Wat moet je niet rauw eten?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Wat moet je niet rauw eten?

Bericht door Fynnya » ma okt 04, 2010 12:59

Ik ben de laatste tijd bezig met meer rauw voedsel te eten, en ben wat aan het experimenteren met zelf-bedachte salades.
Maar ik weet eigenlijk helemaal niet welke dingen je allemaal NIET rauw moet eten.

Aardappel en aubergine ken ik, maar verder?

xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Wat moet je niet rauw eten?

Bericht door xmarloesx » ma okt 04, 2010 13:54

mijn zwager eet elke dag een rauwe aardappel :) en ze zeggen dat rauwe champignon niet goed voor je zou zijn (reageert je maag niet lekker op) maar mijn nichtje kan ze wel gewoon eten.

Marla

Bericht door Marla » ma okt 04, 2010 14:01

Ik eet ook gewoon rauwe champignons, lekker hoor.

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma okt 04, 2010 14:12

xmarloesx schreef:mijn zwager eet elke dag een rauwe aardappel :) en ze zeggen dat rauwe champignon niet goed voor je zou zijn (reageert je maag niet lekker op) maar mijn nichtje kan ze wel gewoon eten.
Je maag? Ik dacht dat het was vanwege stoffen die mogelijk kankerverwekkend zijn.

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp86.htm:
Champignons bevatten een aantal mogelijk schadelijke stoffen, de bekendste hiervan is agaritine (afbeelding A; (beta-N-(gamma-L-(+)-glutamyl-hydroxymethylphenylhydrazine), een afgeleide van glutaminezuur, een normaal aminozuur (bouwsteen van eiwitten). Normale champignons bevatten ongeveer 15 mg agaritine per kilo.

Er zijn een aantal studies gedaan naar de giftigheid van agaritine. De stof blijkt kankerverwekkend te zijn bij muizen, en is daarom mogelijk ook gevaarlijk voor mensen. Echter, recent onderzoek plaatst twijfels bij het risico. De conclusie was dat het eten van 10 gram champignons per dag geen meetbare extra kankergevallen op zou leveren.

Agaritine wordt in de lever afgebroken, waarbij hydrazines (afbeelding B) kunnen ontstaan, deze stoffen zijn de ware boosdoeners. Agaritine wordt ook deels afgebroken bij verhitten, dus het eventuele risico wordt wel minder door verhitten.

Een andere reden om champignons eerst te verhitten is om mogelijke bacteriën te doden. Champignons worden gekweekt op een basis van paardenmest. Deze is op zich gesteriliseerd, maar de mest blijft een goede voedingsbodem voor allerlei bacteriën. Die komen ook op de champignons en hier zouden ook mogelijke voedselvergiftigers tussen kunnen zitten. Deze worden door verhitten onschadelijk gemaakt.
Dat van die muizen is wel heel interessant, want dat hóeft niks te zeggen over mensen....
Ik vind het zo irritant dat ze dat soort dingen vaak niet erbij zeggen.
Alsof wij zoveel op muizen of kippen lijken dat alles dat voor hen geldt, ook voor ons geldt.... Wel logisch om er dan voorzichtig mee te zijn en te onderzoeken of het ook voor mensen geldt natuurlijk. Maar er wordt zo vaak in de media gesteld dat iets een bepaald effect heeft op onze gezondheid, terwijl het alleen op dieren onderzocht is en niet op mensen. Want lang niet alles is ook van toepassing op mensen.

Ananas

Bericht door Ananas » ma okt 04, 2010 16:52

Mijn moeder zegt dat rauwe ui niet goed is voor je darmen, ik weet eigenlijk niet of dat nou echt zo is.

lena

Bericht door lena » ma okt 04, 2010 17:27

Anna

Bericht door Anna » di okt 05, 2010 11:06

Ananas schreef:Mijn moeder zegt dat rauwe ui niet goed is voor je darmen, ik weet eigenlijk niet of dat nou echt zo is.
ik denk alleen als je overgevoelige darmen hebt, net zoals kool dan 'niet goed' is.
ik heb er zelf in ieder geval nooit last van.

Purplehippie

Bericht door Purplehippie » di okt 05, 2010 15:37

Sperziebonen mogen volgens mij ook niet rauw. Ik geloof dat daar een schadelijke stof in zit die door opwarmen onschadelijk wordt gemaakt.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di okt 05, 2010 16:37

Oh ik heet heel vaak rauwe ui en ook wel eens rauwe bonen...
Fynnya schreef:De stof blijkt kankerverwekkend te zijn bij muizen, en is daarom mogelijk ook gevaarlijk voor mensen.
Dit is natuurlijk je reinste onzin :) Muizen en mensen zitten fysiek heel anders in elkaar. Mochten champignons ook kankerverwekkend blijken bij mensen, dan heeft dat niks te maken met een vermeend voorspellende waarde van de muizenexperimenten, maar puur met toeval. Voor meer info, zie ook: http://www.stopdierproeven.org/new_site ... oeven.html" target="_blank

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 05, 2010 16:57

Jasmijn schreef:
Fynnya schreef:De stof blijkt kankerverwekkend te zijn bij muizen, en is daarom mogelijk ook gevaarlijk voor mensen.
Dit is natuurlijk je reinste onzin :) Muizen en mensen zitten fysiek heel anders in elkaar. Mochten champignons ook kankerverwekkend blijken bij mensen, dan heeft dat niks te maken met een vermeend voorspellende waarde van de muizenexperimenten, maar puur met toeval. Voor meer info, zie ook: http://www.stopdierproeven.org/new_site ... oeven.html" target="_blank" target="_blank
Yo, dat is wel heel erg gechargeerd. Volgens mij zegt Fynnya het precies goed: mogelijk ook...
Dat arsenicum voor mens en muis giftig is, dat zou PUUR toeval zijn? Kom nou toch...

Fynnya

Bericht door Fynnya » di okt 05, 2010 17:19

Jasmijn schreef:
Dit is natuurlijk je reinste onzin :) Muizen en mensen zitten fysiek heel anders in elkaar.
Wil je de manier waarop je het quote aanpassen? Want ík zeg helemaal niet dat het kankerverwekkend is bij muizen, dat zegt de bron die ik quote. Ik ben niet mijn bron! En nu lezen mensen het en denken dat ík dat soort dingen beweer, terwijl dat absoluut niet het geval is.

Fynnya

Bericht door Fynnya » di okt 05, 2010 17:22

Framboos schreef: Yo, dat is wel heel erg gechargeerd. Volgens mij zegt Fynnya het precies goed: mogelijk ook...
Dat zei ík dus niet, dat zegt food-info.nl
Ik heb alleen een hele lap tekst van hen gequote om aan te geven hoe 'men' denkt over de giftigheid van champignons. Dat wil niet zeggen dat ik het daar automatisch mee eens ben.

Framboos

Bericht door Framboos » di okt 05, 2010 18:08

Fynnya schreef:
Framboos schreef: Yo, dat is wel heel erg gechargeerd. Volgens mij zegt Fynnya het precies goed: mogelijk ook...
Dat zei ík dus niet, dat zegt food-info.nl
Ik heb alleen een hele lap tekst van hen gequote om aan te geven hoe 'men' denkt over de giftigheid van champignons. Dat wil niet zeggen dat ik het daar automatisch mee eens ben.
sorry, alleen quote gelezen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » di okt 05, 2010 20:08

Ja ik weet dat niet jij dat zei, Fynnya :) Ik wist niet hoe ik het 'goed' moest quoten.
Stoor me gewoon zo aan die bronnen die dierproeven als bron gebruiken voor wat ze beweren.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » di okt 05, 2010 21:27

Nog even over dingen die je beter niet rauw kunt eten. Rauwe amandelen zijn giftig. Hoewel je er dacht ik nogal wat van moet eten. Cyaankali wordt van rauwe amandelen gemaakt en in de 'juiste' hoeveelheid is het dodelijk.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » di okt 05, 2010 21:28

Nog een eng verhaal, maar gehoord van iemand uit Israël. Sharonfruit moet je met mate eten, anders krijg je een soort van draden in je maag. Wat niet zo gezond is.

cavia

Bericht door cavia » wo okt 06, 2010 8:48

Rauwe amandelen? Maar die kun je zo bij een notenkraam/natuurwinkel oid kopen! Heerlijk vind ik die. Sowieso vind ik alle noten rauw vaak veel lekkerder dan gebrand.

lena

Bericht door lena » wo okt 06, 2010 9:05

Annikka-Ayla schreef:Nog even over dingen die je beter niet rauw kunt eten. Rauwe amandelen zijn giftig. Hoewel je er dacht ik nogal wat van moet eten. Cyaankali wordt van rauwe amandelen gemaakt en in de 'juiste' hoeveelheid is het dodelijk.
Volgens mij zijn alleen bittere amandelen (en abrikozenpitten) giftig. Gewone amandelen kun je gewoon rauw eten.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo okt 06, 2010 9:28

Annikka-Ayla schreef:Nog een eng verhaal, maar gehoord van iemand uit Israël. Sharonfruit moet je met mate eten, anders krijg je een soort van draden in je maag. Wat niet zo gezond is.
Wat is Sharonfruit? Is dat één bepaalde vrucht of een verzamelnaam voor een bepaalde soort fruit?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo okt 06, 2010 11:42

Wat is het verschil tussen rauwe en bittere amandelen?

Plaats reactie