Ontbijt/lunch zonder brood

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Ontbijt/lunch zonder brood

Bericht door JudithK »

Hebben jullie makkelijke recepten als ontbijt zonder brood/muesli? Ik zoek zoete koolhydraatarme recepten die ik makkelijk kan maken. En dan ook nog iets wat niet veel duurder is dan drie boterhammen met beleg. Ik zou graag een kom vers fruit met noten e.d. eten, maar dat vind ik dan weer best duur in vergelijking met brood.

En voor lunch? Dan eten we nu meestal drie boterhammen met hartig beleg. Wat zou dan een volwaardige lunch kunnen zijn zonder brood en weer makkelijk klaar te maken en niet duur?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
Liadan

Re: Ontbijt/lunch zonder brood

Bericht door Liadan »

Ik eet 's ochtends altijd havermout of quinoa. Meestal kook ik het in water en een beetje amandelmelk. Ik doe er lijnzaad door, en eet het met fruit en noten of zaden. Je kan het heel makkelijk afwisselen met wat je in huis hebt. Bijv:
- banaan, een beetje kokosrasp, kardemom en amandelen
- appel, rozijnen, kaneel, walnoot
- aardbeien, eetlepel amandelpasta
- kokos, kiwi en granaatappelpitjes
- peer, kaneel en pompoenpitten
enzovoort.

Als lunch eet ik vaak ook geen brood, omdat ik dat soms zo saai vind en ik vaak de groenten mis. Ik eet vaak rijst met mungbonen en Indiase kruiden. Ik kook vaak een grote pan, omdat dit koud ook lekker is en je dan makkelijk gewoon wat uit de pan kan scheppen en mee kan nemen. Als ik het koud eet doe ik vaak prei of bleekselderij erdoor, een soort rijstsalade. Dan stoom ik er wat groenten bij of ik maak er een snelle salade bij (eventueel met tahin-citroen dressing). Soms doe ik nog wat noten door de rijst, of wat avocado door de sla. Of ik eet rauwkost met hummus als dip erbij.
Laatst gewijzigd door Liadan op di jun 12, 2012 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik heb op mijn blog een aantal koolhydraatarme recepten (onder andere voor brood en voor ontbijtpap van gemalen noten, zaden en zemelen) en een lijst van veganistische koolhydraatarme ingrediënten.

Voor de lunch zou je een salade kunnen maken van een goedkope variant sla of kool, gevuld met combinatie van zaden, tofu, tempeh, seitan, (zwarte) sojabonen, olijven etc. met een vinegraitte of veganaise dressing.

Noten zijn inderdaad relatief duur, maar er zit ook veel energie in, dus je hebt er per keer maar weinig van nodig. Zaden zoals sesamzaad, lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten zijn qua voedingswaarde vergelijkbaar met noten, maar flink wat goedkoper. In koolhydraatarme recepten die vragen om amandelmeel kun je bijvoorbeeld zelf fijngemalen zonnebloempitten gebruiken.

Bijna alle ingrediënten zijn goedkoper als je ze in grote hoeveelheden inkoopt. Wij kopen onze noten in kilozakken. Per 100 gram (+500 kcal) kosten ze dan €1,- à €1,50. Ik bestel ze vaak bij de webwinkel van de Zuidmolen, tegelijk met een megazak tarwegluten, sojameel, tarwezemelen etc. Je betaalt 7 euro verzendkosten, maar dat haal je er makkelijk uit.

Het is nu aardbeien seizoen, dus op de markt kun je voor niet al te veel geld verse aardbeien kopen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Wat is de reden dat je koolhydraatarm wilt gaan eten?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik heb het idee dat koolhydraatarm gezonder is. Brood is eigenlijk maar vulmiddel en suiker is nergens goed voor. De broodmaaltijden zitten alleen nogal in mijn eetpaatroon en dat vind ik moeilijk te doorbreken.
Liadan

Bericht door Liadan »

JudithK schreef:suiker is nergens goed voor. .
Suiker uit fruit wel. Helemaal koolhydraatarm is echt niet gezond. Je hebt koolhydraten nodig, al je cellen werken op glucose. Maar onbewerkte koolhydraten zijn natuurlijk het beste.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dat is ook zo ongeveer de reden dat mijn vriend en ik proberen niet te veel KH te eten (plus dat we merken dat het heel goed helpt als je niet de hele dag trek wilt hebben, wat vooral voor mijn vriend wel fijn is, aangezien hij de neiging heeft om teveel te eten)

Ik heb nooit heel erg van brood gehouden, dus voor mij is dat niet zo'n punt. Ik eet voor de lunch dus vaak een salade of restjes van de vorige avond. Mijn vriend eet wel graag brood 's middags, dus voor hem bak ik het koolhydraatarme brood van mijn blog. Daar doet hij dan meestal notenpasta of tartex op.
Eef

Bericht door Eef »

Ik maak zelf sochtends altijd een smoothie (je kunt hiervoor fruit kiezen met weinig kh en groente).
's Middags eten we dan yoghurt met kokosmeel en chiazaadjes, volkoren zuurdesembrood, pap (havermout, quinoa etc met gedroogd en vers fruit, zaden etc) of een salade.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als het geen probleem is om wat meer KH te eten en het je vooral om de voedingswaarde te doen is, zou je voor de lunch ook peulvruchten kunnen eten. Bijvoorbeeld hummus met stukken groente om te dippen, linzen of erwtensoep met flink veel groente erin, een bonenburger in een slawrap, of een salade met peulvruchten. Het voordeel van veel van deze gerechten is dat je er aan het begin van de week een grote pan vol van kan maken en daar dan de volgende dagen steeds van kunt eten. Als je van wat meer afwisseling houdt kun je sommige dingen ook in porties invriezen en later gebruiken.

Ook als je gewoon kale gekookte peulvruchten in de koelkast of vriezer hebt, kun je daarmee snel een maaltijd in elkaar draaien. Ik eet nu bijvoorbeeld een salade van gekookte kikkererwten en ijsbergsla, met stukjes olijf en augurk en een dressing van knoflookveganaise. De veganaise en kikkererwten maak ik in grote hoeveelheden, dus het kostte nu maar een minuut of 5 om dingen fijn te snijden en alles door elkaar te husselen.

Peulvruchten zijn misschien nog wel goedkoper dan brood.
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Liadan schreef:
JudithK schreef:suiker is nergens goed voor. .
Suiker uit fruit wel. Helemaal koolhydraatarm is echt niet gezond. Je hebt koolhydraten nodig, al je cellen werken op glucose. Maar onbewerkte koolhydraten zijn natuurlijk het beste.
Ik wil het niet om af te vallen, maar vooral de toegevoegde suikers en brood mijden.

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wel wat inspiratie uit halen.
TonyJello

Bericht door TonyJello »

Goed topic!

Ik ben ook al een tijdje brood aan het mijden en ik neem als ontbijt een smoothy en als lunch een grote salade die ik zelf samenstel. Het bevalt me prima.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

In brood zit heel veel van heel goede dingen: Ijzer, chroom, selenium, jodium, magnesium, kalium, zink... Ik probeer er juist meer van te eten! Ik zou brood alleen laten staan als ik het zou compenseren met heel veel andere volkoren granen, maar als je juist een koolhydraatarm dieet aanhoudt neem ik niet aan dat dat het plan is.

Je idee dat brood maar vulmiddel is, is dus niet waar. Persoonlijk zou ik belangrijke beslissingen die effect hebben op je gezondheid, zoals het radicaal veranderen van je eetpatroon, nemen op basis van feiten en niet op basis van zomaar een gevoel of idee.

Als je nu hebt berekent dat je veel méér dan de benodigde hoeveelheid koolhydraten binnenkrijgt, okee... maar superweinig granen eten, dat is echt niet gezonder, zeker niet voor een vegan, aangezien er ook nuttige eiwitten in zitten.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Is volkoren pap een goed alternatief voor brood? Er zit in:
87,6% volkoren tarwemeel
2% volkoren havermeel
2% rijstemeel
2% volkoren gerstemeel
2% roggemeel
2% maismeel
2% volkoren gierstemeel
zout

En dan met stukjes gedroogd fruit erin om er wat smaak aan te geven.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

JudithK schreef:Is volkoren pap een goed alternatief voor brood?
Dat zijn vrijwel dezelfde ingrediënten die je ook in brood kunt vinden. Ik denk dat je dan net zo goed gewoon volkorenbrood met appelstroop kunt eten.
Renee1137 schreef:In brood zit heel veel van heel goede dingen: Ijzer, chroom, selenium, jodium, magnesium, kalium, zink... Ik probeer er juist meer van te eten! Ik zou brood alleen laten staan als ik het zou compenseren met heel veel andere volkoren granen, maar als je juist een koolhydraatarm dieet aanhoudt neem ik niet aan dat dat het plan is.
Brood is niet de enige manier waarop je die stoffen binnen kunt krijgen. Als iemand veel groente, peulvruchten, zaden en noten eet, kan hij vrij gemakkelijk aan de juiste hoeveelheden komen, ondanks dat hij niet zo veel granen binnenkrijgt. Zo'n voedingspatroon ziet er wel heel anders uit dan wat we in Nederland meestal gewend zijn.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een eetpatroon dat op granen gebaseerd is verkeerd zou zijn, maar het is denk ik niet de enige mogelijkheid is om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Martine schreef: Daarmee wil ik niet zeggen dat een eetpatroon dat op granen gebaseerd is verkeerd zou zijn, maar het is denk ik niet de enige mogelijkheid is om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt.
Dat is zeker waar, ik denk bijvoorbeeld ook dat glutenvrij vegan eten gezond mogelijk is. Ik denk alleen dat het wel lastig is, en dat de voordelen van brood ruim opwegen tegen de nadelen. Ik zie niet goed wat er mis is met koolhydraten. Het idee dat ze 'alleen maar omgezet worden naar suikers en aan suikers heb je niks' klopt echt van geen kanten. Je hebt koolhydraten net zo goed nodig als vetten en eiwitten. Er zijn bijvoorbeeld trials geweest waarbij een low-carb diet gelinkt werd aan "the potential to adversely affect cardiovascular risk factors" (Brehm et al., 2003).

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik denk alleen dat het wel lastig is, en dat de voordelen van brood ruim opwegen tegen de nadelen. Ik zie niet goed wat er mis is met koolhydraten.
Voor mijn vriend is het voordeel dat hij gedurende de dag minder honger voelt als hij wat meer eiwitten en vetten en minder koolhdraten eet, wat wel handig is als je de neiging hebt te veel te eten. Er zijn ook flink wat mensen die het met zo'n dieet eindelijk lukt om af te vallen (en niet opnieuw aan te komen), terwijl dat met eerdere diëten niet lukte. Diabetici kunnen er baat bij hebben omdat het makkelijker om is goede bloedsuikerwaardes te houden als je minder koolhydraten eet.

Er is dus niks 'mis' met koolhydraten, maar het is een beetje de vraag hoeveel bepaalde mensen ervan kunnen/moeten eten om gezond te blijven. Dat geldt nog extra voor makkelijk te verteren KH, zoals suiker, witte bloem, witte rijst etc. die relatief snel door het lichaam worden opgenomen en daardoor meer impact hebben op bloedsuiker en insuline.
Het idee dat ze 'alleen maar omgezet worden naar suikers en aan suikers heb je niks' klopt echt van geen kanten. Je hebt koolhydraten net zo goed nodig als vetten en eiwitten. \
Misschien is dat inderdaad waar, al zijn er ook traditionele volken (geweest) die een groot deel van het jaar zo goed als koolhydraatvrij aten, zoals de Inuit, die leefden op een dieet van vis en vlees. Of dat heel goed is voor een mens, is natuurlijk de vraag. Toch is het niet duidelijk hoeveel koolhydraten een mens 'nodig' heeft per dag.

Wikipedia: ''Carbohydrates are not necessary building blocks of other molecules, and the body can obtain all its energy from protein and fats." Dat wil dus zeggen dat een mens in principe zonder koolhydraten zou kunnen leven.
Sommige diëten laten je in de beginfase slechts 20 gram KH per dag eten. Dat is extreem weinig, maar toch kunnen veel mensen prima functioneren met die hoeveelheid. Problemen ontstaan niet zozeer door het tekort aan koolhydraten, maar doordat mensen die hun voeding op deze manier beperken te weinig vezels en vitamines binnenkrijgen.
Er zijn bijvoorbeeld trials geweest waarbij een low-carb diet gelinkt werd aan "the potential to adversely affect cardiovascular risk factors" (Brehm et al., 2003).
Ja, maar let even op het woordje potential. Onderaan het abstract van ditzelfde artikel is te lezen: "Based on these data, a very low carbohydrate diet is more effective than a low fat diet for short-term weight loss and, over 6 months, is not associated with deleterious effects on important cardiovascular risk factors in healthy women."
Ook andere studies laten zien dat KH restrictie een positief effect heeft op cholesterol, lipide (triglyceride) waarden en bloeddruk. (zie metastudies Volek/Westman 2002 en Volek/Feinman 2005, artikelen zijn vrij toegankelijk)

Sorry voor de lange post.:oops: Ik wil benadrukken dat ik hiermee niemand probeer te bekeren tot een koolhydraatarm dieet, maar dat ik wel graag duidelijk wil maken dat het waarschijnlijk niet terecht is om zulke diëten zonder verder onderzoek af te doen als ongezond, zoals nog wel eens gebeurt in veganistische kringen. ;)
Ik denk dat het voor bepaalde mensen zeker nuttig kan zijn om minder KH te eten. Niet voor iedereen waarschijnlijk, maar in sommige gevallen wel.
Laatst gewijzigd door Martine op vr jun 15, 2012 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Okee, maar in welke gevallen is het dan gezond om zeer weinig koolhydraten te eten? Je hebt het over afvallen, nu, dat kan ik in principe begrijpen, maar JudithK noemt hierboven dat dat niet haar reden is (ook geheel niet nodig hoor Judith ;) !). Waarom anders zou je koolhydraten dan vermijden, inclusief de vele goede voedingsstoffen die je zo makkelijk met granen binnenkrijgt (dit is ook meer een beetje een vraag aan JudithK)?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik inderdaad denk dat met name mensen die overgewicht hebben en/of problemen met hun bloedsuiker/insuline huishouding er baat bij kunnen hebben. Ook is het voor mensen die in hun familie genetische aanleg hebben voor diabetes II wellicht een goed idee om de consumptie van (eenvoudige) koolhydraten te beperken, aangezien dat het ontwikkelen van insuline-resistentie/pre-diabetes tegen lijkt te gaan.

Ik ben zelf ook wel benieuwd wat voor Judith de drijfveren zijn om meer KH-arm te willen eten. Afvallen lijkt me inderdaad niet nodig. :wink:
JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Er moeten nog wat zwangerschapskilo's af ;) Maar nee dat is niet de reden, die kilo's gaan er vanzelf wel af met borstvoeding.
Ik wil minder suiker gaan eten en ook de kinderen minder suiker laten eten. De meiden kunnen nogal hyper zijn en ik hoop dat ze wat rustiger zijn als ze minder suiker eten. De pap leek mij een goed ontbijt voor hun. Nu eten ze meestal chocolade corn flakes en dat kan een stuk gezonder.

Ik wil eigenlijk minder snelle koolhydraten eten en dit vervangen door meer langzame koolhydraten. In die zin zou volkoren brood misschien ook weer wel kunnen. Als ik jullie reacties lees, merk ik wel dat ik me er nog wat beter in moet verdiepen. Het is meer een gevoel dat ik denk dat ontbijt en lunch gezonder kunnen dan de huidige broodmaaltijd, maar misschien valt het ook wel mee.
Mijn ontbijt bestaat uit drie volkoren boterhammen met halvarine en pindakaas en appelstroop. Met lunch meestal drie donkerbruine boterhammen met hummus, tartex, bruschetta, tapenade of iets dergelijks en tomaat/komkommer/alfalfa/sprouty's.

Met lunch lijkt het me wel lekker om salades te maken. De donkerbruine boterhammen zijn wel lekker, maar niet zo gezond als volkoren brood. En volkoren brood met hartig beleg vind ik weer niet zo lekker. Dan maak ik liever gezondere salades.

Zijn bulgur/couscous e.d. gezonde alternatieven om door een salade te doen? Of voegt dat niets toe ten opzichte van donkerbruin brood?
Liadan

Bericht door Liadan »

Martine schreef:
Misschien is dat inderdaad waar, al zijn er ook traditionele volken (geweest) die een groot deel van het jaar zo goed als koolhydraatvrij aten, zoals de Inuit, die leefden op een dieet van vis en vlees. Of dat heel goed is voor een mens, is natuurlijk de vraag. Toch is het niet duidelijk hoeveel koolhydraten een mens 'nodig' heeft per dag.
De Inuit aten ook planten zoals mossen..

Na het lezen van 80/10/10 van Douglas Graham en het grotendeels eten volgens deze principes voel ik me beter dan ooit. Ik mijdde eerder ook koolhydraten, maar ik voelde me steeds slecht lichamelijk, waardoor mijn eetstoornis steeds weer kwam opzetten. Sinds ik voornamelijk koolhydraten eet uit fruit en granen heb ik veel meer energie en voel me lichamelijk beter. Zoals mijn stoelgang enzo, ik ben mijn hele leven al heel gevoelig voor allerlei voedsel en heb al zolang ik me kan herinneren dagelijks buikpijn. Maar sinds ik zo'n 80% koolhydraten, 10% eiwitten en 10% vet eet heb ik er helemaal geen last meer van.
Nouja, misschien verschilt het wel per persoon. Maar ik zou toch wel willen aan raden om het werk te lezen van: Dr. Douglas Graham, Dr. Joel Fuhrman, Dr. Colin Camplbell, Dr. Esselstein
Liadan

Bericht door Liadan »

JudithK schreef:.
Ik wil minder suiker gaan eten en ook de kinderen minder suiker laten eten. De meiden kunnen nogal hyper zijn en ik hoop dat ze wat rustiger zijn als ze minder suiker eten. De pap leek mij een goed ontbijt voor hun. Nu eten ze meestal chocolade corn flakes en dat kan een stuk gezonder.

Mijn ontbijt bestaat uit drie volkoren boterhammen met halvarine en pindakaas en appelstroop. Met lunch meestal drie donkerbruine boterhammen met hummus, tartex, bruschetta, tapenade of iets dergelijks en tomaat/komkommer/alfalfa/sprouty's.

Zijn bulgur/couscous e.d. gezonde alternatieven om door een salade te doen? Of voegt dat niets toe ten opzichte van donkerbruin brood?
Pap is inderdaad beter dan van die cornflakes. Misschien is havermoutpap een goed idee? Het is goedkoop én makkelijk te maken en ook makkelijk op smaak te brengen met wat rozijnen, een banaan of kaneel erdoor. En je kan er van alles bij doen: fruit, noten, zaden, gedroogde vruchten. Ik doe zelfs wel eens cacao of chai thee door mijn havermout. Ook een lekkere is ´carrotcake-oats´: havermout met wortel, kokos, gember en rozijnen. Van quinoa kan je ook pap maken, daar zitten ook veel eiwitten in.
Je kan natuurlijk ook gewoon fruit en wat gezonde muesli met amandelmelk o.i.d. als ontbijt eten.

Salade is een goede optie als lunch. Lekker couscous met kikkererwten, olijven, paprika en sla, of quinoa met avocado, tomaat, kikererwten, mais en peterselie. Zoals ik al zei is kitchari (rijst met mungbonen of linzen en veel specerijen, salade en groenten) een van mijn favoriete lunchgerechten. Je kan granen afwisselen, rijst, quinoa, bulgur.. In couscous zitten volgens mij minder voedingsstoffen dan de rest. Quinoa is trouwens niet echt een graan, maar een vrucht. Ik denk dat de toegevoegde waarde van graan ten opzichte van brood vooral is dat het onbewerkt is en de voedingsstoffen beter bewaard zijn. Maar brood is niet persee slecht. Speltbrood is een erg gezonde (en lekkere) soort brood.
Je kan ook een groentensoep maken (ook makkelijk te bewaren en weer op te warmen) en eventueel een boterham er bij eten. Of (ongezoute) rijstwafels met beleg erbij.
Plaats reactie