Sojamelk vervangen door rijstmelk?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sigje
Leefwijze: vleeseter

Sojamelk vervangen door rijstmelk?

Bericht door Sigje » wo nov 05, 2008 15:48

Kan je in receptjes de sojamelk vervangen door rijstmelk?
Iemand daar ervaring mee?
Hier allergiekindjes, waar er eentje ook op soja reageert.

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Sojamelk vervangen door rijstmelk?

Bericht door jet » wo nov 05, 2008 15:55

de hoeveelheid water die in sojamelk zit of die in rijstmelk zit verschilt soms nogal, maar dat hangt misschien ook van het merk af.
Ik heb zelf wel eens geprobeerd yoghurt te maken van rijstmelk, maar dat werkt helemaal niet (helaas). In alle gevallen zomaar vervangen werkt denk ik dus niet.
Misschien dat anderen ervaring hebben met wanneer je dan wel kan vervangen....?

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan » wo nov 05, 2008 16:13

Het hangt er dus van af wat je er mee wilt. Als je er chocolademelk of zo van wilt maken dan kan het prima. Veel andere dingen ook wel... Misschien gewoon uitproberen. Met jonge kinderen zou ik er wel op letten dat je verrijkte rijstmelk neemt waar dus ook Calcium, Vitamine B2 en vitamine B12 aan toegevoegd is...

Ananas

Bericht door Ananas » wo nov 05, 2008 17:31

Ik ging pannekoeken met rijstmelk bakken toen m'n vriend hier was, omdat hij soja allergie heeft. Het leverde heel veel frustratie en pannenkoekprutjes op maar niet echt pannenkoeken. Ik kon ook niet echt achterhalen wat nou het probleem was (maar zo vaak bak ik ook geen pannenkoeken, 2x per jaar ofzo). Had het ook nog geprobeerd met bier en arrowroot erbij, meer melk/meer meel maar het lukte echt niet.
Ik had trouwens meergranen pannenkoek meel van de plus, wat met soja melk altijd goed gaat (ei vervang ik gewoon niet). Misschien zou er iets van ei vervanger doorheen moeten?
Ohja, het was ook de eerste keer dat ik die pan gebruikte, dus misschien waren die pannenkoeken sowieso al gedoemd. Maar het was een normale koekenpan.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » wo nov 05, 2008 17:42

het eiwit gehalte van rijstmelk is anders dan van sojamelk, vandaar dat de yoghurt niet zo goed lukt.
ik gebruik in veel gerechten gewoon haver/rijst/sojamelk. ook in gebak zelfde hoeveelheid, nog nooit problemen gehad.

Framboos

Bericht door Framboos » wo nov 05, 2008 18:18

Volgens mij is het alleen met yoghurt een probleem. In heel veel van mijn kookboeken staat ook 'non-dairy milk', omdat het (bijna) inwisselbaar is. Soms moet je iets minder gebruiken misschien omdat rijstmelk 'dunner' is, en minder vet.

Ik heb wel vaak sojamelk door rijstmelk vervangen en dat ging prima!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do nov 06, 2008 11:26

Ik heb weleens pannenkoeken gemaakt met rijstemelk. Volgens mij had ik er toen wel ei-vervanger in oid .

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » do nov 06, 2008 12:58

in veganaise heb je sojamelk nodig, want daar heb je de lecithine van de soja nodig om de emulsie te maken.

Plaats reactie