tajine

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

tajine

Bericht door Sakura »

ik heb een tajine voor mijn verjaardag gekregen, en nu vraag ik mij af wat ik er mee kan doen. hoe moet ik die behandelen? op welke manier maak je daar dingen in klaar (oven, op het vuur)? en vooral: wat kan ik erin klaarmaken?
iemand tips?

jet
Moderator

Re: tajine

Bericht door jet »

klinkt als een goed excuus om lekkere couscous recepten en oosterse stoofpotten enzo te maken.....
Ik heb er zelf geen, dus ook geen idee hoe je het kan doen, helaas, dus ik ben ook wel benieuwd.. :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

oow mijn zus heeft er ook een :)!! Je kunt de tajine gewoon onder de kraan schoon maken.

Ten eerste zet je hem gewoon op n gas fornuis (weet niet hoe t werkt met andere fornuizen dat moet je even uitzoeken) en je kunt het verwarmen en n beetje olie in doen en daar wat tofu blokjes ofzo in laten pruttelen :) en daar vervolgens alle groentes bij doen die je lekker vind en als hij goed warm is van het vuur halen en de boven kant er op laten staan en dat dan een tijdje laten staan. Dan worden de groentes gestoomt. Door de vorm trekt de damp omhoog maar druppelt het vocht weer omlaag.

is heel leuk om mee te koken!! Je kunt er ook teentjes knolook of andere grofe sterke kruiden bij in doen, door de stoom komt de smaak (subtiel) vrij en kun je de knoflook enzo er gewoon weer tussen uithalen. Is ook erg lekker hoor! En een gemakkelijke manier van koken.

en idd je kunt er ook couscous bij doen wat je eigenlijk maar lekker vind!

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ooow vergeet te vertellen dat je hem wel eerst in water moet laten staan voor gebruik!dat is wel belangrijk.
Ik heb die van mijn zus toen wel een nacht en halve dag ofzo in het water laten staan. Ook als je hem maar heel weinig gebruikt kun je het beste voor gebruik nog even in water zetten.

en ja hij kan ook in de oven.. alleen zie ik ze steeds vaker ergens vrij goedkoop staan dus al te hooge temp. in de oven zou ik niet proberen.. en volgens mijn zus kan hij wel op elec. kookplaten.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

bedankt!

Eagle

Bericht door Eagle »

Ik zag bij de wereldwinkel een receptenboekje voor de tajine in de voorjaarsfolder op pagina 7.

http://nieuw.wereldwinkels.nl/nl/menu/V ... older_2008

Edit: ik heb zojuist het boekje gezien in de wereldwinkel, maar het is niet vegetarisch/veganistisch. Ik had een diervriendelijker beeld van de Wereldwinkel. Excusez-moi voor het plaatsen van bovenstaande informatie. :oops:

Plaats reactie