Pannekoeken recept graag!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Pannekoeken recept graag!

Bericht door Wanda »

Wat familie van ons wil dit weekend graag pannekoeken voor ons bakken. Het zijn wat oudere mensen die niet veel afweten van veganisme, dus ik wil het zo makkelijk mogelijk maken voor ze.
Wat is een makkelijk recept met Nederlandse ingredienten/maten voor pannekoeken. Graag ingredienten die je gewoon bij de AH kan halen.

veggie84

Re: Pannekoeken recept graag!

Bericht door veggie84 »

Wanda oke.

Alleen Ah ingredienten

dus onze eivervanger is dan een halve banaan, (gemashed, gepureerd)

verder zal je wellicht voor bloem willen kiezen, hoop ik en niet meeel, want met mashed banana is er een kans dat je meelpannenkoeken verpest worden,.

ik kan ze wel in meel maar dan heb je no egg nodig. + baksoda, bakpoeder..

Nou ja, daar komt die:

1 eetlepel citroensap
1 glas(cup) (220ML) vanille soyamelk (ik heb ervaring met alle andere soorten plantaardig melk, ze kunnen allemaal, maar de voorkeur gaat hier uit naar soja melk, wegens citroensap --> klontering)
1 glas (cup) (125G) bloem
1 eetlepel (13G) suiker (ik laat dit weg:P)
1 theelepel bakpoeder
1/4 theelepel baksoda
1/4 theelepel zout
2 eetlepels plantaardige olie (30ML)
ei (halve banaan mashed/pureed iets groter dan halve banaan to make sure:P)

nu doe je alles in een kom, en dan roer je alles :d je weet wel toch

tot je een pannenkoekenpuree krijgt, euh hoe noem je dat eigenlijk

ps. je moet kijken, soms moet ik ietsjes meel bij doen, dan weer ietsjes meer melk, dat weet je wel Wanda wanneer je ziet

en ja pannenkoeken bakken kun je ook wel toch:P

anders moet je zorgen dat als alles plakt, beetje meer olie aight?

veggie84

Bericht door veggie84 »

voor serveren zou je plantaardige boter kunnen gebruiken, albert heijn heeft wel alpro, maar de voorkeur gaat uit naar die van provamel, :S ik ken geen betere

en dan met agavesiroop,

i know dat je dan blije gezichten krijgt :P

EDIT: in het rijtje staat bakpoeder, baksoda,

er is kans dat wanneer je dat niet kunt vinden bij AH en je ernaar vraagt, they will not understand you

laat ze gerust weg. Als je bloem gebruikt, en mashed banana alleen, is wegens de bloem toch goede binding. dat heb ik ervaren in de begintijden toen ik nog bloem gebruikte
Laatst gewijzigd door veggie84 op wo aug 22, 2012 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Je kunt ook zo'n pak pannenkoekenmix van Koopmans nemen (wel opletten dat je niet die met scharrelei erin koopt, maar de normale is volgens mij goed) en dat dan aanmaken met een (liter)pak sojamelk en misschien een scheutje olie. Ei of eivervanger vind ik dan niet nodig. Werkt goed en is supermakkelijk!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Heel erg bedankt allebei! Ik geef de twee mogelijkheden, dan kunnen ze kiezen.
Ik wist dat sommige van die koopmans pakken veganistisch zijn, maar wist niet of ze goed zouden lukken zonder eivervanger. Goed te weten dat het lukt!

Mijn kinderen houden trouwens erg van de vegan dingen hier die niet in Amerika te krijgen zijn, zoals beschuit, ontbijtkoek, stroopwafels en de alpro drankjes. Ze vinden wel dat de produkten zoals yogurt en burgers beter zijn bij ons.

veggie84

Bericht door veggie84 »

misschien voor je kinderen, om de burgers van Alpro te halen, die zijn lekkerder dan wat je zoal kunt vinden hier.

verder, de oriental burgers van provamel zijn echt lekker.

Voor de rest van alle nederlandse burgers heb ik 'meh'

en Bonnie, ik wist dat ook niet joh, misschien heb ik mijn pannekoekemix toen goed verpest omdat ik juist eivervanger en zo erin had gestopt

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

We hebben veel van de provamel burgers geprobeerd, maar ik denk niet dat we de alpro burgers al tegen zijn gekomen. Waar verkopen ze die?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

veggie84 schreef:en Bonnie, ik wist dat ook niet joh, misschien heb ik mijn pannekoekemix toen goed verpest omdat ik juist eivervanger en zo erin had gestopt
Oh vast niet hoor! Jouw pannenkoekenrecept klinkt ook heel lekker vind ik. Je kan natuurlijk altijd eivervanger toevoegen aan die mix als je wilt, misschien is dat ook wel beter, maar ik vind pannenkoeken zelf ook al goed als ze heel simpel zijn. Ik heb ook weleens pannenkoeken gemaakt met o.a. sojameel in het beslag en die waren ook goed gelukt, dus misschien voegt het wel iets toe :) en banaan erdoor geeft natuurlijk ook een extra smaak die heel lekker kan zijn.

En Wanda, nu ben ik wel benieuwd naar al die Amerikaanse sojayoghurts! ik vind de meeste die hier te krijgen zijn eigenlijk wel lekker, maar yoghurt van kokosmelk bijvoorbeeld heb ik hier nooit gezien en dat lijkt me ook wel interessant.

Ik heb het idee dat Alproburgers steeds moeilijker te verkrijgen zijn, maar volgens mij hebben ze ze nog wel bij de Jumbo (en soms C1000?)

veggie84

Bericht door veggie84 »

haha die banaan 'cause I didn't know any better :)

maar anyway, ja c1000 heb ik ze ook gezien. Ook heb ik een tijdje terug in een kleine C1000 die ene andere alpro burgers gezien, die 'regular' burgers. Donkerbruine kleur. Ze zien er uit alsof ze niet lekker zijn :P But they also taste nice. ;p vind ik

Wat ik me verder nog herinner is Jumbo, van het forum hier. Appelburgers van Alpro.

Verder staat op de site bij appelburgers (bij de rest ook, ik heb verder paar gecheckt): Dit product is te verkrijgen bij Jumbo en C1000.

jojo

Bericht door jojo »

Het allersimpelste wat ik laatst heb gedaan, na tip; de pannenkoekenmix Eigen Merk, biologisch van de AH, is vega en supersimpel te gebruiken. Gewoon de mix mengen met soyamelk en bakken maar! Sukses verzekerd!!!

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Bonnie schreef:En Wanda, nu ben ik wel benieuwd naar al die Amerikaanse sojayoghurts! ik vind de meeste die hier te krijgen zijn eigenlijk wel lekker, maar yoghurt van kokosmelk bijvoorbeeld heb ik hier nooit gezien en dat lijkt me ook wel interessant.
De WholeSoy yogurts zijn een beetje onze favoriet. Die van Silk zijn ook zeer eetbaar! Yogurt van kokosmelk en ook amandelmelk.... ja, die hebben we ook en natuurlijk geproefd. We vonden ze niet echt eetbaar, maar misschien zijn ze een acquired taste.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Pannenkoeken worden lekkerder als er half sojamelk/half water wordt gebruikt. Zijn ze wat minder zwaar.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

[color=#00BF00]PeTA[/color]'s animal[color=#FF8000]times[/color] magazine (nr.2, 2012) schreef:
220g ongebleekte bloem
1tl bakpoeder
1tl zout
350ml vanielle-sojamelk
2el plantaardige olie
2el agave nectar
1el witte azijn

Voor 4 tot 6 stuks.
Ik eet ze nu en ik vind ze heerlijk! :chef:

TonyJello

Nog een pannekoeken topic

Bericht door TonyJello »

Framboos

Bericht door Framboos »

Bonnie schreef:En Wanda, nu ben ik wel benieuwd naar al die Amerikaanse sojayoghurts! ik vind de meeste die hier te krijgen zijn eigenlijk wel lekker, maar yoghurt van kokosmelk bijvoorbeeld heb ik hier nooit gezien en dat lijkt me ook wel interessant.
Ik vond die juist niet te eten... alleen die van Silk live geloof ik, die waren nog wel lekker, maar de rest... yuk! :shock: Het leek een soort... lijm qua structuur. Geen fan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Oh, nou, mooi, dan hou ik het lekker bij Alpro :mrgreen:

Hoe zijn de pannenkoeken geworden, Wanda?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

De pannekoeken waren geweldig gelukt. Ik vond het erg moedig van die persoon dat ze veganistische pannekoeken voor ons wou bakken. Toch niet niks voor iemand die dat totaal niet gewend is!

Alpro yogurts zijn eetbaar, maar ik vind de wholesoy toch ontzettend veel smakelijker. Vooral de citroen en aardbeien smaken!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Wanda schreef:
Mijn kinderen houden trouwens erg van de vegan dingen hier die niet in Amerika te krijgen zijn, zoals beschuit, ontbijtkoek, stroopwafels en de alpro drankjes. Ze vinden wel dat de produkten zoals yogurt en burgers beter zijn bij ons.
Ik heb tot nu toe alleen nog maar beschuit en stroopwafels (behalve de vruchtenwafels van Zonnatura) kunnen vinden weer eieren in verwerkt zijn. Kom ik dan in de verkeerde 'normale' supermarkten? (AH, Bas vd Heijden, Aldi). In de biologische supermarkten zitten in de meeste koekjes e.d. ook eieren of zelfs melk verwerkt. Of bedoelde je vegetarisch? :)
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Pannekoeken recept graag! / Alex

Bericht door Marcello »

Lang geleden eens een keer pannekoeken van Alex gehad. Weet niet meer waar of wanneer, alleen dat ze lekker waren en heel simpel alleen met bloem gemaakt. Vond ik toen vreemd, maar natuurlijk met liefde klaar gemaakt; dat is misschien wel het belangrijkste :wink:
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Butternutkin schreef:
Wanda schreef:
Ik heb tot nu toe alleen nog maar beschuit en stroopwafels (behalve de vruchtenwafels van Zonnatura) kunnen vinden weer eieren in verwerkt zijn. Kom ik dan in de verkeerde 'normale' supermarkten? (AH, Bas vd Heijden, Aldi). In de biologische supermarkten zitten in de meeste koekjes e.d. ook eieren of zelfs melk verwerkt. Of bedoelde je vegetarisch? :)
Die dingen bestaan wel hoor! Het is misschien even weten waar je moet zoeken :) Bij de natuurwinkel heb je vegan stroopwafels (weet uit m'n hoofd even niet het merk...) en vegan beschuit vind je o.a. bij AH (die van Euroshopper is zonder dierlijke ingrediënten en een paar soorten van Bolletje ook volgens mij).

Plaats reactie