oliebollen.. help!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Gnoe
Leefwijze: veganist
Contacteer:

oliebollen.. help!

Bericht door Gnoe » ma dec 31, 2012 13:50

Ik ben vandaag voor het eerst van mijn leven zelf oliebollen aan het bakken... Althans, dat was de bedoeling. Ik heb het recept uit Ecofabulous gebruikt en het beslag staat nu een uur te rusten maar is eigenlijk niet of nauwelijks gerezen :( Wat nu? Langer wachten? Ik heb de kom in ieder geval wat dichter naar de verwarming geschoven, of eigenlijk er tegenaan gezet. ;)

Zijn er hier mensen met oliebollenervaring?
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

Johannetje

Re: oliebollen.. help!

Bericht door Johannetje » ma dec 31, 2012 14:04

Ben zelf van plan om appelbeignets te maken maar oliebollen heb ik nooit gemaakt (mijn vriend heeft er een hekel aan).
Ik heb wel ervaring met brood dus weet een beetje hoe je gist moet gebruiken. Was het beslag op een warme plek (naast de verwarming bijvoorbeeld) en bedekt met een doek? Heb je goed geroerd maar ook niet te veel?

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma dec 31, 2012 14:51

Nog nooit oliebollen gemaakt, ik houd er ook niet zo heel erg van.
Normaal deeg rijst bij mij ook nooit zo, dus heb geen goed advies voor je. Hopelijk worden ze heerlijk bij je!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma dec 31, 2012 14:57

Is je gist misschien over de datum? Als dat niet zo is, dan zou dicht bij de verwarming zetten inderdaad moeten helpen. Eventueel een beetje bakpoeder toevoegen als de oliebollen niet luchtig genoeg worden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma dec 31, 2012 15:05

Het komt vast goed! M'n moeder heeft net oliebollen gemaakt met een mix uit een pakje en dat beslag rees ook niet zoveel, maar de oliebollen waren toch goed gelukt. Succes!

Ik ben dit recept van Lena aan het maken (met een paar kleine aanpassingen, o.a. stukjes appel erdoor) en dit beslag lijkt wel heel goed te rijzen. Maar als de bollen eenmaal in het vet zitten zetten ze ook nog wel een beetje uit volgens mij :)
Martine schreef:Is je gist misschien over de datum? Als dat niet zo is, dan zou dicht bij de verwarming zetten inderdaad moeten helpen. Eventueel een beetje bakpoeder toevoegen als de oliebollen niet luchtig genoeg worden.
O ja, da's ook een goed punt... Dat pakje oliebollenmix dat hier stond was ook al een beetje oud. In een ander topic schreef Ineke trouwens dat je ook een scheut bier kan gebruiken in oliebollen en dat ze dan helemaal niet hoeven te rijzen, maar ik weet niet of je daar nu nog iets mee kunt, Gnoe!

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma dec 31, 2012 19:00

Bedankt voor de reacties! Ik had mijn kom afgedekt met een droge theedoek ipv een natte... Dat was makkelijk aanpassen en de kom tegen de verwarming zetten hielp ook al. Ze zijn erg lekker geworden, met appel en cranberry's! Dit is een blijvertje. :) Ik hou alleen van goede oliebollen = zelfgemaakt, en niet van die kleffe vette ballen die je in kraampjes koopt. Volgend jaar probeer ik misschien ook appelbeignets! :)

Ik wens jullie allemaal een hele goede, rustige jaarwisseling en een prachtig mens- en diervriendelijk 2013!

Fotootje :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma dec 31, 2012 19:15

Hapse en een hele fijne avond/nacht!

Plaats reactie