Marmite

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
indra
Leefwijze: veganist

Marmite

Bericht door indra »

ik dacht... even goed voor mezelf zorgen, dus maar eens een potje Marmite, met de idee voor op brood, maar ik houd er niet heel erg veel van..
ik kan 1-2-3 geen lekkere dingen hier op het forum vinden, al heeft Marmite wel vaker de revue gepasseerd.
Wie heeft tips?? - voor op brood oid, zonder dat het te nadrukkelijk aanwezig is..
Berti
Leefwijze: part-time veganist

Re: Marmite

Bericht door Berti »

marmite heeft nou eenmaal een heel sterke smaak....ik hou er ook niet van.
maar door die sterke smaak is het dus lastig om er iets mee te verzinnen.
als een soort bouillon gaat het nog een beetje maar nee doe mij maar gistvlokken of anderszins.

en toch, zijn er mensen die gek zij op het spul en niet zonder kunnen....
Fruitig

Bericht door Fruitig »

Van Marmite maak ik meestal jus, samen met het sap van seitan, erg lekker. Of wat ik ook wel eens doe, eerst een hapje marmite(theelepel)en daarna een b12 Solgar pilletje. Op brood doe ik het nooit.
vegan with an edge!
lena

Bericht door lena »

Je kunt een klein beetje door de soep doen. Het geeft wat "umami" aan de soep, het is een natuurlijke smaakversterker.
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik vind marmite wel lekker op brood. Vooral onder pindakaas en dan er bovenop wat plakjes komkommer en versgemalen peper
jet
Moderator

Bericht door jet »

ja! dat is inderdaad lekker!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
marjan

Bericht door marjan »

Ik maak er broodjes gezond mee... (wat ik overigens met ook heel veel andere dingen maak): Brood besmeren met mengsel van marmite en halvarine/margarine en er dan zoveel sla, komkommer, paprika, alfalfa en zo op doen als maar kan om het -als je twee boterhammen op elkaar doet en in tweeën of vieren snijdt - nog net een hanteerbaar broodje te laten zijn...
Jippia

Bericht door Jippia »

Boterhammen met Marmite en sesampasta zijn mijn standaardlunch. Ik besmeer twee boterhammen met halvarine en dan één met een beetje Marmite (ongeveer een theelepel schat ik) en de andere met een laag sesampasta. Eet ik bijna iedere dag. Ook lekker om gebakken aardappeltjes in de dippen in plaats van in mayonaise. Het is ook lekker door de soep, bijvoorbeeld groentesoep of bonensoep. Of je bakt eerst naturel tofu bruin en dat laat je dan even sudderen in Marmite verdund met wat water. Mijn vriendin eet het altijd zo op brood, zonder notenpasta.
indra

Bericht door indra »

eerder heb ik ook wel Marmite gegeten, maar meer in opwelling met af en toe een lepel (brrr)
nu doe ik het dus zoals jullie maar 'adviseren'.. af en toe naast wat groente e.d., op brood in combi met tahin of appelstroop moet ik nog proberen.
thnx anyway!
cavia

Bericht door cavia »

een keer gehaald, een keer een kleinklein beetje geprobeerd. vervolgens heeft ie een heeeeele lange poos in de kast gestaan. het was bedorven.
nee, niks voor mij. vieeessss. zouuuuttt. bah.
Ted

Bericht door Ted »

Marmite is inderdaad perfect voor jus.
Beetje boter smelten of olie verwarmen, lepel bloem er even in bakken, water erbij, koken, lepeltje tomaten puree, lepeltje marmite, beetje kruidenboulion, scheutje ketjap.
Annikka-Ayla

Dat ga ik uitproberen (y)
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik vind marmite niet lekker. Het staat wel in de kast, want mijn moeder doet het wel eens op haar broodje met kaas. En ze gooit er misschien ook wel eens wat van door de soep, maar als ze dit doet, proef ik er niets van (gelukkig), dus dat zal wel meevallen.

Doe mij maar shoyu (niet op brood). Over de pasta, over de groenten, over de aardappelen, door de soep, door de stamppot...
Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

indra schreef:ik dacht... even goed voor mezelf zorgen, dus maar eens een potje Marmite,
marjan schreef:Ik maak er broodjes gezond mee...
indra schreef:eerder heb ik ook wel Marmite gegeten, maar meer in opwelling met af en toe een lepel (brrr)
Kan ik hieruit opmaken dat marmite gezond heet te zijn? Was 't iets met B-vitaminen, of niet?
Annikka-Ayla

In marmite zit: niacine, b1, b2 en b12.
Ik weet niet of marmite nu heel supergezond is, want je gebruikt er maar weinig van (tenminste ik) en er zit heel veel zout in.
Verder zitten er geen chemische toevoegingen in en dat vind ik weer wel een groot voordeel.
Als ik erg moe ben vind ik het heerlijk om iets te eten dat lekker sterk smaakt zoals marmite.
Ik heb trouwens wel aan de smaak moeten wennen. Er zijn verschillende potjes in de vuilnisbak terecht gekomen omdat ik het toch niet zo lekker vond.
Sinds ik het met pindakaas en komkommer op brood ben gaan eten, vind ik het erg lekker.
*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Volgens mij doet mijn moeder het door heel veel dingen. Als de finishing touch zegmaar, ook door pasta's. En een essentieel onderdeel in de jus hier. Met pindakaas en komkommer moet ik dan ook maar eens proberen, klinkt als een vreemde combi maar ik geloof best dat het lekker is. ;)
Annikka-Ayla

Dat idee van de pindakaas heb ik niet van mezelf. Een vriendin van mij deed dat. Verder eet ik graag rauwkost op brood en zo kwam ik bij de komkommer.
Ik kan niet zoveel granen eten, dus eet ik niet meer dan 3 boterhammen per dag. Maar dan wel het liefst met zoveel mogelijk beleg erop. Dus vanmiddag twee speltbroodjes met hummus met zongedroogde tomaatjes en een laag postelein. En het derde broodje met marmite, pindakaas, tomaat, alfalfa en versgemalen peper.
Ted

Bericht door Ted »

Annikka-Ayla schreef:Ik vind marmite wel lekker op brood. Vooral onder pindakaas en dan er bovenop wat plakjes komkommer en versgemalen peper
Gelijk getest; lekker! Thanks voor de tip.
Plaats reactie