Als het je om langzame suikers gaat, is volkorenbrood prima. Donkerbruin brood bevat vaak gebrande (graan)suiker, naast dat het niet volkoren is, is dat mogelijk nog een extra nadeel. Erg jammer, want het is zo lekker...JudithK schreef:Met lunch lijkt het me wel lekker om salades te maken. De donkerbruine boterhammen zijn wel lekker, maar niet zo gezond als volkoren brood. En volkoren brood met hartig beleg vind ik weer niet zo lekker. Dan maak ik liever gezondere salades.
Voor mijzelf heeft het veel gescheeld dat ik verschillende soorten volkorenbrood ben gaan proberen. Van die zware zoals Allinson en veel biologische, vind ik echt niet lekker. Maar van dat lichtere volkoren brood van AH, dat grotendeels volkoren is en een heel klein beetje bloem bevat, vind ik wel hartstikke lekker. Ik had mijn hele jeugd een hekel aan brood, ik weigerde het gewoon te eten, met alle ruzie en drama als gevolg, ik wou dat mijn ouders zulk brood eens gekocht hadden, dan had ik gewoon zonder morren het opgegeten

Bulgur en couscous zijn net als het meeste brood tarwe. Bulgur is gestoomde, gebroken tarwekorrels. Of brood gezonder of minder gezond is dan tarwekorrels, daar verschillen de meningen over. De een zegt dat tarwekorrels (en dan bulgur denk ik ook wel) gezonder is omdat het minder bewerkt is, de ander zegt dat brood gezonder is omdat daarbij bepaalde voedingsstoffen beter opneembaar zijn (al hangt dat sterk af van hoelang het brood gerezen heeft etc.). Ik zie het daarom altijd maar als vergelijkbaarJudithK schreef:Zijn bulgur/couscous e.d. gezonde alternatieven om door een salade te doen? Of voegt dat niets toe ten opzichte van donkerbruin brood?

Of bulgur altijd volkoren is, is mij niet heel erg duidelijk. Volkoren bulgur is in ieder geval wel een betere keuze dan donkerbruin brood lijkt mij.
Couscous is eigenlijk gewoon pasta, alleen dan miniscule bolletjes ipv lange slierten of grote schelpjes ed. Bij biowinkels kan je volkoren couscous krijgen, dat lijkt me een goed alternatief voor volkoren brood. De meeste couscous is echter gewoon van (deels?) witmeel, dus geen voordeel tov. donkerbruin brood.
Ik zou voor salades zelf ook kijken naar andere granen, zodat je qua smaak maar ook qua voedingsstoffen nog extra variatie hebt. En pseudogranen (met name quinoa en amaranth) schijnen bijzonder gezond te zijn, grotere hoeveelheden vitaminen of mineralen oid. te bevatten dan echte granen.
Quinoa is in salades trouwens heel erg lekker, alleen al vind ik het niet zo goed vullen. Gierst vind ik ook heel erg goed bij salades passen, en wilde rijst ook wel.