Je beste tempeh recept?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Ananas
Leefwijze: veganist

Je beste tempeh recept?

Bericht door Ananas »

Ik ben erg benieuwd!

Ik doe meestal na het stomen iets wat lijkt op de kruiden van tempeh sausage crumble, maar wil wel eens iets anders.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Je beste tempeh recept?

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik vind de tempeh bacon uit VwaV het lekkerst. Doe er een klein scheutje agavesiroop bij, dat maakt het net wat smaakvoller.
Framboos

Bericht door Framboos »

De tempeh wingz:
http://donteatoffthesidewalk.com/?page_id=68" target="_blank

En die sausage crumbles uit Vegan with a Vengeance zijn ook heel lekker idd!
lena

Bericht door lena »

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Ik maak het liefst mijn eigen recept, gebaseerd op enerzijds Hot-Glazed Tempeh oid uit Veganomicon, en anderzijds op http://www.vegatopia.com/vega/koken/ing ... e-het-moet" target="_blank
Hoe ik het maak:
In blokjes snijden, 10 minuten ofzo koken. Dat heb ik geleerd uit dat Veganomicon-recept, en het maakt de structuur lekkerder, en maakt de eigen smaak van de tempeh wat milder, waardoor ook beginners het eetbaar vinden (veel mensen vinden tempeh in het begin vies, die eigen smaak van de tempeh is meer iets voor Japanners denk ik), en je dus minder lang hoeft te marineren.
Dan marineren, 15 minuten ofzo, af en toe roeren zodat alle tempeh evenveel gemarineerd wordt. Daarvoor gebruik ik tomatenpuree, wat olie, tamari. Er moet eigenlijk ook nog sambal bij en iets zoets, maar beiden heb ik niet in huis. Curry is ook wel lekker erbij.
Dan eventjes de tempeh afspoelen in een zeef (als je dat niet doet, gaat de marinade die er nog op zit meteen aanbranden) en bakken. Als het bijna klaar is, de marinade die nog over is bij de tempeh gooien, zodat ie dat nog opneemt voor extra smaak.

Als kind lustte ik geen tempeh, omdat het niet of niet goed gemarineerd werd, zoals ik het nu doe, is het mijn lievelingsvleesvervanger geworden, ik zou het wel elke dag willen eten.
jojo

Bericht door jojo »

Wauw! Dit klinkt erg lekker!! Ga het vandaag meteen uitproberen!
Mijn kinderen vinden tempeh, zoals ik het tot nu toe in allerlei varianten heb gemaakt,
absoluut niet lekker. Wie weet....krijg ik ze nu eindelijk aan de tempeh! Dank!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

jojo schreef:Wauw! Dit klinkt erg lekker!! Ga het vandaag meteen uitproberen!
Mijn kinderen vinden tempeh, zoals ik het tot nu toe in allerlei varianten heb gemaakt,
absoluut niet lekker. Wie weet....krijg ik ze nu eindelijk aan de tempeh! Dank!
Extra lang marineren dan, een halfuurtje extra maakt dat het nog minder naar tempeh smaakt. Overigens geen water bij de marinade doen, of zo weinig mogelijk. Als je er redelijk wat water bij gooit, smaakt het aan het eind vooral naar zichzelf, en niet naar de marinade.
jojo

Bericht door jojo »

Helaas! De beide kinders vonden het allebei nog steeds niet te pruimen! De marinade die over bleef daarentegen, werd door zoonlief met de vingers opgelikt. Nu vonden echtgenoot en ik dat niet echt heel erg, want wij hebben er beiden ontzettend lekker van gegeten!! Voor herhaling vatbaar!
Ted

Bericht door Ted »

Tempeh in reepjes snijden en frituren, dan laten uitlekken en afkoelen.
In een pannetje olie verwarmen, sambal, suiker, knoflook, zout, zoete ketjap erbij. Suiker moet carameliseren tot het een stroperige brei wordt. Als laatste klein beetje azijn.
Saus laten afkoelen, tempeh er door roeren.

Erg lekker! Vraagt een beetje proberen qua hoeveel heden.

Als je wilt weten hoe tempeh echt lekker kan smaken moet je eens langs bij een Indonesische toko.
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik zou het dolgraag willen bereiden volgens de indonesische keuken, want die tempeh is zó lekker.

Bedankt voor alle tips, ik ga eens aan de slag met de tempeh.
Fynnya

Bericht door Fynnya »

Als jij (of je kinderen) niet zo lekker vindt, is het ook zinvol om verschillende soorten te proberen. Die uit biologische winkel smaakt heel anders dan die van de BAS. Ook smaakt rijsttempeh iets anders dan de gewone smaak, misschien vind je die wel lekkerder.
Anatis
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Anatis »

Framboos schreef:De tempeh wingz:
http://donteatoffthesidewalk.com/?page_id=68" target="_blank" target="_blank

En die sausage crumbles uit Vegan with a Vengeance zijn ook heel lekker idd!
Eergisteren gemaakt, ze vielen ook in de smaak bij mensen die normaal niet zo houden van tempeh dus een succes. Volgende keer eens experimenteren met kruiden door het (paneer)meel.
cavia

Bericht door cavia »

http://breagettingfit.com/2009/05/14/is ... d-sammies/" target="_blank" target="_blank
Dit is echt veel te lekker. Ook zonder brood. Juist zonder brood misschien wel.
Al doe ik het qua hoeveelheden een beetje op de gok. De stukjes diepvries mango van de AH zijn hier trouwens erg handig voor!
Ook gebruik ik geen veganaise (heb ik niet/nooit) maar een mixje van yofu en mosterd. Kerrie, sambal (ipv tabasco) en citroensap (uit zo'n knijpflesje) doe ik wel. Appelcider trouwens ook niet.
vegamike

Bericht door vegamike »

Tempeh broodje voor 12 stuks
Ingrediënten: 2 pakken bladerdeeg (jumbo) 1/2 plak tempeh fijngesneden (bijna gehaktstructuur ervan maken), 1 ui, ongeveer 5 champignons fijngehakt, scheutje shoyu, handje zonnebloempitten, maanzaad of sesamzaad, 1 flinke teen knoflook geperst, kerriepoeder paprikapoeder en zeezout naar smaak.

Bak de ui met de knoflook, vervolgens de champignons de kruiden en tempeh in de olie. Voeg zonnebloempitten toe en bak nog even. Doe vervolgens een scheut shoyu door het geheel. Laat het mengsel afkoelen.
Snij gelijke vierkantjes uit het bladerdeeg (6 stuks uit 1 pak). Leg het mengsel op de helft en vouw het bladerdeeg dubbel en duw de randjes goed dicht. Sprenkel er maanzaad of sesamzaad over, druk het voorzichtig een beetje aan zodat de broodjes er mooi uit zien. Ongeveer een kwartier tot maximaal 20 minuten bakken (hou het in de gaten), volg de aanwijzingen van het bladerdeeg pak.

Errug lekkere snack!
Fynnya

Bericht door Fynnya »

De marinade voor portobello's uit het kookboek Vega! is ook fantastisch bij tempeh!
Het is supereenvoudig: balsamicoazijn, tamari en peper. Aanlengen met wat water.
Eerst bakken (met wat olie) en daarna marineren.
Echt heerlijk!

Als je niet alle gebakken tempeh die dag opeet, moet je niet de marinade weggooien, maar de tempeh gewoon in de marinade laten staan, want de volgende dag (als het dus extra lang heeft ingetrokken) is het nóg lekkerder.
De marinade is dan zo sterk ingetrokken dat je de eigen smaak van de tempeh niet echt meer proeft, dus ook heel erg geschikt voor mensen die denken dat ze tempeh niet lusten.
Plaats reactie