Ontbijt/lunch zonder brood

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Ontbijt/lunch zonder brood

Bericht door Fynnya »

JudithK schreef:Met lunch lijkt het me wel lekker om salades te maken. De donkerbruine boterhammen zijn wel lekker, maar niet zo gezond als volkoren brood. En volkoren brood met hartig beleg vind ik weer niet zo lekker. Dan maak ik liever gezondere salades.
Als het je om langzame suikers gaat, is volkorenbrood prima. Donkerbruin brood bevat vaak gebrande (graan)suiker, naast dat het niet volkoren is, is dat mogelijk nog een extra nadeel. Erg jammer, want het is zo lekker...
Voor mijzelf heeft het veel gescheeld dat ik verschillende soorten volkorenbrood ben gaan proberen. Van die zware zoals Allinson en veel biologische, vind ik echt niet lekker. Maar van dat lichtere volkoren brood van AH, dat grotendeels volkoren is en een heel klein beetje bloem bevat, vind ik wel hartstikke lekker. Ik had mijn hele jeugd een hekel aan brood, ik weigerde het gewoon te eten, met alle ruzie en drama als gevolg, ik wou dat mijn ouders zulk brood eens gekocht hadden, dan had ik gewoon zonder morren het opgegeten :roll: Pas als ik bij iemand anders Allison of biobrood eet, herinner ik me opeens weer dat ik nooit van brood hield.
JudithK schreef:Zijn bulgur/couscous e.d. gezonde alternatieven om door een salade te doen? Of voegt dat niets toe ten opzichte van donkerbruin brood?
Bulgur en couscous zijn net als het meeste brood tarwe. Bulgur is gestoomde, gebroken tarwekorrels. Of brood gezonder of minder gezond is dan tarwekorrels, daar verschillen de meningen over. De een zegt dat tarwekorrels (en dan bulgur denk ik ook wel) gezonder is omdat het minder bewerkt is, de ander zegt dat brood gezonder is omdat daarbij bepaalde voedingsstoffen beter opneembaar zijn (al hangt dat sterk af van hoelang het brood gerezen heeft etc.). Ik zie het daarom altijd maar als vergelijkbaar ;)
Of bulgur altijd volkoren is, is mij niet heel erg duidelijk. Volkoren bulgur is in ieder geval wel een betere keuze dan donkerbruin brood lijkt mij.
Couscous is eigenlijk gewoon pasta, alleen dan miniscule bolletjes ipv lange slierten of grote schelpjes ed. Bij biowinkels kan je volkoren couscous krijgen, dat lijkt me een goed alternatief voor volkoren brood. De meeste couscous is echter gewoon van (deels?) witmeel, dus geen voordeel tov. donkerbruin brood.

Ik zou voor salades zelf ook kijken naar andere granen, zodat je qua smaak maar ook qua voedingsstoffen nog extra variatie hebt. En pseudogranen (met name quinoa en amaranth) schijnen bijzonder gezond te zijn, grotere hoeveelheden vitaminen of mineralen oid. te bevatten dan echte granen.
Quinoa is in salades trouwens heel erg lekker, alleen al vind ik het niet zo goed vullen. Gierst vind ik ook heel erg goed bij salades passen, en wilde rijst ook wel.
Renee1137
Leefwijze: veganist

Bericht door Renee1137 »

Havermout zou ik inderdaad zeer aanraden. Als je het aanmaakt met een (evt. verrijkte) plantaardige melk vergroot je nog eens de hoeveelheid goeie dingen die erin zitten. Een handig idee is misschien om in grote hoeveelheden een nog 'droge' havermout-mix klaar te maken met nootjes, zaadjes et cetera er al in, en dan in een grote pot bewaren - dan spaar je tijd op de drukke ochtend. Een stukje vers fruit erdoorheen of ernaast is lekker en vergroot door de vitamine C in het fruit de hoeveelheid ijzer die je opneemt uit de havermout.

Zoals hierboven gezegd zijn quinoa en amarant inderdaad erg rijk in voedingsstoffen. Quinoa vind ik het beste bij (koude) salades passen, amarant bij linzen/bonen/kool of als ontbijtpapje (door de fijne korrel blijft het zowieso erg papperig). Alhoewel dit ontbijt-quinoa-recept er ook onwijs lekker uitziet. NB: Amarant is doorgaans véél goedkoper dan quinoa (in de Ekoplaza zelfs het goedkoopste pseudograan!). Wederom om tijd te sparen op de drukke ochtend: Kook amarant de avond ervoor een paar minuutjes en gooi het dan in een brede thermoskan/bak of een andere hooikistconstructie. De dag daarna hoef je het alleen nog even op te warmen (bijv. in de magnetron) met evt. wat lekkers erdoorheen.

Ik heb ook wel eens iets gelezen over 'Idlis', Indiase hartige cakejes gemaakt van rijst en linzen, vaak als ontbijt geserveerd. Zelf nog nooit gemaakt maar misschien een leuk alternatief voor brood. Óf natuurlijk gewoon echt een rijstontbijt. Traditioneel Aziatisch, of een beetje zoeter, gekookt met appelsap bijvoorbeeld. Wel bruine rijst gebruiken natuurlijk :P

Of probeer een nep-ei scrambled tofu recept (alhoewel dat misschien teveel werk is met kleine rondrennende kids :P).

Ook grappig: Ontbijten met een zoete aardappel: http://www.thekitchn.com/recipe-sweet-mo-9080
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Eef

Bericht door Eef »

Renee1137 schreef:
Zoals hierboven gezegd zijn quinoa en amarant inderdaad erg rijk in voedingsstoffen. Quinoa vind ik het beste bij (koude) salades passen, amarant bij linzen/bonen/kool of als ontbijtpapje (door de fijne korrel blijft het zowieso erg papperig). Alhoewel dit ontbijt-quinoa-recept er ook onwijs lekker uitziet. NB: Amarant is doorgaans véél goedkoper dan quinoa (in de Ekoplaza zelfs het goedkoopste pseudograan!).
Dat amaranth veel goedkoper is viel mij inderdaad ook op. Ik snap niet goed waarom, mij lijkt het verkrijgen en verpakken van die minikorreltjes veel meer tijd kosten - en dus duurder - dan quinoa, maar blijkbaar is dat niet het geval.
Ik gebruik het alleen voor pap, omdat het inderdaad snel papperig blijft. En quinoa vind ik ook goed geschikt om te gebruiken net zoals rijst.
lena

Bericht door lena »

Goede tips hier. Ik kwam hetzelfde zeggen als wat al gezegd is: havermout als ontbijt en bonen/linzensoep of -salade als lunch (van zelfgekookte peulvruchten). Dat is betaalbaar en gezond. Zelf eet ik nu meer groenten en fruit. Dat is duurder dan brood, maar ik eet ook geen snacks meer en eet niks buiten de deur. Dat scheelt ook weer.

Ik vond havermout nooit zo lekker tot ik het cozy oatmeal recept uit Get it Ripe probeerde:
1/3 cup rolled oats
3/4 cup water
7 amandelen of 1 eetlepel zonnebloempitten
1 eetlepel rozijnen
1/2 theelepel kaneel (oorspronkelijk 1/4)
1 appel in stukjes (oorspronkelijk 1/2)
1 eetlepel lijnzaad (doe ik nooit)

Doe alles in een pan en kook een minuut of 8 tot het lekker is.
Uniflame
Leefwijze: pescotarier
Contacteer:

Bericht door Uniflame »

Ik maakte laatst een couscous salade die ik ook heerlijk vond voor lunch. Met rode en gele paprika, erwtjes en feta, maar ik heb nu een recept voor faux feta dus dat ga ik dan eens proberen met dit recept. De couscous kruidde ik met couscous kruiden uit de toko.

Verder eet ik graag simpele soepen voor als lunch. Meestal door groente te koken in bouillion met knoflook en/of lente ui. En dan de staafmixer erdoor. Lekker kruiden en klaar. Je kunt dit doen met bijvoorbeeld, broccoli, bloemkool, koolrabi, venkel, zoete aardappel, wortel enz enz. Scheutje soja room voor de liefhebber.
Mijn recepten blog (ook vegan): She Likes Bento
marjan

Bericht door marjan »

lena schreef:Goede tips hier. Ik kwam hetzelfde zeggen als wat al gezegd is: havermout als ontbijt en bonen/linzensoep of -salade als lunch (van zelfgekookte peulvruchten). Dat is betaalbaar en gezond. Zelf eet ik nu meer groenten en fruit. Dat is duurder dan brood, maar ik eet ook geen snacks meer en eet niks buiten de deur. Dat scheelt ook weer.

Ik vond havermout nooit zo lekker tot ik het cozy oatmeal recept uit Get it Ripe probeerde:
1/3 cup rolled oats
3/4 cup water
7 amandelen of 1 eetlepel zonnebloempitten
1 eetlepel rozijnen
1/2 theelepel kaneel (oorspronkelijk 1/4)
1 appel in stukjes (oorspronkelijk 1/2)
1 eetlepel lijnzaad (doe ik nooit)

Je gaat lijnzaad toch niet 8 minuten meekoken hoop ik? Mag echt niet zo verhit worden. Kun je er wel aan toevoegen als het van de kook af is...
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

marjan schreef:Je gaat lijnzaad toch niet 8 minuten meekoken hoop ik? Mag echt niet zo verhit worden. Kun je er wel aan toevoegen als het van de kook af is...
Is dat zo? Hoe zit het dan met lijnzaad dat je als ei-vervanger gebruikt in cakes etc.?
Ik dacht dat de voedingswaarde wel een beetje achteruit gaat als je het verhit, maar dat het verder niet slecht voor je is om gebakken/gekookt lijnzaad te eten. Het internet staat vol met recepten waar je lijnzaad moet verhitten + uitleg over hoe gezond het allemaal is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Voor zover ik weet is het inderdaad niet slecht voor je om lijnzaad te verhitten, het is alleen 'zonde' van de voedingswaarde maar in sommige gevallen is de voedingswaarde natuurlijk niet het uitgangspunt en maakt het daarom niet uit.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
lena

Bericht door lena »

marjan schreef:
lena schreef: 1 eetlepel lijnzaad (doe ik nooit)

Je gaat lijnzaad toch niet 8 minuten meekoken hoop ik?
Ik niet, daarom schreef ik er ook bij "doe ik nooit".
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Martine schreef:Hoe zit het dan met lijnzaad dat je als ei-vervanger gebruikt in cakes etc.?
Ik dacht dat de voedingswaarde wel een beetje achteruit gaat als je het verhit, maar dat het verder niet slecht voor je is om gebakken/gekookt lijnzaad te eten.
VeganHealth raadt aan om lijnzaad voor de zekerheid alleen rauw te gebruiken, omdat verhitten de ALA kan beschadigen, en dat mogelijk schadelijk is voor je ogen; maar hij zegt er wel bij dat dat alleen voor de zekerheid is, omdat er nog veel te weinig duidelijkheid over bestaat.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hier heb ik nog wat info over het verhitten van lijnzaad: http://whfoods.org/genpage.php?tname=dailytip&dbid=18

Volgens de studies die hier geciteerd worden zijn de vetten in compleet lijnzaad veel stabieler dan die in uitgeperste lijnzaadolie (misschien omdat ze gestabiliseerd worden door de andere componenten van het zaad). Gehaltes van omega 3 vetten in (gemalen) lijnzaad dat gebruikt werd in gebak en brood gingen niet of nauwelijks achteruit tijdens/na het verhitten tot 180 graden en hoger. Ook in gekookte pasta die verrijkt was met lijnzaad is geen achteruitgang van omega 3 vetten gevonden.

Fijn om te weten. Lijnzaad is wel erg handig bij het bakken.
Marla

Bericht door Marla »

Ik gooi deze draad nog even omhoog, want ik kreeg in het vliegtuig als ontbijt een soort pap van quinoa met bosbessen en dat vond ik erg lekker, dus ik wil dat zelf ook eens gaan maken. En voor mijn dochtertje zou het ook een goed ontbijt zijn, zeker als ik er zaden aan toevoeg.
Liadan schreef:Ik eet 's ochtends altijd havermout of quinoa. Meestal kook ik het in water en een beetje amandelmelk. Ik doe er lijnzaad door, en eet het met fruit en noten of zaden. Je kan het heel makkelijk afwisselen met wat je in huis hebt. Bijv:
- banaan, een beetje kokosrasp, kardemom en amandelen
- appel, rozijnen, kaneel, walnoot
- aardbeien, eetlepel amandelpasta
- kokos, kiwi en granaatappelpitjes
- peer, kaneel en pompoenpitten
enzovoort.
Het is heel erg maar ik heb nooit echt havermoutpap gemaakt, als ik het al maak (voor mijn dochter) is het van dat instantspul. Dus heb geen idee van verhoudingen. Hoeveel water/ander vocht voeg je toe als je het kookt? En maakt iemand hier wel eens 'overnight' oats? Is dat echt een kwestie van de boel 's avonds bij elkaar gooien en 's ochtends eten?
Ananas

Bericht door Ananas »

Een halve cup havermout of quinoa(vlokken) op 1 cup vega melk of sap. Overnight oats ben ik geen fan van, ik hou van het romige van gekookte havermout - die kan ik vervolgens wel prima koud eten :)

We hebben op de VeganChallenge site een aantal havermout recepten: http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=194 en daar zullen in juni nog vele bijzondere varianten aan toegevoegd worden.
Marla

Bericht door Marla »

Ah bedankt, ik zal eens kijken!

Ik las dat het met overnight oats een beetje chewy blijft en dat lijkt mij wel lekker maar voor mijn dochtertje is dat misschien minder handig, dus ik ga het gewoon allebei proberen en dan zie ik wel.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik vind overnight oats wel lekker. Dat is inderdaad een kwestie van alles bij elkaar gooien en dan laten weken. Als je echte havervlokken gebruikt blijft het misschien een beetje chewy. Met instant havermout wordt het behoorlijk zacht. Als ik het zelf maak voeg ik vlak voor dat ik het wil eten nog wat dingetjes toe die ik knapperig lekker vind blijven.
Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine »

Voor de lunch neem ik graag een stevige soep. Linzensoep met veel groenten bijvoorbeeld.
Dat vult goed, bevat flink wat voedingsstoffen en is in verhouding niet duur.

Naar mijn werk neem ik ook graag een salade met peulvruchten mee. Wel iets duurder dan brood denk ik.
Maar ook gezonder en smaakvoller :-)
Plaats reactie