Wat bak jij vandaag?

Deel en bespreek recepten met anderen. Culinaire hoek. Vragen en tips!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Re: Wat bak jij vandaag?

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik bak wel graag in een boterkoekvorm met zo'n stukje metaal op de bodem dat je rond kunt draaien (weet niet hoe zo'n ding heet). Dan lukt het meestal wel om een koek er makkelijk uit te krijgen. Of een springvorm met een stuk ingevet bakpapier. En wat ook nog helpt als je tijd hebt en een metalen vorm hebt gebruikt. Zet hem even op een brandende pit van het fornuis, dan laat de koek ook snel los.
xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Ik haal altijd alles al uit de vorm na 5 min. en dat gaat altijd goed. Maar ik heb wel gemerkt als je in de choco cupcake beslag stukjes chocolade doet de cake ook minder stevig is.. waarschijnlijk doordat de warme chocolade stukjes het iets te zacht maken (?)

Heb gister een verjaardags taart gemaakt voor mijn schoonmoeder, met kokos cake, lime frosting (geïnspireerd door de smakkelijke reclame die framboos er over maakte ;) ) en marsepein. Ik heb een foto dus die zal ik later nog wel posten.
Marla

Bericht door Marla »

Ik heb net koekjes gebakken, en ik weet niet wat het nou weer is maar ze zijn erg raar geworden. Misschien moet ik me er gewoon maar eens bij neerleggen dat koekjes bakken niet voor mij is weggelegd :(
xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Marla schreef:Ik heb net koekjes gebakken, en ik weet niet wat het nou weer is maar ze zijn erg raar geworden. Misschien moet ik me er gewoon maar eens bij neerleggen dat koekjes bakken niet voor mij is weggelegd :(

welk recept heb je gebruikt dan en wat bedoel je met raar? te hard of..? aangezien ik ook een aantal keer echt niet lekkere koekjes eruit kreeg, of te droog, te hard ofzo maar nu heb ik toch een aantal koeken die goed lukken.. het kan ook met smaak te maken hebben.. dat je gewoon weg niet van die smaak koekjes houd. Koek recepten uit sinfully vegan vind ik waardeloos (gewoon weg weinig smaak enzo)

en ik merk ook dat bij koekjes de juiste temperatuur wel belangrijk is en 2 minuten langer in de oven soms ook veel verschil maakt en het verpest.
Marla

Bericht door Marla »

Ik had het recept op internet gevonden (klik!) en ik vond het eigenlijk ook wel een beetje een vreemd recept (qua verhoudingen enzo) maar heb het toch maar gemaakt.
Ik vind de koekjes vreemd omdat ze niet echt op koekjes lijken....meer op een soort hoopjes cake of pannenkoek eigenlijk. De smaak is wel lekker, niet erg zoet maar dat verwachtte ik ook niet gezien de hoeveelheid maple die erin ging.

De koekjes die ik bak zijn meestal qua smaak wel ok, maar niet echt geweldig ofzo. Qua textuur is het meestal helemaal mis, veel te hard of veel te zacht (wat jij ook al zegt idd). Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat tijd en temp. heel belangrijk zijn, veel belangrijker dan bij cupcakes bijvoorbeeld.
Framboos

Bericht door Framboos »

xmarloesx schreef: en ik merk ook dat bij koekjes de juiste temperatuur wel belangrijk is en 2 minuten langer in de oven soms ook veel verschil maakt en het verpest.
Een minuut zelfs al.
Framboos

Bericht door Framboos »

xmarloesx schreef: Heb gister een verjaardags taart gemaakt voor mijn schoonmoeder, met kokos cake, lime frosting (geïnspireerd door de smakkelijke reclame die framboos er over maakte ;) ) en marsepein. Ik heb een foto dus die zal ik later nog wel posten.
:lol:
Annikka-Ayla

Ik vind dat koekjesrecept meer een cakerecept. Die knapperige koekjes zijn waarschijnlijk Europees of in ieder geval Nederlands. Bij de recepten in de Amerikaanse en Canadese kookboeken staat naar mijn smaak meestal een te korte baktijd voor de koekjes en wordt en gewaarschuwd voor uitdrogen. Terwijl ik de zogenaamde 'uitgedroogde' versie veel lekkerder vind. Anders vind ik het vaak niet gaar genoeg.
xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

Marla schreef:Ik had het recept op internet gevonden (klik!) en ik vond het eigenlijk ook wel een beetje een vreemd recept (qua verhoudingen enzo) maar heb het toch maar gemaakt.
Ik vind de koekjes vreemd omdat ze niet echt op koekjes lijken....meer op een soort hoopjes cake of pannenkoek eigenlijk. De smaak is wel lekker, niet erg zoet maar dat verwachtte ik ook niet gezien de hoeveelheid maple die erin ging.

De koekjes die ik bak zijn meestal qua smaak wel ok, maar niet echt geweldig ofzo. Qua textuur is het meestal helemaal mis, veel te hard of veel te zacht (wat jij ook al zegt idd). Ik denk dat het er inderdaad mee te maken heeft dat tijd en temp. heel belangrijk zijn, veel belangrijker dan bij cupcakes bijvoorbeeld.
Ja ik vind het altijd fijner als een koekjes recept al gewoon weg minder ingredienten heeft :) maar ik ken t recept niet. Het lijkt wel dat het amerikaanse biscuets moesten worden dan (zoals je het koekje omschrijft) Maar uit sinfully vegan heb ik al wel eens een koekjes recept gemaakt die qua ingredienten aardig over een kwam en de textuur leek m wel goed alleen de smaak viel me erg tegen. Draai jij de koekjes ook altijd nog om als ze een paar minuten er in hebben gezeten?

Ik heb wel een recept waar je eigenlijk wel op kunt varieren en die altijd nog wel gelukt zijn. Zal m zo even opzoeken (voor als je nog zin hebt koekjes te bakken ;) )

Maar idd. bij cupcakes kijkt het niet zo heel nauw heb ik gemerkt maar bij koekjes wel.. en achja zolang ze lekker zijn om eten, maakt het ook niet veel uit
xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

hier de kokos taart, ik zal op de foodblog we een aangesneden stukje zetten. ik had mijn spuitbus vergeten mee te nemen dus heb haar naam met een boterhamzakje er op moeten spuiten, dus dat ging niet echt subtiel :)

http://i77.photobucket.com/albums/j69/r ... in1of3.jpg
Marla

Bericht door Marla »

Is dat marsepein dat eromheen zit?
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Woooow. Ik vind hem prachtig <3
Annikka-Ayla

Mooi is ie :broco:
Bowlertje

Bericht door Bowlertje »

Ziet er heerlijk uit! (y)
Framboos

Bericht door Framboos »

Wah, mooi!
xmarloesx schreef: ik had mijn spuitbus vergeten mee te nemen dus heb haar naam met een boterhamzakje er op moeten spuiten, dus dat ging niet echt subtiel :)
Wat voor spuitbus precies dan? Dit is namelijk al veel subtieler dan dat ik het er opkrijg...
xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

dankjewel allemaal :) !!

ja het is marsepein, en dat heb ik gemixed met wat poedersuiker zodat het minder plakkerig is en dan kun je er ook bloemetjes van maken. En ik gebruik normaal een spuitbusje van de hema, een spuitzak of een metalen spuitbus van de lidl, maar deze allemaal dan met een opzetstukje waar maar een klein gaatje inzit. De kunst is meer het snel kunnen bewegen. Zodra je er wat uitknijpt dan moet je ook in 1 beweging snel schrijven of wat dan ook dan gaat het altijd wel goed. Soms helpt het om het eerste beetje op n papiertje te spuiten dan krijg je niet meteen een dikke klodder.

Mijn schoonmoeder vond hem heel mooi en lekker, zij geniet er echt van als het er mooi uitziet vandaar een wat strakke taart. Mijn schoonzus vond hem erg lekker (ze is nu zwanger) en vroeg of ik een geboorte taart wou maken zodra de kleine er is :D
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Leuk dat je zo'n succes hebt met je taarten :-D (y)
Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Ik heb gisteren een kruidcake-tulband en een berg bananen-choco-cupcakes (ja, die zijn mijn favorieten) gebakken voor mijn zwager die vandaag jarig is. Ik heb de boel op de post gedaan (samen met een pakje verjaardagskaarsjes), hij zou het zo rond deze tijd moeten hebben :)
Marla

Bericht door Marla »

Spannend, blijft dat wel heel in de post trouwens?

@ Marloes: wat voor marsepein heb je gebruikt en hoeveel poedersuiker heb je er dan doorheen gedaan? Ik wilde namelijk een keer kleine bloemen van marsepein maken (zoals die op de green tea cupcakes) en had het ook wel gemengd met poedersuiker maar het bleef nog steeds veel te slap, het was met geen mogelijkheid te snijden want je trok het dan gewoon stuk, erg jammer.
Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Marla schreef:Spannend, blijft dat wel heel in de post trouwens?
Met een aluminiumfolietje eromheen en dan in een doos, dan komt het wel goed. En gesplet lust hij het vast ook wel 8)
Plaats reactie