Lekkere pastasauzen!

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
LouLou
Leefwijze: veganist

Lekkere pastasauzen!

Bericht door LouLou » vr jun 06, 2008 10:26

Kom maar op :D

Ik heb gisteren een hele lekkere gemaakt met walnoten:D

jet
Moderator

Re: Lekkere pastasauzen!

Bericht door jet » vr jun 06, 2008 12:51

he, wat toevallig! Ik heb ook een pastasaus gemaakt met walnoten....., alleen was het bedoeld voor over de pizza, dus ik weet niet of je het pastasaus zou mogen/willen noemen.....

hier komt ie:
250 wilde spinazie in pan mikken, en wachten tot het slinkt
ondertussen paddestoelen en walnoten bakken
biologische rode tomatenprut door spinazie mengsel (eerst even spinazie afgieten, anders wordt het kledderig)
dan ook noten en paddestoelen in het mengsel
grof peper malen en erdoor
wat dragon, fenegriek, heel klein beetje oregano, wat chilipoeder en andere kruiden naar eigen inzicht
paprika in stukjes erdoorheen roeren,
op de pizza mikken.....
...ff wachten..... PIZZA!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

LouLou

Bericht door LouLou » vr jun 06, 2008 22:40

Interessant, Klinkt lekker:D

Met linzen is ook lekker, gewoon alle groenten die nog in je groentenla liggen opsnijden en bakken, in een ander pannetje rode linzen koken met een blik tomaten, en als het klaar is bij elkaar....Bij hartige trek de beste oplossing!

jet
Moderator

Bericht door jet » vr jun 06, 2008 23:03

ik maak met linzen en tofu ook wel eens bolognese saus.
Tofu prakken en in pan gooien en opbakken, kruiden erbij, en scheutje ketjap
uitje erbij bakken, worteltje heel klein gehakt
klein beetje tomatenpuree (anders wordt het rode saus ipv bruinig) +kruiden
en dan wat linzen erdoor roeren.....

je kunt het zoveel of zo weinig op 'echte' bolognese laten lijken als je maar wilt :)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Gast

Bericht door Gast » wo jun 11, 2008 14:03

Ik was altijd bang dat ik geen pasta meer zou kunnen eten als vegan, omdat je bij pasta altijd gehakt of kaas hoort te eten, maar het is me heel erg meegevallen

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 11, 2008 14:21

Gast schreef:omdat je bij pasta altijd gehakt of kaas hoort te eten,
Wie zegt dat?

Marla

Bericht door Marla » wo jun 11, 2008 20:00

Framboos schreef:
Gast schreef:omdat je bij pasta altijd gehakt of kaas hoort te eten,
Wie zegt dat?
Haha, dat is net zoiets als in de laatste allerhande, een verhaal van een moeder van een kind dat oa koemelk-allergie heeft. Ze zei letterlijk "... is dol op pizza, maar ik heb tot nu toe nog geen pizza zonder kaas kunnen bedenken."
Ehh? Bedenken? Wat valt er te bedenken? Je laat de kaas toch gewoon weg?

Framboos

Bericht door Framboos » wo jun 11, 2008 20:13

Daar heb ik toch altijd een beetje moeite mee; met heel veel lactose-intolerante mensen die gewoon niet op zoek gaan naar alternatieven.*

Of bv. een jongetje met ei-allergie. Had op zijn (ik geloof) negende verjaardag nog nooit een taart gehad en dat vond ze zo sneu. Euhm, en dan wacht je acht jaar (ik neem aan dat zoiets pas vanaf het eerste jaar oid aan het licht komt) om eens te kijken of er misschien een manier is...

En euh, alsof Italianen bij elke pizza of pasta kaas of gehakt eten. En zij hebben het toch redelijk uitgevonden dacht ik...

*Tjongejone, ben ik even lekker aan het generaliseren... :oops:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do jun 12, 2008 11:18

Ik snap het ook niet, de schoonzus van mijn zus, heeft een kind met lactose-intolerante. Nu heeft ze ontdekt dat, dat jongetje wel taarten kan eten die ik dus maak, terwijl mijn zus dat al 2 jaar aanhaalt. Zo vertelde mijn zus dat ze eens gingen kaas fonduen en een choco fundue feestje hadden en toen mocht hij gewoon niets eten van zijn ouders en kreeg hij gewoon brood.. terwijl ze ook even pure chocolade mee hadden kunnen nemen, fruit om er in te dippen etc...

Er zijn zoveel opties, of sommige ouders dan gewoon een beetje dom zijn of lui ik weet t niet.. vind het wel erg zielig allemaal!

wel 'n beetje off topic he!

Heerlijke pasta sauzen zijn ook snel gemaakt :) ik ben erg dol op allerlei groenten heel fijn snijden en allemaal even wokken, dan tomaten saus en gepelde tomaten (uit blik, even fijn maken) erbij, lekker wat knoflook, zout en veel verse kruiden wat je maar lekker vind en dat samen even lekker laten pruttelen. Dan trekken alle groente smaken in de saus.

Dan kun je altijd nog tofu gehakt bakken er door heen doen of tufu fijn prakken, soja saus erover heen, fijn uitje snipperen, kerrie poeder, knoflook poeder erbij en dan even mooi goud bruin baken. De tofu dan later over de pasta heen doen.. erg lekker. Geeft wat meer ballen aan je pasta ;)

(pas een stuk gelezen dat italianen vaker tomaten uit blik gebruiken dan vers aangezien de tomaten die ingeblikt worden langer aan de plant kunnen hangen (beter kunnen rijpen) dan de tomaten die nog vervoert enzo moeten worden.)

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 11:29

Wat sneu voor zo'n jochie zeg... Zorg dan iig dat hij iets lekkers heeft, niet gewoon brood... (nou vind ik vers gebakken brood echt heerlijk, maar het zal vast niet verse focaccia geweest zijn :mrgreen: )

On topic: edelgist/nutritional yeast/voedingsgist/nooch over pasta is ook erg lekker.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do jun 12, 2008 12:05

Framboos schreef:Wat sneu voor zo'n jochie zeg... Zorg dan iig dat hij iets lekkers heeft, niet gewoon brood... (nou vind ik vers gebakken brood echt heerlijk, maar het zal vast niet verse focaccia geweest zijn :mrgreen: )
Nee gewoon supermarktbrood, dat is het erge want mijn zus zegt ook ze letten totaal niet op E-nummers etc. alleen waar duidelijk is of waarvan ze van de dokter gehoort hebben dat er melk inzit mag hij niet. :S
Framboos schreef:On topic: edelgist/nutritional yeast/voedingsgist/nooch over pasta is ook erg lekker.
Dat heb ik vaker gehoord maar geeft het meer textuur of vult het dan beter of is het puur smaak..?

Framboos

Bericht door Framboos » do jun 12, 2008 12:38

Smaak. Net zoiets als parmezaanse kaas, ook qua vulling/grootte/etc.En heel veel B-vitamines. :wink:

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » do jun 12, 2008 13:14

nice :)

jet
Moderator

Bericht door jet » zo jun 15, 2008 16:19

mijn vriendje lust geen broccoli, dus laatst had ik een hele stronk over voor mij alleen....
Toen die maar in stukjes gedingest, met een klein beetje water 'gewokt' en vervolgens met wat cuisine, edelgist, kruiden en zout een 'kaas' sausje gemaakt. Sjonge, dat was lekker! (Hetzelfde trouwens ook een paar keer met wilde spinazie gedaan, ook erg jummie)

LouLou

Bericht door LouLou » ma jul 14, 2008 20:01

Pizza met pesto ipv kaas(wel zelfgemaakte, in pesto zit ook kaas) is ook lekker, er moet wel wat vet op de pizza, anders word ie niet goed....

Plaats reactie