Wat voor soort ijs maak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Bonnie
Contacteer:

Re: Wat voor soort ijs maak jij vandaag?

Bericht door Bonnie » za jun 21, 2008 18:21

Jij maakt heel veel ijs! het klinkt wel erg goed allemaal, ik moet die schaal ook maar weer eens in de vriezer gaan zetten :-D

Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Sakura » za jun 21, 2008 18:29

ik eet tijdens de examen ijs ter ontspanning, vandaar dat ik er veel maak :D

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura » ma jun 30, 2008 11:12

We hadden gisteren een vegan BBQ, en voor dessert heb ik ijs gemaakt:
bountyijs (kokos en chocolade), snicker (pindakaas en chocolade), dubbel chocolade (chocolade met chocolade stukjes) en aardbei roomijs.
daarbij was er ook nog chocolade saus en karamel saus.
iedereen vond het superlekker!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jul 13, 2008 17:37

Mmm al die combinaties met chocola erin klinken goeeed ^_^

Ik heb vandaag geprobeerd pistache ijs te maken, had ik nog nooit op. Heb een beetje gegoogled naar recepten en uiteindelijk gewoon pistachenoten in de keukenmachine gedaan met agave, wat water en amandelextract en daar sojatoo uit een pakje doorheen gemixt. Ik vond 't lekker en volgens m'n vader smaakt het ook naar "echt" pistacheijs, dus het is wel goed denk ik ^^

Was wel vervelend dat ik helemaal geen ongezouten, ongeroosterde pistachenoten kon vinden... Ik heb ze nu gepeld (rotwerk!) en daarna afgespoeld en in heet water laten weken. Ze smaakten daarna niet zout meer en waren ook wat zachter, dus dat was wel weer handig voor het pureren.

Framboos

Bericht door Framboos » zo jul 13, 2008 17:41

Klinkt goed!!

Ik koop ongezouten, ongeroosterde pistachenoten op de markt (bij de Jumbo heb je trouwens zakjes met al gepelde, ongezouten en geloof ook ongeroosterde noten, bij de bakproducten - wel heel duur natuurlijk). Op de markt hebben ze nl alle noten ook ongebrand omdat ze dat zelf doen. :D

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jul 13, 2008 17:57

Oooh ja ik heb ook niet héél uitgebreid gezocht eigenlijk (: in de paar winkels waar ik keek hadden ze ze alleen gezouten. Op de markt kopen is idd wel een goed idee.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jul 13, 2008 18:38

Ik had er ook nog een beetje citroensap ingedaan, dat was ik vergeten :)

bedankt voor de tips over pistachenoten kopen, trouwens!

Anna

Bericht door Anna » ma sep 15, 2008 20:23

inmidels worden de dagen alweer kouder, maar toch...
ik heb voor mn verjaardag een ijsmachine gekregen, eentje met een koelelement die je in de vriezer moet bewaren. ik heb er 1x ijs mee gemaakt, maar dat werd niet echt hard, ik heb het in de vriezer verder moeten laten invriezen. in de instructies staat dat de bak ook in de vriezer moet, maar die is veel te groot en ik kon me niet voorstellen dat het daaraan lag...maar misschien toch wel? heeft iemand tips? alvast bedankt.

Framboos

Bericht door Framboos » ma sep 15, 2008 20:45

Hmm, mijn bak is mijn koelelement, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Maar ijs in de ijsmachine wordt nooit zo hard als ijs dat je in de winkel koopt. Belangrijk is wel om alles zo koud mogelijk te hebben (mss zelf je mix al even een half uur in de vriezer zetten), dus ik kan me voorstellen dat de bak in de vriezer zetten geen probleem is.

Anna

Bericht door Anna » di sep 16, 2008 12:47

bedankt voor de tip framboos. ik zal de volgende keer proberen alles in de vriezer te proppen :D

lena

Bericht door lena » vr jul 09, 2010 20:36

Ik heb vandaag bosbessenyofu in de ijsmachine gedaan. Het was lekker, maar smaakte gewoon naar goed koude yofu, het werd niet echt ijs. Ik weet niet of het langer moet (ik had hem 20 minuten laten draaien) of dat er toch wat meer vet in moet.

Jullie nog lekker ijs gemaakt de laatste tijd?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za jul 10, 2010 20:34

Ohhhh dit klinkt goed allemaal! We hadden het er vandaag net over dat we misschien ook een ijsmachine moeten kopen (na het eten van Prof Grunschnabel ijs).
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

cavia

Bericht door cavia » zo jul 11, 2010 15:12

Wat je ook kunt doen is stokjes in kleine bakjes yofu steken en die in de vriezer zetten! Dat deed ik vroeger nml. altijd met danoontjes! haha

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » zo jul 11, 2010 16:40

cavia schreef:Wat je ook kunt doen is stokjes in kleine bakjes yofu steken en die in de vriezer zetten! Dat deed ik vroeger nml. altijd met danoontjes! haha
Haha, ja! Ik zat pas door een la met keukenspulletjes te zoeken en toen vond ik die stokjes die je vroeger bij danoontje kreeg, dus ik wilde dat ook gaan uitproberen :-D lijkt me lekker, bijvoorbeeld met die carameltoetjes van alpro...

cavia

Bericht door cavia » zo jul 11, 2010 17:04

of gewoon met naturel yofu en banaan en door pureren en bosbessen erdoor roeren, in zo'n waterijsbakje doen, mmmmm.
http://webpaspoort.wereld.nl/wc_filewra ... 120934.jpg

Truus

Bericht door Truus » za jul 17, 2010 23:14

Bonnie schreef:
cavia schreef:Wat je ook kunt doen is stokjes in kleine bakjes yofu steken en die in de vriezer zetten!
met die carameltoetjes van alpro...
Heb ik wel eens geprobeerd, was niet geslaagd.

Overigens kreeg ik van de week plotseling een onweerstaanbaar verlangen naar Frozen Yoghurt. Dus ik heb de ijsmachine van zolder gehaald, waar hij stond omdat alles dat ik ooit geprobeerd had toch mislukte.

Daar heb ik ingestopt wat ik normaal nooit aanraak, omdat ik niet van nep houd:
nepyoghurt (soyade)
nepoploskoffie (van dat granenspul, droog, niet gezet)
nepsuiker (stevia)

Ik dacht, dit zal wel mislukken want zonder suiker krijg je nooit de juiste textuur. Maar nee, het was perfect, heerlijk! Ben niet zo verwend, heb geen idee hoe echte Frozen Yoghurt smaakt, maar vond dit toch een traktatie. Zelfs m'n man die niet zo van ijs houdt heeft er een paar hapje's van genomen.

Marla

Bericht door Marla » vr jul 23, 2010 14:42

Tip voor de mensen die nog geen ijsmachine hebben maar er wel graag een willen: bij de dirx kun je ze nu kopen voor 14,95!
Ik heb er vandaag een aangeschaft dus ik ga binnenkort ook lekker experimenteren met zelf gemaakt ijs. Hebben jullie eigenlijk die kookboeken met ijsrecepten (vice cream & vegan scoop) en zo ja, bevallen die een beetje?

Framboos

Bericht door Framboos » vr jul 23, 2010 20:08

Ik heb vegan vice. Vegan scoop heb ik een aantal keren doorgebladerd. Op de site van Julie Hasson, Everyday Dish, kun je zijn recept voor vanille-ijs en peanut butter ice cream vinden. Erg lekker, maar hangt wel van je ingredienten af.

Tja, wat ik van die boeken vindt: erg lekker ijs, maar de recepten zijn eigenlijk allemaal hetzelfde, alleen andere toevoegingen. Roughly: Vegan vice maakt ijs op basis van cashewnoten, water en maple syrup. Vegan scoop meestal op basis van soy creamer en soy milk. En dan bij choc chip... choc chips toevoegen. Voor maple-walnut... juist, walnoten toevoegen. Ik chargeer nu nogal, en vind het ijs uit vegan vice briljant lekker (en calorierijk, haha). Heb je wel eens boojabooja-ijs gehad? Dat is zelfde als vegan vice.
Ik denk ook dat dat ijs is dat je makkelijker aan anderen voor kunt zetten, omdat er geen sojasmaakje aanzit.

Hm, heb je hier iets aan? In V'con staan trouwens ook wel een paar ijsrecepten.

En nog een hm. Nu heb ik erg zin in ijs.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » za jul 24, 2010 13:59

Ik eet echt bijna nooit ijs, omdat ik niet wil snoepen. Maar ik bedacht me dat ik wel regelmatigs smoothies drink/eet, van sojayoghurt met fruit (en vaak cacao), en dan niet om te snoepen, maar voor de voedingsstoffen. En als ik die nou gewoon invries, heb ik toch lekkere ijsjes, en krijg ik toch geen extra calorieën en zoetsel in mijn lijf.
Tenminste, dat hoop ik. Hoe zit dat eigenlijk met bevroren fruit? Als het eerst gepureerd wordt en dan bevroren, blijven de vitamines en alles nog een beetje in stand of wordt het lekker-maar-nutteloos?

En als ik weer een blender heb, ga ik weer "Thrive-ijsjes" maken :mrgreen:
Van die bevroren energy-bars, die zijn echt zóóóó lekker!

Truus

Bericht door Truus » za jul 24, 2010 22:15

Fynnya schreef:sojayoghurt met fruit ... En als ik die nou gewoon invries, heb ik toch lekkere ijsjes
Sojayoghurt kun je beter eerst door de ijsmachine draaien, anders krijg je ijskristallen, niet lekker.
Fynnya schreef:Hoe zit dat eigenlijk met bevroren fruit? Als het eerst gepureerd wordt en dan bevroren, blijven de vitamines en alles nog een beetje in stand
Men zegt van wel. Fruit dat vlak na de pluk ingevroren wordt behoudt de voedingsstoffen zelfs beter dan fruit dat eigenlijk niet zo vers meer is. Helaas is veel van het "vers" fruit dat we kopen minder vers dan we denken.

Als je voldoende groenten eet heb je er niet persé fruit bij nodig, maar vooral voor b.v. kinderen die niet van groenten houden kunnen vruchtenijsje's een uitkomst zijn.

Ik maak voor de (klein)kinderen ijslollies in vormpje's [foto hierboven bij cavia]. Daarvoor gebruik ik verse, onverdunde en ongezoete sap van vruchten als sinaasappel, (water)meloen, druiven, enz. Omdat de druiven velletje's en mogelijk pitten hebben, vang ik de sap op door ze boven een kom in een vergiet te laten uitlekken. Een zeef raakt te snel verstopt.

Ik probeer nog steeds sorbet te maken van verse vruchtenmoes. Behalve met bananen is het me nooit gelukt, zelfs niet in de ijsmachine. Het wordt niet zacht. Heeft iemand tips voor mij?

PS aan Bonnie: de vla van Alpro kun je door de ijsmachine draaien. Het wordt dan geen Ben & Jerry, maar is lekkerder dan zonder ijsmachine in te vriezen.

Plaats reactie