De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Re: De "makkelijk en snel, maar toch lekker" receptendraad

Bericht door Framboos »

jet schreef::shock: :oops:
maar de sperziebonen dan?

daar gaan de 7 groenten..... :mrgreen:

Nou ja, het maakt ook niet zoveel uit wat je erin gooit, als het er maar 7 zijn :mrgreen: :mrgreen:
'Zeven dingen die van planten afkomstig zijn' misschien?

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

misschien niet helemaal de juiste plek, maar wel snel:
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... sextet.jpg
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet »

ow en deze:
http://i232.photobucket.com/albums/ee30 ... ewraps.jpg
tortilla wraps met mexicaanse kruiden, tofu en spinazie
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Wen

Bericht door Wen »

mmmm

lena

Bericht door lena »

Dat ziet er lekker uit Jet. Meng je de kruiden tofu en spinazie in een keukenmachine? Waar koop jij glutenvrije wraps?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Deze wraps waren helaas niet glutenvrij, dus ik heb wel gesnoept van de vulling, maar niet van het uiteindelijke resultaat, maar ik heb me laten vertellen dat het wel erg lekker was :mrgreen:
Ik had voor de vulling gewoon met een vork de boel gemengd (ik moest iets verzinnen dat binnen een kwartier klaar kon zijn...).
Verse spinazie in grote pan mikken, en op zetten. Ondertussen de tofu prakken en mengen met kruiden (paprika, chilipoeder, koriander, komijn, etc, wat je maar lekker vindt). Dan de ondertussen geslonken spinazie in een vergiet met een gewicht erop, zodat het vocht er goed uitloopt. Dit door de het tofumengsel roeren.
Op een wrap een klodder mengsel doen, en uit'smeren' zodat driekwart van de wrap bedekt is. Dan aan de bedekte kant beginnen met rollen, je rolt dan vanzelf de onbedekte kant ook vol.... Landing prikkers erin, kleine plakjes van snijden en klaar!
(Overigens kan het natuurlijk ook met spinazie uit pot of diepvries, maar ik had toevallig verse spinazie in huis)

jet
Moderator

Bericht door jet »

Ik heb wel van die (glutenvrije) rijstbladen voor het maken van loempias ipv fillodeeg, die moet je alleen even natmaken voor het verwerken, anders gaan ze stuk. Maja die moet je bakken, en daar had ik toen geen tijd voor.
Overigens heb ik wel eens zelf glutenvrije wraps gemaakt. Gewoon met neutraal pannenkoeken meel (dus geen suiker of zoetigheid erin). Nadeel is dat die wraps eerder uit elkaar vallen of juist hard worden itt de niet-glutenvrije wraps. Dus bezoek zet ik meestal 'gewone' wraps voor :mrgreen:

lena

Bericht door lena »

Dank voor je verdere uitleg! Jammer dat jij ook geen glutenvrije wraps kunt vinden. De Xenos heeft een poosje maistortilla's gehad, maar hun assortiment verandert altijd zo snel. Ik vind het zo raar dat je die in Nederland nauwelijks kunt vinden! Zelf maken is inderdaad best een optie, maar ik vind wraps ook juist zo'n heel makkelijk snel klaar maaltijd.

Framboos

Bericht door Framboos »

De maistortillas die ik in Engeland wel eens koop die hebben als hoofdbestanddeel mais, maar verder zit er gewoon bloem in.

lena

Bericht door lena »

Die van de Xenos waren volgens mij zonder bloem. Ik sneed ze in stukjes en bakte ze met een beetje olie in de oven: low fat tortillachips.

lena

Snelle Spicy Tomatensoep

Bericht door lena »

Snelle Spicy Tomatensoep
Ingredienten
  • 2 teentjes knoflook, gehakt
  • 2 eetlepels (30 ml) rode wijnazijn
  • 1 pakje (500 ml) gezeefde tomaten
  • 500 ml groentebouillon (ik gebruik water met 1 tl vetara bouillonpoeder)
  • mihoen/vermicelli
  • cayennepeper naar smaak
Beschrijving
  • Fruit knoflook in beetje olie tot het gaat geuren (laat het niet aanbranden)
  • Blus met wijnazijn en laat even pruttelen
  • Voeg water/bouillon en gezeefde tomaten toe en breng aan de kook
  • Voeg vermicelli en cayennepeper toe.
  • Serveer als vermicelli gaar is
Niet mijn recept, ooit gevonden op internet en wat aangepast. Dit is een ideaal basisrecept, je kunt er soepgroente aan toevoegen, of tofublokjes, etc. Hoeveelheden zijn goed aanpasbaar. In het originele recept wordt op het laatst de soep gebonden met een korstloze witte boterham die je met blender/staafmixer pureert in de soep.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Als ik een snelle doch voedzame maaltijd op tafel wil zetten (en dat is dan voor 4 groten, waarvan er één nogal veel naar binnen kan stouwen, en één kleintje) dan haal ik een zak oranje linzen uit mijn voorraad, zet die op met veel groente. Als het kan het liefste vers, maar heb ik echt erge haast dan worden het 2 zakken diepvriessoepgroente, uit mijn andere voorraad en een paar uien, een teentje knoflook, bouillonpoeder en kruiden naar keuze. De ene keer doe ik het op z'n Italiaans, de andere keer oosters.
Alles tegelijk opzetten, een kwartiertje laten koken en er evt. een pakje gezeefde tomaten aan toevoegen. Soms doe ik er wat macaroni/spaghettimix doorheen.
Om het extra vullend te maken gooi ik er vaak een zooi couscous of bulgur bij. Quinoa kan ook. Plensje gezonde olie erbij en voila, een heerlijke maaltijdsoep waar hier thuis altijd erg van wordt gesmuld en waar je gegarandeerd een paar uur vol van zit!

(Ik zal er maar geen foto van maken :lol: )

marjan

Bericht door marjan »

Leuke draad dit! Voelt iemand zich al geroepen om de makkelijk, snel en toch lekker-recepten in een boekje te gaan uitgeven met de recepten uit deze draad en wat leuke fotootjes en plaatjes er bij? Zou een leuk kookboekje worden om cadeau te geven aan de mensen om je heen die af en toe proberen iets lekkers voor je te maken en denken dat het moeilijk is om veganistisch te koken...

Jippia

Bericht door Jippia »

Ik heb meestal wel een doos met zakjes instant aardappelpuree, potten groente en vegaburgers of iets dergelijks op voorraad. Ideaal als er snel eten op tafel moet of ik geen zin heb in aardappels schillen of rijst koken ofzo.

marjan

Bericht door marjan »

Hartig smeersel voor op toastjes of brood: neem 1/3 pot witte bonen (grote pot) en 1 pot zongedroogde tomaten op olie en kruiden. Laat de tomaten uitlekken zodat je niet alleen maar zonnebloemolie als vet hebt en voeg wat omega 3-rijke olie en wat olijfolie toe (hoe meer hoe smeuiger maar ook hoe vetter dus.. het is wat je wilt...). Meng witte bonen met zongedroogde tomaten en olie en pureer het geheel in een mengbakje van staafmixer. Zelfs mijn niet-veganistische vriend vindt dit toch een aardig alternatief voor kaas... :)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Jippia schreef:Ik heb meestal wel een doos met zakjes instant aardappelpuree, potten groente en vegaburgers of iets dergelijks op voorraad. Ideaal als er snel eten op tafel moet of ik geen zin heb in aardappels schillen of rijst koken ofzo.
En dan gebakken uitjes+bouillonpoeder door de aardappelpuree gooien ;). Kun je trouwens ook gebruiken als vulling voor een bladerdeeghapje. Vult erg goed.

@Marjan, geen gistvlokken erdoor? Doe ik wel met wittebonenprut. En italiaanse kruiden/knoflookpoeder.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Snelle lunch of avondeten:

1 ui
teentje knoflook
basilicum, oregano, paprikapoeder, dille
balsamicoazijn (of citroensap)
potje tomatenpuree (ong 200 gr)
Olijfolie

bak de ui en knoflook op hoog vuur in flink wat olie, voeg de kruiden toe en laat even doorbakken. voeg dan de tomatenpuree toe, eventueel wat water en breng op smaak met zout, peper en een scheutje azijn. Eventueel nog wat extra olie toevoegen om het romiger te maken.

Lekker op een geroosterde (bio)boterham!

snelle salade: rasp een flinke wortel (of twee) en een appel, scheutje sinaasappelsap (vers of uit pak) erdoorheen en voila! een gezonde hap die ook nog snel naar binnen te werken is.
* PeAcE *

jet
Moderator

Bericht door jet »

weet iemand ook misschien waar je 'makkelijk meeneem en in 2 minuten klaar' maaltijden kunt krijgen? :wink:

Ik zit met mn werk in de knoei, vaak heb ik maar minder dan 5 minuten om zowel mn tas in te pakken en een maaltijd klaar te maken, tenzij ik iets in mn tas kan gooien wat ik op het werk in een magnetron kan gooien of met kokend water kan bereiden.
Nou heb ik soms wel een maaltijd van Ting in de diepvries liggen voor dit soort situaties (die vaak voorkomen bij mij), maar als die op is, dan heb ik daarna een probleem :)
Vooraf werkt vaak niet, omdat ik meestal niet weet dat mijn dag zal gaan uitlopen. Want normaal maak ik meestal al eerder iets klaar, mik dat in een magnetronschaaltje en neem dat dan mee. Maar de laatste maanden loopt mn ene baan telkens uit, en dan zit ik op mn andere werk dus met een probleem ;-). En als ik 's avonds laat thuis kom heb ik ook vaak geen zin meer om nog te gaan nadenken of ik misschien iets voor de volgende dag moet gaan klaarmaken....
Ik had ooit van Orgran van die vegan en glutenvrije pasta gevonden, maar die is uit het assortiment van de Plus verdwenen....
Dus mocht iemand nog tips hebben? :mrgreen: dan hou ik me aanbevolen!

Ananas

Bericht door Ananas »

marjan schreef:Hartig smeersel voor op toastjes of brood: neem 1/3 pot witte bonen (grote pot) en 1 pot zongedroogde tomaten op olie en kruiden. Laat de tomaten uitlekken zodat je niet alleen maar zonnebloemolie als vet hebt en voeg wat omega 3-rijke olie en wat olijfolie toe (hoe meer hoe smeuiger maar ook hoe vetter dus.. het is wat je wilt...). Meng witte bonen met zongedroogde tomaten en olie en pureer het geheel in een mengbakje van staafmixer. Zelfs mijn niet-veganistische vriend vindt dit toch een aardig alternatief voor kaas... :)
Dit is ook lekker met amandelen erdoorheen (geblend, ook).

Truus

Bericht door Truus »

jet schreef:Deze wraps waren helaas niet glutenvrij
Misschien zijn papadums iets voor jou? Die zijn gemaakt van linzen. Jammerlijk genoeg voor mij veel te zout. Met een ongezoute vulling gaat het nog net. Kinderen houden niet zo van de scherpe kruidensmaak.

Plaats reactie