koken met zeewier en algen

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

koken met zeewier en algen

Bericht door Butternutkin »

Hallo!

Ik ben nieuw hier en zal me binnenkort nog even officieel voorstellen in het voorstelhoekje :)

Ik vroeg me af of mensjes hier ervaring hebben met koken met zeewier/algen? Ik kom de laatste tijd vaak bij EkoPlaza en daar kom ik af en toe (voor mij) exotische dingen tegen waar ik helemaal blij van wordt. Pas geleden had ik zeekraal voor in de salade, die was heerlijk. Dus nu heb ik ook een pakje Kombu gekocht. Volgens mij wordt daar normaal gesproken dashi van gemaakt? Kun je dit ook gewoon met noodles en groente vullen? Want daar ben ik wel fan van! Ook staat er overal dat je de kombu na het maken van de bouillon kan 'hergebruiken' voor andere gerechten, maar wat doe je er dan precies mee? :scratch:

Ik hield altijd al van koken, maar sinds ik veganistisch eet is het elke dag weer een feestje :mrgreen: (OK, behalve de dagen dat ik het druk heb en/of lui ben en ik pasta met tomatensaus in elkaar draai, maar die is ook erg lekker!) Ik probeer van alles en vriendlief eet altijd alles braaf op, dus dat is een goed teken. Alleen kiemgroentes vindt hij niet lekker, en die vind ik juist heerlijk. Leuk dat er een apart deel van dit forum over eten gaat!
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Violet

Re: koken met zeewier en algen

Bericht door Violet »

Butternutkin schreef:Hallo!

Ik ben nieuw hier en zal me binnenkort nog even officieel voorstellen in het voorstelhoekje :)

Ik vroeg me af of mensjes hier ervaring hebben met koken met zeewier/algen? Ik kom de laatste tijd vaak bij EkoPlaza en daar kom ik af en toe (voor mij) exotische dingen tegen waar ik helemaal blij van wordt. Pas geleden had ik zeekraal voor in de salade, die was heerlijk. Dus nu heb ik ook een pakje Kombu gekocht. Volgens mij wordt daar normaal gesproken dashi van gemaakt? Kun je dit ook gewoon met noodles en groente vullen? Want daar ben ik wel fan van! Ook staat er overal dat je de kombu na het maken van de bouillon kan 'hergebruiken' voor andere gerechten, maar wat doe je er dan precies mee? :scratch:

Ik hield altijd al van koken, maar sinds ik veganistisch eet is het elke dag weer een feestje :mrgreen: (OK, behalve de dagen dat ik het druk heb en/of lui ben en ik pasta met tomatensaus in elkaar draai, maar die is ook erg lekker!) Ik probeer van alles en vriendlief eet altijd alles braaf op, dus dat is een goed teken. Alleen kiemgroentes vindt hij niet lekker, en die vind ik juist heerlijk. Leuk dat er een apart deel van dit forum over eten gaat!
Mensjes?

TonyJello

Zeewiertopic

Bericht door TonyJello »

Butternutkin

Bedankt voor de link (en de gezellige reacties :) ). Mensjes, mensen, personen, individuen, zo misschien duidelijker?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Butternutkin

Jammer! Er staat maar heel weinig info in dat topic. Zeewier schijnt echt heel gezond te zijn en men hoopt dat het een hoop mensen kan voeden in de toekomst omdat er zoveel vitaminen, mineralen en eiwitten inzitten. Vandaar dat ik het zo interessant vind. Er staat nog maar heel weinig over op internet, zeker de toepassing ervan. Deze is wel leuk http://www.dutchweedburger.com/
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik zou je graag meer over zeewier vertellen, maar ik weet niets. Ik hoop net als jij dat er anderen zijn die meer weten en hier posten.

Ja, die burger weed ik van. Daar heb ik nog aan gedoneerd. Ik krijg nog op een video, ofzo.

Butternutkin

Wat leuk dat je gedoneerd hebt TonyJello. Ik zou er echt heel graag eentje willen proberen!

Ik denk dat ik vanavond ga proberen dashi te maken (de versie met paddenstoelen natuurlijk, geen vis). Ik zal mijn bevindingen nog even doorgeven. Er staat ook nog een salade met zeekraal op me te wachten voor vanmiddag, dus het wordt een wierig dagje.
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Wauw, jij eet bijzondere dingen. :chef:
Ik ben een heel simpele eter. Als vegetariër liet ik alleen de vermoorde dieren uit mijn eten en nu als zuiver plant-aardige eter 'eet' ik voornamelijk smoothies en raaaauw.
Misschien komt dat ook omdat ik alleen woon. Als ik voor een gezin eten zou maken zou ik er veel meer tijd aan besteden en mijn best doen het ieder naar de zin te maken.

Butternutkin

Ik ben een beetje een eter :oops:

Ik was jaren lang voor 90% vegetariër, toen kreeg ik een vriend die een grote vleeseter was. Een maaltijd zonder vlees was gewoon geen maaltijd voor hem. Langzaam maar zeker sloop het vlees er weer in. Tegenwoordig heb ik een vriend die al vegetariër was toen ik hem leerde kennen en geen eieren lust. Ik ging dus weer steeds minder vlees eten (want van mij hoefde het eigenlijk al niet zo). De laatste genadeklap was dat ik me ineens obsessief ging verdiepen in de manier waarop dieren worden behandeld in slachthuizen, en de aandoeningen die melkkoeien bijvoorbeeld krijgen na een paar jaar. Als er iets is waar ik meer van hou dan eten dan zijn het wel dieren (en dan niet op mijn bord :) ), dus ik heb huilend die video's afgekeken en ben daarna in een klap veganistisch gaan eten. Mijn vriend doet gewoon mee. Ik kan me nu niet meer voorstellen dat ik me al die jaren soort van half van dat leed heb afgesloten, het is echt heel raar hoe dat werkt.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben nu ook erg bezig met het hele gezondheidsaspect van een veganistisch dieet, zelf vond ik het seminar van Neil Barnard dat op YouTube te vinden is erg inspirerend. Ik probeer voedsel te bereiden dat gezonder is, ik maak kleinere porties, eet inderdaad ook veel rauw en veel salades, en kies voor duurzame producten. Ook ben ik erg geïnteresseerd in 'superfoods', vandaar ook het hele zeewier verhaal. Een leuke bijkomstigheid is dat ik al bijna 5 kilo ben afgevallen. Nog 5 eraf en ik zit zelfs op mijn ideale BMI, de laatste keer dat ik dat had was ik uhhh... 17? Mijn ervaring met plantaardig eten is in ieder geval dat ik veel meer tijd en moeite in koken stop, het is elke keer weer een ontdekking zeg maar :) Een vegetarische hamburger ofzo die je in de winkel koopt (zelfs geheel plantaardig) eten we hier zelden, ik maak die dingen zelf wel. Ik heb sinds ik erachter ben dat melk zo ongezond mijn vertrouwen in de overheid, keuringsdiensten e.d. in verband met voedselveiligheid geheel verloren. Liever zo min mogelijk shit dus.

(Oh, en ik ben ook een beetje lang van stof als ik praat over onderwerpen die ik interessant vind, sorry :))
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Leuk juist als je wat te vertellen hebt! Daar is het forum toch voor! Ik vind het heerlijk om met mensen van gedachten te wissen en informatie te delen. Discussieren ben ik verder niet zo'n ster in. :D

Wat je schrijft heb ik ook. Ik werd 1 december afgelopen jaar veganist na ruim 18 jaar strikt vegetariër te zijn geweest en een paar jaar daarna helaas te hebben gekwakkeld. Ik kreeg eind vorig jaar internet en ik zag al die ellende met dieren en heb ook huilend zitten kijken. Vele mensen met ons, natuurlijk. In feite ben ik als veganist geboren, maar ik kreeg pas veel te laat alle informatie.

We zitten in je topic :offtopic: te gaan. Dit moet over zeewier en algen gaan. Ik zat er al langer aan te denken dat we hier ook een kwebbeltopic nodig hebben. Ik ga er direct eentje openen. Daar kunnen mensjes over van alles en nog wat ff lekker kwebbelen. ;)

Eef

Bericht door Eef »

Er staan een stuk of 8 vegan recepten met zeewier in de Happinez van dit moment.
Ik vind het zelf heel makkelijk om wat chlorella (of andere algen/zeewier) door een smoothie te doen.
En het recept met zeewiersaus uit Puur Plantaardig maak ik ook graag, dat komt neer op nori pureren met olie, water en sojasaus, zij maken het bij broccoli en noedels, erg lekker!
Er zijn ook van die strooipotjes met verschillende zeewiersoorten, dat is handig voor in de salade.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Ik doe wel stukjes zeewier, die waar je sushi mee kan maken, door de salade.

jojo

Bericht door jojo »

Het Non Fish A Li Cious kookboek van Lisette Kreischer al uitgeprobeerd?
De meningen hierover lopen nogal uiteen, maar ik vind een best aantal recepten echt verrukkuluk! :D

Butternutkin

Dat zijn goeie tips, danks! Op het moment ligt mijn wiertje in een pan water op een laag vuurtje, het lijkt nog het meest op een depressieve rog ofzo. Hopelijk wordt het nog wat...
Linda mcCartney

Butternutkin

Ik heb met een beetje hulp van deze website dus een wierbouillon gemaakt: http://www.coquinaria.nl/recepten/bouillons/dashi.htm

De smaak die van kombu afkomt is, zoals bij alles uit de zee, zout, maar ook ietwat zoetig. Verder is het helemaal niet zo overheersend als ik dacht, het is meer kruidachtig, zoals thee. Ik heb er ook een groentebouillonblokje bij gebruikt om het wat meer pit te geven, de zeewiersmaak bleef wel goed aanwezig. Toen heb ik naast shiitake, en anders dan in het originele recept, er nog lekker veel roerbakgroente, rijstnoodles en een beetje tempeh bijgedaan. Het was uiteindelijk best een succes. :D Ik zal proberen er een foto bij te zetten.

Depri rog:
http://img689.imageshack.us/img689/6091/deprirog.jpg

'Dashi':
http://img259.imageshack.us/img259/732/dashi.jpg
http://img822.imageshack.us/img822/5597 ... loseup.jpg
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena »

Butternutkin schreef:
De smaak die van kombu afkomt is, zoals bij alles uit de zee, zout
Ja, ik vroeg me al af of die organisaties die zeewier promoten als superfood voor iedereen een idee hebben om iets aan het sodiumgehalte te doen? Weet iemand dat?
Ik heb op vakantie zeekraal gegeten. Ik dacht, verse zeekraal, goed afgespoeld, dat valt vast wel mee, maar het was nog steeds veel te zout :(

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Dat ziet er lekker uit, Butternutkin. Ik heb sowieso al een beetje honger, dus als hier zo'n bord stond wist ik er wel raad mee. Ik houd ook wel van een beetje zoutig eten. (Maar die deprirog... dat weet ik nog zo net niet.)

Butternutkin

Haha dankje, die depri rog moest er even bij. Ik vond hem zo grappig :mrgreen:

je moet zeewier ook wel eerst goed afspoelen voordat je het gebruikt. Ik denk dat je weinig kan doen aan het zoutgehalte omdat het er gewoon echt in zit. Alles in zout water is zover ik weet gewoon behoorlijk zout.
Linda mcCartney

lena

Bericht door lena »

Dat zout maakt zeewier als voedsel ongeschikt om een bijdrage te leveren aan het wereldvoedselprobleem. Ik denk dat de mensen die zich hier mee bezig houden dat ook wel inzien, dus ik ging er min of meer vanuit dat de bedoeling zou zijn om zeewier te gaan kweken en daar in fabrieken de eiwitten uit te gaan halen om allerlei nieuw fabrieksvoedsel te produceren, zoiets. Dat zou aan de ene kant positief zijn als het inderdaad dierlijke eiwitten vervangt, maar ik zie zelf niet direct het voordeel boven ander plantaardig voedsel. Boerenkool heeft ook enorm veel vitamines, mineralen en relatief veel eiwit met alle aminozuren in een goede hoeveelheid.

Violet

Bericht door Violet »

lena schreef:Dat zout maakt zeewier als voedsel ongeschikt om een bijdrage te leveren aan het wereldvoedselprobleem.
Waarom?

Plaats reactie