Wat voor soort ijs maak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Wat voor soort ijs maak jij vandaag?

Bericht door Fynnya » za jul 24, 2010 22:18

Truus schreef:
Fynnya schreef:sojayoghurt met fruit ... En als ik die nou gewoon invries, heb ik toch lekkere ijsjes
Sojayoghurt kun je beter eerst door de ijsmachine draaien, anders krijg je ijskristallen, niet lekker.
Dat herinner ik me inderdaad van toen ik het vroeger wel eens maakte. Maar heb helaas geen ijsmachine, en ik vind met ijskristallen nog steeds lekker als het een warme dag is. Maar met een ijsmachine is het wel veel lekkerder inderdaad.

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » za jul 24, 2010 22:37

Fynnya schreef:Maar heb helaas geen ijsmachine
Misschien is dit iets voor jou? Je kunt ook de ijskristallen verminderen door het tijdens het bevriezingsprocess vaak uit het vriesvak te halen en met een elektrische mixer opschuimen. Voor mij te veel werk.

Lianne

Bericht door Lianne » wo aug 04, 2010 22:50

Ik heb vandaag sorbetijs gemaakt, want de rode bessen moesten op. Samen met een handje blauwe bessen uit eigen tuin. Beetje zoet, eerste keer, maar wel lekker en zeker voor herhaling vatbaar met een beetje minder suiker. :D

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 05, 2010 8:34

Ik had gisteren een heerlijke bloemkool-tofugehaktovenschotel. Vanavond de restjes met chinese vegaburger, black pepper steak :heart:

Truus

Bericht door Truus » do aug 05, 2010 9:07

Ananas schreef:Ik had gisteren een heerlijke bloemkool-tofugehaktovenschotel.
Dit zal wel per abuis in de verkeerde draad beland zijn, maar de instructies van mijn ijsmachine bevatten inderdaad meerdere recepten voor hartig ijs.

Ananas

Bericht door Ananas » do aug 05, 2010 15:36

hahaha ja ik dacht dat ik dat in de ´wat eten we vandaag´ draad had gepost :mrgreen:

Fynnya

Bericht door Fynnya » ma mei 16, 2011 8:25

Ik heb van de week opeens bij toeval heerlijk ijs ontdekt :D
Ik ging een smoothie maken, maar omdat ik weinig tijd had, heb ik het diepvriesfruit gewoon bevroren gepureerd in plaats van het eerst te ontdooien. Het is lastig te pureren, omdat het eigenlijk te taai is voor de staafmixer, maar het was echt heerlijk geworden! Echt een van de lekkerste soorten ijs die ik ooit gehad heb. Ik denk dat ik dat deze zomer vaak ga maken. En het is gezond, geen onnodige toevoegingen, alleen aardbei en mango uit de diepvries, wat yoghurt en cacao. Die dingen eet ik sowieso al als smoothie, dus dan geldt dit ijs niet eens echt als snoepen. :mrgreen:

Truus

Bericht door Truus » ma mei 16, 2011 16:20

Fynnya schreef:diepvriesfruit gewoon bevroren gepureerd
Zo maak ook ik sorbet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr nov 09, 2012 15:25

Chocoladeijs met kokos en banaan.

:lol: Ik wilde lekkere chocolatjes maken, maar het werd ijs. :chef: Het ging als volgt:

In een pannetje smolt ik chocola en roerde er soyamelk en kokosschaafsel door. Ik had het nog niet eerder gedaan en had al een vermoeden dat ik er teveel soyamelk in deed, maar ik wilde melksmaak krijgen. Ik houd helemaal niet van pure chocola.

Ik schepte met een theelepel een bodempje in een kleine rubbere cupcakevorm, daarin legde ik een schijfje banaan, iets groter dan een dobbelsteen en daaroverheen schepte ik weer chocola en ik maakte het af met wat kokokschaafsel bovenop en een beetje sesamzaad. Het zag er heerlijk uit.

Maar het werd tijdens het afkoelen niet hard, ook niet in de koelkast. Toen heb ik het maar anderhalf uur in de vriezer gezet en nu heb ik heerlijke ijsjes! :grin:

Truus

Bericht door Truus » vr nov 09, 2012 15:56

Hmmm, ziet er heerlijk uit.

I.p.v. banaan gebruik ik een bolletje van (ongezoute) pindakaas of notenmoes gemengd met fruitbeleg of dadelstroop. Ik steek er een cocktailprikker doorheen zodat de kleinkinderen/gasten geen vieze handen krijgen. Omdat het zo zoet is kan het direct uit de vrieskast gegeten worden maar dan krijg je de prikker er niet meer doorheen.

TonyJello

Bericht door TonyJello » vr nov 09, 2012 20:40

Ja, je kan er vanalles in doen. Wat jij zegt lijkt me ook erg lekker.

Een volgende keer kan verschillende maken en dan bijvoorbeeld twee stuks, uit de vorm, op een schaaltje zetten en er wat slagroom overheen of erbij doen en dan eten met een lepeltje...

Ik zie het al voor me, leuk en lekker! :D

Ik neem er NU nog eentje! :grin:

Marla

Bericht door Marla » wo aug 14, 2013 15:24

Marla schreef:Tip voor de mensen die nog geen ijsmachine hebben maar er wel graag een willen: bij de dirx kun je ze nu kopen voor 14,95!
Ik heb er vandaag een aangeschaft dus ik ga binnenkort ook lekker experimenteren met zelf gemaakt ijs. Hebben jullie eigenlijk die kookboeken met ijsrecepten (vice cream & vegan scoop) en zo ja, bevallen die een beetje?
Haha wat erg, bovenstaande schreef ik meer dan drie jaar terug en ik heb dat apparaat nog steeds nooit gebruikt :oops: Maar daar gaat verandering in komen! Toen ik dit op fb langs zag komen besloot ik dat ik echt aan de bak moest: http://www.buzzfeed.com/rachelysanders/ ... am-recipes
Ik wilde makkelijk beginnen dus ik heb net het mengsel gemaakt voor het kokos-chocoladeijs, super simpel! Vanavond dan in de machine doen, ik hoop dat het lukt.

JesseL

Bericht door JesseL » wo aug 28, 2013 13:27

Wij hebben sinds kort ook eindelijk een ijsmachine. Al veel lekkere soorten gemaakt. Maar nu is de Alpro Yofu in de aanbieding bij AH dus dachten we ook gewoon een pak Mild en Creamy Aardbeien in de machine te doen. Zou dat lekker worden of moet er meer vet/suiker/stevia etc door?

Truus

Bericht door Truus » wo aug 28, 2013 17:00

JesseL schreef: Zou dat lekker worden of moet er meer vet/suiker/stevia etc door?
Ik doe voor een van mijn kinderen wel eens twee potjes Sojade met wat zoetstof in de ijsmachine, en dat wordt heerlijk. Dus ik zou zeggen, probeer het eerst zonder toevoegingen, tenzij je lijdt aan ondergewicht...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo aug 20, 2014 21:37

Aardbeien- en pindakaasijs! Omdat dat werd genoemd in Harry Potter en ik die combinatie sindsdien altijd heb willen proberen. :mrgreen:

Overstand

Bericht door Overstand » do aug 21, 2014 1:36

haha Bonnie was die lekker?!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo aug 27, 2014 22:08

Overstand schreef:haha Bonnie was die lekker?!
Jaa best wel. :mrgreen: Beter dan ik had verwacht. Misschien ga ik het nog wel eens maken.

Ik ging nog op zoek naar ijshoorntjes want ik dacht dat die die ze bij de AH hebben vegan waren maar toen ik ging kijken zat er wei in. ._. Nouja, ik wilde ze toch eigenlijk meer voor het idee dan voor de smaak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Brchj

Bericht door Brchj » do aug 28, 2014 13:17

Dat is een rare combinatie, maar het klinkt inderdaad niet vies haha! :)
ik wil mijn ijsmachine ook weer eens gebruiken, maar met dit weer heb ik niet zo'n behoefte aan ijs..
Lieve Nugget! <3
Clover

indra

Bericht door indra » do aug 28, 2014 22:16

in China bonenijs gegeten. niet zoet, wel bzonder lekker, soort van gekookte mungboontjes zaten erin..

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr aug 29, 2014 11:43

Brchj schreef:Dat is een rare combinatie, maar het klinkt inderdaad niet vies haha! :)
ik wil mijn ijsmachine ook weer eens gebruiken, maar met dit weer heb ik niet zo'n behoefte aan ijs..
Ja, da's wel jammer, net nadat ik hem uit de kast had gehaald ging het zomerse weer een beetje weg. Aan de andere kant, het ijs stolt beter in een koude keuken. :) En ik lust altijd wel ijs.

Dat bonenijs lijkt me ook bijzonder!

Plaats reactie