Brood bakken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Brood bakken

Bericht door JudithK »

Ik lees vaak over zelf brood bakken. Hoe doen jullie dat? In de oven of met een broodbakmachine? En hebben jullie voorbeeld recepten?
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!
Framboos

Re: Brood bakken

Bericht door Framboos »

In de oven, in de broodbakmachine; beiden. Google eens op no-knead bread. Duurt lang, is niet gezond want niet volkoren (hoewel je wel volkoren versies kunt vinden), maar zorg maar eens dat jullie dat brood niet in 1 keer opeten (zeker met z'n vieren).
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik heb een broodbakmachine, maar die gebruik ik bijna nooit. Het meeste brood bak ik in de oven.
Ken je de techniek van het brooddeeg kneden? Steeds kwart slag draaien en dan dubbelvouwen.
Ik bak al heel wat jaren brood. In het begin vond ik het nogal moeilijk en mislukte er regelmatig wat.
Ik heb wel een soort basisrecept voor tarwebrood en speltbrood. Als je het wilt hebben, mag je me wel een pm sturen.
Het is wel een tijdrovend klusje omdat je steeds in de buurt moet blijven ivm kneden, rijzen, kneden, rijzen, bakken maar het resultaat is er naar.
In mijn gezin eten ze het liefst alleen zelfgebakken brood. Vinden ze lekkerder en het vult beter. Bij winkelbrood neemt oudste zoon een half brood mee naar school...
Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

bak al jaren zuurdesmbrood met de hand gekneed en in de oven gebakken.
niet van dat zware trouwens...meer franse stijl landbrood.
voordeel van zuurdesembrood is dat het veel flexibeler is omdat het langer rijst, kan je rustig even wat anders gaan doen een aantal uren (meestal vier tot zes) afhankelijk van omgevingstemperatuur.

droomde ooit van in een bakkerij werken en artisan breads maken, dus het echte traditionele werk.
wie interesse heeft kan mij mailen voor boekaanbevelingen maar wil ze ook best hier posten eventueel.

met zuurdesem kan je ook zoete cakeachtige broden bakken, pannekoeken, muffins...en nog meer.
het is heel veelzijdig als je het de nodige aandacht en voeding geeft minstens een keer per week.

:) moet vandaag maar eens de keuken in.
Hanneke

Bericht door Hanneke »

Maar het desem maken schijnt toch heel moeilijk te zijn. Volgens de natuurwinkel. :?: :?: :?:
Berti

Bericht door Berti »

flauwekul :) is hartstikke makkelijk als je weet hoe.
cavia

Bericht door cavia »

nu ben ik toch wel benieuwd hoe het zit, met (zuur)desembroden (is dat eigenlijk hetzelfde? desem en zuurdesem?). heeft iemand een (makkelijk? hahah) recept?
Berti

Bericht door Berti »

ja hoor desem en zuurdesem is het zelfde :)
wie meer wil weten over hoe of hoe je aan zuurdesem kan komen kan mij een PM sturen.
in de jaren dat ik ermee werk, ben ik tot de conclusie gekomen dat er veel verwarrende info is en dan werkt het niet, en denken mensen dat het "moeilijk" is.
als je gistbrood kan maken kan je ook zuurdesembrood maken, duurt alleen langer.
Ted

Bericht door Ted »

Wij hebben sinds 4 maanden een broodbak machine, van de blokker. Bevalt enorm goed. We eten alleen nog maar zelfgebakken brood. Moeite en tijd kort het vrijwel niet.
Zorg dat je uitvind waar je je meelsoorten en gist kan halen. In Hoofddorp bijvoorbeeld zit een molen die heel veel soorten meel verkoopt, per kilo.

Een recept wat ik vaker herhaal is:
-560 gram meel (mix van 200 gram tarwevolkoren, 200 gram rogge, 160 gram tarwebloem)
-8 gram gist
-5 eetlepels olijfolie
-3 theelepels zout
-330 ml water

Afmeten en in het blik kiepen, stekker in het stopkontakt, programma kiezen, start indrukken.
3 uur en 40 minuten later heb je prachtig en vers brood.

Af en toe wat plakken brood invriezen, want er komen dagen dat je vergeten bent brood te bakken...
reggie

Bericht door reggie »

ik bak bijna dagelijks mijn broodje in de broodbakmachine,en in het weekend wil ik nog wel eens handmatig kneden en bakken in de oven.
in de broodbakmachine gebruik ik soms een beetje zuurdesem voor de smaak

zuurdesem maken is gewoon een dun pannekoekenbeslag (wat dikte betreft)
in een grote kom met een grote doorsnede bijvoorbeeld een beetje tarwe,rogge,speltmeel mengen met water en eventueel een theelepel gist om het proces te versnellen
dit afdekken met een theedoek en plaatsen op huiskamertemperatuur,2x daags roeren en weer afdekken.
zodra deze vloeistof aardig zuur begint te ruiken is deze klaar(ongeveer na 1,5-2dagen).bijvoorbeeld in een weckpot afgesloten in de koelkast bewaren.na gebruik van een deel ditzelfde deel weer aanvullen met meel en water,roeren afsluiten,en zo weer in de koelkast.enz enz
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

reggie schreef:zuurdesem maken is gewoon een dun pannekoekenbeslag (wat dikte betreft)
in een grote kom met een grote doorsnede bijvoorbeeld een beetje tarwe,rogge,speltmeel mengen met water en eventueel een theelepel gist om het proces te versnellen
dit afdekken met een theedoek en plaatsen op huiskamertemperatuur,2x daags roeren en weer afdekken.
zodra deze vloeistof aardig zuur begint te ruiken is deze klaar(ongeveer na 1,5-2dagen).bijvoorbeeld in een weckpot afgesloten in de koelkast bewaren.na gebruik van een deel ditzelfde deel weer aanvullen met meel en water,roeren afsluiten,en zo weer in de koelkast.enz enz
Dit wil ik nog steeds een keer doen! Bedankt voor de omschrijving, het klinkt wel heel makkelijk zo :-) Dus om te starten moet het op kamertemperatuur, maar daarna kun je het gewoon in de koelkast laten staan? Moet ik toch echt eens proberen.
Berti

Bericht door Berti »

nou moet ik toch echt even reageren.
zo ben ik ooit ook begonnen....het is een wijdverbreid misverstand dat het ZO werkt.
veel baksteenbroden ontstonden in het proces te snappen wat er nou misging en nu zijn we 6 jaar verder.

het is de bedoeling namelijk dat de zuurdesem gaat bubbelen en verdubbelt in volume (rijst).
pas als dat gebeurt DAN is de zuurdesem klaar voor gebruik.
het is niet nodig gist toe te voegen om het startproces te versnellen en het kan tot tien dagen of nog langer duren voordat het beslagje verdubbelt.

het zuur ruiken heeft niets met het rijzen van het latere deeg te maken, het hangt sterk af welk meel je gebruikt of het al dan niet zuur ruikt.
het moet eigenlijk meer licht naar yogurt (friszurig) ruiken en niet naar azijn, dan heb je de verkeerde bacterieen te pakken.

ik zou een topic kunnen maken genaamd zuurdesem.... waar zal ik dat doen.
daar zal ik een beschrijving zetten plus een aantal links van sites met plaatjes zodat je kan zien wat er gebeurt met de desem, en ook sites wat je kan doen bij problemen.

zuurdesembakken is een proces van vallen en opstaan, maar goed aktieve desem verdubbelt ongeveer binnen twaalf uur.
pas als het verdubbelt ga je deeg maken, of pannekoeken of muffins of....wafels! alles kan.

interesse?
lena

Bericht door lena »

Berti schreef:
interesse?
Ja!
jet
Moderator

Bericht door jet »

Berti: topic aanmaken kan en mag denk ik wel in de receptenhoek hoor!
Lijkt me heel interessant :mrgreen: (eigenbelang :wink: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Berti

Bericht door Berti »

wordt geregeld!!!!
Ananas

Bericht door Ananas »

Ik bak in de BBM, meestal volgens dit recept (zat bij de machine):
310 mL water
500 g meel
zakje gist
10 g suiker
10 g zout
20 g boter

Ik gooi er ook wel eens pitten doorheen of bv zongedroogde tomaatjes & italiaanse kruiden. Wil binnenkort wel wat meer experimenteren met andere soorten meel. Met wat toegevoegde tarwe gluten kreeg ik ook een bijzonder resultaat.
Plaats reactie