Vegan verjaardagsfeest

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
xkelliex
Leefwijze: veganist

Vegan verjaardagsfeest

Bericht door xkelliex » do aug 07, 2008 18:02

Het is de eerste keer dat ik op het forum zit, maar heb jullie hulp nodig.
Ik heb al m'n vrienden (waaronder heel veel vlees-, zuivel- en ei etende mensen) uitgenodigd en zou hen graag de ALLERBESTE vegan-taarten en cakes maken.

Ik heb op de site al verschillende foto's gezien van taarten die er ongeloofelijk uitzien (met mooie icing en figuurtjes erop enzo). Maar kan iemand mij de receptjes hiervan geven, want ik kan deze nergens terugvinden.

Ik wil echt graag m'n vrienden (nogmaals) laten zien dat je bij onze levenstijl ook echt kan smullen :).

Alvast bedankt allemaal!

(voorbeeld van zo'n taart)
http://www.downtownpet.com/blog/uploade ... 711466.jpg

Framboos

Re: Vegan verjaardagsfeest

Bericht door Framboos » vr aug 08, 2008 9:43

Volgens mij komen alle recepten hier bijna uit kookboeken.

Je zou hier eens kunnen kijken:
http://www.pakupaku.info/#sweets" target="_blank

Ook zou je eens kunnen googlen op Moosewood Chocolate Cake, die schijnt heel goed te zijn.

Wat voor recept/smaken zoek je precies?

Mark

Bericht door Mark » vr aug 08, 2008 11:20

Ik wou dat mijn vrienden eens dat soort feestjes gaven. :wink:
Ik weet niet of je als eens taarten gebakken hebt, maar mijn ervaring leert dat het best lastig is om het lekker te maken en vooral om het allemaal op te leuken. Cupcakes zijn een stuk makkelijker om te maken en wordt misschien nog wel net zo gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Mark op vr aug 08, 2008 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Framboos

Bericht door Framboos » vr aug 08, 2008 11:46

Ik vind een taart maken eigenlijk makkelijker dan zorgen voor mooie toefjes op een cupcake...

Mark

Bericht door Mark » vr aug 08, 2008 11:54

Die foefjes zijn inderdaad lastig, maarja die zitten ook wel op de voorbeeldtaart van de topicstart(st)er

Framboos

Bericht door Framboos » vr aug 08, 2008 11:56

Maar dan zijn ze veel kleiner en dus veel makkelijker. Vind ik dan.

Wen

Bericht door Wen » vr aug 08, 2008 15:34

De kaastaart uit "La Dolce vegan" heb ik al op heel wat vleeseters uitgeprobeerd en iedereen vond ze heerlijk. Pas achteraf zei ik dat ze van tofu was gemaakt.
Zie eens op http://www.vegcooking.com/" target="_blank
Daar kan je bij search recipes intikken wat je wil maken. Daar staan enorm veel vegan taarten. De vegan tiramisu is zééér lekker.

xkelliex

Bericht door xkelliex » zo aug 10, 2008 15:07

Wel ik maak regelmatig cakes (voornamelijk chocoladecakes), maar heb het heel moeilijk met het opvrolijken van de cakes. Mijn icings/frostings mislukken steeds... daarom ben ik ook een beetje bang om aan cupcakes te beginnen...

Heeft er iemand een makkelijk EN lekker recept hiervoor!

Al allemaal bedankt voor jullie antwoorden!!

xkelliex

Bericht door xkelliex » zo aug 10, 2008 15:08

Framboos schreef:Volgens mij komen alle recepten hier bijna uit kookboeken.
Wat voor recept/smaken zoek je precies?
Ik zoek eigenlijk een leuk versierde taart. Ik weet nooit hoe ik deze moet versieren.
Ik doe er meestal gewoon een laag chocolade over, maar dat oogt niet zo mooi...

En cupcakes zijn natuurlijk ook altijd welkom ;)

Marla

Bericht door Marla » zo aug 10, 2008 15:44

Ik vind taarten meestal juist moeilijker te versieren dan cupcakes.

Ik weet niet wanneer je dat feest hebt maar ik zou je aanraden om het boek 'vegan cupcakes take over the world' aan te schaffen. Ik maak in ieder geval voor bijna al mijn taarten en cupcakes gebruik van dat boekje en volgens mij ben ik niet de enige hier die dat doet :)

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » zo aug 10, 2008 15:47

ik gebruik die recepten ook vaak om er een gewone taart of cake van te maken.
soms pas ik wel af en toe de basis recepten aan om een ander smaakje te krijgen.

lena

Bericht door lena » zo aug 10, 2008 16:18

Wat is volgens jullie het allerbeste vegan vanille-cake of cupcake recept? Ik zoek een simpel recept, geen chocola, geen smaakjes. Ik vind genoeg recepten, maar hoewel het idee niet compleet onaantrekkelijk is lijkt het me toch niet zo'n geweldig idee om ze allemaal uit te gaan proberen. De cake is voor een verjaardag waar natuurlijk allemaal niet-vegans komen.

Hier zijn een paar recepten, misschien ook nuttig voor andere mensen die zoeken naar vegan cakerecepten:

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » zo aug 10, 2008 16:33

als je de cake met margarine maakt is ie minder vettig, en iets beter van structuur soms

lena

Bericht door lena » zo aug 10, 2008 17:04

Bedankt! Een goede structuur vind ik heel belangrijk, vooral voor alle mensen die cake met ei gewend zijn. Ik neig dan nu naar de vctotw cupcakes met margarine.

Marla

Bericht door Marla » zo aug 10, 2008 17:13

lena schreef:Wat is volgens jullie het allerbeste vegan vanille-cake of cupcake recept? Ik zoek een simpel recept, geen chocola, geen smaakjes. Ik vind genoeg recepten, maar hoewel het idee niet compleet onaantrekkelijk is lijkt het me toch niet zo'n geweldig idee om ze allemaal uit te gaan proberen. De cake is voor een verjaardag waar natuurlijk allemaal niet-vegans komen.

Hier zijn een paar recepten, misschien ook nuttig voor andere mensen die zoeken naar vegan cakerecepten:
Ik ken alleen de bovenste en ik heb daarbij voorkeur voor die met margarine.

lena

Bericht door lena » za aug 16, 2008 9:31

Ik heb de vctotw variant met margarine gemaakt in een tulbandvorm. Ik had hem 45 minuten in de oven gehad en toen moest ik weg, maar de taart was nog niet gaar (niet zo gek). Ik heb de oven uitgezet en de taart op hoop van zegen laten nagaren in de oven. Toen ik twee uur later terugkwam leek hij gaar. Een dag later was het feest en hij was heerlijk! Dit wordt voor nu mijn standaard "gewone" cake recept. De niet-vegan visite vond hem ook lekker, en ik werd gevraagd om een taart te maken voor iemand anders' verjaardag.

Framboos

Bericht door Framboos » za aug 16, 2008 9:55

Leuk. :D Dan moet ik 'm toch ook maar een keer maken met margarine. Vind 't altijd zo lekker makkelijk met olie...

Have Cake Will Travel's Lemony French Cake is trouwens ook een erg goed basisrecept.

lena

Bericht door lena » ma aug 18, 2008 13:43

Ik had laatst een keer een handmixer gekocht (was maar tien euro bij de Hema) dus ik ben nu altijd wel blij als ik weer een excuus heb om dat ding te gebruiken, zoals in het margarine recept :)

Ik krijg altijd wel goede reacties op mijn taarten, maar volgens mij is mijn bezoek ook niet zo kritisch en moet het toch nog luchtiger kunnen. Hebben jullie een geheim voor echt luchtige cake? Op een cake website vond ik dat DE TRUUK voor luchtige cake zou zijn om je eieren op tijd uit de koelkast te halen, maar ja, die gebruik ik dus niet.

Die lemony cake wil ik ook nog eens proberen. Ik wou dat er binnenkort weer iemand jarig was ofzo!

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 18, 2008 13:56

Hmm, misschien kun je eens zoeken op angel (food) cake? Ik weet wel dat ik al heel vaak gelezen heb dat dus onmogelijk vegan te maken is, maar je zou eens kunnen zoeken...

Angel cake is iig een heel luchtige cake.

Eleonora
Contacteer:

Bericht door Eleonora » ma apr 08, 2013 9:57

Heey allemaal,

Ik wil even dit oude topic omhoog blippen omdat ik een vraag heb aan jullie!
Aankomend weekend vieren we de verjaardag van mijn man. Dit is de eerste keer dat een een grote groep vrienden en familie langskomt nadat ik ben veranderd van life-style.

Mijn vraag aan jullie is; Waarmee kan ik mijn gasten nu echt verrassen qua vegan-lekkerij. Ik wil het graag zelf maken (dus graag geen tips over voorgefabriceerde dingen :P ). Het zijn voornamelijk gasten die gewoon dierlijke producten gebruiken in hun dagelijkse leven. Ik wil ze doen verbazen over hoe lekker Vegan kan zijn, zeker omdat het voor hun de eerste keer is dat ze in aanraking komen met de veganlifestyle en ik ze echt iets lekkers wil voorzetten.

De taarten gaan helemaal goed komen. Ik heb het bakboek van Lisette Kreischer en dat komt helemaal goed. Ik heb alleen een beetje inspiratieloos, en komkommerplakjes en worteltjes vind ik een beetje saai. Ik zat zelf al te denken aan Falafel balletjes met een veganknoflookdip. Mogen best culinaire hoogstandjes zijn :)

Dus graag jullie persoonlijke ervaring met wat jullie echt een lekkere snack vinden voor op een verjaardag! Zowel zoet als hartige hapjes zijn welkom.
Ondertussen ga ik natuurlijk ook verder op onderzoek uit. maar ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaring :)

Alvast bedankt!!!
Hartelijke groet,
Eleonora

)O( Vegan-pagan )O(

http://www.eleoflora.nl
https://etenvanmoederaarde.wordpress.com/

Plaats reactie