Wat kan er BIJ de barbecue?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lena

Wat kan er BIJ de barbecue?

Bericht door lena » ma mei 31, 2010 9:50

In navolging van dit topic: Wat kan er op de bbq, wil ik graag jullie tips voor goede recepten die niet zozeer bedoeld zijn om op de barbecue te leggen, maar om mee te nemen naar barbecues als "erbij eten". In plaats van zeg maar de kant en klare huzaren- en aardappelsalades die overal liggen.

Mijn standaard gerecht met zoiets is pastasalade, maar daar ben ik nu al op uitgekeken en het seizoen is nog niet eens begonnen...

Ik ben vooral geinteresseerd in supermakkelijke recepten, omdat als ik al naar een barbecue ga het vaak op (kampeer)vakantie of iets dergelijks is en ik dan niet al mijn kookgerei en kruiden van thuis bij me heb. Ik kan wel aardappels koken voor aardappelsalade, maar vegan mayonaise heb ik dan bijvoorbeeld niet (en ook geen staafmixer of iets dergelijks om dat zelf mee te maken). Minder makkelijke recepten zijn natuurlijk wel welkom. Het liefst heb ik wel recepten die ook omni's aanspreken, en die een beetje passen bij barbecues. Voor mijn gevoel past een linzensalade of kikkererwtencurry daar bijvoorbeeld niet zo bij.

Lianne
Leefwijze: part-time veganist

Re: Wat kan er BIJ de barbecue?

Bericht door Lianne » wo jun 02, 2010 14:51

Heel standaard, maar er is vast wel vegan kruidenboter te maken met iets van vegan margarine en sojaroom en verse kruiden? Zelf nooit geprobeerd, maar met wat stokbrood moet dat toch best in de smaak vallen als je een goed recept hebt. Of vegan tapenade (is zelfs wel verkrijgbaar volgens mij). Of anders vruchten met zure sojaroom? Zou dat kunnen, gewoon een pakje room en dan wat citroen erdoorheen en veel vruchten ofzo?

rik23
Leefwijze: veganist

Bericht door rik23 » wo jun 02, 2010 20:18

ik heb een flinke tijd geleden aardappelsalade gemaakt van gekookte aadappelplakjes, fijngesneden ui en knoflook, lente ui, augurk, zilverui, azijn, veel groene kruiden, veel olie, mosterd, peper&zout, met wat sla en selderij. dat was best lekker.
ik denk dat het met vega mayonaise en haver\sojacuisine nog lekkerder zal zijn :D

en met bulgur of couscous en rauwkost is er zeker wel een lekkere salade te maken :)

wel een goede vraag vover des alades want ik heb dat nergens vegan bak salade gezien en toch lijkt het me niet al te moeilijk om het vegan te maken......

ik heb wel een keertje een potje griekse bonensalade gekocht bij de lidl. dat was een mix van bonensoorten met een fikse scheut olie en kruiden met zout.

als je aan vega mayonaise verschillende specerijen toevoegt dan er zijn denk ik een hoop leuke (dip)sausjes te maken.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo jun 09, 2010 15:35

Ik maak altijd linzensalade (sorry)
Gewoon linzen mengen met ui en knoflook. Heel simpel maar past echt goed met de bbq
Wat ook lekker is is een salade van sperziboontjes, tomaat, bosui en een scheutje rode wijn (of een andere dressing als je geen alcohol wilt).
Enne Stokbrood met hummus en tapanades ;)

Tempi
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Tempi » wo jun 09, 2010 16:24

Stokbrood met veel verschillende smeersels doet het altijd goed, zeker dingen als tapenade die uit zichzelf al ongeveer vega zijn (en natuurlijk zoals Annika zei, hummus, maar bijvoorbeeld ook baba ganoush is lekker en bij de Super de Boer willen ze nog wel eens een selectie met dat soort dingen hebben).

Verder heb ik zelf laatst deze salade gemaakt en voor wanneer je iets meer tijd hebt lijkt het me ideaal voor bij de bbq: http://blog.fatfreevegan.com/2006/06/so ... salad.html" target="_blank" target="_blank (lastige ingredienten kunnen gewoon genegeerd worden merkte ik). Echt heel erg lekker was die, vooral de volgende dag uit de koelkast :)

cavia

Bericht door cavia » wo jun 09, 2010 17:17

ik heb het hier al vaker gepost, maar vind het zó lekker!
http://breagettingfit.com/2009/05/14/is ... d-sammies/" target="_blank
alleen doe ik het dan niet in broodjes ed, dus gewoon de tempeh-mangoprut :D:D

missmuil
Leefwijze: flexanist

Bericht door missmuil » zo jun 13, 2010 22:34

Broodjes insmeren met basilicumpesto, wikkel in folie en dan ongeveer 5 minuten op de bbq. Of wat dacht je van een aardappelsalade met zwarteolijven pesto, verse munt en kappertjes. Vreemde combi maar echt super lekker..
:bloemie:
Een gepofte aardappel met sojayoghurt en korianderdip.
wortelsalade met rozijnen.
gegrilde tomaten met thijm en zeezout.
tomatensalsa
paprikasalade
rijstsalade met munt
Euhm ik weet er vast nog wel meer, maar dan blijf ik bezig..
:D :tomato:
"Mensen kunnen niet bekeerd worden, men moet er ziek genoeg voor zijn." (Nietzsche)

jet
Moderator

Bericht door jet » ma jun 14, 2010 8:45

mijn buurman heeft laatst ook veganistische aardappelsalade gemaakt.
Ik weet het niet precies meer, maar er ging in elk geval aardappel in! :twisted:
Verder ook kappertjes, rode ui, soja cuisine en nog wat groene zut (bieslook? peterselie?)
Zal hem eens vragen, want die salade was wel erg lekker bij de bbq, lekker fris.

Ik had zelf hummus meegenomen, en die was ook zo op. Evenals de kruidenboter voor op de broodjes.

Iemand die ik ken neemt altijd fruitsalade mee naar een bbq, ook voor de afwisseling
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Plaats reactie