ultimate uncheese cookbook

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Boukje

ultimate uncheese cookbook

Bericht door Boukje » ma aug 04, 2008 12:01

Hallo allemaal,

Heeft iemand dit kookboek? En zo ja al dingen uit gemaakt?

Ik heb net de grilled sandwich gemaakt en het zei dat het net zo gooye als kaas moest zijn enzo, maar het is dus totaal geen kaasmaak (ik ben dol op kaas helaas).

Verder was het wel erg lekker geworden.

Ik heb ook de mac 'n cheese sauce gemaakt en die smaak gewoon naar soyamelk :cry: ook niet naar kaas dus. Terwijl ik voor ik het kocht bij amazon toch veel goede reviews heb gelezen. Ik denk nu dat die zijn geschreven door mensen die al tig jaar geen kaas hebben gegeten.

Maar het broodje was dus raar maar lekker.

Iemand anders nog ideeën over dit boek?

Groetjes van Boukje.

Framboos

Re: ultimate uncheese cookbook

Bericht door Framboos » ma aug 04, 2008 17:52

Ze zegt inderdaad dat het echt precies lijkt, en dat doet het dan niet. Ik vind het niet heel erg, want ik heb, muv gesmolten, kaas nooit lekker gevonden. Ik vind die grilled cheese sandwich trouwens wel heel lekker. De broccoli cheese soup (oid) schijnt ook heel lekker te zijn.

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » ma aug 04, 2008 18:27

als er ergens staat dat iets 'precies' lijkt zou ik het eigenlijk al per definitie niet geloven.
Stukjes tofu, brokjes quorn, hapjes valess, allemaal geen vlees (gelukkig maar denk ik dan). Glutenvrij brood lijkt NIET op brood, vegan kaas lijkt NIET op kaas, en probeer maar eens een alternatief te vinden voor brokjes Old Amsterdam..... Lukt je niet :?
Maja, volgens mij is er ook een obsessie om dingen iets te laten lijken. Denk maar eens aan de vegetarische hamburgers, de vega-cordonbleu etc etc. en waarom??

Kan me voorstellen dat je iets lekker vindt en het is jammer om iets te missen, maar volgens mij kun je beter proberen het NIET te vervangen, omdat vrijwel alle vervangers teleurstellend zijn, wat het ook is.... :twisted:
Ik probeerde een tijd lang de kaas op de pizza te vervangen door vegankaas enzo. Nou dat vond ik geen succes, het smaakte daar echt niet naar. Uiteindelijk maak ik nu overheerlijke pizza's, maar dan zonder kaas...

Afijn ik heb het boek dus niet, dus over het boek kan ik niet oordelen, sorry
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos » ma aug 04, 2008 18:47

Hmm, ik heb geen probleem met dingen die gebaseerd zijn op iets (ook al smaken ze er niet naar), als ze op zichzelf lekker zijn dan zijn ze lekker. Klaar.

En in het begin lukte het mij alleen om geen melkijs te eten door bakken en bakken sorbetijs en sojaijs...

Edit: maar je hebt wel gelijk: als je sojakaas gaat eten om kaas te vervangen dan zul je denk ik elke keer teleurgesteld zijn als je echt kaas verwacht.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo aug 17, 2008 19:22

Ik heb dit boek ook, gekocht op basis van de recensies op Amazon, toen ik ging overstappen van vegetarisch naar veganistisch.

Ik heb een tijd lang de Betta Feta veel gemaakt, ook de versie uit het originele Uncheese Cookbook, die sneller is en die ik lekkerder vond. De Betta Feta's zijn vooral geschikt voor koude bereidingen. De laatste tijd maak ik geen Betta Feta's meer, omdat ze het toch niet halen bij de echte feta. Liever naakt dan namaak (eh.. scheerwol?). Met olijven, noten en zaden kom ik ook een heel eind.

De All-Season Blend gebruik ik al bijna een jaar om bouillon van te maken. Maar ik laat veel van de gistvlokken en wat van het zout uit het recept weg en voeg wat sojasaus toe voor de umami-smaak. Dat is dus ook een recept dat ik wel redelijk vind maar waar ik niet echt tevreden over ben.

Parmezano Sprinkles (van sesamzaad) heb ik altijd op voorraad. Is eigenlijk een soort gomasio.

De witte bonen boursin uit het Uncheese vond ik echt niet lekker (weeïg). Eén keer gemaakt en weggegooid. Ik heb nog een paar andere recepten geprobeerd maar was niet onder de indruk.

Het boek staat bij mij in de boekenkast met een heleboel gele plakkertjes erin bij recepten die ik nog zou kunnen proberen. Dit is één van de boeken waar ik erg weinig mee doe.

Het wordt voor mij steeds duidelijker dat ik er niet gelukkig van word als ik dierlijke producten vervang of probeer te imiteren. Wat dat betreft sluit ik me aan bij Jet en Framboos.

Voor mij werkt het erg goed om op internet recepten te zoeken en de verzamelingen van recepten die ik tegenkom door te kijken. Ik haal vaak kookboeken bij de bibliotheek en kopieer de recepten die me leuk lijken. Sommige boeken kan je uit andere steden laten komen via het interbibliothecair leenverkeer. Dat doe ik ook als ik nog niet zeker weet of ik een boek wil kopen.

Framboos

Bericht door Framboos » zo aug 17, 2008 20:16

Vegan kookboeken?

*Martijn*

Bericht door *Martijn* » zo aug 17, 2008 21:48

De boeken van Ben Klok en Arnold Klomberg staan bij ons (in Utrecht) gewoon in de bibliotheek. Klomberg raad ik niet aan. The Ultimate Uncheese, Vegan with a Vengeance en het Vegan Handbook heb ik via IBL geleend. Misschien zijn er nog meer vegan kookboeken via IBL te krijgen. Bij ons is het zo dat, als je een titel opgeeft, de mensen aan de balie kunnen nakijken of het boek ergens in het land beschikbaar is. Het kost dan een of twee euro om het te laten komen.

Voor vegetarische kookboeken geldt ongeveer hetzelfde, alleen het aanbod is veel groter. Het grootste deel van de recepten die ik gebruik komt uit vegetarische kookboeken of van vegetarische sites. De boeken van Nadine Abensur, Anna Penta, Joke Avegaart, Madhur Jaffrey en zo staan bij ons gewoon in de kast. Het boek van Peter Berley was destijds via IBL beschikbaar.

Plaats reactie