Bakken met no-egg

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Barbera
Leefwijze: flexanist

Bakken met no-egg

Bericht door Barbera »

Ik bakte altijd cakejes en muffins zonder ei-vervanger (maar banaan of lijnzaad) die altijd prima rezen. Ik vond ze echter toch altijd wat droog. Nu heb ik voor de eerste keer met no-egg gedaan en nu heb ik bijna niet gerezen cakejes met een harde bovenkant en te vochtig aan de binnenkant. (Nee, bakpoeder niet vergeten) Ik doe verder alles precies hetzelfde, baktijd, temp. Wat kan er aan de hand zijn en hebben meer mensen daar last van?

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Bakken met no-egg

Bericht door Ananas »

Hoeveel no egg heb je gebruikt op welke hoeveelheden bloem/sojamelk etc?

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Mijn ervaring is dat je iets meer no-egg nodig hebt dan de 'theelepel' die op de verpakking staat vermeld. Waarschijnlijk is het omdat Amerikaanse theelepels groter zijn. Ik betwijfel of dat het enige is wat is misgegaan (als je baksel helemaal niet is gerezen) maar het kan er deel van uitmaken. Ik doe altijd een theelepel met een flinke kop erop (dat het er nog net opkan zeg maar).
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

avossy

Bericht door avossy »

Ik heb dat inderdaad ook altijd! Ze rijzen bij mij wel maar zakken een paar tellen later weer in terwijl ik uiteraard de oven niet open gedaan heb. Ik ga dan bovenstaande tip maar eens proberen met meer no-egg.

Barbera

Bericht door Barbera »

Het is het enige wat ik anders gedaan heb en nu mislukken ze opeens. De andere keren daarvoor, en ik bak ze al zeker een jaar in allerlei varianten, rezen ze tot boven de vormpjes uit. Dus naar mijn bescheiden mening kan het nergens anders aan liggen. Ze waren wel wat gerezen maar gewoon te weinig.

Ik gebruik 3 gr no-egg op 200 gr bloem, 200 ml sojamelk en 3 theelepels bakpoeder, 75 gr suiker 20 min op 200 C. Dat wás altijd het recept voor mooi gerezen cakejes. (Zonder de no-egg dus)

De bovenkant was ook heel hard geworden, net of ze te heet gebakken waren. Wat ik volgende keer ga proberen is ze meteen in een koude oven zetten, en dan op 180 C iets langer te bakken. Ze hebben dan wat meer tijd om te rijzen.

Ik heb inderdaad ook een amerkaanse theelepel maat en dat was ongeveer 5 gr. Maar omdat er 3 gram op het pak stond heb ik die hoeveelheid verminderd. Het enige wat me lijkt als je er nog meer no-egg in gaat doen het effect van niet rijzen en harde korsten alleen maar groter gaat worden?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Jammer dat ze niet zo goed zijn gelukt! Ik heb no-egg zelf bijna nooit gebruikt dus ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik heb wel gelezen dat het vaak beter werkt voor koekjes (en andere harde baksels) dan voor bijvoorbeeld cake.

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Hmm lastig. Ik wil niemand tegenspreken en geloof volledig dat de no-egg de enige factor in het mislukken is, maar zelf heb ik er nooit problemen mee gehad. Ik heb het gebruikt voor koekjes, cakes, hard, zacht... Ik merkte nooit verschil :( Dit is wel een mysterie zeg. Zouden er bepaalde ingrediënten zijn die slecht reageren met één van de ingrediënten van no-egg? Het klinkt niet erg likely.. :(
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Die eivervanger moet je met water mengen toch? hoeveel ging er dan in totaal in, was dat net zoveel als je normaalgesproken aan lijnzaad-ei gebruikt? misschien heb je er inderdaad gewoon meer van nodig... lastig!

Ik gebruik zelf ook altijd dingen als sojayoghurt, lijnzaad etc. Heeft no-egg (als het wel goed werkt) verder nog voordelen?

Barbera

Bericht door Barbera »

De hoeveelheid was wat minder dan het 'lijnzaad-ei' dus misschien volgende keer wat meer water toevoegen. Het beslag was ook veel steviger dan normaal dus misschien wat meer sojamelk toevoegen kan ook de oplossing zijn. No-egg in koekjes en deeg voor taarten vind ik niet nodig. Daar deed ik vroeger ook nooit ei door dus nu ook niet.

Ik ga gewoon een beetje experimenteren met de hoeveelheden maar ik hoop niet steeds met mislukte cupcakes te zitten, weggooien doe ik nou eenmaal ook niet. :)

Ach ja, boterkoeken en appeltaarten lukken altijd dus er is nog hoop voor de visite. :grin:

Ik vond dat het qua smaak wel wat verschil maakte. Alsof je echt wat ei (wit) door het beslag had gedaan. Maar ik hoopte vooral op wat minder droge exemplaren. Maar zo nat had nou ook weer niet gehoeven. :roll:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik hoop ook dat je volgende experiment beter lukt! Anders misschien eerst een half of kwart recept proberen?

Weet niet of je ook naar andere suggesties zoekt, maar ik vind cakejes met sojayoghurt erin altijd veruit het lekkerst! Volgens mij is het dan ¼ cup (60 ml/4 eetlepels) yoghurt voor elk ei dat je vervangt (of anders hier is een recept waar het al in zit). Die yoghurt geeft echt een goede smaak en structuur vind ik :)

jojo

Bericht door jojo »

Is het dan echt met soya Yoghurt? Of kan het ook met vanille soya Melk?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Sojamelk kan ook wel in cakejes, zeker met vanillesmaak lijkt me lekker, maar met sojayoghurt erin vind de structuur vaak wel extra goed :) en ik weet niet of alleen sojamelk altijd goed genoeg is als eivervanger.

Barbera

Bericht door Barbera »

Bonnie schreef:Ik hoop ook dat je volgende experiment beter lukt! Anders misschien eerst een half of kwart recept proberen?

Weet niet of je ook naar andere suggesties zoekt, maar ik vind cakejes met sojayoghurt erin altijd veruit het lekkerst! Volgens mij is het dan ¼ cup (60 ml/4 eetlepels) yoghurt voor elk ei dat je vervangt (of anders hier is een recept waar het al in zit). Die yoghurt geeft echt een goede smaak en structuur vind ik :)
Ik ga inderdaad volgende keer wat minder per keer maken maar ik vind je suggestie om sojayoghurt te gebruiken ook een prima idee. Ga ik zeker ook een keer doen. Bedankt. :D

Ik heb een keer een vegan high tea gehad met werkelijk sublime cupcakes van een bakker in Rotterdam. Dat wil ik ook kunnen en mijn familie overbluffen met deze heerlijkheden. "Zijn ze echt helemaal vegan?" "Ja natuurlijk, wil je er nog eentje? " :D

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe »

jojo schreef:Is het dan echt met soya Yoghurt? Of kan het ook met vanille soya Melk?
Als je wat appelazijn bij sojamelk doet en het even laat staan wordt het dikker - yoghurtachtig :)
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jojo

Bericht door jojo »

Ja natuurlijk! Appelazijn! Net als voor de mayo. Dank voor de tip!

reggie

Bericht door reggie »

heeft iemand dit al eens gebruikt?
zou het ook geschikt zijn om soezendeeg mee te maken?

http://www.alles-vegetarisch.de/Sahne-- ... -,art-3635

Ananas

Bericht door Ananas »

Yes, ik heb de vegg. Ik heb er eigenlijk alleen maar scrambled tofu mee gemaakt, dat beviel wel (maar kan ook prima zonder). Dat geldt eigenlijk ook voor die andere dingen die je ermee kunt maken zoals wentelteefjes en such. Ik had gehoopt dat je er een echt spiegelei mee kon bakken, maar het blijkt gewoon een zakje te zijn met een mix van edelgist, kala namak, bindmiddel en allerlei vitaminen.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ohja en over soezendeeg, ik heb daar echt geen verstand van, maar heb even een gegoogle'd. Volgens mij kan je daarvoor 'gewoon' No Egg gebruiken.

Hier wat leuke tips:
http://walkingtheveganline.blogspot.nl/ ... lairs.html
http://myrecipeproject.blogspot.nl/2008 ... lairs.html
http://shellyfish.wordpress.com/2008/08 ... an-eclair/

Nu heb ik echt zin in chocola met slagroom :p

Heeft iemand op dit forum wel eens soesjes gemaakt?

reggie

Bericht door reggie »

dank je voor de info ananas
ik ga binnenkort eens een van die recepten uitproberen

Plaats reactie