Wat moet je niet rauw eten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Wat moet je niet rauw eten?

Bericht door Annikka-Ayla » wo okt 06, 2010 11:44

Fynnya schreef:
Annikka-Ayla schreef:Nog een eng verhaal, maar gehoord van iemand uit Israël. Sharonfruit moet je met mate eten, anders krijg je een soort van draden in je maag. Wat niet zo gezond is.
Wat is Sharonfruit? Is dat één bepaalde vrucht of een verzamelnaam voor een bepaalde soort fruit?
Een andere naam voor sharonfruit is kaki. Ze zien er een ongeveer uit als oranje tomaten en smaken een beetje naar abrikozen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo okt 06, 2010 15:13

Ben even gaan googlen. Bittere amandelen zijn een andere soort dan de zoete.
Weer wat geleerd vandaag ;)

cavia
Leefwijze: veganist

Bericht door cavia » wo okt 06, 2010 15:58

We kunnen de amandelen van de notenboer/natuurwinkel/supermarkt gewoon blijven eten dus? :p

dorus

Bericht door dorus » wo okt 06, 2010 21:08

Een leidraad voor mij persoonlijk zijn oude kookboeken en oude wijsheid.
Vroeger wist men meer van al dan niet giftige dingen.
Men wist dikwijls niet waarom maar wel dat het niet goed was.

Zo zul je nergens "rauwe peulvruchten" tegenkomen vanwege giftige bestanddelen die teniet worden gedaan door koken. Ook vershillende soorten bessen werden eerst vewarmd bv. vlierbessen waarvan het giftig bestanddeeel afgebroken wordt op 80 graden enz. enz. Ook doorgeschoten groenten werden niet meer gegeten zoals de bloemstengel in prei. Blijkt daar een stof in te zitten waar je diarree van krijgt (licht giftig dus). Deze wijsheden zijn allemaal het gevolg van vallen en opstaan, trial and error en niet zomaar van tafel te vegen.
Binnen de "raw" beweging begint men er zich ook meer en meer bewust van te worden en worden groenten ook al meer en meer op één of andere wijze verwarmd (tot een bepaalde temperatuur).

Alles is ook een beetje plaatsgebonden. Zo kunnen bepaalde mensen uit Botswana (bosjesmensen) dingen eten waar wij als westerling, binnen het halfuur, aan sterven wegens vergiftiging.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

cavia

Bericht door cavia » wo okt 06, 2010 21:29

Maar dat laatste is hetzelfde als met Chinezen/Aziaten en melk, westerlingen kunnen dat over het algemeen verdragen, zij niet.

lena

Bericht door lena » do okt 07, 2010 7:44

cavia schreef:We kunnen de amandelen van de notenboer/natuurwinkel/supermarkt gewoon blijven eten dus? :p
Ja :)
Ik heb alleen zelf het idee dat er bij de natuurvoedingswinkel wel eens een bittere amandel tussen de gewone amandelen zit. Hebben jullie dat nooit? Ik weet niet zeker of dat nu een bittere amandel is of gewoon een niet-meer-goede, maar de smaak is ontzettend bitter en vies. Ik vind het nu zo irritant dat ik daar al geen studentenhaver meer koop, zo vaak is het raak. Ik heb dit nog nooit gehad bij amandelen die ik op de markt koop.

@rno

Bericht door @rno » vr okt 08, 2010 7:46

Als ik naar een notenboer ga, wil ik alles rauw. Soms staan ze daar gek van te kijken. Bijvoorbeeld cashewnoten moeten ze dan uit de voorraad halen.

Verder snoep ik tijdens het koken: rauwe broccolistronk en bloemkoolstronk.
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

indra

Bericht door indra » vr okt 08, 2010 14:50

Annikka-Ayla schreef:Nog even over dingen die je beter niet rauw kunt eten. Rauwe amandelen zijn giftig. Hoewel je er dacht ik nogal wat van moet eten. Cyaankali wordt van rauwe amandelen gemaakt en in de 'juiste' hoeveelheid is het dodelijk.
die kan je dus ook niet overal kopen.. meeste natuurvoedingswinkels niet, net zoals abrikozenpitten, omdat een hoge dosis gevaarlijk is/kan zijn.
Ofzo, want toen ik in het buitenland was (uzbekistan) werden alle abrikozenpitten bewaard en stonden ze in schalen op feestjes... (?)

Plaats reactie