Collards/collard greens?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Collards/collard greens?

Bericht door Marla » di aug 11, 2009 11:11

Ik kom in Amerikaanse kookboeken regelmatig "collard greens" tegen. Nou ging ik op google zoeken wat dat nou eigenlijk voor bladgroente is maar ik word er niet veel wijzer uit. Op de engelstalige wikipedia staat een heel stuk (incl. foto's), maar als ik dan de nederlandse aanklik gaat het opeens over boerenkool. Nou weet ik zeker dat dat niet hetzelfde is, maar wat is het dan wel? Iemand enig idee?

Ananas

Re: Collards/collard greens?

Bericht door Ananas » di aug 11, 2009 12:11

Dit heb ik ook een tijd geprobeerd te vinden maar ik ben er nog steeds niet uit, helaas. Ik heb er wel ideeën over maar die heb je vast zelf ook ;) Ben benieuwd of iemand het weet.

Marla

Bericht door Marla » di aug 11, 2009 13:01

Vertel eens, wat zijn jouw ideeen? :)
Ik vind ze op dit plaatje een beetje lijken op de bladeren van een koolrabi.

Ananas

Bericht door Ananas » di aug 11, 2009 17:30

Eerst dacht ik dat het Savooiekool was. Of anders gewoon een gewas wat in de USA veel gebruikt wordt, maar hier niet.
Darentegen denk ik op dit moment dat het meer een begrip is, dan een soort. Dit staat ook op de wiki pagina over collards greens:
Collards are various loose-leafed cultivars of Brassica oleracea (Acephala Group),
Een cultivar bestaat uit een plant of groep van planten die op grond van een bepaalde eigenschap of eigenschappen geselecteerd is
Maar dit zijn echt alleen mijn ideeën hè, ik weet niks zeker. Kan Wanda toevallig hier wat meer over uitleggen?

Framboos

Bericht door Framboos » di aug 11, 2009 21:28

Hmm, heb daar lang geleden ook eens naar gezocht, en toen wist ik het uiteindelijk wel (maar ben ik nu vergeten...), maar kwam tot de conclusie dat dat hier nergens verkocht werd.

Volgens mij zijn collard greens wilde-mosterdbladeren/-kool (niet verwarren met mustard greens, da's weer wat anders).

vnv

Bericht door vnv » wo aug 12, 2009 6:42

Net even op internet gezocht:

Collard greens = boerenkool

http://en.wikipedia.org/wiki/Collard_greens" target="_blank en dan drukken op nederlands, dan zie je dat het boerenkool is.

Verder nog een leuke link: (maar wel engels) http://www.whfoods.com/genpage.php?tnam ... e&dbid=138" target="_blank

Marla

Bericht door Marla » wo aug 12, 2009 7:13

vnv schreef:Net even op internet gezocht:

Collard greens = boerenkool

http://en.wikipedia.org/wiki/Collard_greens" target="_blank" target="_blank en dan drukken op nederlands, dan zie je dat het boerenkool is.
Ik had dat ook al gedaan (natuurlijk ;)) maar die info klopt duidelijk niet. Kijk maar eens naar een foto van de collard greens. Het is wel familie maar een andere ondersoort.

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 12, 2009 7:41

/collard greens is echt geen boerenkool. Kale is boerenkool.

vnv

Bericht door vnv » wo aug 12, 2009 8:21

Ah, ja. inderaad: collard greens = lente blad groente

http://www.anapsid.org/resources/vegetablenames.html" target="_blank
Weet je tenminste wat je kan vragen in de winkel.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo aug 12, 2009 10:46

Collard greens is begrijp ik van internet een benaming voor allerlei soorten. Die familie wel zijn van het soort boerenkool. Een echte duidelijke vertaling naar NL is er dus niet echt.

vnv

Bericht door vnv » wo aug 12, 2009 14:55

Humm.
Maar voor recepten is het dan algemeen?

Collard greens:
(US). borecale, cut-and-come-again, rosette colewort, watercress (UK), spring greens, pamphrey (UK); chou precoce (FR), col verde nueva, verdes del collard (SP), lente blad groente (NE), junge kohlblatter (DE); Cavolo Nero, verza (IT); berza (SP). Brassica oleracea var.acephala. Note: In the UK, bags of "spring greens" = collard; "greens" = cabbage. See kale. See also the ARS database.

Kennelijk is de algemene term in NL dan lete blad groente. En wat valt daar allemaal onder? (lijkt ook water kers, boerenkool etc). Misschien een vraag voor Marcello?

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 12, 2009 15:05

dat stukje van die website klopt niet, want cavolo nera? Da's heel wat anders.

En volgens mij is het ook geen verzamelnaam, maar net iets als mustard greens, bietenblad, etc. (Misschien verward met soorten, zoals je ook dinosaur en curly kale hebt?)

vegalan

Bericht door vegalan » wo aug 12, 2009 17:37

Het gaat om een Boerenkool variëteit, een cultivar. Collards are various loose-leafed cultivars of Brassica oleracea (Acephala Group). Deze wordt in Nederland mogelijk niet geteeld?

.

Marla

Bericht door Marla » wo aug 12, 2009 20:24

vegalan schreef:Het gaat om een Boerenkool variëteit, een cultivar. Collards are various loose-leafed cultivars of Brassica oleracea (Acephala Group). Deze wordt in Nederland mogelijk niet geteeld?

.
Nee dat klopt ook niet wat je daar zegt. Boerenkool is zelf een cultivar van Brassica oleracea. Dat is gewoon een hele brede soort waar veel koolsoorten maar ook bijv. broccoli onder valt.

Nou ja, het moge duidelijk zijn dat het in Nederland niet bekend is ;)

vegalan

Bericht door vegalan » do aug 13, 2009 0:25

Inderdaad, het is waarschijnlijk een kool cultivar. De koolsoorten (Familie:Brassicaceae (Kruisbloemenfamilie),Geslacht:Brassica (Kool)) zijn biologisch gezien één soort, die echter door de mens in diverse richtingen is gekweekt, al naargelang het deel van de kool dat gegeten wordt.

Bizar dat er geen Nederlandse beschrijving te vinden is, dus het blijft Collard green. ;)

.

Marla

Bericht door Marla » do aug 13, 2009 16:42

Ik ga eens kijken of ik zaden kan bestellen, dan ga ik het bij mijn moeder in de tuin planten :)

Marla

Bericht door Marla » zo aug 16, 2009 9:33

Gisteren raad gevraagd aan een Amerikaanse vriend. Het is inderdaad niet in Nederland te krijgen maar zou hier wel kunnen groeien (heeft hij ook een tijdje gedaan). Verder had hij het erover dat de boerenkool daar heel anders wordt gegeten, het wordt veel eerder geoogst waardoor de bladeren nog niet zo hard zijn. Misschien ga ik dat ook proberen dan, ben benieuwd hoe het smaakt.

Framboos

Bericht door Framboos » wo aug 19, 2009 20:18

Marla schreef:. Verder had hij het erover dat de boerenkool daar heel anders wordt gegeten, het wordt veel eerder geoogst waardoor de bladeren nog niet zo hard zijn. Misschien ga ik dat ook proberen dan, ben benieuwd hoe het smaakt.
Ooo, dat is ook logisch natuurlijk, omdat ze het daar het hele jaar door lijken te eten, en ik me altijd maar afvragen hoe ze dat dan doen met de vorst eroverheen laten gaan en waarom ik de boerenkool die ik pas uit de moestuin gehaald heb eigenlijk heel lekker vond (vooral: niet zo enorm hard en... taai). En waarom ze in de raw food community boerenkool als wraps gebruiken (dat leek me bijna niet weg te kauwen).

Gonchiz

Bericht door Gonchiz » za aug 29, 2009 15:22

Hoi, collard greens is een bladgroente dat op bladspinazie lijkt. Het is iets dat veel gegeten wordt door African Americans, en behoord ook eigenlijk tot het 'Soulfood'. In Amerika zul je dit dus terugvinden in elk Soulfood restaurant. Dit wordt vaak gegeten met chickin wings. Een Nederlandse term is er niet voor, en ben zelf ook op zoek of ze het hier verkopen. Het is trouwens sappig en smaakt zuur. Erg lekker vind ik het

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » do sep 10, 2009 15:37

Collard is bladkool. Je kan onder andere bij Vergeten Eten zaden bestellen (pakket 9 'American Heirlooms'). Ik heb ze in de moestuin. Erg gezond spul, gebruik het hoofdzakelijk in mijn zelf geperste groentesap.
Gnothi Seauton.

Plaats reactie