Bonbons

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Bonbons

Bericht door Marla »

Ik wil heel graag een keer eigen bonbons of truffels maken maar ik heb geen idee hoe te beginnen. Weet iemand waar ik recepten zou kunnen vinden? Wie heeft het allemaal wel eens geprobeerd?
Marla

Bericht door Marla »

Ik vind net onderstaand recept voor truffels, zou dat werken met sojaroom ipv slagroom of zou dat niet hard genoeg worden?
Ingredienten
200 g pure chocolade
5 eetlepels slagroom
2 eetlepels rum
50 g roomboter
Cacao

Verwarm de roomboter in de magnetron op laag vermogen totdat deze zacht is geworden, om straks verder te gebruiken.
Breek de chocola in stukjes en smelt deze met de slagroom en rum. Gebruik een pannetje met een dikke bodem en een laag pitje. Regelmatig roeren! Als er een zacht mengsel is ontstaan haal je de pan van het vuur en meng je boter erdoor. Giet het
mengsel over in een platte schaal in de koelkast, na 20 minuten even omscheppen en vervolgens nog 45 minuten laten opstijven.

Schep uit de schaal nu steeds een lepel mengsel en maak kleine balletjes. Rol deze door de cacao, en klaar ben je!
Framboos

Bericht door Framboos »

Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:Zjn truffels ook goed?

http://seitanismymotor.blogspot.com/200 ... s-and.html
:hungry:

Ja zeker!
Er staan ook wel wat bonbon achtige dingen bij toch, die Coconut Confectioneries bijvoorbeeld. Heb jij weleens wat gemaakt daarvan?
Framboos

Bericht door Framboos »

Heb je de datum gezien waarop die post geplaatst is? :wink: Ben het wel van plan trouwens.

In VCTotW staat trouwens ook een receptje voor truffels, bij de chocolate ganache.
Framboos

Bericht door Framboos »

Oh, in Eat drink & be vegan staat ook een recept, als ik iets meer tijd heb zal ik het even voor je opzoeken.
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Dit soort topics zijn niet zo goed voor mij...

:)

Tijdje terug heb ik bonbons gemaakt. Ik had bonbonvormpjes. Laagje gesmolten chocolade erin gedaan. Toen wat carobella gepakt. En een beetje dus in dat vormpje gedaan over dat laagje chocolade. Toen met chocolade er nog eens overheen, zodat het hele vormpje gevuld was.

Erg lekker :)
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Gisteren ook bombons gemaakt:

gesmolten chocolade in een klein bakje smeren, dit laten stollen in de koelkast en dan voorzichtig het papiertje eraf peuteren en ze in een nieuw papiertje zetten.

Een vulling maken van verwarmde sojamelk, sterke koffie, koffielikeur (aan te passen aan ieders wensen) en dit voorzichtig bij nog wat gesmolten choco voegen tot je een mooie massa krijgt en deze ook in de koelkast zetten.

De chocobakjes vullen met de vulling, weer even in de koelkast en daarna bestrijken met een laagje gesmolten chocolade en er eenmokkaboontje op leggen en weer in de koelkast.
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ooh ja dat wil ik ook nog een keer doen.
Vegantastic schreef: Tijdje terug heb ik bonbons gemaakt. Ik had bonbonvormpjes. Laagje gesmolten chocolade erin gedaan. Toen wat carobella gepakt. En een beetje dus in dat vormpje gedaan over dat laagje chocolade. Toen met chocolade er nog eens overheen, zodat het hele vormpje gevuld was.
Zoiets heb ik een keer gedaan met ijsblokjesvormpjes. Was een hels werk om die eruit te krijgen :lol:
Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:Heb je de datum gezien waarop die post geplaatst is? :wink:
Hey dat is geen excuus, je hebt het hele weekend de tijd gehad om ze allemaal uit te proberen!
Marla

Bericht door Marla »

Framboos schreef:Oh, in Eat drink & be vegan staat ook een recept, als ik iets meer tijd heb zal ik het even voor je opzoeken.
Het heeft geen haast, ik zag alleen laatst van die bonbon-maak gereedschap dingetjes bij de Duikelman en nu moet ik natuurlijk een excuus hebben om die aan te kunnen schaffen ;)
ingenting

Bericht door ingenting »

Bonnie schreef:Ooh ja dat wil ik ook nog een keer doen.

Zoiets heb ik een keer gedaan met ijsblokjesvormpjes. Was een hels werk om die eruit te krijgen :lol:

Volgende keer siliconen ijsblok vormpjes aanschaffen!
Gaat een stuk makkelijker:)
En je kan ze ook nog eens in allemaal verschillende vormpjes krijgen.
La maquereau des petits g?teaux (h)
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ja zoals die hartjes en kerstboompjes van de ikea! als ze die nog steeds hebben dan.
Anna

Bericht door Anna »

ingenting schreef:

Volgende keer siliconen ijsblok vormpjes aanschaffen!
Gaat een stuk makkelijker:)
En je kan ze ook nog eens in allemaal verschillende vormpjes krijgen.
die zijn super inderdaad!
ik heb wel vaak dat de sjokolade uitslaat in die vormpjes, misschien zijn ze niet goed schoon ofzo?
mijn favoriete bonbon-vulling is gehakte noten en rozijn, gemengd met een klein beetje gesmolten sjokolade en room.
ingenting

Bericht door ingenting »

Zo'n witte waas?

Doe je ze dan in de vriezer wanneer je ze hard laat worden of in de koelkast?

Als je het in de vriezer doet, dan komt het daardoor...iets met de cacaoboter die dan naar 'buiten' komt drijven..
+ het heeft met de temperatuur van de gesmolten chocolade te maken...
google 'tempering' of..ik denk 'temperen' om daar meer info over te vinden:)
Anna

Bericht door Anna »

thanx, ik zal eens googelen.
ik laat ze niet in de koelkast afkoelen (die hebben we niet) zonder die vormpjes, als ik ze gewoon onderdompel, heb ik er nooit last van :?
Marla

Bericht door Marla »

Ik heb voor de kerst bonbon vormpjes gekregen :)

Ingenting, jij maakt weleens bonbons met praline vulling toch, hoe maak je dat precies?
ingenting

Bericht door ingenting »

urrrr

dat is een nogal lang/ingewikkeld recept om hier zo uit te typen zonder boek:\

Maar het komt uit het boek van Alain Ducasse (een of andere meester in patisserie en koken).
Marla

Bericht door Marla »

ingenting schreef:urrrr

dat is een nogal lang/ingewikkeld recept om hier zo uit te typen zonder boek:\

Maar het komt uit het boek van Alain Ducasse (een of andere meester in patisserie en koken).
Is dat recept van zichzelf al vegan of heb je aanpassingen gemaakt?
ingenting

Bericht door ingenting »

aanpassingen.
Plaats reactie