zijde / silken tofu, wat kan ik ermee?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

zijde / silken tofu, wat kan ik ermee?

Bericht door jet » zo sep 16, 2007 19:28

Van de week een bakje silken tofu gekocht, omdat ik het toevallig tegenkwam.
Vandaag had ik een beetje tijd extra, dus ik dacht, ik ga er wat mee maken, maar ik kon eigenlijk alleen maar 'toetjes' vinden om ermee te maken.
Eigenlijk dacht ik dat ik het kon gebruiken als 'vervanger' van ei/omelet ofzo in gerechten als fou yong hai ofzoiets, maar ik kan maar weinig recepten erover vinden.

Heeft iemand ervaring ermee?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma sep 17, 2007 7:55

Ik heb het inderdaad gebruikt voor een toetje, maar dat was ook maar ??n keer omdat ik het verder nooit ben tegengekomen. In een Chinees restaurant werd me verteld dat het al lekker is om gewoon te bakken in arachideolie met wat sojasaus. Klinkt wel heel simpel, maar die mevrouw zei dat het echt heerlijk was :)

Ik ben best wel wat recepten tegengekomen waarin het gebruikt wordt, deze bijvoorbeeld. Op die site staan volgens mij nog wel meer recepten ermee.

Maar ik zou even geen recepten voor echt ei-achtige gerechten weten, sorry!

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » ma sep 17, 2007 8:40

Ja! Dat zag er ook lekker uit. Ik heb het onlangs gemaakt, maar met gewone tofu. Ik had geen silken tofu gevonden, en toen vond ik het niet lekker :(

marjan

Re: zijde / silken tofu, wat kan ik ermee?

Bericht door marjan » ma sep 17, 2007 8:52

jet schreef:Van de week een bakje silken tofu gekocht, omdat ik het toevallig tegenkwam.
Vandaag had ik een beetje tijd extra, dus ik dacht, ik ga er wat mee maken, maar ik kon eigenlijk alleen maar 'toetjes' vinden om ermee te maken.
Eigenlijk dacht ik dat ik het kon gebruiken als 'vervanger' van ei/omelet ofzo in gerechten als fou yong hai ofzoiets, maar ik kan maar weinig recepten erover vinden.

Heeft iemand ervaring ermee?
Als je met de zoekfunctie van dit forum op "Silken AND tofu" zoekt dan kom je in nog heel wat recepten ermee.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 17, 2007 10:06

Ah! thanks Marjan.
Ik had op silken tofu gezocht ipv AND ertussen, en toen kreeg ik heeeeeeeel veel topics, maar kon ik door de bomen het bos niet meer zien :)

Die cupcake/quiches zien er wel lekker uit.
Bonnie, volgens mij gebruiken anderen vaak ei in quiches, dus silken tofu ipv ei klopt dan wel :)
Binnenkort maar eens maken :D
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

omelette

Bericht door lena » ma sep 24, 2007 10:51

Ik vond laatst een recept voor een silken-tofu-omelet. Het werd bij mij meer scrambled egg, en ik moest het veel langer koken dan in de instructies stond, maar dat komt denk ik omdat ik geen deksel had voor de koekenpan. In de link staat ook een link naar mini-quiches met silken tofu. http://blog.fatfreevegan.com/2007/09/ve ... r-one.html

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 24, 2007 16:51

Het werd bij mij meer scrambled egg
Ghehe, die ervaring had ik ook, en ik moest ook behoorlijk wat in de pan doen (halve verpakking) voordat ik een beetje hoeveelheid had..... De fantastische fou yong hai die ik wilde maken leek in elk geval nergens op. Gelukkig smaakte het nog wel redelijk :)

Joysetsfire
Contacteer:

Bericht door Joysetsfire » zo okt 14, 2007 18:45

Chocolade mousse!
Vandaag voor het eerst een heus dessert gemaakt van silken tofu. Ook ik wist nl niet wat ik er precies mee kon behalve in de soep kieperen.
Doorgaans ben ik niet zo'n held in zoetigheid, maar dit experiment was zeer geslaagd, vriendlief at het ook met smaak :D

300 gr silken tofu
+/- 6 lepels cacao
+/- 4 lepels carobepoeder
+/- wat sojamelk
+/- 4 lepels suiker ( ik had poedersuiker, niks anders in huis)
In de blender of staafmixer erop en de koeling in.
Het was een beetje bitter en niet zo zoet, maar voor herhaling ( en verfijning) vatbaar!
-my epiphanies are killing me but I'm keeping it quiet-

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » za okt 20, 2007 12:11

Ik heb er een keertje vegan mayonaise van gemaakt, dat vond ik echt heerlijk. Toen kwam die Gouda's Glorie mayo op de markt en ben ik die maar gaan gebruiken (mede doordat silken tofu hier niet te krijgen was en dochter Sabine het voor me mee moest nemen uit Wageningen). Maar die haalt het gewoon niet bij zelfgemaakte mayo van silken tofu! Gelukkig hebben ze het sinds kort ook weer hier bij de toko! Helaas kost zo'n klein pakje wel ?2,50...

Apraxia

Bericht door Apraxia » za okt 20, 2007 18:54

Joysetsfire schreef:Chocolade mousse!
300 gr silken tofu
+/- 6 lepels cacao
+/- wat sojamelk
Het was een beetje bitter en niet zo zoet, maar voor herhaling ( en verfijning) vatbaar!
Wat heeft dat carobe poeder voor toegevoegde waarde? Dat is toch een soortement van cacao? Kan dat daardoor ook vervangen worden? Of heeft het iets expliciets wat het juist nuttig maakt?
Heb je zoetingssuggesties?
Meer suiker? Of een andere zoeter?
Of minder cacao voor minder bitterheid? Wil dit binnenkort wel eens maken vandaar.
Thanx!
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

fief
Contacteer:

Bericht door fief » za okt 20, 2007 19:17

Volgens mij werkt carobe poeder ook als een soort verdikkingsmiddel/bindmiddel.

Joysetsfire
Contacteer:

Bericht door Joysetsfire » ma okt 22, 2007 14:58

Apraxia schreef:
Wat heeft dat carobe poeder voor toegevoegde waarde? Dat is toch een soortement van cacao? Kan dat daardoor ook vervangen worden? Of heeft het iets expliciets wat het juist nuttig maakt?
Heb je zoetingssuggesties?
Meer suiker? Of een andere zoeter?
Of minder cacao voor minder bitterheid? Wil dit binnenkort wel eens maken vandaar.
Thanx!
Ik denk dat cacao het idd meer bitter maakt, daar kun je allicht mee experimenteren. Ik ben niet zo heel secuur met het afmeten van ingredienten en doe het dus veelal op gevoel. Bovenstaand recept heb ik overigens aangepast vanuit een bestaand recept wat weer vermeld stond in een starterskit veganblaadje. Zal het van het weekend eens voor je opzoeken, het origineel :)
-my epiphanies are killing me but I'm keeping it quiet-

Doortje

Bericht door Doortje » zo okt 28, 2007 10:34

ik haal altijd n paar pakjes op schophol, daar zijn ze 2,75 ofzo en ik doe 2 dagen met een pakje meestal

rik23

Re:

Bericht door rik23 » zo jun 13, 2010 22:47

Joysetsfire schreef:Chocolade mousse!
Vandaag voor het eerst een heus dessert gemaakt van silken tofu. Ook ik wist nl niet wat ik er precies mee kon behalve in de soep kieperen.
Doorgaans ben ik niet zo'n held in zoetigheid, maar dit experiment was zeer geslaagd, vriendlief at het ook met smaak :D

300 gr zijden tofu
+/- 6 lepels cacao
+/- wat sojamelk
dit recept heb ik ongeveer net uitgeprobeerd en gegeten. op zich een fijn chocoladezalfje :D
maar ik proef nog de tahoe erdoor :( of had ik die eerst moeten koken?
ik had geen sojamelk en carobepoeder gebruikt en ik had er een halve reep gesmolten bio chocola(dat maakte het lekkerder) en margerine(dat moest zorgen voor de stijving) door gedaan.

en ik heb wat van die tahoe achter gehouden om er zacht gekookt ei vaan te maken. dat werd wel een erg zacht eitje :|

jet
Moderator

Re: zijde / silken tofu, wat kan ik ermee?

Bericht door jet » ma jun 14, 2010 8:41

Ben daar ook geen fan van, en het gebeurt helaas wel vaak dat je de tofu nog proeft....
Heb helaas ook geen oplossing, dus als iemand daar iets voor weet hou ik me ook aanbevolen!

Plaats reactie