Wat maak je klaar als je geen zin hebt om uitgebreid te koken of recepten te gebruiken? Gerechten die zo makkelijk zijn dat je ze met je ogen dicht nog kan bereiden. Koken uit potjes mag!
Mijn favorieten: (omdat het geen recepten zijn heb ik geen precieze hoeveelheden)
Snelle roerbakmie
Nodig: Roerbakmie (die hoeft niet meer gekookt te worden), groenten kleingesneden (bijv. broccoli, paksoi, paprika, champignons, peultjes. sperziebonen, kool, rode ui, wortel), zakje saus (teriyaki saus van de AH bijv.), tofu of cashewnoten.
Roerbak de groenten (liefs in een wok) op hoog vuur, voeg na een paar minuten het zakje saus en de mie toe en verwarm het geheel door. Klaar! Als je tofu erdoor doet is het het lekkerst om dit in een aparte pan te bakken want anders wordt het wat zompig. Kun je geen roerbakmie krijgen dan moet je gewone gebruiken en die eerst even koken. Voor wat extra smaak kun je wat sojasaus of sambal toevoegen.
Wil je echt snel klaar zijn kun je voor de voorgesneden groenten gaan.
Spaghetti met tomaten-gehakt saus
Nodig: tofugehakt, knoflook, ui, paprika, courgette, spaghetti, prei, pastasaus, evt. rode wijn, kruiden.
Kook de spaghetti volgens aanwijzing. In een grote pan de ui en knoflook bakken totdat deze glazig zijn geworden. Bak het tofu-gehakt een paar minuten mee en voeg vervolgens de groenten toe. Na vijf minuten de pastasaus en kruiden toevoegen, en het geheel een tijdje lekker laten pruttelen.
Lekker met een eenvoudige groene salade ernaast.
Curry uit een potje
Nodig: Groenten (ik gebruik voor dit gerecht meestal broccoli, spinazie, gele paprika, rode ui, bosui, champignons en kikkererwten. Soms ook nog wat tomaten erdoor), potje Patak mild currysaus, rijst, kokosmelk, evt. tofu of cashewnoten.
Kook de rijst volgens aanwijzing. In een grote pan de groenten (behalve de tomaten en kikkererwten) roerbakken. Na een paar minuten 1 of 2 eetlepels curry pasta toevoegen (let op, zo mild is die pasta niet!) en deze een paar minuten meebakken. Vervolgens de tomaat, kikkererwten en kokosmelk toevoegen en het geheel verwarmen. Als je tofu erbij wilt deze in een aparte pan bakken.
Lekker met raita en naanbrood!