Zelf seitan maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Zelf seitan maken

Bericht door Martine »

Oh ja inderdaad, daar kan het ook aan liggen. Ik gebruik altijd de niet-bio gluten van de Zuidmolen. Die werken eigenlijk altijd goed. Seitan fix gluten bijvoorbeeld zijn minder goed/betrouwbaar.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

JudithK
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Misschien ligt het dan daar aan. Ik heb de seitan fix van vegantastic (alles-vegetarisch.de). Volgende keer andere glutenmeel kopen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Mijn moeder belde net op (zij bleven gisteren onverwachts mee eten me de seitan worstjes). In de auto naar huis zei mijn vader tegen mijn moeder dat hij het zo lekker vond of zij niet ook dit voor hem kan maken :) Wel leuk om te horen van iemand die erg veel waarde hecht aan zijn stukje vlees.
Zij vonden de structuur en de smaak erg lekker. Misschien ben ik wel te kritisch met het sponzige...
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Melek

Bericht door Melek »

Zucht . . . ik wil zo graag zelf seitan maken, maar kan nergens glutenmeel vinden. En vindt de verzendkosten toch wel veel als je het online besteld.
Zaterdag ga ik hier nog even naar de molen wanneer hij open is, misschien heb ik daar meer geluk.

Iemand enig idee waar ik kikkererwtenmeel kan kopen? Want ook dat heb ik nog niet gevonden.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik koop kikkererwtenmeel meestal bij de toko (daar heet het vaak besan), maar bij de meeste biowinkels hebben ze het ook, alleen is het dan 4 keer zo duur.

Wat de gluten betreft, met één kilo meel kun je makkelijk 4-5 kilo seitan maken, dus zelfs met verzendkosten erbij is het meestal toch nog goedkoper dan bijna elke andere vleesvervanger (bonen en sojabrokjes uitgezonderd). Bij die molenwinkel maak je wel een goede kans, en anders kun je ook de lokale warme bakker nog lief aankijken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Melek schreef:Zucht . . . ik wil zo graag zelf seitan maken, maar kan nergens glutenmeel vinden.
In welke richting woon je? Misschien zijn er mensen met tips?

(In prov Groningen bv: www.molenmulderpot.com, bij de molen zelf, en bij de Jumbo Euroborg verkopen ze deze producten en de gluten ook).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik heb het ook bij de molen gehaald, in een plaats verder.
Gewoon even op internet zoeken.

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Beetje :offtopic: maar toch: Is die seitan van Vetara nog steeds zo vies? Ik gebruik steeds die van Yakso, die vind ik prima! (y)
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Melek

Bericht door Melek »

Martine schreef:Ik koop kikkererwtenmeel meestal bij de toko (daar heet het vaak besan), maar bij de meeste biowinkels hebben ze het ook, alleen is het dan 4 keer zo duur.

Wat de gluten betreft, met één kilo meel kun je makkelijk 4-5 kilo seitan maken, dus zelfs met verzendkosten erbij is het meestal toch nog goedkoper dan bijna elke andere vleesvervanger (bonen en sojabrokjes uitgezonderd). Bij die molenwinkel maak je wel een goede kans, en anders kun je ook de lokale warme bakker nog lief aankijken.

Die bakker(ster) heb ik al lief aan gekeken, maar kreeg als antwoord "wij verkopen geen grondstoffen".
Volgende keer toch maar even een mannelijke bakker lief aankijken denk ik. *winkwink* :lol:

De biowinkel had trouwens geen kikkererwtmeel en geen glutenmeel. Maar kan nog even bij de toko kijken.
Dani schreef:In welke richting woon je? Misschien zijn er mensen met tips?
Twente.

Ik heb nog twee mailtjes uit staan. 1 bij een bakker bij m'n ouders in de buurt. En één bij een taartwinkel in een dorp in de buurt die op de website staat van die Molen de Hoop Klarenbeek als verkooppunt. Hopen dat het wat wordt.

Marla

Bericht door Marla »

Ik had gisteren weer eens de Veggie Lunch meat van Vegan dad gemaakt. Omdat ik de vorige keren niet echt tevreden was over de structuur heb ik dit keer de methode gebruikt van de worstjes uit Vegan on the Cheap. In plaats van eerst stomen en dan in de oven heb ik het dus meteen in de oven gedaan, maar dan in een ovenschaal met een laagje water en afgedekt met aluminiumfolie. Ook had ik een beetje tapiocameel door het deeg gedaan omdat dat ook in die worstjes van Vegan on the Cheap gaat. Het resultaat was echt heel goed, de structuur is geweldig! Over de smaak ben ik nog niet helemaal tevreden maar het wordt wel steeds beter.

Ik maak altijd een combinatie tussen bovenstaand recept en deze: http://vegandad.blogspot.nl/2008/09/hic ... hmeat.html

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hee wat toevallig, ik heb gisteren ook net seitan broodbeleg gemaakt, gebaseerd op een recept uit Vegan Diner van Julie Hasson. Ik ben heel tevreden over de smaak, lekker rokerig en een beetje pittig. Ik heb net mijn versie van het recept geblogd: http://vegetus.nl/pittige-seitan-boterhamworst/

Marla

Bericht door Marla »

Oh die ziet er ook lekker uit! Ik had ook liquid smoke willen toevoegen maar de mijne is op en de toko waar ik hem altijd koop had hem ook niet meer :(

fieke

Bericht door fieke »

Help!
Normaal lukt mijn zelfgemaakte seitan (met glutenpoeder) altijd, maar de laatste tijd krijg ik geen elastisch deeg... Het 'deeg' blijft onsamenhangend, hoe lang ik ook kneed. Dus geen seitan met een 'bite', maar enorm zachte, papperige seitan...

Wat kan er fout gegaan zijn?
Het glutenpoeder is nog houdbaar tot 2014 en ik gebruik steeds hetzelfde recept (simple seitan uit V'con).

Iemand tips?

Brchj

Bericht door Brchj »

Hey wat leuk, zelf zo o.a. broodbeleg maken! Ik eet eigenlijk nooit seitan, ook nog nooit gemaakt, maar dat komt omdat ik niet zo'n fan ben van de structuur. Maar lijkt me leuk om eens te proberen.

Wel een vraag: wat is precies glutenpoeder? En - misschien een hele domme vraag - kan je ook 'gewoon' tarwe meel bijvoorbeeld gebruiken, als het alleen om de gluten gaat?
Lieve Nugget! <3
Clover

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Glutenpoeder bestaat voor minstens 70 procent uit gluten, de eiwitten uit tarwe. Het wordt gemaakt door de gluten uit tarwemeel (dat 10-15% eiwit heeft) te isoleren. Je kunt dat ook zelf thuis doen door een stevig tarwedeeg te spoelen in water tot het zetmeel eruit gewasssen is.

Je kunt dus ook seitan van tarwemeel maken, maar dan moet je het eerst heel lang wassen tot je alleen het eiwit overhoudt. Het is makkelijker om glutenpoeder te kopen en daar seitandeeg van te maken, want dat hoeft niet meer gewassen te worden.

Glutenpoeder is onder andere te koop bij (online) molenwinkels en bakkersgroothandels. Bakkers gebruiken het namelijk als broodverbetermiddel om een elastischer deeg te maken. Sommige warme bakkers zijn ook bereid om wat van hun voorraad tarwegluten aan klanten te verkopen als je erom vraagt. De webwinkel Veggiedeli en sommige natuurwinkels verkopen het onder de naam Seitan Fix van het merk Vantastic foods.

Brchj

Bericht door Brchj »

Thanks Martine, ik ga eens kijken of ik het ergens kan vinden
Lieve Nugget! <3
Clover

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Hier nog een handige blog: http://blog.deplantaardigekeuken.nl/201 ... eitan.html
Er staat ook ergens een recept voor seitan worstjes. Die zien er geweldig uit, die wil echt zo graag zelf maken :D
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Plaats reactie