Glutenvrije bakrecepten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Glutenvrije bakrecepten

Bericht door Framboos »

En, hetzelfde als de recepten-zonder-sojadraad, een draad voor recepten zonder gluten. ( :wave: Jet!) Misschien zie ik het verkeerd, maar koken zonder gluten is niet erg moeilijk. Bakken daarentegen wordt al een stuk gewaagder, dus vandaar, een draad voor (links naar blogs met) glutenvrije bakrecepten.

GF Pumpkin Gingerbread
GF Beanut Butter Cookies
Citrus Chocolate cupcakes en glutenvrije bloem-mix
Gluten Free Fudge Brownies
Chocolate Hazelnut Torte (even scrollen) en dan matzo meel vervangen door rijstmeel

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Glutenvrije bakrecepten

Bericht door jet »

En, hetzelfde als de recepten-zonder-sojadraad, een draad voor recepten zonder gluten. ( :wave: Jet!)
:mrgreen:
Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo'n hele erge bakker ben. Ben meer van het warme eten...
Afijn, als ik wat leuks heb geprobeerd, dan plemp ik het hier wel neer... :)

Btw, indiase curry is goed glutenvrij en ook sojavrij te maken!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jet
Moderator

Bericht door jet »

http://recepten.voedingscentrum.nl/scri ... ceptID=474" target="_blank

Heb hem zelf nog niet gemaakt, maar het lijkt in elk geval het beste recept tot nu toe op speculaasgebied.....
Mocht iemand een gevuld speculaasrecept hebben, dan hou ik me aanbevolen! :mrgreen:

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Speculaas vrij van gluten, ei, melk, pinda en soja, met een notenvrije variant

Ingrediënten
100 gram boekweitmeel + 100 gram rijstemeel of
200 gram glutenvrij meel
80 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel speculaas- of koekkruiden*
snufje zout
120 gram margarine*
margarine of olie*
(rijste)bloem
garnering: gepelde amandelen of amandelschaafsel

Uitsteekvormpjes of speculaasplank

Allergie info:
Voor het gebruik van margarine raadpleeg uw merkartikelenlijst of kijk op het etiket.

Bereiding

1. Vermeng de bloem met de basterdsuiker, de speculaaskruiden en het zout in een kom.
2. Voeg de koude margarine toe en snijd dit met twee messen in stukjes.
3. Kneed de massa met een koele hand snel tot een samenhangend deeg. Laat het deeg afgedekt in de koelkast ongeveer 30 minuten opstijven.
4. Warm intussen de oven voor op 150° C. Bestrijk de bakplaat met wat margarine of olie.
5. Rol het deeg uit op een met (rijste)bloem bestoven aanrecht en steek met de vormpjes zoveel mogelijk figuurtjes uit de deeglap.
6. Leg ze op de ingevette bakplaat. Versier de koekjes met een amandel of druk er wat amandelschaafsel in. Bak de speculaasjes in 12-15 minuten gaar.
7.

Bestuif eventueel een speculaasvorm met wat (rijste)bloem.
8. Druk het deeg in de speculaasvorm en haal het overtollige deeg weg.
9. Sla het deeg uit de vorm (doe dat door de vorm, met het deeg naar beneden, op de bakplaat te slaan).
10. Versier als laatst het deeg met wat amandelen of druk er wat amandelschaafsel in.
11. Bak de speculaaspop in het midden van de oven in 25-30 minuten gaar.
12. Maak de speculaas los van de bakplaat, laat het afkoelen en neem het dan van de bakplaat.
13.

Notenallergie: Gebruik geen (geschaafde) amandelen. Neem eventueel geraspte kokos als garnering.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos »

Framboos

Bericht door Framboos »

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

In het boek Simple treats van Ellen Abraham staan ook een aantal hele lekkere glutenvrije recepten. Bijvoorbeeld de Chocolate coconut cupcakes met rijstbloem :) Ook heel lekker voor mensen die wel gluten eten!
* PeAcE *

jet
Moderator

Bericht door jet »

hmmm, dat boek heb ik niet...
Heb jij het Hippy? Zou je dat recept dan eens voor me kunnen copieren (op het forum zetten mag vast niet, maar ik ben nog geen fantastisch recept voor glutenvrije cupcakes tegengekomen....)?
Alvast bedankt!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Heb op koninginnedag een kookboek gekocht 'Rotterdams kookboek'.
Uiteraard is het boek niet vegan, maar er staan 'per ongeluk' wel veganistische recepten in.
Ik ging even in het boek kijken bij het stuk over de Eritrese keuken.
Het hoofdvoedsel in Eritrea is injera (of engera). Dat is een soort pannekoek, maar dan van.....
glutenvrij meel!
Injera:
500 gram teffmeel
250 gram gierst
Zoveel water toevoegen dat het deeg stevig is. Afdekken en 3 dagen laten staan.
Heet water toevoegen tot vloeibaar deeg roeren.
2 uur af laten koelen.
grote koekepan laten warm worden (in Eritrea gebruikt men een aardewerken Mogogo om ze te bakken) en schep er zoveel beslag in dat de bodem wordt bedekt. Injera rustig droog laten worden, gaatjes zijn niet erg. Pan afdekken na een minuut, dan nog 2 minuten laten drogen. Niet omkeren. de injera's kunnen 3 tot 4 dagen in de koelkast worden bewaard.
Als je een kopje van het beslag bewaart en de volgende keer aan het beslag toevoegt hoeft het niet meer 3 dagen te staan, maar slechts 12 uur

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

* HiPpY * schreef:In het boek Simple treats van Ellen Abraham staan ook een aantal hele lekkere glutenvrije recepten. Bijvoorbeeld de Chocolate coconut cupcakes met rijstbloem :) Ook heel lekker voor mensen die wel gluten eten!
Ik heb het boek 'Simple Treats' maar kan dat recept niet vinden. Er staan heel veel recepten in op basis van gerstmeel, maar dat is helaas niet glutenvrij. Het is alleen tarwevrij, helaas.

lena

Bericht door lena »

Ik moet morgen iets feestelijks glutenvrijs bakken. Ik wil het liefst iets simpels wat helemaal zeker weten werkt en lekker is (want ik heb geen tijd om te proefbakken). Ik heb het liefst iets zonder al te vreemde ingredienten (xanthaangum, zoet rijstmeel?) Wat zouden jullie maken?

lena

Bericht door lena »

Ik zie in het archief dat ik al eerder gevraagd heb om glutenvrije recepten en dat Framboos zwarte bonen brownies aanraadde. Denk nu aan deze. Zou dat gewoon werken met ongebrande cashewnoten of beter wat anders (walnoten/hazelnoten?), en zou ik niet beter cacaopoeder in plaats van carob gebruiken?

Andere aanbevelingen blijven ook welkom! Het moet ook nog iets zijn wat makkelijk mee te nemen is, dus geen taart met fruit erop ofzo.

Framboos

Bericht door Framboos »

Als je brownies maakt zou ik walnoten gebruiken. Dat past er het beste bij (heb je wel eens raw carob brownies gemaakt van walnoten + rozijnen + carobe? is heerrrlijk!).

Maar ehm, ik zou ze wel eerst eens uitproberen. Door de carob zullen ze echt anders smaken dan brownies. Mss moet je meer zoet toevoegen als je cacao gebruikt ipv carobe, want carobe is zoet en cacao bitter.

lena

Bericht door lena »

Oi, ik wil echt niet uitproberen! Ik word daar veel te gestresst van, ik ben niet zo'n bakgenie als sommigen van jullie :) Toch maar met carob dan? Ik krijg daar altijd een beetje een health food vibe van, maar misschien valt het mee?

Als jij nu iets niet al te ingewikkelds moest maken dat bij "gewone mensen" in de smaak valt, wat zou je dan maken Framboos?

Framboos

Bericht door Framboos »

lena schreef:Oi, ik wil echt niet uitproberen! Ik word daar veel te gestresst van, ik ben niet zo'n bakgenie als sommigen van jullie :) Toch maar met carob dan? Ik krijg daar altijd een beetje een health food vibe van, maar misschien valt het mee?

Als jij nu iets niet al te ingewikkelds moest maken dat bij "gewone mensen" in de smaak valt, wat zou je dan maken Framboos?
Je wordt er gestrest van als je 't uitprobeert? Ik vind het juist enorm stressvol als ik iets maak zonder te weten of het lekker wordt.

Als het glutenvrij en makkelijk mee te nemen moet zijn, dan zou ik deze maken: http://happyherbivore.com/recipe/vegan- ... -brownies/" target="_blank
Het zijn wel echt brownies, niet van die cakedingen die hier in Nl brownies heten, dus ze blijven een beetje vochtig, maar ze zijn echt lekker en iedereen die ik het laat proeven vindt ze lekker en is verbaasd over de ingrediënten.

lena

Bericht door lena »

Framboos schreef:
lena schreef:Oi, ik wil echt niet uitproberen! Ik word daar veel te gestresst van, ik ben niet zo'n bakgenie als sommigen van jullie :) Toch maar met carob dan? Ik krijg daar altijd een beetje een health food vibe van, maar misschien valt het mee?

Je wordt er gestrest van als je 't uitprobeert? Ik vind het juist enorm stressvol als ik iets maak zonder te weten of het lekker wordt.
Ja, dat vind ik ook al stressvol! Daarom vraag ik jullie :)
Ik had natuurlijk eerder moeten uitproberen, maar dit was een laatste minuut aanbod in een opwelling. En als ik weinig tijd heb word ik gestresst van uitproberen, want als het dan mislukt weet ik niet wat ik dan moet maken, en dan zijn de winkels waar ik die vreemde ingredienten kan kopen al dicht. Zo'n brownies recept uitproberen vind ik overigens wel minder stresserig dan bijvoorbeeld appeltaart, wat veel meer werk is om te maken.
Als het glutenvrij en makkelijk mee te nemen moet zijn, dan zou ik deze maken: http://happyherbivore.com/recipe/vegan- ... -brownies/" target="_blank
Het zijn wel echt brownies, niet van die cakedingen die hier in Nl brownies heten, dus ze blijven een beetje vochtig, maar ze zijn echt lekker en iedereen die ik het laat proeven vindt ze lekker en is verbaasd over de ingrediënten.
Dankjewel! Veel beter inderdaad om iets te nemen wat standaard al met cacao is dan zelf te gaan prutsen met een recept dat in een keer goed moet.

lena

Bericht door lena »

De bonenbrownies (met gierstvlokken in plaats van havervlokken) waren een succes! Nogmaals bedankt Framboos. Ze waren ook supermakkelijk te maken, en ik heb nu ook niet tig zakken bloem over (de laatste keer dat ik glutenvrij bakte moest ik eerst een stuk of vijf soorten meel door elkaar mengen).

Framboos

Bericht door Framboos »

Yay! Glad you liked them. :)

Annikka-Ayla

Lijkt me een lekker recept. Helaas wel een probleempje bij de ingrediënten. Er moet havermout in het recept. Gewone havermout is besmet met tarwe en bevat daarom gluten.
Er zijn speciale glutenvrije merken havermout. Maar ook dan is het lastig. Het eiwit van haver lijkt erg veel op die van tarwe en veel mensen met coeliakie verdragen helaas de glutenvrije haver ook niet.

Ben afgelopen weekend aan het bakken gegaan. Glutenvrij, tarwezetmeelvrij, zonder xantaangom, vegan en zonder geraffineerde suiker bakken is nog een hele uitdaging. Gelukkig zijn de experimenten geslaagd (vonden ook mijn wel glutenetende gezinsleden). Ik heb een boterkoek gemaakt met helft kikkererwtenmeel en helft rijstmeel en ik heb een bananencake gemaakt van helemaal rijstmeel. Meestal is glutenvrij baksel nogal kruimelig. De bananencake leek qua structuur nog behoorlijk elastisch. Leuk. Wel valt het me op dat gv baksel meestal het lekkerst is op de dag van het bakken.

lena

Bericht door lena »

Ik had al gezegd dat ik gierstvlokken gebruikt had in plaats van haver :) Havermout/vlokken in recepten kun je in mijn ervaring altijd gewoon vervangen door andere vlokken.

Heb je een recept van je boterkoek en bananencake Annikka-Ayla?

Annikka-Ayla

lena schreef:Ik had al gezegd dat ik gierstvlokken gebruikt had in plaats van haver :) Havermout/vlokken in recepten kun je in mijn ervaring altijd gewoon vervangen door andere vlokken.

Heb je een recept van je boterkoek en bananencake Annikka-Ayla?
Heb je een pm gestuurd :)

Plaats reactie