Bah, tofu!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
TheAnnyone
Leefwijze: flexanist

Bah, tofu!

Bericht door TheAnnyone »

Ja bah, tofu, dat is dus wat ik denk elke keer dat ik het probeer klaar te maken.

Het smaakt naar niet zoveel, maar de structuur van spons in mijn mond kan ik echt niet waarderen. Het blijft altijd heel erg squishy, ligt dat aan mij of hoort dat gewoon? Want ik zie het zo vaak voorbij komen..

Tot nu toe heb ik twee keer zo'n blok naturel tofu van de AH geprobeerd te bakken, geen succes, en het tofugehakt ook gebakken... het gehakt was iets beter maar nog steeds zo kauwgom-ish!

Heeft er iemand tips? :D

Ananas
Leefwijze: veganist

Re: Bah, tofu!

Bericht door Ananas »

Goed kruiden!

Probeer eens scrambled tofu te maken, dat is echt heel anders.

Ook helpt het om je tofu in te vriezen, dan verandert de structuur. Een dag voor gebruik buiten de vriezer weer laten ontdooien. Goed al het water eruitpersen (bv met een theedoek, snijpank en stapel boeken erop) want hoe meer zurig water je eruit perst, des te meer smaak kun je ín de tofu krijgen. Probeer eens wat marinades te maken!

En wat die gehakt en reepjes betreft, ik vind het erg lekker om die te bakken met bijvoorbeeld kip- of gehaktkruiden.
Laatst gewijzigd door Ananas op di mar 13, 2012 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ja, tofu scramble! Yum! Da's ook wel mijn favoriete tofurecept denk ik. Of ricotta van tofu (evt. met cashewnoten), heel lekker in lasagna of op pizza. Heb je Veganomicon? Daar staan twee heel lekkere recepten in (al zullen die ook wel online staan).
Ik vind de structuur persoonlijk trouwens minder lekker als het uit de vriezer komt, maar dat hangt ook wel van het gerecht af. Oh, en ik vind ook niet alle soorten tofu even lekker - die in zo'n zakje van de Jumbo of toko vind ik beter en frisser smaken dan die uit de supermarkt. Weet niet of dit voor jou ook geldt natuurlijk, maar misschien heb je er wat aan :)

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla »

De blokken tofu van Jumbo vind ik ook het lekkerst en die is steviger dus makkelijker te verwerken.
Ik vond tofu eerst niet zo lekker totdat ik het een keer goed krokant gebakken at met een beetje zout erop. Toen vond ik het wel lekker.

Er zijn heel veel lekkere recepten met tofu. Mogelijk heb je het goede recept nog niet gevonden.
Heel simpel en lekker vinden wij hier, is het om plakken tofu (ongeveer 1/3 cm) een paar uur te marineren in tamari of shoyu.
Een mengsel maken van een eetlepel bloem (ik doe rijstbloem) en een eetlepel gistvlokken, beetje zout en peper. Hier de gemarineerde plakken doorheen halen en goudbruin bakken in hete olie. Niet te vaak omdraaien anders raak je het knapperige laagje kwijt.
Als je liquid smoke in huis hebt, dan is een drupje bij de sojasaus erg lekker.

Chana

Bericht door Chana »

Ik ben het helemaal met vraagsteller eens en zal als ik bij een Jumbo in de buurt kom die ook eens uitproberen (ik haalde al eerder bij de toko en supermarkten). En dan met gegeven tips van hier nog eens proberen.

Overigens had ik de diepvries al geprobeerd, en ook eerst koken tot ze boven drijven en ook beide, maar ik blijf het een smaakloze spons vinden. Een marinade trekt er ook niet zo in.

Tamari of shoyu ken ik nog niet.
En wat doen gistvlokken? Heb ik ook niet in huis, is daar iets anders voor te gebruiken?

Overigens vind ik de meeste vleesvervangers van de AH niet echt lekker maar neutraal van smaak. De vegaballetjes van de Aldi vind ik het lekkerste, de hamburger smaakt precies hetzelfde alleen andere vorm.

Ik heb elke keer de verpakking van de vleesvervangers bewaard, achterop geschreven hoe ik die vond smaken en daar uiteindelijk een lijst van gemaakt die ik in mijn tas heb zitten. Er zit veel verschil tussen vind ik.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik moet het ook nog een beetje leren, tofu klaarmaken. Ik vind het ook best veel werk, in verhouding met hoe lekker het resultaat is.

Mijn tips:
- tofu goed uitpersen: schone theedoek of keukenpapier eromheen, zware pan erop, boek in zware pan leggen en dan minstens een half uurtje zo laten staan.
- snijd kleine blokjes/dunne plakjes. Die marineren beter en bij het bakken heb je naar verhouding meer knapperige korst en minder zachte binnenkant
- bak de tofu plakjes of blokjes in de oven, dan drogen ze een beetje uit en kan de marinade er goed inbakken

Maar eigenlijk gebruik ik tofu vooral gepureerd, in quiche, cheesecake en chocolademousse. Om te bakken neem ik liever tempé, ik moest even wennen aan de smaak, maar inmiddels is het zowat mijn favoriete vleesvervanger geworden.

Tamari en shoyu zijn sojasauzen (zoals ketjap, maar dan veel lekkerder), te koop bij natuurvoedingswinkels. Gistvlokken kun je ook daar kopen, ze geven een hartige smaak, die als je er veel van gebruikt een beetje op kaassmaak lijkt. Ananas heeft er net een blogpost over gemaakt.

De meeste vleesvervangers van AH, Aldi en dergelijke bevatten helaas scharrelei, dus die probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JesseL

Bericht door JesseL »

Wij vonden het als vegetariër ook niks, maar als veganist werden de beschikbare opties kleiner, dus weer geprobeerd en ons meer in recepten en technieken verdiept en nu kan ik het wel waarderen.

Mij tip is: snij het nooit in stukjes, dan blijft de structuur vaak sponzig. Je kan het beter verkruimelen in je handen. Hierdoor voelt het veel prettiger aan zeg maar.
Kijk voor lekkere recepten ook op onze site: www.plantaardigleven.nl

Annikka-Ayla

De tofu jumjum uit Ecofabulous is hier een succes. Je moet wel een dag van te voren beginnen, dat is een beetje lastig, maar het werk wel waard.

Zen

Bericht door Zen »

Ananas schreef: Ook helpt het om je tofu in te vriezen, dan verandert de structuur. Een dag voor gebruik buiten de vriezer weer laten ontdooien. Goed al het water eruitpersen (bv met een theedoek, snijpank en stapel boeken erop) want hoe meer zurig water je eruit perst, des te meer smaak kun je ín de tofu krijgen. Probeer eens wat marinades te maken!
Dit is inderdaad dè gouden tip if you ask me. :)

Zou trouwens geen kwaad kunnen als de supermarkten betere kwaliteit kant-en-klare tofu zouden gaan verkopen. Want ondanks dat je met wat effort en de juiste techniek het best heel lekker kunt màken; die naturel blokken e.d. zijn nou niet bepaald de beste reclame voor lekker plantaardig eten.
Cut cold stone with a warm heart

Brent

Bericht door Brent »

Nou heb ik nix met soya, maar een kennis van me uit Maleisie sneed de plakken altijd redelijk dun en maakte ze daarna droger door ze te deppen in een schone thee-doek.
Die plakken bakte/frituurde ze dan in een ruime hoeveelheid zonnebloemolie totdat er een knapperig bruin laagje omheen zat.
Erg vet en het blijft natuurlijk die ellendige soya, maar het smaakte altijd wel lekker als ik bij haar mee-at.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Ananas

Bericht door Ananas »

Zen schreef: Zou trouwens geen kwaad kunnen als de supermarkten betere kwaliteit kant-en-klare tofu zouden gaan verkopen. Want ondanks dat je met wat effort en de juiste techniek het best heel lekker kunt màken; die naturel blokken e.d. zijn nou niet bepaald de beste reclame voor lekker plantaardig eten.

Ik denk dat supermarkten expres amper lekkere vegan dingen verkopen. Ekoplaza heeft bv. ook alleen een paar uitgedroogde vegan cakejes in het assortiment. Om ons toch vooral aan de dierlijke producten te krijgen/houden, denk ik dan.
Maar ik hoor wel eens dat ik te veel wantrouwen heb hoor haha.

Annikka-Ayla

Brent schreef:Nou heb ik nix met soya, maar een kennis van me uit Maleisie sneed de plakken altijd redelijk dun en maakte ze daarna droger door ze te deppen in een schone thee-doek.
Die plakken bakte/frituurde ze dan in een ruime hoeveelheid zonnebloemolie totdat er een knapperig bruin laagje omheen zat.
Erg vet en het blijft natuurlijk die ellendige soya, maar het smaakte altijd wel lekker als ik bij haar mee-at.
Zo heb ik het dus ook leren eten :)
Ik ben wel blij dat er basic tofu in de winkel ligt. Daar zitten tenminste geen GLUTEN in. Ik snap niet dat er bijna overal tarwe doorheen moet.

TheAnnyone

Bericht door TheAnnyone »

Jaaa dit zijn fijne tips!
Vooral de uitdroog- en marinadetips zal ik zeker eens gaan toepassen :D

Bedankt!

Vlinder
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Vlinder »

Ik kook de tofu eerst. Dan wordt ie steviger. Wat helpt voor de smaak is (en dat geldt ook voor sojabrokjes) om iets zoetigs in de marinade te doen als bijv. agavesiroop of een beetje diksap.

veggie84

Bericht door veggie84 »

ik vond ook vies joh, heb maar 1 poging gedaan.

maar ik ga meer proberen met tofu, misschien eerst een x seitan, en tempeh of zo

maar sowieso nog een x tofu, ah damnit, i sacrifice my pleasure for my purpose maar dat shit was soo vies he

heb iets soo verkeerd gedaan maar goed, experience komt met tijd

Ananas

Bericht door Ananas »

Probeer anders eerst een rooktofu (van de biowinkel) of maak eens scrambled tofu. Het duurde bij mij ook even voordat ik tofu en sich ging waarderen.

Lang genoeg laten uitlekken is zo belangrijk!

Overigens heb ik vandaag voor het eerst de tofu van Vivera gegeten, die smaakt toch anders vond ik. (Normaal heb ik die van AH eigen merk). Deze tofu is verdeeld in 2 kleine blokken, dat maakt misschien ook verschil, tis makkelijker te persen.

Annikka-Ayla

Ik heb meestal blokken tofu van Jumbo omdat die goed stevig zijn en lekker smaken. Beter dan de biologische variant. Hoewel ik daarvan de rooktofu en tamaritofu heel lekker vind.

De Vivera heb ik laatst ook geprobeerd. Dat is de stevigste naturel variant die ik tot nu toe heb gegeten. En de smaak vond ik ook goed. Jammer dan weer van dat dubbele plastic met nog een kartonnen verpakking eroverheen.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

ik moet eerlijk zeggen dat ik de tofu van AH helemaal niet zo lekker vind. Ik heb meestal van die blokken in een doorzichtig plasticje met rood/blauwe opdruk, waar Super tahoe-to-fu op staat, of de tofu van de toko.
Die smaken een stuk neutraler. Ik knijp de tahoe nooit uit, snij het meestal in blokjes of knijp het fijn en gooi er een flinke schep vega bouillonpoeder doorheen tijdens het bakken. Dan wordt het echt heerlijk, probeer het maar eens zo! ;)

Ananas

Bericht door Ananas »

Maar is die super tofu ook GMO vrij?

JesseL

Bericht door JesseL »

Ik kreeg laatst buiten de deur als vleesvervanger twee blokken gebakken en gemarineerde tofu. Ik denk die van Vivera, die had ik zelf nog nooit op. Het was gemarineerd in een pestokruiden iets en het was de eerste keer dat ik tofu op deze manier ook echt heel erg lekker vond. Het was echt in en in zout geworden en smaakvol. Meestal blijft tofu als je het in grote brokken/plakken laat nogal flauw en smaakloos. Maar ik was aangenaamd verast. :D

Plaats reactie