Paas(ontbijt) topic

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Jippia

Re: Paas(ontbijt) topic

Bericht door Jippia »

Het is inmiddels alweer bijna Pasen 2008. Wij doen wel aan Pasen. In onze kerk willen ze een paasontbijt houden voorafgaand aan de dienst en iedereen moet wat meenemen. Dat komt op een grote tafel en een ieder kan er dan van nemen. Waarschijnlijk blijft er dan voor mij alleen sinaasappelsap en thee over. Wat kan ik maken of meenemen, zodat ik niet alleen maar mijn eigen eten opeet? Het ontbijt begint om negen uur en de dienst ergens tussen kwart over tien en half elf.

Wat we op paasmaandag doen, weet ik nog niet. Misschien naar mijn schoonouders. Volgens mij deden wij dat vorig jaar ook. Toen zaten we midden in een verhuizing, dus hebben we er thuis niet veel bijzonder van gemaakt. De meeste spullen stonden toen al in ons nieuwe huis. Het jaar daarvoor was ik nog vegetariër, dus kon ik gewoon eieren, beschuit, croissants en dergelijke eten.

Wat nemen jullie mee naar een dergelijk gezamenlijk ontbijt, al dan niet met pasen?

Mirjam

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Wat eet je normaal met pasen en kan je daar niet een vegan variant van meenemen?

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

een lekkere zelfgebakken paasstol, een grote bak met fruitsalade (allerlei vruchten en bijv ananas-sap erdoorheen), misschien iets zoets zoals een cake of iets dergelijks (wij hebben meestal wel iets zoets op tafel met feestdagen) of bladerdeeg-flapjes met een appelvulling, hartige vulling (tofu oid) of met spijs (wel even opletten dat 't bladerdeeg vega is natuurlijk )
* PeAcE *

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

wij ontbijten ook altijd samen met pasen maar we zijn niet bepaald gelovig :) het is meer dat wij dan eindelijk allemaal even tijd hebben om met z'n allen te ontbijten.

wat heel makkelijk om mee te nemen is natuurlijk de croissantjes uit blik van de ah, ik maak ze ook vaak met hagelslag ertussen dan hoef je ze al niet meer te beleggen. Of maak zelf van brood deeg haasjes. Scones zijn ook heel lekker en daar kun je verschillende varianten van maken. Of je neemt gewoon wat lekkers (zoet iets) mee wat ze na de tijd bij de koffie nog kunnen eten?

melancholy

Bericht door melancholy »

@Hippy

Heb jij een recept voor een vegan paasstol?
Gaan namelijk de zaterdag voor pasen een vega-actie houden en vind het wel een leuk idee om dat dan klaar te maken.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Ik zal als ik thuiskom eventjes opzoeken hoe ik dat de vorige keer precies gedaan heb, hoop dat ik het heb opgeschreven! Ik maak meestal gewoon een gewoon recept voor wittebrood (zonder melk uiteraard) en dan voeg ik gewoon rozijnen, krenten, kaneel, cardamom, citroenschil en wat anijspoeder toe. Voor het spijs doe ik meestal het volgende:

zuiver amandelspijs kopen, dat tot een 'smooth' deegje prakken met haverroom, citroensap en eventueel wat amandel of vanille extract toevoegen. En ongeveer 2 theelepels citroenrasp. en een klein snufje zout

nadat hij uit de oven komt eventueel bestrooien met poedersuiker. Erg lekker met de soyaboter van provamel!

edit: ik heb er trouwens geen idee van of de paasstollen uit de winkel vegan zijn, die koop ik eigenlijk gewoon nooit vanwege de tarwe en de e-nummers etc, en de overdadige laag poedersuiker.
* PeAcE *

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Meestal zit in die in de winkel iets van weipoeder ofzo. Bedankt voor het recept!

Abbey
Leefwijze: flexanist

Bericht door Abbey »

Ik doe gewoon helemaal niet mee aan Pasen, nog veel makkelijker :hippy:
Maar ik heb wel die AH nep-danerole gekocht, want croissantjes (met hagelslag!!) zijn gewoon heel lekker!! :D
Maar heeft iemand navraag gedaan bij AH ofzo? Want ik vind een aantal ingredienten toch wel 'verdacht'..

jet
Moderator

Bericht door jet »

Misschien moet je even vergelijken met het eigen merk pizzadeeg (dat is ook in zo'n uitvouwblikje, waarna je kunt rollen en klaar)
Dat is vegan op eventuele sporen aldus AH....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Abbey schreef:Ik doe gewoon helemaal niet mee aan Pasen, nog veel makkelijker :hippy:
Maar ik heb wel die AH nep-danerole gekocht, want croissantjes (met hagelslag!!) zijn gewoon heel lekker!! :D
Maar heeft iemand navraag gedaan bij AH ofzo? Want ik vind een aantal ingredienten toch wel 'verdacht'..
Vorig jaar was iedereen op dit forum helemaal blij dat die AH-croissantjes helemaal vegan zijn. Dus als er niks aan veranderd is, moet dat nog zo zijn.
Heb zelf ook meegenomen. Was bonusaanbieding ;)

melancholy

Bericht door melancholy »

Thnx hippy :)

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

nou pasen is voorbij :) maar ik had beloofd in de bakdraad even wat foto's van het ontbijt/lunch oftewel brunch die ik gehouden had te posten. Ik dacht ik zet ze wel hier dat is waarschijnlijk wat toepasselijker.

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/1.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/3.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/4.jpg
bagels van het recept die op de site van bagel en beans staat
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/5.jpg
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/6.jpg
pasta, met yofu, majo, basilicum, soja worstjes, augurken, paprika...
http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... ures/7.jpg
(kiwi sinasappel sap en aarbeien, banaan, sojamelk smoothie)

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Myammie, ziet er lekker uit! En wat uitgebreid hee!

Bij mij hadden we broodjes uit de oven. Dit kon worden versierd met humus, zongedroogde tomatenprut, avjar, dunne plakjes tempeh (gemarineerd+gebakken), radijsjes, sla, tomaten, komkommer, taugé en heus nog wel iets wat ik nu aan het vergeten ben, met ananassap erbij :mrgreen: .

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Oeh geweldig! Je hebt echt een hoop gemaakt, Marloes! De tafel ziet er ook erg gezellig uit :)

Die brunch van Shantisabine klinkt óók heel lekker.

Jippia

Bericht door Jippia »

Ziet er lekker uit. Wij zijn helemaal niet naar de kerk geweest, want we waren allebei ziek (ik loop nog steeds te hoesten en te niezen). Ik had afbakpistoletjes, gewone kaas voor hem en Cheezly voor mij. Mijn man is niet zo'n broodeter. Hij eet het omdat het moet en omdat het gezond is.

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

dank je, ja ik dacht ook nog even hmm is die tafel nou te klein of heb ik te veel gemaakt?? :)

te kleine tafel definitely

Shantisabine heeft er ook flink werk van gemaakt zo te horen. Ik had ook van alles gemaakt en er staan en het is ook allemaal voor een grootdeel opgegaan. Maarja er kwamen ook +/- 8 man eten ofzo...

Bij mij in de familie zitten er ook wat tussen die niet echt dol zijn op brood maar gek genoeg werd er echt veel gegeten. De scones met chocolade en maple syrup, de croisantjes met chocolade en zelf gemaakte witte bollen waren populair bij hun. Dan wel dus de meest suiker hebbende broodjes die erbij waren :wink: maar toch.. haha

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Ziet er Goddelijk uit zeg :heart:

Hoe heb je die Scones en dat paasbrood gemaakt?

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

scones uit vegan with a vengeance en dan gewoon de basic en daar dan de variaties van gemaakt. De paasstol heb ik gewoon witbrood deeg gemaakt, 2 soorten krenten er door heen en spijs vulling. De spijs vermengt met water en vanille vla, en met de handen in een soort worst gekneden. De broodeeg na het rijzen uitgerolt de spijs in het midden gelegt en toen de 2 zijkanten erover heen geklapt. Als je m dan n beetje aandrukt en ipv de opening/of vouw naad naar beneden te leggen het opzij te leggen, want dan komt de spijs beetje onder in aan de zijkant (wat volgens mij moeder moest :) haha) Ik had voor mij gevoel door het deeg erg veel krenten gedaan want het was lastig goed te laten mengen maar toen ie uit de oven kwam leek t weinig... maar hij was wel erg lekker denk dat ik m ook eens ga maken met een volkoren brooddeeg.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Toppie, ga ik ook eens proberen :D
Dank je wel

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »