Cupcakes take over the world aanrader...

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Cupcakes take over the world aanrader...

Bericht door Wanda » vr okt 17, 2008 0:51

Ik moet toegeven dat ik nog weinig recepten uit Vegan cupcakes take over the world gemaakt heb.
Vooral omdat ik ingredienten zoals geharde vetten en veel suiker zoveel mogelijk vermijd.
Maar er is mij gevraagd een veganistische snack voor de schoolklas van mijn dochter te maken voor hun Halloween feest.
Ik zat dus te denken aan misschien wat cupcakes.
Wie heeft een aanrader uit dit kookboek die vooral voor kinderen (leeftijd 8-9-10) geschikt is?

Framboos

Re: Cupcakes take over the world aanrader...

Bericht door Framboos » vr okt 17, 2008 7:58

Misschien die Oreo-koekjesvariant? Maar die heb ik zelf niet uitgeprobeerd, want ik kan hier alleen maar Oreo's met wei vinden. Moet het toch eens proberen met andere koekjes...

Ik vind zelf de coconut lime erg lekker (is ook te maken met zonnebloemolie oid, hoeft niet per se kokosolie) en iedereen die ze geproefd heeft vindt 't ook heerlijk, maar of kinderen het ook lekker vinden...?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » za okt 18, 2008 14:35

Nou de basic chocolade cupcake is altijd een schot in de roos. Verder zou je de low-fat vanille cupcake kunnen maken mocht je willen minderen met vet ;). De banaan chocolade vinden ze ook erg lekker. Met frostings kun je leuke variaties maken, de oreo topping doet het natuurlijk goed, je zou ook zelf chocolade koekjes kunnen bakken en deze gebruiken. Zelf denk ik dat de lemon frosting misschien iets te fris/zuur is voor de kinderen, mijn nichtje vind m in ieder geval niet lekker. Pindakaas frosting is ook altijd bij een grootdeel een succes. Verder met aardbeien erboven op vinden ze ook altijd wel lekker. Zolang het maar kleur-rijk en zoet is gaat het er altijd in :P

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 18, 2008 14:51

De banaanchoco is inderdaad wel een goed idee!

Dat gedoe met die ananasjam kun je gewoon weglaten. Vind ik zelf lekkerder.

lena

Bericht door lena » za okt 18, 2008 19:54

Ik zou zelf geneigd zijn om een simpele vanille cupcake te maken, met het idee dat dat vrij neutraal is en iedereen dat wel lekker vindt, maar ik vond de golden vanilla cupcakes tegenvallen. Ik heb hem als taart gemaakt (in lagen met frosting en jam ertussen) en dat ging erg goed, maar als cupcake was ik er niet enthousiast over, en ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan. De mensen voor wie ik ze gemaakt had vroegen ook al "hee, is dat biologisch ofzo" en "het proeft alsof er geen vet in zit" (ahum, met een halve cup margarine) terwijl ik ze niet gepresenteerd had als vegan ofzoiets.

Ik zou ze voor kinderen vooral mooi versieren, dat lijkt me het allerbelangrijkst. Als je googlet op halloween cupcakes krijg je veel leuke ideeen.

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 18, 2008 20:03

O, dat wilde ik je trouwens nog zeggen, maar geen idee meer welke draad: die amandelflavouring van dr. oetker is niet lekker en veel te sterk. Ik heb verschillende almond extracts uit Londen en die zijn echt veel minder overheersend...

(jij had het daar toch over?J

lena

Bericht door lena » za okt 18, 2008 20:53

Dank je, volgens mij had je dat ook gezegd in een andere draad :) Ik laat tegenwoordig het amandelaroma eruit. Dat haalt natuurlijk wel een smaaklaagje weg, maar kan me niet voorstellen dat dat het een enorm effect heeft. Ik ben dit jaar nog naar Londen geweest en weet nu al zoveel meer dingen die ik had moeten kopen :(

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo okt 22, 2008 19:57

Bedankt voor alle tips.
Waarschijnlijk ga ik wat chocolade cupcakes en wat vanille cupcakes maken.
Maar ik maak me nu wel een beetje zorgen om die vanille. Zijn ze echt zo slecht? Er is iemand in de klas die geen chocola mag, dus ik wou ook wat zonder chocola doen. Is een andere misschien beter?
Versieren is inderdaad belangrijk. Die oreokoekjes is misschien wel een leuk idee.
Die koop ik gewoon in plaats van ze te maken. Ik moet al zo'n 50 cupcakes maken, dus dat is al genoeg!
Ik denk ook dat ik de buttercream frosting ga doen (met dus ingredienten die ik eigenlijk nooit gebruik).
Lijkt me denk leuk om daar wat oranje/groene food coloring door te doen (die verkopen ze hier nu ook met natuurlijke ingredienten - ik hoop dat ze oranje hebben).
En natuurlijk sprinkels!
Als ze lukken maak ik nog wel een foto.
Het is voor deze vrijdag.

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 22, 2008 20:46

De pumpkin cupcakes zijn erg lekker en passen goed bij het seizoen (zonder de cc dan voor diegene die geen choco mag). En de chai latte cupcakes smaken naar kruidcake, ook erg seizoenerig dus. Maar daar heb je weer niet zo'n speciale versiering bij, tenzij je een sjabloontje gebruikt?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo okt 22, 2008 21:39

De pumkin cupcakes zien er ook lekker simpel uit.
Maar zullen ze ook lekker zijn zonder chocolate chips?
Ik zat ook te kijken naar de "simple vanilla and agave nectar cupcakes" en de "maple cupcakes".
Heeft iemand die ooit uitgeprobeerd?

Blijven die cupcakes ook lekker genoeg na een dag in de koelkast of kan ik ze het beste op de dag zelf maken (ze hebben ze pas in de middag nodig).

En nog een vraag, is die buttercream frosting echt het beste? Uit dit boek heb ik alleen de chocolate mousse topping en not-too-sweet blueberry mousse geprobeerd.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » wo okt 22, 2008 21:46

http://www.donderdagveggiedag.be/blog/m ... kookblog/6" target="_blank
de maple cupcakejes

Framboos

Bericht door Framboos » wo okt 22, 2008 22:31

Volgens mij zijn de pumpkin cc ook lekker zonder.

De vanilla and agave cc zijn de enigen die ik tot nu toe echt vond tegenvallen...

Op dezelfde dag bakken of niet hangt van de cupcakes af... The chai latte zijn na een dag het lekkerst, de choco op de dag zelf. Maar veel verschil maakt het niet hoor.

Tja, topping is een kwestie van smaak denk ik.

Marla

Bericht door Marla » do okt 23, 2008 10:09

Hmm, ik vind de vanille cupcakes echt geweldig! Ik heb er ook altijd heel veel goede reacties op gehad, ook van niet vega's. Ik moet wel zeggen dat ze lekkerder zijn met margarine ipv olie, ik weet niet welke jij had gemaakt Lena?

Boukje

Bericht door Boukje » do okt 23, 2008 10:14

ik heb vorige maand voor mijn moeder haar verjaardsag(op haar werk) 3 soorten cupcakes gemaakt (3 dozen vol had ik van de carrot, chocolate en tiramisu), ik heb ze de dag van de voren gemaakt (einde van de dag) en in de koelkast gezet. Ze heeft ze de volgende ochtend mee genomen en 30 minuten voor ze uit deelde uit de koelkast op haar werk gehaald.

Hierdoor was de frosting niet droopy geworden en de toefjes perfect, maar de cakejes niet koud. De reacties waren allemaal dat ze het heerlijk vonden.

Ik vond die carrot ook wel een optie omdat er minder suiker ingaat(wortels zijn al zoetig) en ik weet niet of je dat in de US kan kopen, maar misschien is er light cream cheese(vegan)? Dat scheelt ook veel. Of 'light' kristal suiker.

Groetjes, Helen.

Framboos

Bericht door Framboos » do okt 23, 2008 11:44

Marla schreef:Hmm, ik vind de vanille cupcakes echt geweldig! Ik heb er ook altijd heel veel goede reacties op gehad, ook van niet vega's. Ik moet wel zeggen dat ze lekkerder zijn met margarine ipv olie, ik weet niet welke jij had gemaakt Lena?

Ik heb ze nog nooit met margarine gemaakt, maar ik vind ze ook lekker. En ik krijg er ook altijd enthousiaste reacties op...

lena

Bericht door lena » do okt 23, 2008 11:59

Ik heb ze met margarine gemaakt. Misschien dat ik wat fout gedaan heb, al zou ik niet weten wat. De coconut heaven cupcakes (uit VWAV) die ik tegelijkertijd had gemaakt waren beter, vond ik.

De reacties waren ook niet negatief hoor, zo beleefd zijn de meeste mensen dan ook wel weer, denk ik :) Het was alleen wel zo dat mensen vroegen of ze "anders" waren, en dit waren mensen die niet wisten dat het vegan cupcakes waren. Ik had ze wel zonder frosting, op verzoek van de jarige (die ze uitgedeeld had), maar in Nederland zijn we niet zo gewend aan frosting op cakes, toch, dus ik vind dat het ook zonder frosting goed moet smaken.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za okt 25, 2008 5:00

Allemaal heel erg bedankt voor de tips.
Het zijn uiteindelijk toch de basic chocolate en vanilla cupcakes geworden.
En ze werden lekker gevonden!
(Altijd extra stress omdat je niet alleen gewoon een snack meeneemt, maar gelijk "veganistisch eten" representeert.)

http://www.veganpeace.com/miscellaneous ... pcakes.jpg

Framboos

Bericht door Framboos » za okt 25, 2008 8:09

Ai, jij hebt dat nog steeds na zo veel jaar?

Ik heb dat met baked goods trouwens niet meer zo, daar durf ik nu wel op te vertrouwen. Maar als mensen komen eten... brr. Ik heb altijd het gevoel dat ik veganisme een goede naam moet geven en dat als maar een gerecht niet lekker is, dat mensen dan blijven onthouden dat vegan eten vies is. :(

Wen

Bericht door Wen » za okt 25, 2008 13:53

Ja famboos, dat heb ik ook. Als er iemand komt eten, dan moet het lekker zijn. Want anders denken ze al gauw, jak als je vegan bent, moet je elke dag zo eten :D

Wen

Bericht door Wen » za okt 25, 2008 13:54

De cupcakes zien er trouwens heerlijk uit mmm

Plaats reactie