Gezond eten voor €10 per week

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Gezond eten voor €10 per week

Bericht door Martine »

Eef schreef:Daarbij steun je door zo goedkoop mogelijk in te kopen, de grote bedrijven die o.a. dierproeven doen voor bijvoorbeeld hun cosmetische producten, de aarde uitputten en hun werknemers slecht behandelen.
Nestle bijvoorbeeld steelt water van arme mensen in derde wereldlanden om het dan hier te verkopen.
Unilever - een asociale multi-national - pleit nu ineens heel hypocriet voor meer geld tegen honger. Uiteraard moet de overheid dat doen, zij incasseren liever dik voor zichzelf. Waarschijnlijk kan Unilever in hun eentje de hongersnood oplossen, maar goed :roll:
Ik denk dat je juist door heel frugaal te leven ook een bijdrage kunt leveren aan wereldverbetering. Geen van de goedkope producten die ik hierboven noem worden geproduceerd door bedrijven zoals Nestlé of Unilever. Ze komen bijna direct van de boer via een paar korte bewerkingsstappen in de supermarkt terecht. Weinig afval, weinig energieverspilling, geen dierproeven. Natuurlijk kun je het nog beter doen door al je boodschappen direct bij lokale (bio) boeren te halen, maar als dat financieel en/of praktisch niet haalbaar is, dan is simpel eten uit de supermarkt denk ik een goede tweede keus. Je hebt wel gelijk dat je dan inderdaad niet weet hoe het geproduceerd is en of de boer er een eerlijke prijs voor heeft gekregen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb het recept voor de muffins op onze blog gezet (met foto): http://vegetus.nl/hartige-wortel-spinaziemuffins/

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

Wat een goed topic!

Havermout is ook supercheap (40 cent voor 500 gram, je hebt 50 gram nodig voor een ontbijt) maar dat is toch het lekkerst met plantaardige melk wat het weer duurder maakt.

Dagelijks ontbijten met muffins op basis van bloem zou ik liever niet doen. Elke dag tarwe eten vind ik al niet zo verstandig ;-) dan zou ik op zijn minst meel nemen. Flauw dat dat vaak flink duurder is.

Ik zal over een tijdje minder inkomsten hebben en weer flink moeten opletten met boodschappen doen, dus dit topic is wel interessant voor de inspiratie. Maar ik heb dan weer niet zoveel tijd dat ik het voor 10 euro per week kan gaan doen, zoals hier boven al gezegd heb je daar ook best veel tijd voor nodig :\

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja, dat pak bloem is goedkope vuller :oops: Volkorenmeel kost €1 bij AH, dus als je niet letterlijk ieder dubbeltje moet omdraaien is dat ook nog goed te doen. Je moet dan inderdaad nog wat tijd investeren om er iets eetbaars van te maken, maar een grote stapel pannenkoeken en een dubbele portie muffins is op zich redelijk snel gemaakt, en als je die dan in de koelkast/vriezer bewaart kun je weer even vooruit.

Als je liever minder tarwe eet, is havermout een goed alternatief, ook lekker in muffins. Een pak sojamelk kost bij Lidl 89 cent (verrijkt met calcium en B12), als je daar zuinig mee bent en een beetje aanlengt met water kun je best voor een week havermout klaarmaken. Lekker pindakaas erdoor. Rozijnen zijn ook goedkoop, als je het nog verder wilt opleuken. In de VS maken ze havermout trouwens heel vaak gewoon met water, maar ik ben het met je eens dat het met melk lekkerder is. Ik heb ook wel eens havermelk gemaakt door ongekookte havervlokken te weken en dan met water in de blender te doen. Daarna even filteren met een doek en eventueel een beetje zoetmiddel erbij doen, en je hebt heel acceptabele havermelk.

Ook zou je nog wat meer peulvruchten kunnen nemen en die dan voor de lunch eten. Voor zulke uitbreidingen moet je het budget een beetje oprekken, maar je kunt denk ik toch goed onder de €15 per week blijven.

Ik heb inmiddels trouwens een zuurdesemstarter gekweekt. Dat is ideaal als je gerezen brood en dergelijke wilt maken, maar geen geld hebt om gist te kopen. De starter raakt vanzelf bevolkt met wilde gist en melkzuurbacteriën die een symbiose aangaan en samen een stabiele cultuur vormen. Het schijnt dat voedingsstoffen uit zuurdesembrood beter opneembaar zijn dan uit gewoon gistbrood of baksels met chemische rijsmiddelen, omdat phytaten/anti-nutrienten in het meel worden afgebroken door de hogere zuurtegraad en de lange fermentatie. Ik heb al een keer best lekker zuurdesem naanbrood gemaakt, en ik ben nu aan het experimenteren met injira, van die Ethiopische pannenkoeken waar ze in restaurants linzenprutjes en dergelijke op serveren.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Wat een handig topic! Eigenlijk wil ik ook wat beter gaan bijhouden wat ik precies uitgeef, maar omdat m'n vriend soms toch anders wil eten dan ik en we ook vaak inslaan bij aanbiedingen weet ik niet of ik me aan die 10 euro kan houden. Voor mij scheelt het wel veel als ik boodschappen op de markt doe, want dan heb ik voor een paar euro al best veel groente en fruit waar we vaak lang mee kunnen doen. Op die manier lukt het makkelijk om gevarieerd te koken, wat ik toch wel belangrijk vind (al kun je met ui en wortel natuurlijk ook al veel kanten op!)

Euroshopperproducten komen ook best vaak voor in mijn goedkope maaltijden, haha (havermout inderdaad als ontbijt of voor in baksels, pakjes tomaat/passata als basis van sauzen en soepen, pitabrood voor snelle minipizza's, rozijnen voor in de pap of baksels, bloem voor, ehm, van alles). Aan de andere kant vind dat iets duurdere, gezondere producten soms ook het geld waard zijn. Zo betaal ik liever iets meer voor volkorenpasta/zilvervliesrijst omdat ik het idee hebt dat die toch beter vult en er meer voedingsstoffen in zitten.

Die hartige muffins wil ik ook eens proberen!

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik zat even te lezen op de website 'Plant-Based on a Budget', staat veel inspiratie op (hoewel niet alles écht low-budget is, maar goed).

Deze polenta pie klinkt heel goed: http://plantbasedonabudget.com/recipe/g ... olentapie/
als je er nog wat zwarte bonen doorheen mikt heb je een volwaardige maaltijd voor heel weinig geld :)
Voor een super low budget versie kun je de paprika vervangen door geraspte wortel.

Ananas

Bericht door Ananas »

Eef schreef: Ook daar zijn niet alle producten perfect, maar het milieu heeft er minimaal onder geleden en bij de natuurwinkel zijn er veel meer fair trade producten te vinden.
Goh, dat is nou juist niet mijn ervaring. Bij AH en Hoogvliet vind ik veel meer fair trade producten (van AH huismerk of van Fair Trade Original) dan bijvoorbeeld bij EkoPlaza. Niet al te lang geleden is de FT hagelslag er bij EkoPlaza uitgegaan voor een eigen merk. De kokosmelk en ananas in blik zijn er enkel bio en niet fair. Fair trade noten zijn er geloof ik ook niet, wel een groter aanbod faire koffie maar thee..? etc.

Appelmoes
Contacteer:

Bericht door Appelmoes »

Wat een ontzettend handig topic voor een arme student! ;) Ik heb weinig toe te voegen, mijn eten is wel goedkoop maar niet bepaald gezond. Tijd om dat te veranderen...
Science cannot say that an animal is an individual being with a unique personality. I can, and I do.

Protest ist, wenn ich sage, das und das paßt mir nicht, Widerstand ist, wenn ich dafür sorge, daß das, was mir nicht paßt, nicht länger geschieht.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Ik zit op 10-20€ per week voor ''zuivere' voedingskosten. (dus zonder extra's en lekkers als wijn, chips, enz) Ik heb pasta, rijst en couscous en dat kan je per kilo kopen en daar doe je lang mee. Dan heb ik nog spulletjes voor sausjes enzo die aangevuld moeten worden. Ik heb voor €1,29 (oid) een kg wortelen van de Plus, en heb verder dingen als prei, courgette, dat soort groenten. Dan is er nog brood en broodbeleg.

Het enige wat ik volgens mij mis is fruit. Eiwitten... hmm weet ik niet. Vrees ervoor.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Wolfje

Bericht door Wolfje »

Sojabrokjes is ook een handige eiwitbron en een stuk makkelijker te bewaren dan als die kant en klare sojaproducten. Genoeg afwisselen met groente, paksoy is bijvoorbeeld ook voordelig en gezond...

jet
Moderator

Bericht door jet »

Mensen die klagen over onkruid in de tuin aanbieden om ze er vanaf te helpen. Kost je even wat moeite, maar daarna heb je gratis lekkere plantjes om mee te koken.
Mijn persoonlijke favoriet is zevenblad. Kan overal door, plant zich als een razende voort, en kun je dus in deze tijd je helemaal rond mee eten.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Ik zit op €20 per week, maar ik eet 2x zoveel (5k kcal). Telt toch gewoon?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Skyclad schreef:Ik zit op €20 per week, maar ik eet 2x zoveel (5k kcal). Telt toch gewoon?
Jazeker :-)

Nu willen we natuurlijk graag een voorbeeld-weekmenu en boodschappenlijst zien! ;)

Overstand

Bericht door Overstand »

ik heb zelf niet echt tijd voor gehad lekker door de site te navigeren, maar misschien vinden jullie dit leuk

http://www.biobudget.nl/

Bij mij gaat het allemaal intuitisch

Ben

Bericht door Ben »

Deze is ook leuk:
http://rawfoodsonabudget.com/
ook op facebook
Dit jaar smaken de courgettes en tomaten zo goed dat ik ze als appels eet. Het plantgoed was van Demeterzaad.
We halen ook veel voedingswaarde (aanvullende) uit verse/wilde kruiden.

Ananas

Bericht door Ananas »

Gister met een paar vriendinnen bedacht.. de Budget Challenge :mrgreen: start in september, we doen een wedstrijdje wie het goedkoopst uit kan zijn p.p. gedurende een maand, met volwaardige vegan voeding. Op m'n blog meer erover: klik

Ik ga die hartige muffins van jou dan zeker proberen Martine :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ananas schreef:Gister met een paar vriendinnen bedacht.. de Budget Challenge :mrgreen: start in september, we doen een wedstrijdje wie het goedkoopst uit kan zijn p.p. gedurende een maand, met volwaardige vegan voeding. Op m'n blog meer erover: klik
Tof! Ik wil ook wel meedoen. In September ga ik vijf dagen op congres naar Duitsland, dus die laat ik dan maar even niet meetellen. Ik kan wat ik daar eet declareren op mijn werk, maar dat zal ruimschoots gecompenseerd worden door mijn partner, die dan de hele week kant-en-klare AH maaltijden en troep uit potjes en pakjes eet.

Nog wat recept-inspiratie voor de €10 per week ingrediënten:
Luchtige zuurdesem pannenkoekjes: http://vegetus.nl/luchtige-pannenkoekjes-met-zuurdesem/
Kruidige peulvruchtensoep met boerenkool: http://vegetus.nl/kruidige-linzen-bonen ... oerenkool/

@Arthur: mijn menu-voorstel gaat niet over de meest optimale über-gezonde voeding, maar over hoe je relatief gezond kunt eten als je echt heel weinig geld daaraan kunt besteden. Met mijn boodschappenlijstje kun je langere tijd super goedkoop eten zonder deficiënties aan belangrijke voedingsstoffen op te lopen. Ik lees vaak op internet dat mensen met zo'n budget eigenlijk vooral brood eten, met of zonder goedkoop beleg. Als je het slim aanpakt kun je dus veel gezonder eten dan dat.

Als je meer geld hebt kun je natuurlijk veel gevarieerder eten. Dat is lekkerder en waarschijnlijk ook gezonder (afhankelijk van wat je dan eet). Bovendien kun je dan inderdaad fair trade en dergelijke kopen. Toch vind ik het nog steeds een fijne gedachte dat je dus ook best gezond kan eten als je met minder geld moet doen.

Ananas

Bericht door Ananas »

Een aantal ideeën op een rij gezet... met prijs per maaltijd (meestal uitgaande van 4 porties-in-1-keer-koken, alleen de spinazieburgers worden er 12)

'Zoete' rijst met ananas, bonen en paprika/wortel (0,65 per maaltijd)
Polenta spinach pie (= 0,50 per maaltijd)
Pasta met witte bonen tomatensaus en wokgroenten diepvries (0,90 per maaltijd)
Tomatencurry met linzen en rijst (0,65 per maaltijd, als je 1/2 kool en wat wortel neemt)
Curry met kikkererwten en rijst (0,75 per maaltijd)
Tabbouleh met bulgur, tomaat, komkommer, kikkererwt, kruiden (0,75 per maaltijd, als je op de markt inkoopt)
Boerenkool-tomatensoep met linzen (0,50 per maaltijd)
Stamppot rode kool met tvp gehakt (0,50 per maaltijd)
Indiase soep met tuinerwten, spinazie en yofu (0,75 per maaltijd)
Mexicaanse stoofpot (diepvries groentemix) met blik tomatenblokjes en rijst (0,63 per maaltijd)
Nasi met oosterse wokgroenten en pindasaus (0,80 per maaltijd)
Bruine bonenburger met gebakken aardappeltjes en gestoomde sperziebonen met sesamzaad (0,65)
Pita of Turks broodje spinazieburger, sla, ketchup (0,75)

Ohh ik vind dit leuk ^^

Het is wel veel rijst... want dat is het goedkoopst. Pasta neem ik liever volkoren en dat is gelijk 10x duurder dan witte pasta :S je kan natuurlijk af en toe aardappels eten alleen ben ik geen fan (ik weet ook niet of ik bovengenoemde rode koolstamppot zelf zou willen eten :p)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Wow, mooi lijstje Ananas! Ik zou je rode koolstamppot best willen eten hoor. Sojabrokjes wellen met een scheutje sojasaus en dan lekker knapperig bakken in een beetje olie :)

Gisteren aten we ook heel goedkoop: een dikke soep van witte bonen en diepvriesboerenkool met knoflook, peper, peterselie, korianderblad en een beetje citroensap. Daarbij langwerpige 'croutons' van de kapjes van ons oude brood (die bewaar ik in de vriezer) geroosterd met een beetje zelfgemaakte kruidenboter erop. Moeilijk uit te rekenen wat dat precies kost, maar ik gok zo'n 60 cent per portie.

Ananas

Bericht door Ananas »

Weet iemand toevallig waar je momenteel het goedkoopste volkoren vegan brood kunt vinden? Of is dat zelf bakken...

Volgens de wiki brood zal het denk ik Allison of iets van Jumbo eigen merk zijn... is alle huismerkbrood bij Jumbo vegan? :O

Plaats reactie