Keukentips

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Keukentips

Bericht door Martine » vr mei 16, 2014 9:07

Mijn opmerking was trouwens helemaal niet negatief bedoeld, gewoon een andere manier om iets vergelijkbaars te doen. Ik vind het juist heel leuk om je kook-experimenten te zien!

Ik werk gewoon graag met een deegroller. Zeker als je de balletjes deeg even op de weegschaal legt is het niet moeilijk om ze allemaal even groot te maken. Afwijkingen van een milimeter of twee vind ik wel acceptabel. ;)

Mijn empanada's zijn niet perfect, maar ik vind ze goed genoeg. http://vegetus.nl/empanadas-met-pittige-bonenvulling/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » vr mei 16, 2014 11:16

Ik las de opmerkingen niet echt als negatief. Als ik nieuwe keukengadgets ontdek ben ik aan de ene kant altijd enthousiast (kijk hoe leuk en handig!!) maar aan de andere kant moet ik mezelf eraan herinneren dat ik m'n keuken eigenlijk al vol genoeg is en dat ik een vergelijkbaar resultaat ook wel met mijn huidige kookgerei kan bereiken. Misschien dat de andere posters ook zo dachten. :)
Ik vind het er in ieder geval wel leuk uitzien. Ik ben sowieso fan van gevulde flapjes/empanadas/calzones/dat soort dingen maar de randjes dichtvouwen gaat niet altijd even netjes dus ik kan me voorstellen dat het handig is! Heb je ze al uitgeprobeerd Sas?

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » ma mei 19, 2014 10:27

Ik heb een hele boel gadgets die ik eigenlijk nooit gebruik :oops:
Die 3 vormpjes van Sas heb ik ook, maar na 1 keer gebruiken staan ze nu in de kelder. Op één of andere manier handigden ze me niet en zat ik er ongelofeloos mee te knoeien.
Ik maak meestal even grote balletjes die ik daarna met de roller uitrol tot cirkels. Die snij ik door midden en de 'platte' smeer ik in met een beetje water. Dan vouw ik zo'n halve cirkel dubbel en krijg een soort puntzakje die ik heel makkelijk in mn ene hand kan houden terwijl ik hem met de andere vul. En omdat ik de balletje even groot had zijn de puntzakjes ook ongeveer even groot.

Nog meer gadgets die ik niet gebruik: de 'expanding spatula'. Dit is een fantastisch device dat bestaat uit 3 spatels die aan mekaar vast zitten. Met een druk op de knop of een hendel (weet ik niet meer) kun je ze uit elkaar bewegen, waardoor je een hele brede spatel krijgt. Uiteraard ook geprobeerd, maar de dikte van de 'enkele' spatel (als ze met zn drieën op elkaar liggen) is dus drie keer zo dik als een gewone spatel. Niet handig als je een pannekoek wil flippen. En als je ze dan van arren moede uit elkaar beweegt, dan is ie te breed voor de pan. Dat was dus een gadget voor de tweedehandswinkel.

Van sinterklaas ooit een rolletje gekregen om de velletjes van de knoflook af te krijgen. Ligt nu ongebruikt in de la (nam niet zoveel ruimte in, daarom ligt ie er nog :mrgreen: )

Wat ik nog wel regelmatig gebruik is een siliconenzakje waarin je terwijl je iets anders kookt tegelijk iets in dat zakje erbij kunt koken (handig als twee dingen verschillende kooktijden hebben bijvoorbeeld). Zakje wast wel weer moeilijk af en het lukt mij ook nooit om het mooi in de pan te krijgen....., maar afijn :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma mei 19, 2014 10:58

Ik heb een pasta machine (om pasta uit te rollen, spaghetti en tagliatelle te maken), die heb ik echt maar 3 keer gebruikt. En een ijsmachine, idem. Ik neem het me iedere keer voor, maar ja.

Ik ben wel blij met mijn keramische pannen tot nu toe. En met een Le Creuset.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » ma mei 19, 2014 11:54

Brchj schreef:
Wat ik in de keuken doe, als ik mijn handen snel afspoel (zonder zeep) bijvoorbeeld zet ik in de wasbak een emmer die het water opvangt. Dat water gebruik ik voor de tuin. Het water waar ik groenten of rijst of aardappelen enzo in kook gooi ik ook niet weg, gebruik ik voor soep of ook de tuin ofzo.
Thnx supertip eigenlijk! Daar denk ik dan weer nooit bij na en ik moet wel regelmatig sproeien in de tuin!

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma mei 19, 2014 12:26

Sas schreef:Kijk dit apparaatje dan... echt handig voor appelflappen. Vandaag binnengekregen, heb het besteld via Cook&Co

http://i.imgur.com/Ro09lyK.jpg?1

Voorbeeld: http://www.kingarthurflour.com/blog/201 ... turnovers/
Ik vind het er idd er handig uitzien! Als ik het zelf met de hand doe, ziet het er altijd erg rommelig uit. :grin:
Treat others how you would like to be treated.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma mei 19, 2014 12:53

Maak je vaak appelflappen/gevulde pakketjes Sas? Dan lijkt het me wel handig. Ik zag dat er hier in een van de keukens ook eentje ligt, maar ik maak eigenlijk nooit dergelijke dingen.

Stipp
Leefwijze: flexanist

Bericht door Stipp » ma mei 19, 2014 19:47

Ik heb de vormpjes van Sas ook, ideaal vind ik ze. Ik maak inderdaad vaak flapjes ed. en ik ben niet goed in het gelijk maken van rondjes en in het dichtmaken ben ik ook geen ster, dus dan komen ze me regelmatig goed van pas :mrgreen: Overigens gebruik ik altijd de 2 grootste, dat kleintje kan wat mij betreft echt bijna niets in, dat schiet niet op.
Groetjes Suzanne

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 11, 2014 16:03

Ik heb die vormpjes ook :) (ergens in de opslag van mijn keukenspullen, die liggen helaas nog altijd bij vriendinnen...) Ik ben ook fan! Vooral van de grootste, in die andere 2 gaat te weinig vulling.

Anyway, wat ik eigenlijk wou posten: heeft iemand hier wel eens advocaat geveganised?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » vr jul 11, 2014 17:38

Ik heb het nog nooit gemaakt, maar advocaat is volgens mij een soort vanille-eiercustard met brandewijn. Misschien kun je gewoon dikke custardvla maken met custardpoeder, plantenmelk/room en suiker en dat verdunnen met brandewijn tot het op advocaat lijkt? The Vegg eigeel is vast ook lekker in advocaat.

Ik las op wikipedia dat advocaat oorspronkelijk met avocado gemaakt werd (vandaar de naam), en dat men in Nederland is overgegaan op eieren omdat avocado hier toen nog niet verkrijgbaar was. Dat zou je ook nog kunnen proberen. :)

Truus

Bericht door Truus » vr jul 11, 2014 19:10

Martine schreef:Ik las op wikipedia dat advocaat oorspronkelijk met avocado gemaakt werd
Ik kan het niet vinden. Staat er een recept bij?

Zie ook:
"In December 1981, Grain Country of Los Angeles, California, introduced Grain Nog, the earliest known non-dairy and vegan eggnog. Based on amazake (a traditional Japanese fermented rice beverage) and containing no eggs, it was available in plain, strawberry, and carob flavors.

Also in December 1981, Redwood Valley Soyfoods Unlimited (California) introduced Soynog, the earliest known soy-based non-dairy and vegan eggnog based on soy milk and tofu (added for thickness). It was renamed Lite Nog in 1982 and Tofu Nog in 1985."

bron

Framboos

Bericht door Framboos » vr jul 11, 2014 22:35

Maar eggnog is niet advocaat toch? Alhoewel je wel zou kunnen kijken naar de recepten voor vegan eggnog - minder specerijen en het inderdaad met custardpoeder dikker maken?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » za jul 12, 2014 7:29

Truus schreef:Ik kan het niet vinden. Staat er een recept bij?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Advocaat_(drank)
Een verklaring voor de naam advocaat van de drank is dat deze afkomstig is van de vrucht avocado. Op de Antillen vermengt men het groene vruchtvlees met alcohol. Toen dit gebruik door zeelui naar Nederland geëxporteerd werd, ging men eieren gebruiken wegens het gebrek aan avocado's.

Ananas

Bericht door Ananas » za jul 12, 2014 13:03

Dank voor de tips! Heb al wel eens recepten voor vegan eggnog voorbij zien komen, maar dat leek me idd toch anders dan advocaat. Ik weet niet of ik het aandurf om dit te veganizen (heb het zelf nooit gedronken en het zou een cadeautje zijn) maar ik zal het hier posten als ik een poging heb gedaan (over een paar weken pas hoor).
Nog één vraagje, zou (een beetje) kala namak erin passen? Of proef je het ei niet zo goed normaliter?

Marianne

Bericht door Marianne » za jul 12, 2014 20:40

Ik herinnerde me dat Vegan Dad er ooit een recept voor gaf, en zag zojuist dat hij ook nog verwijst naar een recept van Isa Chandra Moskowitz:
http://vegandad.blogspot.nl/2013/12/holiday-nog.html

Framboos

Bericht door Framboos » zo jul 13, 2014 9:07

Ananas schreef:Dank voor de tips! Heb al wel eens recepten voor vegan eggnog voorbij zien komen, maar dat leek me idd toch anders dan advocaat. Ik weet niet of ik het aandurf om dit te veganizen (heb het zelf nooit gedronken en het zou een cadeautje zijn) maar ik zal het hier posten als ik een poging heb gedaan (over een paar weken pas hoor).
Nog één vraagje, zou (een beetje) kala namak erin passen? Of proef je het ei niet zo goed normaliter?
Nee, zou ik zeker niet doen! Je proeft het ei er namelijk niet in, net zoals je het in custard of pannekoeken of cake niet proeft. Ik zou eerder proberen zoiets te maken als dat recept van Vegan dad, maar dan nog dikker.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma aug 11, 2014 21:19

Ik heb een koekenpantip, misschien is het allang bekend hier.

Ik gebruik sinds een tijdje een koekenpan van rvs met keramische binnenlaag. Wat een verschil in koken. Ik heb ze niet gekocht om minder olie te gebruiken, maar dat gaat toch vanzelf. Eentje heeft een rand waardoor hij nooit kan morsen, ideaal! Ik heb er net 2 bijbesteld. Ik heb 1 miskoop gedaan, een aluminium pan met keramische binnenlaag en rubberachtig handvat. Ik heb rubberallergie, de pan is te licht en ik mors continue. Dus ik ga voor kwaliteit (in de aanbieding :wink: ) en die miskoop gaat naar een vakantie appartement. Ik heb er straks dan 1 van Lidl (het merk Ernesto vind ik echt ok) met witte binnenkant en een kleintje en grote van deze:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... QmPPfKBIOg

Nooit meer tefal voor mij :D

Moniek

Bericht door Moniek » ma okt 13, 2014 16:53

Ik heb sinds kort ook keramische pannen en ben er erg blij mee! (y) Een setje van twee, was in de aanbieding bij de Blokker.

Raynak

Bericht door Raynak » di okt 14, 2014 20:30

Het bbq seizoen is al voorbij, maar I want these!

http://www.bbqfans.com/product_images/z ... 0_zoom.png

Nou nog vinden waar ik ze kan halen :)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di okt 14, 2014 21:43

Oh die zijn goed! Ik wil ook weten waar!! :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Plaats reactie