Zelf seitan maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
MoniqueS
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Zelf seitan maken

Bericht door MoniqueS »

Als ik bestel bij een online winkel betaal ik iets van 5 tot 7 euro bezorgkosten.
Als je kilo's tegelijk koopt is dat niet zo erg, maar als je om te proberen bijvoorbeeld 500 gram besteld voor een paar euro is dat gekkenwerk.
Ik wil best samen bestellen, maar dan moet dat wel iemand zijn die in mijn buurt woont, vlak bij Leeuwarden dus. :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Monique, zo te zien kost het versturen van een brief van 500 gram €2,50. Als je wilt kan ik je wel een zakje van onze tarwegluten opsturen (ik heb net een vers pak binnen van vijf kilo). Ons glutenpeder kost ongeveer €1,50 voor 500 gram. Dan heb je 500 gram glutenpoeder voor vier euro om mee te experimeteren. Stuur maar een pm als je dit wilt, dan stuur ik het binnenkort op.

Maar stel dat je een kilotje bestelt op internet, dan kost het misschien €10 alles bij elkaar. Daar kun je zeker twee kilo seitan mee maken, nog meer als je er wat gepureerde bonen ofzo doorheen werkt. Dat is veel goedkoper dan kant-en-klare vleesvervangers uit de supermarkt of biowinkel.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

En ik zou het voor de zekerheid inderdaad even vragen bij bakkers in de buurt, wie weet willen ze het toch wel voor je bestellen! :) dan kun je eerst wat kopen om uit te proberen. Jammer dat het soms zo lastig te krijgen is...

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Dat vind ik ontzettend lief van je!
Ik zal je even een pb sturen met mijn adres. Geef je mij dan even je rekeningnummer door?
Als het goed gaat dan ga ik ook meer bestellen via internet, want ik vrees dat ik het hier nergens kan krijgen.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Mijn eerste poging om zelf seitan te maken is goed gelukt.
Ik ben klein begonnen, maar uiteindelijk is het nog meer dan genoeg gebleken voor bij een maaltijd.
Ik heb eerst het deeg gemaakt, daarbij meteen wat sojasaus toegevoegd. Toen water met een bouillonblokje gekookt en er stukjes deeg ingedaan.
Zo'n drie kwartier zachtjes laten koken. Daarna weer in de sojasaus gemarineerd en gebakken. Lekker!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Jaaay seitan! Gefeliciteerd :-)

Ananas

Bericht door Ananas »

Cool!

En het wordt zeker groot hè seitan! Is echt een goedkope eiwitbron :)

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Ja, ze zijn wel drie keer zo groot geworden tijdens het koken. :D
Ik heb de helft al zo weg gesmikkeld, de andere helft heb ik in kleine stukjes gesneden voor vanavond bij de rijst.
Het is nog wel ietsjes te taai naar mijn zin, maar dat heeft geloof ik te maken met hoelang je het kookt toch?

cavia

Bericht door cavia »

ik vind het na een dag vaak ook lekkerder/steviger!

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Toen ik het 's avonds opgebakken heb was het al niet meer taai. :D

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Deze keer heb ik het anders gedaan.
Gluten met water en kruiden kneden, opstijven en koken in water met een bouillonblokje en kruidnagel.
Daarna een hele nacht in de marinade gezet (tamari) en vandaag rustig gebakken en laten sudderen.
Niet taai en wel lekker!

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Hee, wat een leuk idee met die kruidnagel! Ga ik ook eens proberen :D

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Is er een ideale verhouding tussen glutenmeel (seitanfix) en water? Ik heb vandaag voor het eerst seitan gemaakt en een recept van Veggiedeli gevolgd, maar het was echt veel te veel water. 50 gram seitanfix met 300ml water. Kan dit kloppen of doe ik iets verkeerd? Het gaat om dit recept http://oud.veggiedeli.nl/recepten/knapp ... n-marinade.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

nou dat is wel VEEL te veel water naar verhouding.
ik doe het altijd in volume. meestal is het in gewicht iets minder water dan poeder.
dus kan goed zijn dat het 500 gram moet zijn.
even mailen met veggiedeli.
of als ze uit de lucht zijn al, met de vegetarische slager, zelfde eigenaar ;) (henk nogwat....)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Dat vermoeden had ik al, maar ja eerste keer dat ik het doe. Dacht laat ik eens niet eigenwijs zijn en netjes het recept volgen ;)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Vandaag de seitan worstjes van Vegetus (http://vegetus.nl/italiaanse-seitan-worstjes/) gemaakt. Ik heb het in de oven gedaan, maar ik vond ze nog een beetje te sponzig. Ik had een andere structuur verwacht. De smaak was wel goed, al vonden de meiden het te pittig. Voortaan minder of geen chilipoeder erdoor doen.
Wat is de truc met seitan om het minder sponzig te krijgen?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

ja. dat is een hele goeie vraag.
had je de worstjes in de oven gebakken? gewoon in alufolie gewikkeld en gebakken?

andere methode is stomen in alufolie.

seitan is nou eenmaal sponzig al kan je dat met de vochthoeveelheid wat aanpassen.
maar meer kan je er eigenlijk niet tegen doen.

ik vind de beste minst sponzige seitan die met peulvruchten / glutenpoeder zijn gemaakt.
die zijn wat steviger.
dat was zo even uit mijn hoofd...

succes.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik had de worstjes in alu folie in de oven gebakken. De alu folie was bij sommige worstjes wel een beetje open gegaan.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Die worstjes zijn inderdaad altijd een klein beetje sponzig. In een saus of stoofpot vind ik dat juist wel lekker want dan zuigen ze lekker veel saus op. Als ik stevigere worstjes wil, gebruik ik tegenwoordig vaak het pepperoni recept uit vegan on the cheap. Dani heeft dat pas gepost: http://plantaardigheidjes.blogspot.nl/2 ... worst.html

Deze gebruikt tapiocameel in plaats van bonen in combinatie met de gluten, en dat geeft een minder sponzig resultaat. In plaats van tapiocameel kun je ook maizena gebruiken.

Deze worstjes zijn heel pittig, dus je zult even je eigen kruidenmengsel moeten bedenken om het kindvriendelijk te maken.

Marla

Bericht door Marla »

Volgens mij verschilt het ook wel per merk glutenmeel hoe sponzig het wordt. Ik heb die bovenstaande worstjes nooit geprobeerd, maar wel anderen (Uit Viva Vegan en Vegan Brunch) en die vond ik niet echt sponzig eigenlijk.

Die boterhamworst van Vegan dad is trouwens wel een aanrader voor kinderen, die is helemaal niet pittig. Ik was er erg tevreden over, het maakt wel een enorme hoeveelheid maar je kan hem makkelijk in stukken snijden en dan in de vriezer gooien.

Plaats reactie