://nutritionfacts.org/video/superfood-bargains-2/

Rode kool is het enige eten waar mijn keel tegen protesteerd echter, ben er niet allergisch voor maar ik kan het gewoon niet doorslikken ook al kauwde ik er 10 minuten op. Nu 25 jaar na laatste poging kan ik het wel een keer weer proberen natuurlijk ^^ , misschien lukt het rauw wel. Als het lukt mischien een te groot voordeeltje om te laten liggen.
Sas

Bericht door Sas »

Heel interessant. Zelf eet ik ook vrij goedkoop, rond de 25 euro per week. En daar eet ik heel goed van!

Ik snap sowieso niet dat iemand naar een voedselbank moet. Iedereen heeft wel 10 euro per week beschikbaar. Ik denk misschien uit gewoonte? verplicht vlees willen eten, dat soort dingen. Ik heb wel eens zo'n voedselpakket bij een vriendin gezien, maar dat zat vol met ongezonde producten, waarvan het merendeel was verpakt waar je absoluut geen gerecht van kon maken. Ik heb haar toen meegenomen naar de supermarkt om goed voedsel te kopen en het voor haar betaald om lekker samen te gaan koken. En dat koken, dat moet je leren. Ze kon dat niet zo goed, en ja, dan ben je afhankelijk.

Ik denk dat je met 10 euro echt wel een week kunt eten. Ja, het oog wil ook wat, maar je kunt echt wel overleven van een paar euro.Tenzij je wilt schranzen en verplicht vlees wil eten, wat ook hartstikke duur is.
Plaats reactie