koken met zeewier en algen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: koken met zeewier en algen

Bericht door Butternutkin »

Het smaakt, na goed afspoelen, niet zo zout als bijvoorbeeld een pizza die je bestelt of chips. Zelfde verhaal met zeekraal. Ik denk dat het niet zo slecht is mits mensen gewoon minder met zout koken en fabrikanten eens minder zout in hun producten gaan doen. Als ik zelf een groot brood bak doe ik daar twee theelepeltjes zeezout in, no way dat dat zo zout smaakt als een supermarkt brood.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Net heb ik rijst gekookt met daarin wat zeewier. Verder geen zout, natuurlijk.
Het smaakte me goed met een lepel tahin erover.
:chef:
Zodra dit verteerd is eet ik mijn groenten rauw uit de blender.
lena

Bericht door lena »

Violet schreef:
lena schreef:Dat zout maakt zeewier als voedsel ongeschikt om een bijdrage te leveren aan het wereldvoedselprobleem.
Waarom?
Vanwege de negatieve gezondheidsaspecten van zout.
Butternutkin schreef:Het smaakt, na goed afspoelen, niet zo zout als bijvoorbeeld een pizza die je bestelt of chips. Zelfde verhaal met zeekraal.
Ik vroeg me ook af of het toch uitmaakt, dat sommige soorten zeewier misschien minder zout (en hopelijk ook minder vervuiling enzo) opnemen dan andere. Ik vond de zeekraal echt veel te zout, ook na goed afspoelen, helaas. Het was (ook volgens mijn tafelgenoten die normaal gesproken niet zoutarm eten) alleen te doen als je een klein beetje zeekraal mengde met veel ander eten. En dan is het natuurlijk ook prima, maar goed, als je er genoeg van wilt eten om het een belangrijke eiwitbron in je dieet te laten zijn, dan werkt dat niet.
Ik denk dat het niet zo slecht is mits mensen gewoon minder met zout koken en fabrikanten eens minder zout in hun producten gaan doen. Als ik zelf een groot brood bak doe ik daar twee theelepeltjes zeezout in, no way dat dat zo zout smaakt als een supermarkt brood.
Gebruik je dan mini-theelepeltjes? In een gewone theelepel zout zit 2400 mg natrium, dus dan heb je al 4800mg natrium in je brood. In een supermarktbrood zit 160 mg natrium per snee, dus dan zou je 30 sneetjes uit je zelfgemaakte brood moeten halen om het minder zout te laten zijn.

Natuurlijk zijn voedselfabrikanten in Nederland het grootste probleem als het gaat om zout, maar dat wil niet zeggen dat het een goed idee is om voedsel dat zoveel zout bevat aan te raden als goed voor iedereen in grote hoeveelheden. En ik denk ook dat we niet uit het oog moeten verliezen dat er al lang prima plantaardige alternatieven zijn om de hele wereld te voeden.
Butternutkin

Klinkt lekker TonyJello! Ik moet helaas wachten tot vriendlief thuis is, en zijn trein rijdt niet :x Ik dacht ook aan rijst, maar dan met kokos en sperzieboontjes en ik heb ook nog wat tempeh liggen.

@lena: dan zullen het mini theelepeltjes zijn, geen idee. Ik weet wel dat als ik een sneetje Allison van de AH eet ik stijl achterover ga van hoe zout het is. Echt niet lekker gewoon. Ik vind de zilte smaak van zeekraal juist wel lekker in een salade, maar eet dan ook niet zoutloos. Ik kook de zeekraal kort, misschien verliest het dan een hoop zout? Ik probeer trouwens in alle gerechten iets van elke smaak te verwerken, dus zoet, zout, bitter, zuur en als het lukt umami in de vorm van paddenstoelen of soja.
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney
Violet

Bericht door Violet »

lena schreef:
Violet schreef:
lena schreef:Dat zout maakt zeewier als voedsel ongeschikt om een bijdrage te leveren aan het wereldvoedselprobleem.
Waarom?
Vanwege de negatieve gezondheidsaspecten van zout.
Wat heeft dat dan met het wereldvoedselprobleem te maken?
Wat ik me alleen afvraag is hoe en waar zeewier wordt gewonnen en verwerkt.
lena

Bericht door lena »

Nou, als iedereen jong overlijdt aan hart- en vaatziekten is het wereldvoedselprobleem inderdaad ook opgelost, maar dat zal de bedoeling toch niet zijn?

Nogmaals, ik zeg helemaal niet dat niemand zeewier moet eten vanwege het zoutgehalte, maar het is een condiment, iets waar je een schaaltje per dag van eet ofzo. Op die weedburger site wordt zeewier gepromoot als voornaamste eiwitbron voor iedereen. Als je zoveel zeewier wilt eten dat je er genoeg eiwit uit haalt, krijg je onacceptabel veel zout binnen, meerdere malen de huidige maximale inname.
Butternutkin

Ik ben geen chemicus, maar is er niet een stof te gebruiken (die veganistisch is, natuurlijk en ongevaarlijk) die neerslaat met zout?
Linda mcCartney
Violet

Bericht door Violet »

lena schreef:Nou, als iedereen jong overlijdt aan hart- en vaatziekten is het wereldvoedselprobleem inderdaad ook opgelost, maar dat zal de bedoeling toch niet zijn?

Nogmaals, ik zeg helemaal niet dat niemand zeewier moet eten vanwege het zoutgehalte, maar het is een condiment, iets waar je een schaaltje per dag van eet ofzo. Op die weedburger site wordt zeewier gepromoot als voornaamste eiwitbron voor iedereen. Als je zoveel zeewier wilt eten dat je er genoeg eiwit uit haalt, krijg je onacceptabel veel zout binnen, meerdere malen de huidige maximale inname.
Aah! Nou snap ik je!
Ananas

Bericht door Ananas »

Butternutkin schreef:Ik ben geen chemicus, maar is er niet een stof te gebruiken (die veganistisch is, natuurlijk en ongevaarlijk) die neerslaat met zout?
Leuk bedacht ^^ maar er is geen stof die met natrium neerslaat.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Zout is oplosbaar is water toch? Misschien spoelen ze het er gewoon uit.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Butternutkin

Ananas schreef:
Butternutkin schreef:Ik ben geen chemicus, maar is er niet een stof te gebruiken (die veganistisch is, natuurlijk en ongevaarlijk) die neerslaat met zout?
Leuk bedacht ^^ maar er is geen stof die met natrium neerslaat.
Jammer! :lol:

Zout lost wel op in water, maar het zit ook in het wier zelf volgens mij? Spoelen helpt in ieder geval wel een hoop.
Linda mcCartney
Mystique

Bericht door Mystique »

Ik ga zo naar de Ekoplaza waar een 'workshop' wordt aangeboden over het bereiden met zeewier. Ben erg benieuwd!
Ik hou ontzettend van zeewier (zeewiersalade en sushi Jammie!), maar sinds de ramp bij Fukushima en aangezien er veel zeewier daar uit de buurt komt heb ik het niet meer gekocht.
Maar deze zeewier schijnt uit de Ooster- of Westerschelde te komen, dus dat vind ik iets veiliger klinken.

Ik vraag me ook af hoeveel vegan dingen ze gaan aanbieden en er dus niet te veel vis ofzo bij wordt gebruikt...
Butternutkin

Ik hoop dat ze daar rekening mee houden! Ik vind Ekoplaza een fijne supermarkt hoor, maar ik vind wel dat ze veel aanbieden met vlees :(
Linda mcCartney
Mystique

Bericht door Mystique »

Het stelde niet zoveel voor. Er stond een meneertje met een aantal zeewieren om te proeven. Met kaas, wat ik dus niet hoefde en toen vroeg hij of ik het op een toastje wilde, maar ook die bleken niet geschikt met veganisten.

Maar uiteindelijk wel fijn, want deze zeewier komt uit Frankrijk en daar heb ik een wat veiliger gevoel bij dan bij Japan uit de buurt. Gelijk maar een zakje Wakame meegenomen (was ook 10% korting, al was het met die korting nog steeds prijzig). Kan ik eindelijk weer eens zeewiersalade eten, jam jam! :P
vegamike

Bericht door vegamike »

Ik kan de smaak van zeewier niet waarderen, ik lustte vroeger ook geen vis voordat ik vega werd. Misschien nog wat andere recepten proberen. Ik doe wel altijd een stukje kombu bij het koken van bonen, zorgt voor een mooi resultaat.
Brchj

Bericht door Brchj »

Leuk topic! Ik gebruik zeewier voornamelijk gedroogd, in soep. Maakt de soep meteen beetje zout, en ik doe het ook gewoon voor de voedingswaarde. Maar de Dutch Weed Burger is inderdaad heerlijk, en heb Lisette hier persoonlijk mee gecomplimenteerd. Zij gebruikt, als ik het goed heb, verse zeewier die ze in Zeeland gewonnen wordt.

Ik koop mijn zeewier bij de chinese winkel, veel soorten, niet duur. Maar ik zou ook wel wat meer willen experimenteren en andere soorten gebruiken :)
Lieve Nugget! <3
Clover
AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Ik at vandaag vegan sushi rolletjes, en ik besefte me des te meer dat vis niet de smaak van sushi maakt, maar vooral het zeewier (nori bladen).

Maar verder dan dat....Ik heb wel kombu in huis, weet verder niet wat ik ermee kan op bouillon trekken na.
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

AnAnAN schreef:Maar verder dan dat....Ik heb wel kombu in huis, weet verder niet wat ik ermee kan op bouillon trekken na.
Ik snij wel eens een klein beetje fijn voor in een soep of een saus. Mijn kookboek raadt het zelfs specifiek aan om erwtensoep op smaak te brengen. Het is wel belangrijk dat je dit niet te vaak doet, want kombu is heel rijk aan jodium, als in echt, héél rijk. Kijk dus uit. Je krijgt er makkelijk veel te veel van binnen als je het eet en dat is slecht voor je. Maar aan de andere kant is het een natuurlijk jodium-supplement.
Laatst gewijzigd door Renee1137 op vr aug 23, 2013 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Goed dat ik dat weet, ik wil zeewier gaan gebruiken als jodiumsupplement omdat ik geen brood eet en weinig zout gebruik.
Ik heb een flinke voorraad zeewier liggen. Aangeschaft vrij snel dat het ongeluk in Fukushima. Ik zou het nu niet meer durven kopen als het bij Japan vandaan komt.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Annikka-Ayla schreef:Goed dat ik dat weet, ik wil zeewier gaan gebruiken als jodiumsupplement omdat ik geen brood eet en weinig zout gebruik.
Ja dat is exact mijn redenatie!

Maar wees er wel voorzichtig mee, want te veel jodium is ook héél slecht, en je weet nooit exact hoeveel jodium er in je kombu zit.
http://nutritionfacts.org/video/too-muc ... oo-little/
http://www.cron-web.org/forum/about132.html

Ik heb het even opgezocht: In gedroogde kombu zit ongeveer 2353 μg jodium per gram (bron: Zava & Zava, 2011) en je hebt ongeveer 150-200 μg per dag nodig met een maximum van 600 μg per dag. Hou er rekening mee dat in ander voedsel (voornamelijk andere zeewieren als je die gebruikt) ook jodium zit die meetelt. Een rekensom leert dat je hypothetisch gezien met 2 gram gedroogde kombu per maand je ADH haalt (met genoeg ruimte voor de inname van andere producten met jodium, zolang je niet veel andere zeewieren eet of het in je vitaminesupplement zit). Dat is dus echt heel weinig, een stukje van ongeveer 2x2 centimeter (gedroogd; geweekt is het groter).

Ik weet niet of je lichaam zo veel jodium in één keer kan opnemen, of hoe lang je lichaam jodium kan bewaren. Spreiden in kleinere hoeveelheden is denk ik beter. Maximaal eens in de twee weken een stukje van 1x2 centimeter ofzo. Als je brood eet, minder. Als je regelmatig zeewier eet, helemaal niet. [let op: dit is geen doktersadvies, slechts mijn persoonlijke inschatting]

Nog een leuk survivalweetje: Mocht er ooit weer een kernramp plaatsvinden in de buurt (Europa), geef jezelf en iedereen in de buurt dan een paar dagen een 'overdosis' kombu. Zo'n korte periode van overdosis is niet schadelijk, maar het zorgt ervoor dat je de voorraad jodium in je lichaam tot 100% wordt aangevuld. Waardoor je vervolgens niet zo veel van de radioactieve jodium opneemt die vrij kan komen bij de kernramp :D en je schildklier niet van binnenuit bestraald wordt.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Plaats reactie