Zelfs mini loempia maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Zelfs mini loempia maken

Bericht door Marla »

Ik heb opeens het idee in mijn hoofd gehaald dat ik vanavond mini-loempia's wil maken maar ik kan vreemd genoeg in geen van mijn kookboeken een recept vinden. Heeft iemand van jullie wel eens iets gemaakt, aan de hand van een recept of gewoon zelf verzonnen?

SAB77

Re: Zelfs mini loempia maken

Bericht door SAB77 »

ik heb geen idee of loempiavellen vega zijn, maar zo ja, dan kan je er natuurlijk vanalles inrollen.
(heb even geken op de site van Sping Home Spring Roll Pastry, die zie ik 't vaakst in de winkel liggen en daar staat bij Ingredients: Wheat Flour, Water, and Salt, dus lijkt erop dat t daarmee kan!)
http://www.jslfoods.com/site/products/w ... groll.html

Ik heb wel eens champignon/prei loempia's gemaakt. Je kunt er ook allerlei (juliënne gesneden) groente indoen, wortel, kool, ui, etc met evt rijstnoedels. Frituren tot ze bruin zijn (ik doe ze ook wel eens in de oven, ongeveer 15 minuten voor kleine of 25 minuten voor grote loempia's. Halverwege omdraaien. Worden dan minder knapperig, maar ook veel minder vet. Of voor 'medium vet' bakken in een laagje olie, vaak omdraaien)

Marla

Bericht door Marla »

Dank je, ik ga denk ik inderdaad maar gewoon wat doen. Ik heb uiteindelijk ook nog een recept gevonden, namelijk deze, en die lijken me ook wel lekker en nog gezonder ook. Ik ga dus voor zoiets maar wel met ander sausje en andere groenten erbij, maar met een recept weet ik tenminste ook een beetje hoe ik ze moet rollen :)

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

waar koop je zo'n vellen eigenlijk?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Sakura schreef:waar koop je zo'n vellen eigenlijk?
Ik denk dat je in de Toko of een chinese winkel de meeste kans maakt om ze te vinden.

Marla

Bericht door Marla »

In de toko inderdaad. Ze waren erg lekker en het is vrij makkelijk te doen!

SAB77

Bericht door SAB77 »

oh ja, deze verse loempia's heb ik in Vietnam veel gegeten. Lekker met munt erin! Heb dit soort rijstvellen nog nooit gezien hier, maar ja, ook niet echt naar gezocht... ga maar eens bij een chinese supermarkt kijken, heb er nu ook zin in gekregen ;)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

bij de C1000 heb ik ook wel eens filodeeg vellen zien liggen, alleen niet gekeken of ze vegan zijn, maar dacht wel dat dat over het algemeen wel zo was.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Waarmee plak je ze dicht? In 't restaurant doen we 't met ei...

marjan

Bericht door marjan »

Kan met gewoon water maar ook met beetje diksap (verdund).

Marla

Bericht door Marla »

Die rijstvellen die ik heb gebruikt kleefden van zichzelf al.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

foto's? :) ik had ook al een tijdje in mijn hoofd om loempia's te maken alleen is het er nog niet van gekomen. ben wel benieuwd hoe ze geworden zijn!

Marla

Bericht door Marla »

Nee geen foto's, daar waren ze niet mooi genoeg voor helaas. De rijstvellen die ik had gekocht waren bijna allemaal al beschadigd (kon ik niet zien in de verpakking) dus het werden geen mooi opgerolde rolletjes. Vreemd genoeg was de eerste die ik maakte nog het mooiste.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

aah jammer, maarja zolang ze maar lekker waren :). Ik dacht dat je ze meestal het beste bevroren kon kopen? anders bederven ze toch al snel? Het zal in iedergeval helpen denk ik tegen het beschadigen.. (?)

Marla

Bericht door Marla »

Nee die rijstvellen zijn gedroogd, je moet ze even onder de kraan houden of weken en dan zijn ze klaar. Ze zijn heel dun en doorzichtig. Gewoon rijstnoodles maar dan in de vorm van een vel.

Framboos

Bericht door Framboos »

Oh, ik vond die rijstvellen zulke krengen! Maar met rijstvellen maak je toch ook summer rolls, en met ehm, bij gebrek aan betere naam, tarwevellen, spring rolls (= Nlse loempia).

Die rijstvellen scheurden bij mij ook als een tierelier en ze werden echt heel lelijk, maar met die bevroren loempiavellen gaat het echt heel goed en is veel makkelijker. Dus als je het nog een keer wilt proberen zou ik die een opzoeken.

Plaats reactie