Fruit bij avondeten: wat zijn lekkere combi's?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lena

Re: Fruit bij avondeten: wat zijn lekkere combi's?

Bericht door lena »

Ja, mee eens, de link is niet bedoeld om uit te leggen waarom het onzin is, alleen om aan te geven dat de food combining theorie als onzinnig wordt gezien door wetenschappers.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Beetje late reactie op Dorus die schreef over kinderen die geen groente lusten.
Mijn idee is dat dat zou kunnen komen door de grote hoeveelheden suiker die in de meeste voedingsmiddelen verwerkt zit. En de potjes kant en klare babyvoeding die heel erg zoet smaken.

dorus
Leefwijze: veganist

Bericht door dorus »

cavia schreef:Dorus, zou je een voorbeeld van een dag/weekmenu kunnen plaatsen?
Ben wel benieuwd namelijk.

Dus 's ochtends fruit en brood oid? 's Middags groentes ed en 's avonds ..??
Sorry voor de late reactie :oops:

dagmenu 1 :

ochtend : muesli met yofu van provamel
11 uurtje : stuk fruit en/of kop haverdrank
middag : groentensoep / gekookte aardappelen - puree van brocoli en gestoofde prei - stoofpotje van seitan (seitan-ui-nierbonen-tomatenstukjes) / koffie met koekje
4 uurtje : stuk fruit en/of een kop thee
avond : goed besmeerde boterhammen met groentenpatee, chocopasta, appelsiroop,

dagmenu 2 :
ochtend : muesli met haverdrank
11 uurtje : zie menu 1
middag : champignonsoep / couscous-erwtjes en worteltjes met jonge ui en amandelschilfers - saus van sojamelk en groentenbouillon / koffie met sojaijs
4 uurtje : zie menu 1
avond : wafels

dagmenu 3 :
ochtend : ricecrisps met haverdrank
11 uurtje : zie menu 1
middag : pompoensoep met haverroom / gebakken aardappellen, groene sla, sla van tomaten-komkommer-amandelschilfers-ui-peterselie,... / koffie met ...
4 uurtje : zie menu 1
avond : goed besmeerde boterhammen met een soja-champignonburger en tomaat

de hoofdmaaltijd is dus 's middags en niet 's avonds mede hierdoor ga je 's avonds geen trek meer hebben in grote hoeveelheden en zijn enkele sneden brood met wat beleg echt vullend. Er wel op letten dat je die boterhammen met margarine smeert of je komt niet aan je vetten.

in feite zou je 's middags 2 uur moeten uittrekken om te pauzeren en te eten. Nog niet zo heel lang geleden was dat ook zo op scholen en kantoren. In Frankrijk blijkt dat nog algemeen verspreid te zijn.

Toen ik school liep hadden we 2 uur tussen de middag om de scholieren die niet te ver woonden de gelegenheid te geven thuis "warm" te gaan eten. Ook de kantoren hadden minstens 1.5 uur pauze en een kantine waar men "warm" kon eten.

Mijn idee is dat dat zou kunnen komen door de grote hoeveelheden suiker die in de meeste voedingsmiddelen verwerkt zit. En de potjes kant en klare babyvoeding die heel erg zoet smaken.
Ook dit speelt volgens mij een rol.
Dit zeg ik al jaaaaaaaren . veel mensen, die groot gekomen zijn op die potjes, eten geen groenten zelfs niet als tiener en twintiger. Ik zit soms met dgl mensen aan tafel en voel me in een peutertuin, ik lust dit niet en dat niet en dat ook niet en ze doen zelfs geen moeite om te proeven ook al kennen ze de desbetreffende groente niet :shock: Het is net of die kinderachtigheid er samen met dat potjeseten is ingelepeld.
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

dorus schreef:Er wel op letten dat je die boterhammen met margarine smeert of je komt niet aan je vetten.
Kan je dan niet beter nuttige vetten gebruiken? Avocado, olijf, noten, lijnzaadolie?

dorus
Leefwijze: veganist

Bericht door dorus »

Fynnya schreef:
dorus schreef:Er wel op letten dat je die boterhammen met margarine smeert of je komt niet aan je vetten.
Kan je dan niet beter nuttige vetten gebruiken? Avocado, olijf, noten, lijnzaadolie?
In margarine kunnen ook nuttige vetten zitten, hangt er gewoon vanaf welke je gebruikt

verder heb ik gewoon maar enkele voorbeelden gegeven, niemand verbied je om bij die boterham een tomatenslaatje met avocadostukjes, aangemaakt met olijfolie en wat gehakte noten, te eten hoor :)

je moet er alleen op letten dat je vooral 's avonds je (goede) vetten plant omdat op dat tijdstip je lichaam erop gericht is om die perfect te verteren wat niet wil zeggen dat je 's morgens en 's middags geen vetten mag eten natuurlijk
Beter vijf minuten actie dan tien minuten medelijden.
www.thebrooke.org
www.brooke.nl

Plaats reactie