Glutenvrije bakrecepten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lena

Re: Glutenvrije bakrecepten

Bericht door lena »

Dankjewel!

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * »

Annikka-Ayla schreef:
* HiPpY * schreef:In het boek Simple treats van Ellen Abraham staan ook een aantal hele lekkere glutenvrije recepten. Bijvoorbeeld de Chocolate coconut cupcakes met rijstbloem :) Ook heel lekker voor mensen die wel gluten eten!
Ik heb het boek 'Simple Treats' maar kan dat recept niet vinden. Er staan heel veel recepten in op basis van gerstmeel, maar dat is helaas niet glutenvrij. Het is alleen tarwevrij, helaas.
Hey! Superlate reactie maar klopt inderdaad! Iemand heeft deze cakejes voor mij een keer wel met rijstbloem ipv gerst gemaakt en dat werkte best goed! Zij dacht namelijk dat ik echt geen gluten mocht, maar ik mag alleen geen tarwe. Ze waren wat kruimeliger dan met ander meel, maar ze vallen niet uit elkaar. wellicht dat een beetje extra maizena wel helpt. Ik heb ze zelf nog een keer geprobeerd met rijstbloem en dat ging erg goed! Rijstbloem valt altijd zo lekker licht. Heb er laatst ook op dosa's geinspireerde pannenkoeken mee gebakken hmmmmjam!

Als je het recept na meer dan een jaar toch nog wilt hebben dan kan ik hem pm-en Jet! Laat maar even horen :)
* PeAcE *

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ben geen Jet, maar zou het recept graag van je krijgen :)

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * »

Hoi Annikka,

Als je het boek simple treats zelf hebt (zoals je eerder aangaf toch?) dan kan je gewoon het gerstmeel vervangen door rijstmeel(ik had altijd die van joannusmolen uit de natuurwinkel bijvoorbeeld). Het recept staat dan verder op pagina 80 en heet 'chocolate coconut cake'. Ik zou voor de zekerheid een schepje (ongeveer eetlepel als je heel recept maakt) maizena toevoegen aangemaakt met een klein beetje water. Wees ook voorzichtig met het toevoegen van de sojamelk, want ik weet niet meer uit m'n hoofd hoeveel het uiteindelijk nodig had om de goede consistentie te krijgen. Gewoon beetje bij beetje dus. Of desnoods wat extra bloem toevoegen :)

Gewoon in cupcake vormpjes scheppen in plaats van in een groot bakblik (ik heb alleen de cupcakes geprobeerd dus geef geen garanties voor een grote cake ;) )

Ik gebruik trouwens in plaats van maple syrup altijd agave siroop (in grote flessen a 9 euro bij de natuurwinkel) stuk goedkoper, maar ook heel lekker. [ je bent een arme student of je bent het niet he ;) ]j

edit: ohja laatste tip, ik gebruik gesmolten cocosolie (even in een bakje op of naast het fornuis zetten, of au-bain-marie natuurlijk :) ) ipv zonnebloemolie, vind ik veel lekkerder!
* PeAcE *

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Bedankt (y) Heb er blijkbaar overheen gekeken.
Ik koop rijstmeel bij de toko. Is voordeliger en die spullen zijn niet snel besmet met gluten. Als vloeibaar zoetmiddel gebruik ik hier meestal rijststroop of maisstroop en een schep oerzoet. Volgens mij nog goedkoper dan agavesiroop en voor mijn bloedsuikerspiegel op de een of andere manier beter.

Let hier ook op het geld met drie studerenden hier en vier grote eters :grin: :grin:

Plaats reactie