Silken tofu

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Silken tofu

Bericht door JudithK »

We hebben bij de toko hebben we silken tofu ingeslagen. Wat zijn jullie favoriete recepten met silken tofu?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

lena

Re: Silken tofu

Bericht door lena »

Deze coleslaw. Ik gebruik die dressing ook over komkommersalade, heel lekker. In veganomicon staat ook een recept voor caesar salade, die vond ik ook erg lekker.

Als ik een stukje over heb dat op moet pureer ik het door de tomatensoep.

JesseL

Bericht door JesseL »

Ik heb wel interesse in een lekker omelet recept. Dat heb ik sinds we vegan zijn niet meer gegeten. Ik dacht dat silken tofu daar ook voor geschikt/nodig was?

cavia

Bericht door cavia »

Jazeker! In vegan brunch staat een recept daarvoor. Heb het nog nooit geprobeerd, maar chantal is expert op dat gebied.

Framboos

Bericht door Framboos »

cheesecake! heel veel recepten voor te vinden on le interwebs...

cavia

Bericht door cavia »

jaaaaa. ooohh ik had trouwens afgelopen dagen een lekkere cheesecake! was met (normale) tofu en frambozen gemaakt. dus als iemand nog hét recept voor cheesecake met (silken)tofu heeft.. ik durf het namelijk nog steeds niet aan om zelf te maken.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik maak wel eens chocolade mousse van (silken) tofu. Smaakt heel luxe en het is heel makkelijk te maken. http://andthenidothedishes.blogspot.com ... ousse.html
Als je niet van een heftige pure chocolade smaak houdt, is een verhouding van 150 g pure chocola op 300 gram tofu waarschijnlijk beter, of je moet rijstmelk chocolade nemen. En ik vind het lekker om het een beetje luchtig te kloppen, want het heeft de neiging om bij het opstijven een vrij vaste massa te vormen.

In The Ultimate Uncheese Cookbook staat een recept voor Chocolat Almond Cheesecake met normale tofu die ik heel lekker vind en wat zelfs door mijn omnivore collega's gewaardeerd wordt. (verder ben ik geen grote fan van dat kookboek, maar die cheesecake is fijn)

Die omeletten uit Vegan Brunch vind ik ook lekker. Ik ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken Judith!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Re: Silken tofu / Vegan Choco Mousse

Bericht door Marcello »

Ik kan die Silken Tofu hier nergens krijgen, dus neem er heel af en toe wat van mee als ik "boven de rivieren" ben. Mijn favoriete recept is:

Vegan Choco Mousse

1 reep pure chocolade (100 gram)
1 pakje "zijden" tofu = soft silken tofu (300 gram)
50ml. sojaroom
50ml. ahornsiroop (of ander zoetmiddel)
20ml. olie
4 druppels amandelessence/aroma
geraspte verse sinaasappelschil (eko)

Bereiding :

Chocolade au-bain-marie laten smelten.
Zijden tofu met de gesmolten chocolade, ahornsiroop, sojaroom, olie, amandelessence en sinaasappelschil in een keukenmachine (of blender) doen.

Lekker even door laten draaien zodat het romig en luchtig wordt.

Dit in een kom schenken, doorroeren en tenminste 2 uur laten opstijven.

Mousse verdelen over 4 glazen

Lekker met bijv. stoofpeertjes.
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Framboos

Bericht door Framboos »

Net geplaatst (en kan dus niet zeggen of het lekker is, maar zo ziet het er wel uit...)
http://www.theppk.com/2011/11/pumpkin-c ... h-topping/

JesseL

Bericht door JesseL »

Klinkt goed! :D

Framboos

Bericht door Framboos »

Als je van chocola houdt, dan is de chocotaart/cupcakes met chocomousse...topping (ben naam even kwijt). Hebben jullie dat boekje?

leonisgroen

Bericht door leonisgroen »

Ik heb de afgelopen weken deze taart meermaals gemaakt, simpelweg omdat 'ie zo waanzinnig lekker is. Bevat flink wat silken tofu en kokosroom. Aanrader! Ik voeg zelf ook de (geraspte) schil en wat sap van een limoen toe.

http://gotnomilk.wordpress.com/2009/06/ ... stard-pie/

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ik heb een cheesecake met silken tofu gemaakt en ik vond hem echt ontzettend lekker:

http://thingsilike-dani.blogspot.com/20 ... ecake.html

http://i269.photobucket.com/albums/jj56 ... secake.jpg
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Silken Banana Smoothie

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Misschien een domme vraag (niet zo veel ervaring met silken tofu) maar is blenderen dé optie voor het 'smooth' krijgen van dit goedje? Ik heb namelijk wel eens knoflooksaus op basis van silken tofu gemaakt, maar het zag er niet uit door de klonterigheid :'(
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ja. Blender, staafmixer, wat je hebt. Silken tofu wordt veel sneller en beter glad dan gewone tofu.

Ik heb er wel eens een soort mayo mee gemaakt en dat werkte goed, maar het had wel een merkbare tofusmaak die ik niet zo lekker vond. Maar ik kan me voorstellen dat als je er veel knoflook doorheen doet, dat je het niet meer zo proeft.

Ik maak liever de veganaise van EVA, met olie en sojamelk. Smaakt lekker, blijft redelijk lang goed en is ook nog eens goedkoper dan zijde tofu.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Renee1137

Bericht door Renee1137 »

Martine schreef:Ik maak liever de veganaise van EVA, met olie en sojamelk. Smaakt lekker, blijft redelijk lang goed en is ook nog eens goedkoper dan zijde tofu.
Oja, dat recept heb ik wel eens voorbij zien komen, maar nog niet uitgeprobeerd. Ik zal 'm eens proberen, bedankt voor de tip. Ik vond de tofu-knoflooksaus inderdaad toch een typische smaak hebben.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Ananas

Bericht door Ananas »

Ben verslaafd aan de omeletjes met silken tofu... en de choco mousse van Plantaardig Maandag was ook errug goed te doen.

cavia

Bericht door cavia »

Ik heb nog twee pakjes silken tofu liggen, dus denk dat ik binnenkort ook die omeletjes ga proberen te maken.

Marla

Bericht door Marla »

Die omelet is inderdaad erg lekker.
Ik vind de brownies uit Vegan cookies invade your cookie jar ook erg lekker, daar heb je ook silken tofu voor nodig.

Plaats reactie