zelf seitan maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wen

zelf seitan maken

Bericht door Wen »

Wie heeft er hier al eens "geslaagd" zelf seitan gemaakt?
Ik heb net vegan with a vengeance toe gekregen en er staat een recept voor seitan in. Is het moeilijk zelf te maken? Wat is vital wheat gluten flour en waar kan ik het kopen?
Ik vroeg me ook af welk merk lekkere gistvlokken heeft?

Groetjes,
Wendy

Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: zelf seitan maken

Bericht door Sakura »

ik maak dat meestal zelf, omdat dat goedkoper is dan in de winkel.
ik heb mijn gluten in het bakkershuis gekocht in gent.

Veg_eric

Bericht door Veg_eric »

Wen schreef: Ik vroeg me ook af welk merk lekkere gistvlokken heeft?
Zijn er verschillende merken dan? Ik kan ze alleen krijgen bij de natuurwinkel (en niet echt goedkoop)

Ik heb zelf nog niet seitan gemaakt voor de seitan, maar heb al wel een paar keer een "Seitan 'O Greatness" rol gemaakt, en dat beviel goed.

Zoals deze http://blog.fatfreevegan.com/2007/04/ve ... eroni.html" target="_blank maar met een iets ander recept.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik maak het regelmaatig, op youtube staan ook wat filmpjes hoe je het kunt maken. Ik was het vaak wel een tijdje onder de kraan, maar een vriend van me maakt altijd heerlijke seitan voor op de bbq en hij wast het niet. Maarja hij kan gewon in Austin de gluten in de winkel kopen die ook alle recepten aangeven...

hier bestel ik altijd de tarwe glutten poeder, aangezien ze het niet verkopen in de natuur en bio winkels bij mij in de buurt. Ik denk niet dat je het aan merken kunt gaan proeven aangezien je toch met kruiden enzo werkt.. maar ik het het zelfs al eens gemaakt met tarwemeel en daar lukte het ook mee, heb t toen alleen gebruikt om het te frituren.

Het is echt leuk om te maken en de eerste keer leek t veel werk, met al het schoon spoelen, maar dat valt hartstikke mee! En in vegan with a vengeance hoef je t niet 3x te spoelen ofwel? weet t niet zo gauw uit mijn hoofd.

Wen

Bericht door Wen »

VEMP

Bericht door VEMP »

Heb nu een paar keer zelf seitan gemaakt. Wel lekker. Maar als ik hem wat stevige wil maken, dan wordt hij wat taaier. Moet ik hem langer koken? Of ik stukken snijden en dan koken? Iemand tips?

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

M'n moeder maakt het ook altijd zelf, Sabine kan gluten kopen bij de molen in Wageningen. Ik vind het erg lekker iig :D

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

VEMP schreef:Heb nu een paar keer zelf seitan gemaakt. Wel lekker. Maar als ik hem wat stevige wil maken, dan wordt hij wat taaier. Moet ik hem langer koken? Of ik stukken snijden en dan koken? Iemand tips?
het is wel normaal dat hij dan chewy-er word. Wil je de seitan minder vochtig of wat bedoel je met steviger? Het kan zijn dat je het iets langer moet uitspoelen voordat je het gaat koken, je kunt het in folie koken dan neemt het geen vocht op of je doet maar een kein laagje water in de pan en doet er een deksel op, dan stoomt het voor de helft en dan krijg het vaak ook al steviger.

Plaats reactie