Minder vet en minder suikerrijk eten

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Framboos

Minder vet en minder suikerrijk eten

Bericht door Framboos » za dec 29, 2007 20:23

Ik wacht niet tot 1 januari, maar ben nu alvast begonnen met iets gezonder eten (minder suiker, minder vet). Wie heeft er goede tips om recepten 'lighter' te maken (niet met zoetstoffen - dat is troep) door bijvoorbeeld olie te vervangen door appelmoes? En wat zijn je top-lightrecepten zonder/met een klein beetje vet en suiker?

Ik heb al wel een stapeltje, maar ben nog op zoek naar nieuwe... En Fontanelle bijvoorbeeld post wel regelmatig over 'fat free...' en 'fat free...'.

Fontanelle
Leefwijze: veganist

Bericht door Fontanelle » za dec 29, 2007 20:36

dit is een relaxte fatfree website (vegetarian)
de vegan recepten staan aangeduid:
http://www.fatfree.com/

deze site staat vol vegan fatfree recepten:
http://www.fatfreevegan.com/

en dit is echt een amazing blog met fatfree vegan recipes:
http://blog.fatfreevegan.com/

Framboos

Bericht door Framboos » za dec 29, 2007 20:58

Jaa, die blog van Susan V ken ik. De pineapple coffee cake en de coconut chai breakfast cake heb ik beiden wel eens gemaakt en een van de twee vond ik toen vooral erg lekker. (Ik vind trouwens haar niet-zoete recepten niet altijd even geweldig, maar dat terzijde). Alleen jammer dat ze vaak geen vet gebruikt, maar dan een cup of meer suiker. :? De pineapple coffee cake wil ik snel gaan maken, maar dan met agave ipv suiker.

Fatfree.com heb ik ooit wel eens gezien, maar was ik al weer vergeten. Zag net wat recepten die ik zeker moet gaan proberen... thanks dus!

Gisteren heb ik deze pumpkin-raisin muffins gemaakt (suiker vervangen door agave). Je proeft natuurlijk wel dat ze niet mierzoet zijn, maar ik vind ze lekker.

Vandaag* heb ik deze date bars gebakken. Een deel met dadels, een deel met pruimen en een deel met vijgen. Erg lekker, al moest er wel meer sojamelk en appelmoes bij om het deeg een beetje vochtig te krijgen.

Een van mij all-time favorites (en ondanks de geen suiker- geen fat de favoriete snack van mijn moeder: banana oat bars van dr. Fuhrman (tweede recept). Daar staat trouwens ook een recept voor fudge die echt vreselijk lekker is.

Op de site van -url=http://www.hacres.com/recipes/recipes.asp]Halleluja Acres
staan heel veel raw recepten, zonder toegevoegde olie en suiker. Je moet alleen even door de rest heenkijken. :wink:

En Full Meal muffins van Schmooed Food natuurlijk! In de boeken van Dreena Burton staan ook nog een paar favo's, maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan als je die boeken niet hebt.

*Het grootste deel van de muffins is de vriezer ingegaan, mocht iemand zich afvragen waar ik het allemaal laat.
:wink:

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » za dec 29, 2007 21:05

ik vind agave juist behoorlijk zoet :)

Framboos

Bericht door Framboos » za dec 29, 2007 21:19

Ja, agave is ook heel zoet, maar als je maar twee squirts door 16 muffins doet (nog niet eens twee tablespoons zoals eigenlijk met de suiker moest), dan worden je muffins echt niet zoet. :wink:

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » zo dec 30, 2007 9:47

is dat nu eigenlijk lekker; dadels als zoetmaker ?
als ik het ergens zie staan krijg ik spontaan de bibbers.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » zo dec 30, 2007 9:55

dadels werken echt heel goed. Ik snij ze eerst altijd heel fijn en dan doe ik ze nog in de foodprocessor. Vaak mix ik het dan ook met een beetje cocos die combinatie is echt heel lekker.

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 30, 2007 10:03

Fontanelle schreef:is dat nu eigenlijk lekker; dadels als zoetmaker ?
als ik het ergens zie staan krijg ik spontaan de bibbers.
Als je ze echt fijnmaakt is het echt prima. Wat ook heel goed helpt, is ze een nacht weken in de vloeistof die je ook gebruikt (moet die er wel zijn natuurlijk). In die fudge van dr. Furhman week je dadels bv een nacht in sojamelk. Je kunt zo ook koken om ze zachter te maken.

forest

Bericht door forest » zo dec 30, 2007 11:42

he maar vet (olie) is helemaal niet slecht als je maar goede hebt (coldpress olijfolie bijv), of bio cocosvet is ook gezond. toch?

Framboos

Bericht door Framboos » zo dec 30, 2007 12:19

Je hebt op een dag maar een heel klein beetje vet nodig, en dat haal ik wel uit mijn eten, niet uit wat ik snoep.

Bovendien haal ik het dan liever uit 'whole foods' als noten en avocado dan iets geraffineerds als olie.

Fontanelle

Bericht door Fontanelle » zo dec 30, 2007 13:38

Framboos schreef:Bovendien haal ik het dan liever uit 'whole foods' als noten en avocado dan iets geraffineerds als olie.
+1

ik ga binnenkort toch maar eens proberen dadels te gebruiken.

ik zoet mijn brinta met ongezoete druivensap. is erg lekker.

ingenting

Bericht door ingenting » zo dec 30, 2007 14:10

Ik denk dat dadels vooral in cakes/muffins werken...pureren en door de rest van de natte ingredienten mengen...
of inderdaad, in kleine stukjes (werkt ook goed met gedroogde abrikozen:))

De met dadel gezoete koekjes die ik tot nu toe heb gemaakt krijgen allemaal zo'n muffe smaak:\
La maquereau des petits g?teaux (h)

Jippia

Re: 'Light'-receptentopic

Bericht door Jippia » vr mar 07, 2008 14:37

Dadels vullen ook goed, dus eet je er vaak wat minder van dan als je er suiker indoet. Is mijn ervaring.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Re: Minder vet en minder suikerrijk eten

Bericht door Fynnya » do jul 02, 2009 14:29

Suiker kan je ook goed vervangen door rijststroop of ahornsiroop, smaken natuurlijk wel iets anders, even proeven welke je zelf lekker vindt.
En hoe suf het ook klinkt, je kan ook wennen aan niet-zoet. Na een paar weken ongezoete sojamelk drinken ipv de zoete variant ben ik eraan gewend en vind ik die met suiker veel te zoet en de ongezoete lekker.

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed » vr sep 11, 2009 8:55

Er is, sinds recentelijk ook in Nederland, een prima biologisch zoetmiddel. Dit heet Stevia. Zie wikipedia voor meer informatie over stevia.

Is een prima alternatief voor mensen die van zoet houden maar niet de nadelen van (met name geraffineerde) suiker willen. Ook een prima zoetmiddel om overactieve kinderen toch te kunnen laten genieten van zoete lekkernijen.
Gnothi Seauton.

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr sep 11, 2009 20:02

Ik vind stevia een supergoed alternatief zolang ik het niet hoeft te eten :mrgreen:
(ik vind het naar zoetstof smaken *braak*)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo sep 16, 2009 14:02

Omdat ik nooit aardappelen of granen eet, vind ik suikers in mijn eten juist wel lekker.

Maar dat zijn altijd vruchtensuikers zoals in appelstroop, dadels, rozijnen, krenten, fruit, etc.
Kwa olie gebruik ik meest wat olijfolie bij mijn eten en vaak wat cocoscreme.
In noten zit van nature al veel vet en die eet ik regelmatig [met mate] tussen de maaltijden door.

Fruitig

Bericht door Fruitig » wo sep 16, 2009 19:22

Gisteren agave stroop gekocht, dat is behoorlijk zoet. Ik ga het o.a. gebruiken in de te maken perenstroop en voor op de vega pannekoek.
vegan with an edge!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo sep 16, 2009 23:51

Fruitig schreef:Gisteren agave stroop gekocht, dat is behoorlijk zoet. Ik ga het o.a. gebruiken in de te maken perenstroop en voor op de vega pannekoek.
Hoe maak je perenstroop? Heb je een recept?
Ik vind agavenectar heerlijk! Het is ook lekker voor op brood en door de thee (beetje zoals honing).

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » do sep 17, 2009 5:52

Ben hier inmiddels ook mee begonnen,
vet at ik niet in extreme mate (erm...op de vrijdagavond chipjes na dan) maar ik ga wel proberen mijn suiker en zoutgebruik terug te brengen. En dan niet de suiker vervangen door Aspertaam enzo ;)

Moet zeggen dat het tot nu toe goed bevalt. Ik eet minder kant en klaar sausjes en wat meer noten in plaats van gezouten chips/pinda's. En volkorenproducten. Voel me niet heel erg veel gezonder, maar ach :P

Plaats reactie