Meeneem lunch/avondeten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
cavia
Leefwijze: veganist

Meeneem lunch/avondeten

Bericht door cavia » di apr 20, 2010 13:45

Misschien is het leuk om zo'n topic te openen?

Ik lunch namelijk vaak op stage en avondeten doe ik ook gemiddeld twee keer per week onderweg/met een tussenstop bij mn vriend thuis (ivm naar de sportschool gaan vanuit stage). Maar ik wil dan wel iets gezonds eten. Alleen boterhammen vind ik niks. Daarbij is altijd wat kopen ook geen optie, aangezien het én vaak aan de duurdere kant is (altijd onderweg wat kopen helemaal) én niet altijd vegan.
En ik denk niet dat ik de enige ben die niet altijd thuis kan lunchen/avondeten.

Dus wat zijn nou makkelijk te bereiden en bewaren dingen die je 's middags en/of 's avonds zou kunnen eten?

Marla

Re: Meeneem lunch/avondeten

Bericht door Marla » di apr 20, 2010 14:04

Ik ben in dat geval altijd wel fan van salades, zoals bijv. pasta salade of couscous salade. Kun je wel dingen opwarmen dan of kun je alleen koud eten?

maartje

Bericht door maartje » di apr 20, 2010 14:22

Zelf hoef ik maar één keer per week mijn avondeten mee te nemen en dan kies ik, heel saai, eigenlijk altijd boterhammen. Maar dan wel met veel sla, wortel, tomaat e.d. er op :) Ook neem ik vaak nog fruit mee.

Maar als je een echte maaltijd wil lijkt een me een thuis bereide salade een goed idee. Ik nam ook wel eens restjes van de vorige dag mee (iets met couscous of rijst) en dat at ik dan gewoon koud op.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di apr 20, 2010 14:33

Ik neem vaak avondeten mee, ik hou niet zo van brood, en 1 maaltijd per dag puur brood vind ik nog wel oke, maar als ik een dag school heb, ga ik echt niet de hele dag brood eten.

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 20, 2010 15:10

Ik haat meeneemlunch :( meestal eet ik dan pap als ontbijt want anders is het echt de hele dag broodbroodbrood.
Vind pannenkoeken ook wel lekker om mee te nemen :) alhoewel ze warm wel het lekkerst zijn.

Verder zou je ook broodjes falafel kunnen meenemen met salade erin, als je ze goed dicht kan houden (mss met aluminiumfolie?) Of op zo'n zelfde manier wraps met bv mexicaanse bonen/groentevulling. Of strudels met hartige vulling, die je toevallig over hebt van het avondeten.

Als je bestek-eten wil is de bentobox misschien een idee:
http://www.veganforum.com/forums/showth ... ight=bento" target="_blank" target="_blank

Er zijn ook boeken over geschreven :P

ennea

Bericht door ennea » di apr 20, 2010 20:08

ohhh, die bentoboxes zijn echt geweldig!

Ik neem regelmatig lunches mee naar mijn werk, op dit moment is dat meer omdat ik glutenvrij moet eten maar anders zou ik ook voor pasta- of couscoussalade gaan. In de keuze voor wat je weet is het misschien handig om rekening te houden met het type training dat je doet en de tijd die er tussen trainen en eten zit.

Ik maak mijn eten meestal de avond vantevoren en wikkel het doosje dan in aluminiumfolie, zo blijft het de volgende dag lekker lang koel en voorkom ik lekken een beetje. Toch blijft het onhandig omdat ik het vaak naast mijn gewone tas meesjouw en het is ook behoorlijk tijdrovend

Ik maak regelmatig waldorfsalade (bleekselderij, granny smith appel, walnoten, evt. rozijnen, grofgemalen peper, beetje citroensap voor de kleur en veganaise. Tahin toevoegen kan ook erg lekker zijn).

Als hapje is het ook lekker om een avocado in stukjes te snijden, met 2 of 3 zongedroogde tomaten en een paar pecannoten.

Deze: http://www.ah.nl/recepten/recept?view=s ... 05&id=7922 moet je van houden, ik eet hem in de zomer, zonder bosuitjes want daar hou ik niet van.

Deze: http://www.vegalicious.org/2009/05/13/c ... rot-salad/ is lekker, kan je beter een klein beetje van maken als onderdeel van een lunch.

Dit is mijn persoonlijke favoriet: http://www.ah.nl/recepten/recept?view=s ... &id=369650 , als sla neem ik er gewoon ijsbergsla, botersla of slamelange bij in plaats van 'little gem' sla. Na een dag staan ziet de salade er misschien iets minder uit maar hij is echt veel lekkerder dan vers!

Deze salade vind ik ook lekker (en erg makkelijk als ik weinig tijd heb), ik varieer met de olijven, pijnboompitten en koriander al naar gelang ik ze in huis heb of niet.
kikkererwten (klaar om te eten)
verse spinazie
zwarte olijven
beetje chilipeper
verse koriander
geroosterde pijnboompitten
Dressing: citroensap, olijfolie, eventueel wat veganaise. Peper en zout.

Ik doe nogal veel 'op gevoel' vandaar dat er geen hoeveelheden bij staan maar hopelijk kan je er toch wat mee.

groet, Ennea
Laatst gewijzigd door ennea op wo apr 21, 2010 21:21, 3 keer totaal gewijzigd.

ennea

Bericht door ennea » di apr 20, 2010 20:14

Ananas schreef:Ik haat meeneemlunch :( meestal eet ik dan pap als ontbijt want anders is het echt de hele dag broodbroodbrood.
Hoi Ananas,

op zo'n dag kan je ook overwegen om met fruit te ontbijten. Ik doe dat al een hele tijd en hoewel ik in het begin erg bang was dat ik het er niet op zou redden lukt het echt prima, zelfs als ik lichamelijk erg actief ben. Ik voeg wel altijd een lepel hennepzaad toe maar met wat noten of pompoen/zonnebloempitten gaat het ook.
Wat mij betreft een aanrader op zo'n dag!

Ik zie net dat jij het ook over aluminiumfolie hebt en dat doet het wat mij betreft inderdaad behoorlijk goed (voorzover het meesjouwen van lunches e.d. het goed doet dan).

Ananas

Bericht door Ananas » di apr 20, 2010 22:58

Dankjewel voor de tip :) Ik heb een paar maanden lang met fruit ontbeten en ben hiermee gestopt omdat ik steeds eerder honger kreeg en het gevoel had dat ik niet goed reageerde op zoveel suikers zo vroeg in de ochtend. Ben sindsdien ook niet meer trillerig en slap enzo, dus dat fruit eten werkt voor mij denk ik niet zo goed (alhoewel ik er wel heel veel energie van kreeg, maarja).

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 21, 2010 6:37

Ik ontbijt elke morgen met een fruitsalade . Ik doe er nog een eetlepel lijnzaad, kokos, wat walnoten in stukjes en wat rozijnen doorheen. Zo krijg je nog meer voedingsstoffen binnen en het gaat op deze manier wat rustiger met de bloedsuikerspiegel.

maartje

Bericht door maartje » wo apr 21, 2010 9:33

Mijn ontbijt bestaat ook alleen maar uit fruit. Behalve in het weekend! Dan eet ik ook brood 's ochtends en dat is bijna een feestje, want brood eet ik toch wel het aaaaallerliefste :)

cavia

Bericht door cavia » wo apr 21, 2010 10:04

ik wilde dat ik alleen kon ontbijten met fruit! maar ik MOET gewoon iets stevigs hebben. als ik rond half8/8uur ontbijt (gewoon, goed) dan móét ik rond een uur of elf weer wat eten, anders houdt ik het echt niet vol.
daarbij moet ik er misschien ook wel bij vertellen dat ik aardig wat fiets. gemiddeld een uur per dag, als ik naar stage moet gemiddeld twee uur. (van hier naar het station is een half uur, van het station in amsterdam naar de studio is ook een half uur, terug weer een half uur, en van het station hier naar huis weer een half uur) als ik bij mn vriend slaap is het wel wat minder hoor, hij woont vlakbij het station.
ook ga ik dinsdags nog een uurtje naar pilates en probeer ik donderdags (niet altijd, wil namelijk ook nog wel eens een avondje thuis zijn) naar bodybalace te gaan. mocht dat niet gebeuren probeer ik toch nog een keer een uurtje fitness te pakken.

gisteren moest ik dus weer wat meenemen, had een salade van kikkererwten, artisjokharten, paprika, worteljes gemaakt. daar doorheen nog wat citroensap, verse bieslook en rucola (hebben we plantjes van, erg fijn!), peterselie en 'saladekruiden' (een mix van van alles en nog wat +knoflook). ook had ik er nog wat lijnzaad doorheen gedaan.
ik had aardig wat gemaakt dus morgenmiddag wordt dat mn lunch, aangezien ik dan weer wat mee moet nemen.
het idee was gepikt hiervan; http://tastespace.wordpress.com/2010/04 ... oke-salad/" target="_blank

cavia

Bericht door cavia » wo apr 21, 2010 10:09

@ananas je kunt toch ook ontbijten (of lunchen) met crackers, yofu+cruesli, tosti's, ontbijtmufins, pannekoeken....

oh, en broodjes falafel, wraps ed heb ik inderdaad ook wel eens gedaan. vooral erg lekker als het prutje van de wraps van een dag geleden is, dan trekken die smaken zo lekker in hihi.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » wo apr 21, 2010 10:40

@ Cavia,
Dat is toch heel normaal dat je in de loop van de ochtend weer wat eet. Ik eet mijn ontbijt meestal rond half 8 en rond 10 uur neem ik nog iets. Nog een stuk fruit, rijstwafel met beleg oid.

cavia

Bericht door cavia » wo apr 21, 2010 10:56

Annikka-Ayla schreef:@ Cavia,
Dat is toch heel normaal dat je in de loop van de ochtend weer wat eet. Ik eet mijn ontbijt meestal rond half 8 en rond 10 uur neem ik nog iets. Nog een stuk fruit, rijstwafel met beleg oid.
ja, dat snap ik ook wel (al denk ik af en toe dat ik er een uitzondering in ben haha). maar als ik alléén met fruit zou ontbijten zou ik denk ik dan echt een flinke kom yofu met muesli oid nodig hebben.

Ananas

Bericht door Ananas » wo apr 21, 2010 20:44

cavia schreef:@ananas je kunt toch ook ontbijten (of lunchen) met crackers, yofu+cruesli, tosti's, ontbijtmufins, pannekoeken....
Maar een heleboel dingen die je opnoemt zijn net als brood met een belegdilemma ennn ik vind pap gewoon makkelijk :P als ik vrij ben eet ik wel eens wat anders als ontbijt hoor haha.

ennea

Bericht door ennea » wo apr 21, 2010 21:17

Het is wel duidelijk dat onze lichamen allemaal heel anders reageren op voedsel, ik kan me voorstellen dat niet iedereen positief reageert op fruit.
Bij mij was het andersom, ik kwam er zo'n anderhalf jaar geleden door een tip van een shiatsutherapeut achter dat ik tarwe helemaal niet zo goed verdraag. Ik klaagde dat ik om een uur of tien alweer moe werd terwijl ik voldoende sliep en at en dat het me in mijn werk belemmerde, zij raadde me om aan eens iets anders te proberen, rijstwafels ofzo.
Dat vond ik een beetje een raar idee, sinds mijn jeugd ben ik gewend om 's-ochtends 4 tot 6 boterhammen te eten (ehhh, ben nogal een grote eter :lol: ) maar ik merkte dat ik er beter op functioneerde. Over de tijd heen zijn die rijstwafels veranderd in een grote appel met hennepzaad en soms een banaan of een peer erbij. Had iemand me een jaar geleden verteld dat ik het daar zo goed op zou doen dan had ik waarschijnlijk alleen heel hard gelachen.
Als ik de kans krijg (lees: niet druk ben 's-ochtends) dan (vr)eet ik me nog steeds graag helemaal vol. :oops:
Maar het idee van zoveel voeding 'nodig' hebben zat echt in mijn hoofd. Ik fiets bijna iedere dag een uur, rij drie keer per week paard (niet dat dat nou zo heeeel intensief is) en heb een redelijk fysiek beroep waarin ik het me niet kan permitteren om met bijvoorbeeld een wisselende bloedsuikerspiegel om te moeten gaan.
Ik eet om half zeven 's-ochtends en eet een paar quinoacrackers (5) of dadels (2/3) tussendoor tot mijn lunch om 13.00 uur, het verbaasd me echt hoe goed dat gaat.
Overigens moet ik hier wel bij vermelden dat ik toevallig morgen naar een dietist ga omdat ik me zorgen maak of ik alles wel voldoende binnenkrijg, stiekem toch bang ben dat ik teveel suikers eet en ook wil weten of ik echt geen tarwe moet eten (ik vind brood namelijk wel erg lekker).

@cavia, die lunch van jou zag er best aantrekkelijk uit!

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » do apr 22, 2010 7:34

@ Ennea,
Heb je al eens speltbrood geprobeerd? Veel mensen die geen tarwe verdragen, verdragen spelt wel.

rik23

Bericht door rik23 » vr apr 23, 2010 20:50

Linzen die je van tevoren hebt gekookt en gekruid zijn koud ook goed te eten en ook goed mee te nemen in een bakje met een lepel of in een goed sluitende broodtrommel ;)

hebben mensen die last krijgen van tarwe ook last van bulgur?

Claudia

Bericht door Claudia » vr apr 23, 2010 21:01

maartje schreef:Mijn ontbijt bestaat ook alleen maar uit fruit. Behalve in het weekend! Dan eet ik ook brood 's ochtends en dat is bijna een feestje, want brood eet ik toch wel het aaaaallerliefste :)
Ik heb een tijdje geprobeerd om voor ontbijt alleen fruit te eten, maar behalve dat ik dan na een uur weer honger heb, kreeg ik er ontzettende maagkrampen van :blink: Dus voor mij werkt het toch echt niet..... hoewel ik wel vaak als eerste een appel of een peer eet, en vaak ook nog een banaan bij het ontbijt neemt. Dat gaat allemaal prima. Maar alléén maar fruit, daar werd ik echt beroerd van :?

cavia

Bericht door cavia » zo apr 25, 2010 20:07

Claudia, ik heb precies hetzelfde! Als ik écht trek heb (een tijd niks gegeten) kan ik ook wel fruit eten, maar niet alléén maar fruit. Krijg dan ook maagpijn.

Plaats reactie