Tofu vraagje

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
koetjeboe
Leefwijze: part-time veganist

Tofu vraagje

Bericht door koetjeboe » ma jun 07, 2010 7:38

Hoi! Sinds ik vegetariër ben en nog niet zo lang ook veganistisch eet, heb ik eigenlijk maar één keer tofu op en heb het gelijk weggegooid. Er zat geen smaak aan en het was heel vies van structuur. Wat ik wel lust zijn die tofu blokjes van de AH die pittig gekruid zijn. Deze hebben een ander structuur en smaak.
Laatst heb ik een blok tofu gehaald omdat ik het toch wil proberen om te maken. Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan je tofu lekker maken zonder dat die structuur zo sponzig blijft en lekker krokant wordt met lekkere kruiden?
Animals are my friends, and I don't eat my friends...

Sindskort probeer ik de veganistische levensstijl :D

Mark
Leefwijze: veganist

Re: Tofu vraagje

Bericht door Mark » ma jun 07, 2010 8:03

Ik had precies hetzelfde toen ik voor het eerst tofu at
Ik doe het meestal in in de volgende stappen: In blokjes snijden, bakken tot dat de buitenkant mooi bruin is, de gebakken blokjes even laten in een mengsel van kruiden en soja saus leggen en nog een keer opbakken. De structuur is meestal afhankelijk van hoe groot je de blokjes snijdt.

koetjeboe

Bericht door koetjeboe » ma jun 07, 2010 8:08

Bedankt! Ik ga dat eens proberen en misschien wel wat kleinere blokjes of reepjes snijden.

Welke kruiden / sausjes zijn lekker om te doen? Ik heb veel kruiden maar ik heb wat inspiratie nodig hihi!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jun 07, 2010 9:15

Wij verkruimelen of breken de tofu altijd. In stukjes blijft de smaak sponzig. Eerst de tofu goed droog maken zodat de structuur al wat minder sponzig wordt. Dit doe je door de tofu eerst door midden te snijden (in de lengte). Dan heb je twee wat dunnere plakken. Deze plaats je tussen twee plankjes en hier leg je een paar dikke boeken op. Dit laat je even op het aanrecht staan en af en toe even schuin houden zodat het vocht weggaat.
Als het goed droog is, kan je het makkelijk verkruimelen. Je kan het meteen door je pasta/rijst e.d. doen of eerst in bakje en marineren met olie en kruiden. Doordat het droog is, neemt het de marinade veel beter op.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

koetjeboe

Bericht door koetjeboe » ma jun 07, 2010 9:31

Oh bedankt :D
Nog een extra vraagje, ik heb best een grote blok tofu en ik ben de enige die het eet. Hoe kan je wat je niet gebruikt het beste bewaren?

Groetjes, Louise

Hanneke

Bericht door Hanneke » ma jun 07, 2010 9:40

In water.Een paar dagen geloof ik. Wel iedere dag het water verversen.

Ik koop tegenwoordig gedroogde sojabrokjes. Is handig te verwerken.Weet niet of het duur is. Denk eigenlijk dat het veel voordeliger is dan zo'n blok soja. Het zet nl behoorlijk uit tijdens het koken. (Een kwartiertje). Ik kook het vaak in water met wat tamari. Maar het is ook heel gemakkelijk te kruiden. Bv met kerrie of indische kruiden als je het wat pittig wil. Daar bak ik ze dan nog even in. Soms kieper ik ze alleen gekookt zo door mijn macaroni of zo. Vind het best lekker. En toch ook lekkerder dan die blokken. Ik koop ze bij de natuurwinkel.

Succes.

Hanneke

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jun 07, 2010 9:41

Bewaren inderdaad in water voor maximaal een paar dagen.

koetjeboe

Bericht door koetjeboe » ma jun 07, 2010 9:47

Hanneke schreef:In water.Een paar dagen geloof ik. Wel iedere dag het water verversen.

Ik koop tegenwoordig gedroogde sojabrokjes. Is handig te verwerken.Weet niet of het duur is. Denk eigenlijk dat het veel voordeliger is dan zo'n blok soja. Het zet nl behoorlijk uit tijdens het koken. (Een kwartiertje). Ik kook het vaak in water met wat tamari. Maar het is ook heel gemakkelijk te kruiden. Bv met kerrie of indische kruiden als je het wat pittig wil. Daar bak ik ze dan nog even in. Soms kieper ik ze alleen gekookt zo door mijn macaroni of zo. Vind het best lekker. En toch ook lekkerder dan die blokken. Ik koop ze bij de natuurwinkel.

Succes.

Hanneke
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Helaas heb ik geen natuurwinkel hier en moet het helaas doen met een Albert Heijn die echt een slecht assortiment heeft. Gelukkig ga ik september beginnen met een studie in Utrecht dus dan kan ik daar eens op zoek gaan naar een natuurwinkel!

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma jun 07, 2010 12:03

Ik heb een aantal verschillende manieren waarop ik ze regelmatig bereid.

- De knapperige manier: De tofu een klein beetje uitknijpen, zodat al een deel van het vocht verdwijnt (niet te hard en te ver, want dan gaat ie uit elkaar vallen). In plakjes snijden van een halve cm of een hele cm dik. Olie in de bakpan en dan de tofu daarin bakken. Bij anti-aanbaklaag heb je niet per se olie nodig, maar olie maakt het wel wat knapperiger. Laten bakken tot ze er knapperig uitzien (je kan een stukje proeven om te kijken of je het krokant genoeg vindt).
Je kan het wat extra smaak geven met tamari (zout) of ketjap (zoet), kerrie, peper, knoflookpoeder, gember etc. Tamari plus kerrie plus knoflookpoeder vind ik zelf heel lekker. Je kan ook de specerijen al in de olie gooien voordat je de tofu erin doet, dan trekt de smaak wat meer in, zwart mosterdzaad erbij is dan ook lekker.

- De wat minder krokante, maar wel heel lekkere manier: tofu een beetje uitknijpen, in blokjes snijden en bakken in een bakpan. Na een minuut of 10 denk ik, als de tofu helemaal droog geworden is, het uit de pan halen, en door de marinade gooien. Je kan verschillende soorten marinades gebruiken. De smaakmakers die ik hierboven beschreef zijn lekker. Ook lekker is zout-zuur maken, door er azijn (of citroensap) bij te doen, plus tamari, gember en wat peper.
Dat is minder lekker zo los op zichzelf, maar heel erg lekker als het door een maaltijd heenzit die wat hartiger is, zoals nasi met pindasaus, dat licht-zure is dan een lekkere tegenhanger.
Dat je het eerst bakt, en dan pas marineert, is omdat de tofu de marinade veel beter opneemt als ie droog is, en het maakt de structuur ook lekker. Het is aan het einde niet krokant, maar ook niet echt zacht, door eerst bakken en daarna nat maken, krijgt het een bijzondere consistentie, die ik wel lekker vind.

- De zachte manier, door een saus heen.
Een saus maken van sojamelk, citroensap, gistvlokken, meel, groentebouillon, en wat knoflookpoeder, kurkuma en tijm; of gewoon je eigen recept voor bechamelsaus, melksaus, kaassaus oid. De tofu prakken en dan door de saus gooien, en een minuut of 10 laten meepruttelen.
Het is een zachte en subtiele saus. Lekker op brood ook.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » ma jun 07, 2010 19:41

Als je tofu eerst invriest krijgt het ook een andere structuur. Zou je dan ook kunnen doen als je het over hebt, dan blijft het sowieso wel goed ook.

koetjeboe

Bericht door koetjeboe » wo jun 09, 2010 8:47

Ik heb gisteravond op de manier van JudithK mijn tofu bereid. Toch werd het niet echt krokant (misschien doe ik iets verkeerd) maar ik moet zeggen dat er nu veel meer smaak aan zat omdat de kruiden goed ingetrokken waren.. ik vond de structuur nu wat weg hebben van een roerbak ei!
Vanavond heb ik de andere helft helft van de tofu en dan probeer ik het weer op een andere manier!
In ieder geval heeft het me beter gesmaakt dan de eerste keer!

Wat zijn jullie ervaringen met Tempeh? Ik zag dat laatst in de toko liggen maar vond het er raar uit zien

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 09, 2010 8:50

Wij gebruiken tofu inderdaad vaak als een soort roerbakei. Bijvoorbeeld aardappel/spinazie/tofu ovenschotel of als vulling in een hartige taart. Of gewoon voor op brood.

De knapperige variatie moet ik ook nog eens uitproberen. Zo heb ik het nog nooit klaar gemaakt.

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 09, 2010 8:51

*Eva* schreef:Als je tofu eerst invriest krijgt het ook een andere structuur. Zou je dan ook kunnen doen als je het over hebt, dan blijft het sowieso wel goed ook.
Een betere of een slechtere structuur?
koetjeboe schreef: Wat zijn jullie ervaringen met Tempeh? Ik zag dat laatst in de toko liggen maar vond het er raar uit zien
Altijd marineren. Veel mensen vinden de eigen smaak van tempeh niet lekker, zeker de eerste keren dat ze het eten. Als je het goed marineert, is het wel heel erg lekker. Hier zie je een topic over lekkere tempeh-recepten: http://www.veganisme.org/phpBB3/viewtop ... eh#p122980" target="_blank" target="_blank

cavia

Bericht door cavia » wo jun 09, 2010 9:33

Ik vind tempeh op deze manier echt heeeeerlijk
http://breagettingfit.com/2009/05/14/is ... d-sammies/" target="_blank

Ananas

Bericht door Ananas » wo jun 09, 2010 15:38

Tempeh vind ik echt heel erg lekker en minstens 10x lekkerder dan tofu. Je moet dit wel, in tegenstelling tot tofu, in elk geval 30 minuten stomen of koken voordat je het gaat marineren en bakken.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » wo jun 09, 2010 17:03

Misschien meer iets voor de tempeh-draad, maar
Ananas schreef:Tempeh [moet je wel] in elk geval 30 minuten stomen of koken voordat je het gaat marineren en bakken.
Waarom is dat?

cavia

Bericht door cavia » wo jun 09, 2010 17:18

oh, dat wist ik ook niet! maar ik vind het ook lekkerder als het in kokend water (zie die link die ik postte, gewoon zo, zonder iets, vind ik het al lekker dan haha) is geweest.

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jun 10, 2010 14:37

Ananas schreef:Je moet dit wel, in tegenstelling tot tofu, in elk geval 30 minuten stomen of koken voordat je het gaat marineren en bakken.
Ik doe het soms wel, het verandert de structuur en die typische tempeh-smaak wordt minder sterk. Maar hij neemt daardoor wel minder marinade op, dus ik doe het niet altijd, het ligt eraan waar ik zin in heb.
Maar sowieso geen 30 minuten (maar misschien sloeg die 30 minuten op stomen en niet op koken), langer dan 15 minuten vind ik niet lekker.

Stokkie

Bericht door Stokkie » do jun 10, 2010 15:16

Ik stoom of kook tempeh nooit. Ik marineer het in olie, shoyu, knoflook, chilisaus, peper en op goed geluk kruiden. Ik snijd het of ik kleine blokjes voor door de nasi o.i.d. of ik maak dunne plakken die ik op brood eet met rucola of ander soort sla. Heerlijk!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Ananas

Bericht door Ananas » do jun 10, 2010 18:47

*Martijn* schreef:Misschien meer iets voor de tempeh-draad, maar
Ananas schreef:Tempeh [moet je wel] in elk geval 30 minuten stomen of koken voordat je het gaat marineren en bakken.
Waarom is dat?
Om het beter verteerbaar te maken en de sterke smaak wordt wat minder, maar als je dat lekker vindt is het natuurlijk geen argument. Ik doe het zelf vooral voor dat eerste.

Plaats reactie