Help! (recept aanpassing)

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Oceana
Leefwijze: part-time veganist

Help! (recept aanpassing)

Bericht door Oceana »

In de hoop dat er nog iemand die handig is met bakken op het forum voorbijkomt binnen nu en een uur of 2...

Ik was van plan 'mijn' cupcakes te maken (ik maak altijd dezelfde, ben totaal niet creatief en deze lukken tenminste altijd), maar ik kom er nu achter dat ik geen bakingsoda meer heb... En de winkels zijn helaas dicht :(

Dit is het recept wat ik gebruik:
http://shmooedfood.blogspot.com/2006/01 ... cakes.html
Alleen gebruik ik gewoon zout, normaal azijn en citroen aroma ipv kokos..

Ik heb wel No Egg in huis, kan dat erdoor ipv de bakingsoda? Of misschien meer bakpoeder?

Ieder idee is meer dan welkom!

lena

Re: Help! (recept aanpassing)

Bericht door lena »

Als ik het goed begrijp is baking soda een stuk sterker dan baking powder, en neutraliseert baking soda zure ingredienten in het recept. In plaats van 1/2 tsp baking soda zou je 2 tsp baking powder kunnen gebruiken, en minder azijn.

Ik denk alleen niet dat ik dat zelf zou uitproberen als het echt in 1 keer moest lukken, ik vind vegan vanille cupcakes altijd vrij kritisch. Als je toevallig yofu in huis hebt vind ik deze cupcakes echt een aanrader.

Oceana

Bericht door Oceana »

Thanks voor het meedenken :)

Misschien dan beter niet uitproberen inderdaad als het gelijk goed moet. Het is alleen voor mijzelf en m'n mams, maar dan nog!
Ik heb wel yofu in huis, maar nog maar 200ml ben ik bang. En eigenlijk was dat voor de dressing over het eten ;)
Ik kan het recept wel halveren, maar dan heb ik nog net iets te weinig... Heb wel gewone en vanille sojamelk in huis, zou ik het daarmee kunnen aanvullen of zal dat heel smerig zijn?

Oceana

Bericht door Oceana »

Oh en als ik zo lees mag dit beslag niet met de mixer maar gewoon met een vork of iets gemixt worden?

En kunnen m'n rozijntjes erdoor? die gooi ik er altijd doorheen, vind ik lekker :mrgreen:

lena

Bericht door lena »

Is het nog gelukt? Rozijnen zou ik er zonder problemen door doen, lijkt me prima. Ik meng het altijd met een garde, gaat heel goed.

Oceana

Bericht door Oceana »

Ik had nog nét genoeg voor 1 cup yofu (wel normale, geen vanille). Heb alles dus gehalveerd. Werden uiteindelijk 12 cupcakes :shock:
Heb het gewoon met een vork door elkaar gedaan, ging ook prima. Beslag was wel veel dikker dan 'normaal' dus ik was erg benieuwd. Rozijnen erdoor ben ik helemaal vergeten, ik was onder de indruk haha Volgende keer beter!

Na 20 minuutjes in de oven kwamen er wat bleke cupcakes uit, maar wat waren ze lekker! Veel meer zoals ik mij cake herinner van voor mijn vegan-baksels. Goede structuur!
Vond er wel een beetje weinig smaak aanzitten, maar m'n moeder vond ze heel erg lekker (maar die is niet zo objectief...).
Volgende keer ga ik het met rozijnen proberen en misschien dan toch met vanille yofu!

Thanks voor het recept, ben er echt blij mee :)

lena

Bericht door lena »

Mooi dat ze gelukt zijn! Ik bak ze meestal wat langer, maar dat doe ik met bijna alle bakrecepten dus ik weet niet goed of dat mijn oven of mijn smaak is. Structuur is inderdaad goed he? Dit zijn de enige vegan vanille cupcakes die ik echt lekker vind (met dank aan Bonnie die het recept noemde nadat ik weer eens klaagde over vanille cupcakes die het net niet waren). Ik heb niet vaak vanille-extract in huis en vind ook wel dat dit recept verbetert met meer vanille, dus zowel vanilleyofu als vanillepoeder/suiker/extract. Ik heb ook de laatste keer wat zout toegevoegd. Ik denk eigenlijk dat rozijnen ook wel heel lekker erin zijn, dat ga ik ook eens proberen!

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Oceana schreef: Of misschien meer bakpoeder?
Ik gooi nooit baking soda in mijn cupcakes. Staat wel bij al die amerikaanse recepten, maar gewoon wat zout en bakpoeder. Werkt goed vind ik. Mijn cupcakes zijn altijd erg luchtig. Men is altijd onder de indruk.

Oceana

Bericht door Oceana »

Vegantastic schreef:
Oceana schreef: Of misschien meer bakpoeder?
Ik gooi nooit baking soda in mijn cupcakes. Staat wel bij al die amerikaanse recepten, maar gewoon wat zout en bakpoeder. Werkt goed vind ik. Mijn cupcakes zijn altijd erg luchtig. Men is altijd onder de indruk.
Dank voor dit tip! Aangezien ik nog wel andere ingredienten voor die cupcakes in huis heb ga ik ze gewoon een keer maken met meer bakpoeder en zout en dan kijken wat daaruit komt!

indra

Bericht door indra »

een andere help, en om niet meteen een nieuwe draad te starten..

op plantaardig maandag staat een recept voor speculaascake.
Wie o wie (Jasmijn? of wie is hierbij betrokken.,)
ik ben niet zo'n fan van 'cups'... hoeveel is een cup ongeveer, en dit recept is dus voor een taartvorm, gezien de foto? Mijn idee was om er appeltjes over heen te doen als in appeltaart, dat moet toch wel een geschikte combi zijn of niet?

edit: googelen leert me dat een cup 250 ml is / meer dan ik gedacht had! dat is een een frisdrank glas vol. Geldt dit dus ook voor de suiker e.d. die je moet toevoegen? (sorry perhaps I'm stupid..)

Oceana

Bericht door Oceana »

Ik werk wel graag met cups en doe dus alles in die cups. Dus 1 cup suiker is 'hetzelfde' als 1 cup olie. Ik zie het als een soort eenheden...

Met je overige vragen kan deze bak-kneus je helaas niet helpen...

cavia

Bericht door cavia »

Ik heb 'm erop gezet, maar ipv cups zou je ook kopjes oid kunnen gebruiken. Het maakt niet zoveel uit, zolang je maar wel steeds hetzelfde gebruikt. Mocht je toch (wel wat grotere) kopjes gebruiken, zou ik als ik jou was ipv ts gewoon theelepeltjes gebruiken.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Als het goed is is een US cup 237 ml, niet 250. Ik vind cups ook wel handig omdat je inderdaad dezelfde maatbekers kunt gebruiken voor alle ingrediënten, maar het is niet zo nauwkeurig als het gewicht meten.

Framboos

Bericht door Framboos »

indra schreef:een andere help, en om niet meteen een nieuwe draad te starten..

op plantaardig maandag staat een recept voor speculaascake.
Wie o wie (Jasmijn? of wie is hierbij betrokken.,)
ik ben niet zo'n fan van 'cups'... hoeveel is een cup ongeveer, en dit recept is dus voor een taartvorm, gezien de foto? Mijn idee was om er appeltjes over heen te doen als in appeltaart, dat moet toch wel een geschikte combi zijn of niet?

edit: googelen leert me dat een cup 250 ml is / meer dan ik gedacht had! dat is een een frisdrank glas vol. Geldt dit dus ook voor de suiker e.d. die je moet toevoegen? (sorry perhaps I'm stupid..)
Indra, bij de Hema kun je voor een paar cent een setje cups (een cup,een halve, derde en vierde geloof ik kopen) in groen--geel-blauw kopen.

Wat je ook kunt doen: een vierde cup = 4 eetlepels (afgestreken maatlepeleetlepels). Een halve dan dus 8, etc.

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik zou er trouwens niet al te rijpe peren op doen en geen appels, past denk ik beter bij speculaas.

indra

Bericht door indra »

thanks voor alle tips!
ik ga het binnenkort proberen.
uitgaande van een 'echte' cupsize wordt het dus ongeveer een taartvorm vol?

indra

Bericht door indra »

viel goed in de smaak!!
voor de zekerheid de apfelstrudel van AH er ook bij, ik had eigenlijk niet moeten verklappen dat ik die niet zelf had gemaakt..

Ananas

Bericht door Ananas »

:rolling: lekker hoor! Hoe has je het nou gedaan met de speculaastaart?

indra

Bericht door indra »

ja, gewoon glazen van ongeveer 250 ml gebrukt. heb wel de hoeveelheid suiker gehalveerd, want de lading speculaasjes die erdoor gaat maakt het zoet genoeg. ben zelf wat terughoudend in zulke dingen, maar weet dat het zonder niet zo gesmaakt hadws. wilde eigenlijk bio speculaas gebruiken, maar omdat ik die vergeten was bij de biowinkel en ze bij de 'gewone' super 3x zo duur waren de niet/bio variant maar genomen.. ( :oops: ) maar het viel goed in de smaak, ik ben altijd wat zenuwachtig over zulke dingen.. de taart was niet enorm gerezen, was eigenlijk een soort 'boterkoek' geworden.
(daarna ook nog een maaltijd verzorgd voor de fam, ook dat viel in de smaak. oef!)
martinitoren beklommen, bovenop zegt klein neefje: 'dit is eigenlijk best een leuk feestje!'
een leuker compliment kan je eigenlijk niet krijgen! (sorry, dit is nogal off-topic)

Plaats reactie