Salade

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
veglife
Leefwijze: veganist

Salade

Bericht door veglife » wo jun 18, 2008 12:07

Ontzettend benieuwd ben ik naar jullie creaties op gebied van rauwkost salades, dit is mijn laatste:

Groen-Wit met Pit!

(Hoeveelheid zelf te bepalen, wel evenredig verdeeld behalve de ui: een halve of een kleintje)
Chinese Kool
Raapstelen
Snijbiet
Bloemkool roosjes
Versnipperd uitje

Wat fijngehakte walnoten en/of een mix van pitjes(zonnebloem/pompoen en pijnboom)

Dressing naar eigen smaak, vaak maak ik een tahinsausje met een koudgeperste(evt. lijnzaad)olie.

Afmaken met gekiemde broccoli en rodekoolzaden, bon apetit!

Marla

Re: Salade

Bericht door Marla » wo jun 18, 2008 12:29

Meestal eten wij een vrij eenvoudige salade bij het eten (naast de gewone groente) die bestaat uit eikenbladsla-melange, olijfolie en balsamico azijn en soms wat tomaat erdoorheen. Af en toe doe ik er ook wat pitjes door, als ik die in huis heb.
In de zomer vind ik het lekker om een maaltijd salade te maken en laatst experimenteerde ik met een salade met een 'oosters' tintje. Ik vond het zelf erg lekker maar mijn vriend niet zo, dus voortaan moet ik hem maar maken als ik alleen ben :)

- sla melange
- gegrilde oesterzwammen in reepjes gesneden
- gebakken peultjes
- bosuitjes
- avocado
- tomaat
- gebakken champignons
- sesamzaadjes

Dressing van klein beetje sesamolie, heeeeel klein beetje wasabi, citroensap en wat japanse sojasaus.

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jun 18, 2008 22:50

Ik mik eigenlijk vrijwel alles in een salade wat ik maar in huis heb.
De basis is meestal iets van ijsbergsla ofzo (lekker handig te snijden, en gaat niet zo snel stuk, maar ook witlof, chinese kool, gewone sla, spinazie noem maar op gaan erdoor); verder: worteltjes, sellerie, rucola, tomaatjes (cherry, tros, wat al niet), komkommer, olijven (zwart, groen), paprika (geel, rood, groen), peulvruchten (boontjes, erwtjes etc), kiemgroenten (taugé enzo), rozijntjes of krenten, pijnboompitten (soms geroosterd, soms niet), meloenpitten, zonnebloempitten, soms wat dry roasted pinda's, soms wat pasta, augurken....., verse kruiden van het balkon, stukjes fruit (ananas, appel etc)
Dressing is verschillend:
-als de salade italiaans lijkt (dus met olijven enzo) dan vaak met italiaanse kruiden, wat peper, en soja cuisine
-citroen/mosterd dressing voor een frisse salade
-ketoembar, laos, djintan, chinees 5 kruiden voor meer oosters (vaak aangevuld met beetje sesamolie en sesamzaadjes)
-provencaalse kruiden met wat olijfolie
-soms wordt een soort aardappelsalade, dan doe ik uitje (bosuitje, lenteuitje, gewoon uitje etc) met gekookte aardappeltjes, sojayoghurt, citroensap, augurk in stukjes, bieslook, beetje knoflook en zout en peper...
-soms heb ik oud brood die ik dan licht rooster, en in stukjes met wat kruiden er door heen gooi
-als ik er fruit doorheen gooi, dan doe ik meestal alleen wat limoen- of citroensap
-soms heb ik aubergine of courgette in huis, als ik die rooster en in stukjes erin gooi, dan maak ik er wel eens wat meer midden oosten achtig iets van met wat ajvar als dressing (dat is van paprikapasta)

Eigenlijk is het gewoon afhankelijk van wat ik in huis heb, en gaat er gewoon zoveel mogelijk groente enzo in :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Apraxia

Bericht door Apraxia » do jun 19, 2008 8:55

Ik probeer er niet té veel in te doen anders wordt het zo'n zooitje met mijn smaakpappillen ;)

Ben momenteel erg van de mango dressing:
Mango pureren, scheutje olie, beetje zout, beetje mosterd, zwarte peper, knoflookje, beetje vruchtenazijn, beetje suiker of ahornsiroop....mmmmm.
Kan ook met frambozen (sorry framboos) maar die zijn zo duur.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 19, 2008 19:50

:bye:

veglife

Bericht door veglife » vr jun 20, 2008 8:49

Kan ook met frambozen (sorry framboos) maar die zijn zo duur
Ja, dat is idd erg jammer. Laatst legde ik 2.25 voor een bakje neer.......

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » vr jun 20, 2008 13:41

Ik gooi altijd spinazie en veldsla in de basis, verder gaan er vrijwel altijd cherrytomaatjes of romaatjes in. Ik wil ook eens experimenteren met pastasalade.

LouLou

Bericht door LouLou » vr jul 25, 2008 22:56

Een lekkere vegan pastasalade kun je het beste met yofu en/of tahini of amandelcreme aanmaken

Plaats reactie