Meeneem lunch/avondeten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Anatis
Leefwijze: vegetarier

Re: Meeneem lunch/avondeten

Bericht door Anatis »

jet schreef:och, je maag went eraan! :mrgreen:

hoorde laatst een verhaal van een busreis naar Spanje waarbij alle mensen ziek werden behalve de studenten van de campus hier (daar zaten er een paar van in de bus), want die zijn aan 'vieze' omstandigheden gewend....
Ik at vroeger regelmatig dingen die overdatum waren, en eigenlijk nog steeds wel. Zonde om weg te gooien. Ik check gewoon eerst even of ik het nog durf.... :mrgreen: als het groen uitgeslagen is terwijl het een andere kleur hoort te hebben, sja, dan niet natuurlijk.....
En ik leef nog, dus het was vast ok
Die datum moet je ook met een flinke korrel zout nemen. Voor melk bijv. gaan ze van de meest onvoorzichtige consument uit. Dus iemand die het pak melk pas de dag na aankoop opbergt en na elk glas melk het pak nog 3 uur buiten de koelkast laat staan. Beetje vreemd voorbeeld voor op dit forum maar goed.. :lol:

Wat zien die bentos er trouwens overheerlijk uit. Hoeveel tijd ben je er elke dag wel niet aan kwijt? Of gebruik je kliekjes?

indra
Leefwijze: veganist

Bericht door indra »

met mij zo het allang veel slechter gaan als ik producten over datum niet meer zou eten dan wel kopen.. ik aas er juist op :oops:
tuurlijk, bepaalde producten moet je over datum niet doen, maar volgens mij valt het met plantaardige producten altijd reuze mee..

cavia

Bericht door cavia »

Ohhh, ik ben niet de enige! Haha, heb gisteren bij de natuurwinkel nog een hele bups tofu gehaald, en had 3x zoveel kunnen halen. Die, jawel, op de datum van gisteren waren. En dus met korting :)
4pack Provamel kersen yofu, 2pack Sojade framboos/passievrucht? (ik weet het eigenlijk niet meer haha) yofu en een groot pak Sojade bananen yofu. Had nog een aantal 2packs Sojade aardig wat van die kersen en perzik 4packs yofu mee kunnen nemen.
Vraag me alleen wel altijd af; wát doen ze met degene die niet gekocht zijn? Weggooien? Dan zou ik ze nóg een dag later wel voor niks mee willen nemen hoor ;)

Ananas

Bericht door Ananas »

@ Anatis, ik ben er afwisseled 5 - 20 minuten mee bezig, maak hem meestal klaar terwijl ik ook avondeten aan het maken ben en gebruik idd veel restjes.

Ohja en cavia, volgens de warenwet moeten overdatum producten weg, maar misschien dat de natuurwinkel het anders aan het personeel meegeeft? Bij AH moet alles worden weggegooid. Zo zonde :( en belachelijk, er wordt varkensvoer van gemaakt. Alsof varkens niks gezonders kunnen krijgen dan aangebrande koekjes en verrot vlees.

indra

Bericht door indra »

Ananas schreef:@ Anatis, ik ben er afwisseled 5 - 20 minuten mee bezig, maak hem meestal klaar terwijl ik ook avondeten aan het maken ben en gebruik idd veel restjes.

Ohja en cavia, volgens de warenwet moeten overdatum producten weg, maar misschien dat de natuurwinkel het anders aan het personeel meegeeft? Bij AH moet alles worden weggegooid. Zo zonde :( en belachelijk, er wordt varkensvoer van gemaakt. Alsof varkens niks gezonders kunnen krijgen dan aangebrande koekjes en verrot vlees.
bij natuurvoedingswinkels hanteren ze verschillende 'maatstaven' - sommigen gooien het weg of geven in uitzondering nog wel eens wat weg, anderen prijzen het 40 of 50% af, etc. Ik weet dat alleen met zuivel er strenge controle op staat, dat mag ook over datum niet afgeprijsd verkocht worden.
In ieder geval zijn de grote supermarktketens er erg strikt in, weet ik ook nog van toen ik wat deed bij Food not Bombs.

Ananas

Bericht door Ananas »

Voor morgen heb ik een saaie bento, ik heb het te druk om er wat leuks van te maken :roll:

Met de klok mee:
http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... M_0092.jpg
bloemkool, spinazie, tomatenblokjes met rijst en linzen (en te veel knoflook, ik moet eigenlijk wat peterselietakjes erbij doen ;)); komkommer & paprika; nog zo'n heerlijk gerijpt alpro toetje; spinach-noodle kugel uit Veganomicon. (en nee, dat laatste is niet lekkerder dan het eruit ziet...)

Marla

Bericht door Marla »

Warmen jullie die dingen eigenlijk op of eten jullie alles gewoon koud?

Ananas

Bericht door Ananas »

Als het kan, warm ik op (op mijn werk). Maar op school kan dat niet, dan eet ik het koud, of in de trein ook. Ik moest er eerst niet aan denken, maar dat went eigenlijk best snel.

Ananas

Bericht door Ananas »

Cavia, ben je je bento kwijt? :p

voor morgen:
http://i307.photobucket.com/albums/nn28 ... M_0097.jpg
Met de klok mee: spinach noodle kugel; roergebakken bloemkool/paprika/ui met rijst; nog zo'n toetje; boekweit/tarwemeel (50/50) pannenkoekjes met appel, gember, kaneel en rijststroop.

cavia

Bericht door cavia »

Nee nee! Maar hij lekt natuurlijk... Kan 'm donderdag ruilen, maar wil m eigenlijk terugbrengen? Mits het kan natuurlijk. Ben bang dat ie weer gaat lekker. En denk ook niet dat ik hem gebruiken ga haha. Maar goed, als het niet teruggebracht kan worden (en de nieuwe niet lekt :p), komen er weer foto's!

cavia

Bericht door cavia »

En kun je die bakjes trouwens gewoon in de magnetron zetten dan?

Ananas

Bericht door Ananas »

Ohh ja duuhh wat snugger van mij :oops: ben benieuwd wat 't wordt donderdag!
de bakjes kunnen gewoon in de magnetron ja, net als andere plastic bakjes :mrgreen:

Jippia

Bericht door Jippia »

Zo'n bento of een dergelijk systeem zou ideaal zijn voor mijn man. Hij eet brood omdat het moet. In het bedrijfsrestaurant/de kantine is niet zo heel veel gezonds te krijgen. Hij neemt vaak soep en soms een ei. Hij klaagt ook weleens dat hij niet weet wat hij anders zou moeten eten. Misschien dat ik op deze manier wat meer variatie aan zijn lunch kan geven. Zijn boterhammen zijn meestal al op voordat hij aan de lunch begint.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Mijn bento voor morgenavond, want ik moet werken:
Falafel, hummus, salade van rucola, paprika en komkommer met een zoete gember dressing, stukjes tomaat met volkoren pita. Ik heb er een foto van gemaakt, maar geen idee hoe ik dat geplaatst moet krijgen. De help functie van de site werkt niet en op het forum kon ik er ook niets over vinden.
Kan iemand me helpen?
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

Ananas

Bericht door Ananas »

Je kan de foto ergens uploaden, bv bij photobucket.com.
Vervolgens kan je de foto op het forum plaatsen door
[ img ] http://linkvanjefoto.com" target="_blank [ / img ]
en dat zonder spaties.

Cavia, hoe is het met je bento afgelopen?

cavia

Bericht door cavia »

Ik moet 'm nog steeds terugsturen. Het kan/mag wel namelijk. Want ze was er vorige week donderdag niet, en deze week is ze op vakantie oid. Ik had gemaild dat ik 'm op zou sturen als het geld op mn rekening stond, maar heb nog niks ontvangen. Of zou ik 'm eerst op moeten sturen?
Hoe dan ook, heb ook nog geen mailtje terug van dr. Ga dus binnenkort maar even mailen weer.

cavia

Bericht door cavia »

Mijn laptoplunchbox gaat vandaag richting het postkantoor (:
Wel jammer, maar goed.

Vandaag heb ik een 'seitanloempia' (al is het volgens mij meer een soort samosa in loempia-vorm oid, aangezien het meel gemaakt is haha) van de natuurwinkel mee, en een prutje met avocado, mais, ui, paprika en zongedroogde tomaatjes. Ook nog wat stukken komkommer.

Stokkie

Bericht door Stokkie »

Dank je Ananas. Zal het eens gaan proberen.
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

koetjeboe
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door koetjeboe »

Vanavond moet ik ook avondeten meenemen naar mijn werk. Ik denk dat ik een maaltijdsalade maak van tomaat, paprika, komkommer, kidneybonen, sla, pompoenpitten en kruiden en zelf gemaakte dressing. Daarbij eet ik zilvervliesrijst wat ik zometeen al even ga klaar maken!
Animals are my friends, and I don't eat my friends...

Sindskort probeer ik de veganistische levensstijl :D

veraavega
Leefwijze: vegetarier

Bericht door veraavega »

Wat een leuke tips allemaal om een vega lunch mee te nemen. Ik werk zelf in de zorg en neem vaak mijn eigen eten mee, ook voor 's avonds. Ik ben dol op mijn laptop lunchbox en ben sinds kort ook in het bezit van het "vegan lunchbox" boek. Love it. Ook ben ik aardig bento-fan, op de een of andere manier laat het je creatiever eten maken.. Ik zag een nederlandse site waar ze bento spullen gaan verkopen en je ook een lunchbox kunt winnen op dit moment. Het heet leukelunch.nl, ik weet niet of ik dit mocht noemen? Zo niet, sorry mods!
Hebben jullie nog tips voor veganistische wrap-vullingen? Ik kom toch al weer snel uit bij kaas en ei merk ik en alleen maar sla en rauwkost is ook zo ehm saai... :thanks:

Plaats reactie