Zelf seitan maken

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
gast

Bericht door gast »

ik wil graag seitan maken volgens het recept uit la dolce vegan, het klinkt heel makkelijk.
maar ik snap niet wat ze bedoelt met 'instant vital wheat gluten flour'. wat is wheat gluten flour? tarwemeel, glutenmeel?
ik heb vandaag in de twee grootste natuurwinkels van amsterdam naar glutenmeel gezocht maar ik kon het niet vinden.

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

Meel van tarwe bevat altijd gluten (dat zijn de eiwitten die ervoor zorgen dat bijvoorbeeld je deeg lekker elastisch is).
Toch denk ik dat er wel verschil zou kunnen zijn. Er bestaat bijvoorbeeld 'gewoon' rijstmeel (riceflour) en plakrijstmeel (glutinous riceflour, gemaakt van ketanrijst, wat dus een stuk plakkeriger is).
Ik moet zelf glutenvrij eten, dus ik kan je helaas niet helpen, want verder dan deze 'wijsheden' kom ik niet in de tarwe (en dus gluten) sector :)

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

reggie

Bericht door reggie »

je kan het maken door tarwemeel te kneden en om en om te spoelen in warm/koud water daarna koken met gember,soyasaus,kruiden
glutenpoeder is te krijgen bij sommige molens google molen en glutenpoeder of zoek binnen dit forum
glutenpoeder is uitgespoeld meel wat vervolgens is gedroogd en dit kan je dus direct kneden en koken.het spoelen neemt anders een klein half uurtje in beslag

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Ik ben om. Momenteel ben ik voor het eerst in m?n leven seitan aan het maken. Met glutenpoeder, dus ik vind dat het niet kan mislukken.

Zo, dat was de update :P

:lol:

Sabine

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Vorige week heb ik voor het eerst seitan gemaakt van glutenpoeder. Gelukkig heb ik op aanraden van Sabine eerst de smaakmaker (gewoon bouillonpoeder in dit geval) erdoor gemengd. Water erbij tot het een bal was en daarna in stukjes getrokken (een hele toer overigens) en in de rijstolie gebakken. Niet gekookt dus, ik wist niet dat dat 'moest'... Maar het was heerlijk. Knapperige buitenkant en mals van binnen. Ik voelde me wel raar toen ik het at, want de bite deed me erg aan vlees denken en dan vooral aan de stukjes varkensvlees die mijn moeder vroeger altijd door de bami en nasi deed (in mijn vorige leven :wink: ). Al waren die wel taaier. Ik moest echt telkens tegen mezelf zeggen 'dit is geen vlees' als ik een hapje nam. Maar ik ga het van de week weer lekker maken hoor!

VEMP

Bericht door VEMP »

Glutenpoeder bestaat dus wel! Ik heb navraag gedaan en ook in de natuurvoedingswinkel. Daar vertelde ze dat glutenpoeder niet bestaat en dat ik voor seitan gewoon volkorenmeel moest gebruiken.

Framboos

Bericht door Framboos »

Oh, waar heb je het gekocht Esther?!

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Volgens mij kun je glutenpoeder vaak ook bestellen bij de bakker, dat heb ik gedaan.

Framboos

Bericht door Framboos »

Oh, dat ga ik eens proberen. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb zeg...

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Ik heb eerst een tijd gezocht in natuurwinkels, maar toen raadde een verkoper daar me aan om de bakker te proberen. Daar kreeg ik een grote zak vol ermee, dus ik kan even vooruit ^^

Framboos

Bericht door Framboos »

Duur?

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Het viel wel mee. Ik was een paar euro kwijt, maar ik weet niet meer hoeveel ik gekocht heb. Eigenlijk kan ik de zak nu niet vinden :lol: hmm. nouja, die duikt wel weer op.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A »

Framboos schreef:Oh, waar heb je het gekocht Esther?!
Sabine (shantisabine=dochter) heeft het voor me meegenomen uit Wageningen, waar ze het bij een molen verkopen. Maar ik zal het toch ook eens bij de bakker hier vragen.

Marla

Re: Zelf seitan maken

Bericht door Marla »

Ik heb weer eens op de 'ouderwetse' manier seitan gemaakt, omdat ik het zonde vind om voor seitanbroodjes glutenmeel te gebruiken. Het blijft toch leuk vind ik, beetje kneden en spoelen totdat je die gluten overhoudt. Jammer dat het nooit echt goede seitan wordt want anders zou ik het wel veel vaker zo maken.

Marla

Bericht door Marla »

*Martijn* schreef:Ik heb chickpea cutlets gemaakt en die deden me erg aan schnitzels denken, die ik vroeger wel lekker vond maar nu niet meer wil, maar de chickpea cutlets haalden het niet bij de schnitzels. Dus ik had iets gemaakt wat op vlees leek en ook nog eens tegenviel. Dat was niet zo'n prettige ervaring. Hoewel ik het wel erg leuk vond om salie te kunnen gebruiken.

En ik heb seitan salami gemaakt (of eigenlijk veggeroni of seitan pepperoni, met o.a. cashewpasta als smaakmaker) maar die vond ik eigenlijk ook niet lekker. En ik vond het voedingstechnisch heel raar om de seitan salami (= tarwegluten) op volkorenbrood te eten.

Dus ik heb het niet zo op imitatie (kan de chipea cutlets en de seitan salami dus nog niet als producten op zichzelf zien) en ik ben niet zo overtuigd van de voedingswaarde van seitan.
Ik heb het idee dat alles wat daar in zit ook in brood zit.

Maar ik denk dat dat voor iedereen anders is. Ik heb hier en daar wel gelezen dat er andere vegetariërs en veganisten zijn die niet van seitan houden omdat het ze te veel aan dierlijk vlees doet denken.
Ik heb dit bericht even uit de andere draad gehaald om daar niet teveel off-topic te gaan.
Heb je wel eens gewoon seitan gemaakt? Dus bijvoorbeeld gewoon het recept van Veganomicon (Simple Seitan blz 131)? Ik vind dat echt ontzettend lekker, het is heel veelzijdig en het lijkt niet te erg op vlees (vind ik dan).
Wat de voedingswaarde betreft, tarwegluten zijn gewoon eiwitten. Die zitten inderdaad ook in brood, maar dan in een veel lager percentage. Verder zitten er nog een heleboel andere dingen in brood. Als je brood als eiwitbron zou willen gebruiken dan moet je wel heel veel brood eten en dan heb je dus automatisch ook heel veel koolhydraten (oa) binnen.

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Marla schreef:Heb je wel eens gewoon seitan gemaakt? Dus bijvoorbeeld gewoon het recept van Veganomicon (Simple Seitan blz 131)? Ik vind dat echt ontzettend lekker, het is heel veelzijdig en het lijkt niet te erg op vlees (vind ik dan).

Dat ga ik zeker proberen. En je kan de seitan daarna weer op allerlei manieren verder bereiden of verwerken, toch? Ik zal je laten weten hoe het me bevallen is!
Laatst gewijzigd door *Martijn* op di nov 18, 2008 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

jup
ik heb vandaag nog eens die seitan gemaakt.
super lekker!

*Martijn*

Bericht door *Martijn* »

Sakura schreef:jup
ik heb vandaag nog eens die seitan gemaakt.
super lekker!

Heb je daarna nog iets ermee gedaan, of gewoon zo gegeten?

Sakura
Contacteer:

Bericht door Sakura »

ik verwerk dat in allerlei receptjes
deze keer was het in een stamppot

Marla

Bericht door Marla »

Je kan er inderdaad van alles mee doen, ik heb het de laatste keer in een stoofpotje verwerkt maar had ook al heel veel zo naar binnen gewerkt omdat ik het zo lekker vond :oops:

Plaats reactie