Zelf seitan maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
een of andere pipo

Re: Zelf seitan maken

Bericht door een of andere pipo »

Een tijd geleden heb ik glutenpoeder gehaald in Amsterdam bij Deshima, op de Weteringschans. Nog niet geprobeerd. Maar sowieso helemaal zelf maken is cool, alleen het vergt wat geduld.

Framboos

Bericht door Framboos »

Hoe duur was het ongeveer?

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Oh goed om te weten dat ze het daar ook verkopen, hoewel ik er altijd een beetje huiverig voor ben om daar naar binnen te gaan.

Framboos

Bericht door Framboos »

Want?

Marla

Bericht door Marla »

Omdat het hoort bij het Kushi instituut en ik ze daarom eigenlijk liever niet wil steunen. Verder heb ik er sowieso weinig te zoeken omdat de biomarkt iets verderop zit en zij een veel groter assortiment hebben.

Edit: misschien kent niet iedereen het kushi instituut maar ze zijn een paar keer in opspraak gekomen doordat mensen overleden nadat ze op aanraden van het instituut niet naar een reguliere arts gingen voor het bestrijden van kanker. Zo ook de vrouw van Roel van Duijn: klik.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Gisteren voor het eerst seitan gemaakt. Was echt heel makkelijk en het deed me niet zo erg aan vlees denken. Ik vond het wel lekker. Ze gebruiken in Veganomicon vnl. soyasaus als smaak- maker. Een volgende keer ga ik een deel daarvan vervangen door o.a. gember- en chilipoeder.

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo »

Framboos schreef:Hoe duur was het ongeveer?
Te lang geleden.. maar toen kon ik zeggen hoeveel ik wilde en dat wogen ze af.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb laatst via iHerb eens glutenmeel uit Amerika besteld, die van Bob's Red Mill, omdat ze die vaak in kookboeken noemen en ik gewoon benieuwd was of dat nou uitmaakte. Nou, het was echt een wereld van verschil :shock:
De seitan was echt veel beter van structuur, heel stevig geworden en erg lekker. Ik had een recept gemaakt uit Viva Vegan, de vorige keer dat ik dat deed (met seitan fix) was het helemaal mislukt, heel erg sompig en zacht, maar dit keer was hij echt perfect. Vreemd dat dat blijkbaar zoveel verschil kan maken, je zou denken glutenmeel is glutenmeel, maar blijkbaar niet dus. Ik ga voortaan deze gebruiken dus!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Marla schreef:Ik heb laatst via iHerb eens glutenmeel uit Amerika besteld, die van Bob's Red Mill, omdat ze die vaak in kookboeken noemen en ik gewoon benieuwd was of dat nou uitmaakte. Nou, het was echt een wereld van verschil :shock:
De seitan was echt veel beter van structuur, heel stevig geworden en erg lekker. Ik had een recept gemaakt uit Viva Vegan, de vorige keer dat ik dat deed (met seitan fix) was het helemaal mislukt, heel erg sompig en zacht, maar dit keer was hij echt perfect. Vreemd dat dat blijkbaar zoveel verschil kan maken, je zou denken glutenmeel is glutenmeel, maar blijkbaar niet dus. Ik ga voortaan deze gebruiken dus!
Dit is echt goed om te weten! ik heb altijd gluten van de molen en vroeg me al af of er nou verschil is tussen alle merken, ik kreeg al het idee dat sommige soorten misschien sterker waren ofzo (en je kan ook alles wel "glutenmeel" noemen, er staat bij mij niet op hoeveel procent eiwit erin zit bijvoorbeeld). Nou vind ik mijn seitan meestal wel oké (moet het vaak wel langer koken/bakken/stomen dan in het recept staat), maar zo kan ik natuurlijk niet zo goed oordelen over Amerikaanse recepten... lastig!

Ananas

Bericht door Ananas »

good to know! thanks :)

cavia

Bericht door cavia »

ik voel een besteltopic aankomen...

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Marla, heb je een link welke je precies hebt bij iHerb? Zie zoveel meelproducten als ik op Bob's Red Mill zoek en weet niet zo goed wat daarvan glutenmeel is.

Voor nieuwe klanten bij iHerb is de coupon die je via bestaande klanten kan krijgen t/m dinsdag 8$ waard i.p.v. 5$.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla »

Deze is het: http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Vit ... 11169?at=0

Gluten flour dus. Ik heb ook nog glutenmeel van een ander merk besteld maar nog niet uitgeprobeerd. Als die ook zo goed is zal ik het hier laten weten!

Ted

Bericht door Ted »

Net voor het eerst maar eens een poging gedaan seitan te maken.
Resultaat is niet slecht dacht ik. Volgende keer ga ik wat kruiden toevoegen, of sojasaus. Mag ietsje meer smaak hebben.

Glutenpoeder gehaald bij de molen in Hoofddorp: http://www.eersteling.com/
60cent per 100gram.

1,5 kop boullion gemaakt en af laten koelen. Met 2 koppen glutenpoeder vermengt en gekneed. In stukjes gesneden en gekookt in boullion met Ketjap.

Best lekker, erg makkelijk en vrij snel. Daar ga ik meer mee experimenteren!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik bestel mijn tarwegluten poeder op internet bij de Zuidmolen (onder aan de pagina). Dit is volgens mij best goede kwaliteit, want het bevat maar 10 g koolhydraten per 100 g. Ik heb er al gestoomde, gebakken en gekookte seitan mee gemaakt en de textuur is altijd heel goed. Stomen en bakken vind ik trouwens wel veel makkelijker om een stevige textuur te krijgen. In het begin lukte het echt totaal niet met koken, sponzige troep, maar nu ik er wat meer ervaring mee heb gaat het wel goed.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Ananas

Bericht door Ananas »

Oh, dat glutenpoeder is niet duur voor biologisch! Maar in de tabel staat 18 gram kh per 100 gram, geen 10?
(niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt hoor, maar als je koolhydraatarm eet...)

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik bestel altijd de niet biologische, die heeft 10 gram kh per 100 gram :wink: Ik ben trouwens zelf niet zo heel precies met mijn koolhydraten, maar als ik iets maak voor iemand die er echt op let is het natuurlijk wel belangrijk.

Geen idee waarom die biologische meer koolhydraten heeft, misschien is die van een andere fabrikant ofzo?
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

Martine schreef:Ik bestel mijn tarwegluten poeder op internet bij de Zuidmolen (onder aan de pagina). Dit is volgens mij best goede kwaliteit, want het bevat maar 10 g koolhydraten per 100 g. Ik heb er al gestoomde, gebakken en gekookte seitan mee gemaakt en de textuur is altijd heel goed. Stomen en bakken vind ik trouwens wel veel makkelijker om een stevige textuur te krijgen. In het begin lukte het echt totaal niet met koken, sponzige troep, maar nu ik er wat meer ervaring mee heb gaat het wel goed.
bestel zelf ook bij de zuidmolen samen met mijn biologische meel voor mijn zuurdesembroden, vind de consistentie wel anders dan die van veggiedeli, is gewoon kwestie van wat uitproberen/ aanpassen zoals ook hierboven door martine wordt gezegd.
zelf fan van stevigere seitan dus ik bak de mijne liefst, dan komt stomen....dan pas sudderen op vuur.
seitan moet je nooit KOKEN dan krijg je idd sponzige troep......juist rustig gaar laten worden in het kookvocht, op zacht vuurtje beetje borrelen hooguit.

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar glutenpoeder. Eerst bij Ekoplaze en daarna bij de Chinese toko.
Bij beiden kreeg ik het zelfde antwoord: 'Watte? Nog nooit van gehoord." Mja, dat schiet op...
Online kopen vind ik (nog) geen optie, omdat ik het eerst wil uit proberen en dus niet meteen veel wil kopen.
Daardoor worden de bezorgkosten twee keer hoger dat wat het product kost.
Ik lees net in dit topic dat je het ook vaak bij een molen of bakker kunt kopen.
Een molen heb ik hier nog nooit gezien, maar bakkers natuurlijk wel. Daar zal ik het nog eens vragen.
Wie o wie weet een verkoopadresje in Friesland?

Berti
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Berti »

hai monique, kan je gewoon bestellen bij veggiedeli.nl, of bij zuidmolen.nl en je hoeft heus geen kilos af te nemen.
je kan volgende keer dat je ernaar vraagt ook tarwegluten, sommige bakkers noemen het glutenmeel maar je moet even goed doorvragen want er blijkt een verschil te zijn.

misschien wil iemand uit de buurt wel een beetje met je delen om te proberen, ik woon in zuid nederland ;)

Plaats reactie