Toetjes

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Shantisabine

Toetjes

Bericht door Shantisabine » zo feb 13, 2011 15:49

Hoihoi,
Alhoewel ik niet zo heul erg een toetjesmens ben, had ik laatst wel een vinding die ik het delen waard vind. Makkelijk, snel en lekker.

In een schaal iets van ingemaakte vruchtjes/jam doen (wel iets papperigs, zeg maar. Ik gebruik de jam van schoonmoeder of de ingemaakte abrikoosjes van de oma van een huisgenoot van vrienlief, want die zijn niet zo zoet). Verkruimel erover zo'n amandel country koekje van de AH (van die rolletjes, ze hebben ook koekjes met fruit of rozijnen, geloof ik). Dan een laag yofu erover heen, en daarbovenop hagelslag.

Wat doen jullie als toetje?

Nb: in mijn belevingswereld is een toetje niet gezond, maar juist een suikerrijke caloriebom met zo min mogelijk voedingswaarde :P . Dus liever recepten ipv dieetadviezen :mrgreen: .

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Toetjes

Bericht door Fynnya » zo feb 13, 2011 17:38

Ik eet niet vaak toetjes. Mijn zin in zoet vervul ik door 'smoothies' te maken, niet als toetje, maar als maaltijd op zich. Ik noem ze altijd smoothies, maar het lijkt er ondertussen eigenlijk in de verste verte niet meer op 8)
Meestal bestaan ze uit sojayoghurt, havervlokken, gebroken lijnzaad, amandelen, fruit en soms cacao. Alles gaat door de blender, behalve de havervlokken (en de amandelen soms pas aan het einde, zodat het crunchy wordt). Ik heb al mijn hele leven een hekel aan fruit (behalve appels), maar op deze manier vind ik het dus heerlijk en eet ik iedere dag braaf mijn 2 stuks fruit. Het is een goede maaltijd, en zorgt wel dat ik verder weinig behoefte aan zoet en snoepen heb, echt een heel goede ontdekking dus.

Heel af en toe eet ik een echt toetje, en dat is meestal sojayoghurt met chocola. Een lepel chocopasta door de sojayoghurt heen roeren bijvoorbeeld, vind ik heerlijk. Als je het een beetje grof doet, zitten er dus nog allemaal stukjes chocopasta in, waardoor je telkens afwisseling hebt tussen het zure van de yoghurt en het zoete van de chocopasta. Met name een pure, zoete chocopasta is lekker hierbij. Afgelopen week heb ik ontdekt dat het sap van 1 sinaasappel erdoorheen gooien ook GEWELDIG is, dan heb je dus een zuurzoete sinaasappelyoghurtsmaak, met zoete chocolasmaak ertussen. MJAMMIE!!
Sojayoghurt met cacao en suiker/ander zoetmiddel vind ik ook wel lekker, en vanillesojayoghurt ook (ook makkelijk zelf te maken door vanillesojapudding en sojayoghurt te combineren).

Uitgebreide toetjes, koekjes en taarten maak ik eigenlijk nooit.
Vroeger maakte mijn moeder voor mijn verjaardag altijd veganistische kruimeltaart met vanillepudding-vulling, dat is echt superlekker, maar ik heb zelf nooit zin om helemaal te gaan bakken (en ik probeer sowieso niet te snoepen, dus dat is maar goed ook).

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » ma feb 14, 2011 16:26

Ik eet noooit toetjes. Behalve als ik ergens ga eten, of het nou 's middags of 's avonds is, dan wil ik er vaak wel een. Onder het mom van "maar nu kán het!"... Terwijl, dat als ik ergens ga eten, het altijd een vega eetcafé/restaurantje is, en ze daar praktisch altijd wel een stukje vegataart hebben.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma feb 14, 2011 18:18

ik heb vandeweek een reep chocola ge-au-bain-mariet gemixt met silken tofu, suiker, kaneel erbij, en een puntje rode peper. Aftoppen met bosbessen, hmmmmm, chocomousse! (ow, en een scheutje ricemilk uit een pakje)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas » ma feb 14, 2011 21:02

Ik eet nu zo'n klein pure chocolade Alpro toetje met sojaslagroom :mrgreen: maar meestal hoef ik geen toetje.

rik23

Bericht door rik23 » ma feb 14, 2011 22:31

ik hou het vaak bij een paar slokken vruchtensap en een vrucht. sojajoghurt vind ik erg lekker maar helaas ben ik er gulzig mee, ik lebber zo zo,n bakkie leeg en krijg er dan pas trek in en daar is het helaas te duur voor..... :? wel merk ik dat wanneer ik zoet dicht na het eten neen ik dan gasvorming in mijn buik krijg dus ik als ik een toetje neen doe ik dat laat op de avond of de pas volgende dag
ik vraag ma al laner af of mijn vaste fruitbruch niet een heel laat toetje is :mrgreen:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo mei 15, 2011 11:12

Yoghurt met chocopasta is echt geniaal!

En nu ben ik in de ban van banaan+sojamelk pureren, santen (of nou ja, zo'n blok kokosvet zeg maar) beetje raspen en erdoor (dat je nog stukjes hebt, beetje zelfde idee als de chocopastastukjes in de yoghurt), en dan rode bessen uit de diepvries van de AH erdoor (niet pureren, gewoon los). Echt lekker!

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » di jun 07, 2011 10:47

Ik ben ook geen toetjesmens maar aarbeien met soja vanillevla erover vind ik wel erg lekker toe. En ik ben ook heel benieuwd naar dat toetje van Sabine (hint :D ).

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti » zo jun 12, 2011 18:48

dan heb ik een mooi toetje voor de toetjes fanaten hier...onderstaand is voor 2 smullers. ;)

een reep choco 72% au bain marie smelten.
dan een derde pakje sojaslagroom (NIET spuitbus) erdoor roeren, en de rest erdoor scheppen.
soms doe ik ook wel eens iets door de choco voordat ik die slagroom erdoor roer...likeur, marmelade, roeptumaar.
in glaasjes scheppen en paar uur in koelkast opstijven...en best feestelijk ook.

nog wat geraspte chocokrullen erover eventueel.
heb zo nog wel meer toetjes.
toetjesrecepten uitwisselen?

JesseL

Bericht door JesseL » zo jun 12, 2011 22:07

Ik hou best wel van een toetje. Vooral even een andere smaak na het avondeten.
Meestal houden we het bij een paar happen sojavla. In Portugal heb je Chocolade sojaroomijs van Ola, wat echt goddelijk is en veel lekkerder dan het sojaijs was hier te koop is bij de AH of de natuurwinkel.

Verder vorig jaar kerst hadden we diepvriesbramen van de AH, gepureerd met sojaslagroom en opgeklopt en opgestijfd in de koelkast en dan als Bramenmousse opgegeten. Dat was ook wel erug lekker.

Plaats reactie